Nu Online
Momenteel zijn er 458 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

@s

15-2-2009 11:16:05
hey,

jullie zijn dus op reis geweest naar hawaï. heb eerst nog vele andere bestemmingen op mijn lijstje staan voor we daar zullen geraken. maar hoor graag wat meer over jullie ervaringen... welke zaken hebben jullie daar zoal gedaan en wat met leefduurte (slaping en eten??)

groeten ellen

ellen
4-7-2009
Meld misbruik

Reacties: 2 | Gelezen: 403

s
1-6-2007
 Meld misbruik15-2-2009 19:29:49

Leeftduurte hangt er natuurlijk vanaf hoe je reist. Wij hebben gekozen om in jeugdherbergen te verblijven, iets van 40 dollar per nacht voor twee in een semi private room. Niet echt gezellig of romantisch maar wel goedkoop en door het mooie weer ben je de hele dag buiten.
http://hostelhawaii.com/facilities
http://www.waikikibeachsidehostel.com/
Ontbijt was meestal het verschikkelijk slechte ontbijt van de jeugdherberg nl: Amerikaans supermarkt brood zonder smaak met bessenconfituur. Jak, maar gratis en je buik zat toch vol. Later in de voormiddag kochten we wel ergens iets lekkers bij de koffie ofzo.
Eten deden we overdag vaak door te picnicken. Er was telkens een kleine keuken in de jeugdherberd met ijskast zodat je wat spullen kon bewaren.
We namen telkens een private room, maar in de living/keuken kon dus nog ander volk liggen. Die mensen kwamen en gingen weer. Vaak surferboys. Gewoon Hi zeggen en verder geen last van gehad.
Avondeten: goedkope adresjes zoeken in de lonley planet/trotter/... Zelfs in Honolulu city hebben we goedkoop en lekker kunnen eten!
Meestal slaagden we er echt wel in om goedkoop te eten. Af en toe wel eens wat duurder/beter. We waren daar ook bijna 20 dagen, dus dan wil je wel af en toe wat luxe.

In een National park (Vulcano Park op het eiland Hawaii (oftewel the big Island) hebben we in eens soort tuinhuisje geslapen op een camping. Dat was best gezellig en romantisch maar eenvoudig.
Toilet/douche/lavobo... was zoals op een camping in een gemeenschappelijk huisje. Als je een tuinhuisje huurde kreeg je daar de sleutel van. De mensen die in tenten verbleven moesten betalen voor die sleutel. Er stonden 6 of 8 tuinhuisjes in elkaars buurt, tenten was een stuk verder op.

We hebben drie eilanden bezocht: Oahu, het eiland met Honolulu (hoofdstad van de staat Hawaii), Kauai en Hawaii.

Eerst een paar dagen Honolulu, veel rondgelopen, gaan snorkelen, Pearl harber, schildpadden gaan spotten op turtle beacht, ananasplantage bezocht,... Alles met openbaar vervoer. Zit heel goed in elkaar op Oahu.

Dan naar Kauai. Daar is geen openbaar vervoer, dus auto huren of liften. We hebben een paar dagen gelift en dan toch maar een auto gehuurd. Liften ging erg goed, maar duurt natuurlijk altijd beetje langer dan dat je zelf rijdt. Zeker in de donker liften (vanaf 18uur) was vervelender.
Op Kauai hebben we twee trektochten (te voet) gemaakt. Veel gesnorkeld, veel gewandeld met de lonley planet in de hand om speciale stranden te ontdekken zoals Secret beach, helicoptervlucht over het eiland, watervallen bekijken, ...
Twee zaken hebben we via een klein toeristtenkantoortje geboekt. Dit is goedkoper dan in een hotel boeken! Ook tussen de toeristtenkantoortjes zitten verschillen. Wij hebben twee kraampjes bezocht (je kan niet blijven vergelijken) en bij het tweede kraampje hadden we een toffe madam die echt eerlijk zei wat stom was en wat leuk was. Gekozen voor een kajaktochtje met lunch. 5 andere koppels en een gids, kajakken en dan beetje wandelen om bij een waterval te lunchen. Dan terug kajakken. Ook gratis toegang tot een klein educatief park over het Hawaiiaanse leven van vroeger.
Ook hebben we een toeristten avond geboekt met dat kraampje. Dat was wandelen in een mooie tuin, tochtje in een treintje door de tuin (Amerikanen wandelen niet), buffet all you can eat met typische gerechten, gezang tijdens het eten en dan een Hula-show. (meisjes met van die rokjes). Suppertoeristisch naar onze normen, maar tot onze grote verbazing echt wel goed en leuk.

Dan Hawaii zelf. Geen openbaar vervoer en liften is hier moeilijker (minder volk), dus wagen gehuurd. Best 4*4 huren want op sommige bergwegen is 4*4 aandrijving verplicht, voor de verzekering, maar ook voor de staat van het wegdek is dit echt nodig. Wij hadden soms moeite. Ik heb er zonder 4*4 naar beneden zien komen, maar ik vraag me af of die wel boven zijn geraakt.
Dit is een eiland dat nog steeds in aanbouw is door de vulkaan. Dus moesten we absoluut lava zien!! Pech, de lava zat te ver en vooral te gevaarlijk om te voet te bezoeken. Als ze u moeten evacueren omdat je op zoek bent naar lava krijg je een boete + reddingskosten betalen. Dan maar vliegtuigje genomen om er boven te geraken. Heli kon ook, geraakte je zelfs dichter, maar is duurder.
De Mauna Kea bezocht. Hoogste berg van Hawaii 4200 meter. Daar staan veel dingen om de sterren en het heelal mee te bestuderen. Je kan daar gratis uitleg in groep over krijgen. Dat moest manlief natuurlijk horen.
Verder heb je nog iets meer actievere bergen (kwa vulkaanactiviteiten) zoals Kīlauea in Vulcano park (waar we dus in die tuinhuisjes lagen). In dat national park rond getoerd.
Verder via de lonley plannet en trotter andere leuke plekjes opgezocht met ons jeepke.

Dan terug naar Honolulu om inkopen te doen en via New York terug naar Brussel.

Prijs van de reis alles in iets minder dan 5000 euro voor 2 personen.
Hier zit echt alles in: paar kleine souveniers (2 paar crocs, 2 T-shirts, koffie,...), Heli vlucht, sportvliegtuigje voor lava, binnenlandse vluchten tussen de eilanden, ticket bxl-honolulu, logies, eten, drinken, fooien, toegangsticketen voor een paar dingen zoals Pearl Harbor en National Park, bustickets, huur wagen op Kauai, huur jeep op Hawaii, kajakken, toeristenavondje ... Enfin, Alles!

Om de reis betaalbaar te houden moet je goedkope vliegtuigticketten hebben. Die hadden wij niet!!! Wij hebben 1200 euro Per Persoon betaald!! Dat kan minstens 200 euro goedkoper, maar we hebben laat geboekt en in het hoogsezoen. Te lang getwijfelend en hoogsezoen kwam bestte uit. Beetje jammer.
Goed vooraf jeugdherbergen zoeken en een paar uur tijd besteden om de goedkoopste te vinden.
Autoverhuurmaatschappijen vergelijken! Al is dat onbegonnen werk. Ik denk zelfs dat terplaatse boeken uiteindelijk goedkoper is. Kauai hebben we terplaatse geboekt met een kantoortje dat in het Nederlands noemde: "huur een wrak". Ben de Engelse naam vergeten. Dan huur je dus een oude rammelbak, maar die is zeker goed genoeg om op die goede wegen te rijden. Goekoper kan niet. Verder heb je nog 5 andere verhuurbedrijven om uit te kiezen als je zo'n wrak niet wil.
De jeep op Hawaii hadden we thuis al via internet gereserveerd. Ik had schrik dat er anders geen 4*4 gingen zijn en dan kan je dus die bergwegen zoals naar de Mauna Kea niet op.

Op excursies moet je afdingen. Je vindt heel veel toeristenboekjes vol met reclame over heli-vluchten enzo... Die vergelijk je op het strand met je coctail en dan bellen en zeggen dat het op een ander goedkoper is. Wij dachten dat we dat goed hadden gedaan met ons sportvliegtuigje. Van 160 dollar naar 120 dollar gekregen, bij de piloot er nog eens 20 dollar af gekregen. Dus nog maar 100 dollar. (ik denk per persoon, dus best nog duur). Bleek dat het meisje dat nog met ons meevloog (je zit met 3+piloot), maar 80 dollar te hebben betaald. Zij woonde daar wel voor een tijdje, dus wist nog beter wat je moest doen.
Overal zeggen dat je speciaal helemaal uit Europa komt en op Honeymoon bent en dat het zoo geweldig is en blablabla... Zo ook korting gekregen. Tegen oudere mensen vertellen dat je uit Belgium komt, the country of father Damien en dat je speciaal nog naar Molokai vliegt, ookal bezoek je dat eiland niet. Jongere mensen (-40jaar) kennen die meestal niet.

s
1-6-2007
 Meld misbruik15-2-2009 19:32:43

Mmm, ik heb nogal een lange verwarrende tekst met veel typ- en spelfouten gemaakt precies.
Hopelijk heb je zo wel wat info.

Als je nog concretere vragen hebt, vraag maar.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...