Nu Online
Momenteel zijn er 185 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

zelfde suitekledij verplicht?!

20-2-2009 13:35:26
Hoi medebruidjes,

Vorig weekend kreeg ik de vraag van mijn schoonmams of de vrouwen nu in het lang of in het kort moeten komen. Volgens haar moet iedereen in de suite bijeen passen (voor de foto's). Maar iedereen is toch helemaal anders, of niet? Wat als je nu waanzinnig mooie benen hebt en je zus super lelijke. Dan moet jij iets lang aandoen terwijl je dat anders misschien nooit doet. Ook een hoed kan volgens haar niet in de suite omdat ik geen hoedje ga dragen.
Zijn daar dan regels voor? Is het niet gewoon "doe aan waar ge u lekker in voelt"?
Ik wil er gewoon een leuke dag van maken waarop iedereen zich goed voelt en blij is.

nele
8-8-2009
Meld misbruik

Reacties: 16 | Gelezen: 765

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik20-2-2009 13:45:59

tja... reden tot discussie dit! Er zijn heel veel bruidjes die graag een 'verplichting' op leggen. Omdat ze vinden dat het hun dag is, en ze daar dus inspraak in hebben.

Ik persoonlijk ben van mening dat iedereen maar moet aandoen wat ze willen aandoen

Sara
8-8-2009
 Meld misbruik20-2-2009 14:00:18

Mijn schoonmama is ook helemaal anders als mijn mama. Die tut zich graag op, heeft graag iets speciaals aan. Maar mijn schoonmama niet. Die doet zelfs geen mascara op of laat haar haar niet verven...
Ik wil dat iedereen zich die dag goed voelt en amuseert. Eender met welke kledij... Wij hebben er wel voor gekozen om niet strikt de regeltjes te volgen en willen er een los feest van maken.
Jij moet doen wat jij wil, het is jouw dag!

Geert
4-7-2009
 Meld misbruik20-2-2009 14:07:01

Wij hebben voor de corsages gevraagd aan de mannelijke familieleden of ze een kostuum aandoen en ik denk dat er maar 1 of 2 waren die dat wilden, dus hebben we zelfs dat niet. Onze families zouden heel ongelukkig zijn moesten we hen suitekledij doen aandoen + zou heel kostelijk zijn, omdat ze dat daarna niet meer aandoen.
Wij hebben dus aan iedereen gevraagd om sjieker te zijn dan anders, maar om te dragen waar ze zich goed bij voelen. Als 1 iemand wel suitekledij zou willen dragen en de rest dus niet, zou ik vragen aan die persoon om zich aan te passen: draag dan sjieke kledij, maar verwacht niet van iedereen hetzelfde!
Ik vind ook: doe waar JIJ en je TOEKOMSTIGE je goed in voelen ! !

Katrien
22-8-2009
 Meld misbruik20-2-2009 14:08:07

Ik begrijp je vraag. Onze ouders zitten ook steeds te vragen wat de dresscode is. Moeten we nu lang of mag het kort? een hoed of iets anders? Ik wordt hier stapel van. Ik zeg altijd, ga eens iets passen en kijk eens wat bij je past en dan kunnen jullie toch nog op mekaar afstemmen. Iemand met prachtige benen laat je toch niet in het lang gaan en iemand met lelijke benen toch niet in het kort. Maar blijkbaar als ik dat probeer duidelijk te maken willen ze dat niet begrijpen. Ik vind dat je moet dragen wat bij je past en als het mooi is is het toch fantastisch! Maar een verplichting gaan wij als bruidspaar zeker niet opleggen, maar er zijn er die dat doen. En meestal is het zo dat als iemand een hoed op doet dat dat iedereen moet doen en de kleuren worden een beetje afgestemd op mekaar. Maar je beslist zelf wat je hiermee doet.

Liesbeth
1-5-2009
 Meld misbruik20-2-2009 14:10:52

Beste Nele,

Ik heb ook helemaal niks opgelegd aan de mensen van de suite. Het enige wat ik gevraagd had was om niet met een lang wit kleed te komen opdagen :-) Ik heb wel gevraagd aan iedereen in de suite om mij te tonen wat ze wilden kopen/gekocht hadden... als er dan echt dingen bij zaten die ik vond die niet konden, dan kon er nog wat aan gebeuren. Maar iedereen is deftig, en is toch trouw gebleven aan zijn eigen stijl. Mijn mama komt in een broek en iets zonder mouwen, mijn schoonmama in een driekwart rok en lange mouwen, mijn schoonzus in een kort kleedje...

Eigenlijk vind ik dat jij als bruid daar je mening moet over vormen. Wil je een heel klassieke trouw, dan zeg je aan iedereen dat ze in het lang komen met hoed en de mannen allemaal hetzelfde kostuum. Wil je het iets losser, dan laat je de mensen hun ding doen.

s
1-6-2007
 Meld misbruik20-2-2009 14:43:19

Nele,
In je laatste twee zinnetjes van je bericht geef je zelf het antwoord.
En het is jouw trouw! (alle, jullie)
Als het voor jouw totaal niet uit maakt wie wat draagt, dan doet iedereen zijn zin, he.

Deborah
4-4-2009
 Meld misbruik20-2-2009 14:44:02

Hallo,

net om al die onnodige discussies te vermijden om wat wel of niet aan te trekken, heb ik wel een dress-code opgelegd, zowel aan de mannen als aan de vrouwen, en iedereen doet er met veel plezier aan mee. Ik heb tot nog toch geen negatieve reacties gekregen. Ik vind voor één keer mag iedereen zich toch eens optutten. ik vind het zeverij te gaan vertellen dat de mannen een kostuum niet meer zouden dragen. er zijn altijd wel aangelegenheden waarvoor je een pak nodig hebt.
Dus volgens mij los je veel discussie op door een dress code op te leggen.

groetjes

Amaryllis
7-8-2009
 Meld misbruik20-2-2009 14:57:04

Bij ons dragen de mannen in de suite een huurkostuum. Wij hebben het voorgelegd en niemand had er iets op tegen. De dames vragen we om in 't lang te komen. Niet zozeer omdat kort niet mooi is, of gemengd, maar ik zie gewoon heel graag lange jurken of rokken of broeken...daarin kiezen ze dus zelf. Er zijn tegenwoordig nog maar zo weinig gelegenheden dat iemand zich eens lekker kan uitdossen, dus daarom vond ik da wel geestig!
Bij ons heeft hier niemand een probleem van gemaakt, dus dat was erg simpel en ik kijk er al naar uit om iedereen zo mooi te zien wezen!!! Maar moet er evengoed bij zeggen dat ik vorig jaar ook een gemengd huwelijk heb gezien en da was ook mooi...'t is maar wat je leuk vindt zeker?

GRoetjes,
Amaryllis

veronique
13-9-2008
 Meld misbruik20-2-2009 15:02:21

Voor ons ook een trouw zonder 'regels' of 'etiquette'. Ik heb een zus die graag in 't kort gaat, een andere die gruwelt bij het idee van een korte jurk, ze gaat dus in 't lang. De mama's zullen waarschijnlijk allebei een outfit met broek kiezen... ons allemaal eender. 't Staat misschien wel mooi op foto's als iedereen ofwel in 't lang ofwel in 't kort is, maar we willen ook dat de mensen zich op hun gemak voelen. 't Is natuurlijk wel tof als de mensen zich voor jouw feest een beetje optutten.
Doe vooral waar jullie je goed bij voelen, en als de familie akkoord is om zich een beetje af te stemmen op elkaar: waarom niet? Veel plezier!

SOFIE

Meld misbruik20-2-2009 21:52:11

Bij ons zullen enkel de mannen in de suite allemaal hetzelfde kostuum dragen.
Voor de vrouwen wordt er niets opgelegd. De meeste vrouwen hebben daarin toch wel een goede smaak.
Mijn moeder wil iets aandoen waar ze later nog plezier aan heeft. Als ze een suite tenue zou kopen van een gekend merk, dan zal ze dit volgens haar niet veel meer aandoen, of tis voor speciale gelegenheden.

Dus zoals je zelf zegt, " doe aan waar ge u lekker in voelt".
Misschien kun je er met een knipoog bijzeggen dat ze wel rekening houden met het feit dat het wel voor een huwelijks feest is ;=)

grtz
Sofie

Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik21-2-2009 0:30:41

Wij hebben niks opgelegd. Iedereen is anders. Onze ouders zijn langs beide kanten maar "gewone" mensen. Ik ga die niet verplichten om in een gek pakje rond te lopen waar ze zich helemaal niet goed in voelen. Als ze er maar gewoon netjes voorkomen is dat voor mij genoeg.
Onze ouders vroegen zelf "het is toch niet te chique hé".

groetjes, Carolina

Karolien
23-5-2010
 Meld misbruik22-2-2009 12:12:01

Bij ons is het heel simpel:
- mannen jacquet
- vrouwen in t lang

Heb wel geen kleuren ofzo opgelegd, want dat vind ik idioot, maar kan het begrijpen als mensen dat doen. Maar zoals je zelf zegt iedereen heeft zijn persoonlijkheid, en de vrouwen stralen hun persoonlijkheid ook uit, want als je iets aandoet dat je stijl niet is, dan straal je niet. En mijn suite straalt :-)

Ik wil ook dat ze een hoed dragen, maar iedereen is aan t stijgeren, dus dat wordt wsch (tot groot verdriet van mij) afgeschaft, maar heb geen zin om er energie aan te verspillen.

Groetjes
K

Vera
22-8-2009
 Meld misbruik22-2-2009 22:22:12

Bij ons draagt iedereen lekker waar hij/zij zin in heeft. Ik ga er wel van uit dat niemand van de "suite" een jeans zal dragen, maar de andere gasten mogen dat gerust doen als ze dat willen. Lekker makkelijk :-)

Annelies
17-4-2009
 Meld misbruik23-2-2009 10:25:46

Wij hebben een paar dingen gevraagd, maar iedereen was er direct ok mee.

Voor de vrouwen: feestelijk maar geen volledig zwart of volledig wit. Om het lomp te zeggen: ik ben de bruid en het is geen begrafenis. (kwam mijn schoonmoeder met een grijs mantelpakje af, maar dat is een ander verhaal).
Voor de mannen: kostuum (gelijk wat ze in de kast hebben hangen, en alle mannen in de suite hebben wel degelijk een kostuum, dat hebben we op voorhand gecheckt) met een wit hemd, en wij doen ze allemaal dezelfde das cadeau.

Wat kort of lang betreft: mijn moeder wilde graag dat het allemaal een beetje hetzelfde is, en aangezien mijn schoonmoeder en getuige al in het "kort" zijn is zij nu ook daarnaar aan het zoeken. Maar ik heb de dames daar volledig vrij in gelaten en ze zijn er onder elkaar uit geraakt.

Laurence
18-9-2009
 Meld misbruik23-2-2009 21:33:27

Bij ons is aan de dames gevraagd om liefst half lang tot lang te dragen.
Voor de mannen had ik graag iedereen in hetzelfde kostuum gezien dus een huurkostuum.
Het huren van die kledij, voor wiens rekening valt die dan, voor het bruidskoppel of elk apart voor de mannen die het dragen?

Liesbeth
1-5-2009
 Meld misbruik25-2-2009 14:49:53

Laurence,

Normaal gezien wordt er verwacht, als het trouwend koppel iets oplegt van kledij dat dit door hen betaald wordt. Maar tegenwoordig is alles mogelijk, ik heb ook al gehoord dat ieder het zijne betaald. Ik zou het daar persoonlijk moeilijk mee hebben om te vragen; ik zou het van mezelf niet fair vinden om mensen te zeggen wat ze aantrekken en dan nog verwachten dat ze ervoor betalen ook. Maar zoals ik al zei, das ieder zijn ding.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...