TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Carolina
1-8-2009
|
19-3-2009 23:39:24
Maarten Cox De vogel
Merlijn de grote tovenaar Zag op een dag langst de boulevard Een kleine jongen zeer bedaard Met wipneus en weerspannig haar Merlijn zei: "Jongen kom eens hier Met wat doe ik je nou plezier Je moet het even overwegen Al wat je wil zal ik je geven"
Maar de knaap zei onbevreesd: "Meneer, meneer, ach meneer, Ach meneer, een mooie vogel wil ik zijn Met sterke vleugels alstublieft meneer Merlijn Een mooie vogel in de lucht met pluimen, poten en een vlucht En alle kleuren van de regenboog Ach meneer een mooie vogel wil ik zijn Met sterke vleugels alstublieft meneer Merlijn Dan kan ik slapen op een wolk, de lucht doorklieven als een dolk En het zonlicht vangen met een boog Ach meneer een mooie vogel wil ik zijn"
Merlijn zei: "Jongen luister even. Als je dat wil zal ik het geven. Bedenk alvorens uit te kiezen, je zou een mooie kans verliezen Wil je dan liever niet wat kracht, en heel de wereld in je macht Of wil je rijk zijn en heel wijs, of koning in een groot paleis?"
Maar de knaap zei onbevreesd: "Meneer, meneer, ach meneer, Ach meneer, een mooie vogel wil ik zijn Met sterke vleugels alstublieft meneer Merlijn Een mooie vogel in de lucht met pluimen, poten en een vlucht En alle kleuren van de regenboog Ach meneer een mooie vogel wil ik zijn"
En sindsdien zit er boven in de lucht een nieuwe vogel in z'n dolle vlucht U zeggen waar hij ergens hangt het zonlicht in z'n wolken vangt Of hij Merlijn nog heeft bedankt heeft dat belang Al wat ik weet, al wat ie weet, is wat hij deed is wat ie deed Hij maakt plezier, hij maakt plezier als een mooi dier Ergens ver van hier
Benny Neyman Vrije vogels Ze kennen slechts de schaduwkant van ’t leven Want ’n lichtpunt hebben zij nog nooit gezien Ze vochten, vloekten, huilden in hun streven Maar ’t leven drong ze langzaam op hun knie
Zij behoorden tot diegenen, die hoog boven alles staan De problemen hier beneden zijn ze uit de weg gegaan Ze behoren tot diegenen die gehard, gepantserd zijn Want ze wennen wel aan de pijn
Vrije vogels Ze vliegen net zo lang de wind hun vleugels dragen kan Vrije vogels
De Trekvogels Kleine Witte Duif
Koekoeroekoekoe, kleine witte duif Koekoeroekoekoe, kleine witte duif Koekoeroekoekoe, kleine witte duif Breng vrede
Kom, kleine witte duif, breng ons in de toekomst vrede en geluk Want, kleine witte duif, geweld dat bracht de hele wereld van z'n stuk En dat wij, vroeg of laat, leven zonder haat, dat is wat wij willen Want, door de eeuwen heen blijf jij, kleine witte duif, 't symbool van vrede
refr.: Koekoeroekoekoe, kleine witte duif, paloma Kleine witte duif, breng vrede Koekoeroekoekoe, kleine witte duif, paloma Kleine witte duif, breng vrede
Geef, kleine witte duif, liefde aan de mens en vreugde in ons hart Dan, kleine witte duif, is er geen verschil meer tussen blank en zwart Dat is, waar iedereen door de eeuwen heen steeds weer op blijft hopen Want, liefde en begrip kun je op de wereld ook nergens kopen
refr.
Koekoeroekoekoe, kleine witte duif Koekoeroekoekoe, kleine witte duif Koekoeroekoekoe, kleine witte duif Breng vrede
Ze nemen elke dag gewoon zoals ie komen kan Vrije vogels Tot ze morgen met de noorderzon vertrokken zijn Voor ’n echte vrije vogel is elke kooi te klein
Ze zeggen wat ze denken toch zijn ze te vertrouwen Maar kom je te dichtbij dan vliegen ze er vandoor En als je ze verwondt, ze dreigen met hun klauwen Je volgt ze maar verliest al snel het spoor
In hun ogen staat geschreven wat er in hun wezens schuilt Zijn getekend door het leven hebben veel te veel gehuild Vrije vogels dat zijn mensen die nog mens gebleven zijn Want ze wennen wel aan de pijn
Vrije vogels Ze vliegen net zo lang de wind hun vleugels dragen kan Vrije vogels Ze nemen elke dag gewoon zoals ie komen kan Vrije vogels Tot ze morgen met de noorderzon vertrokken zijn Voor ’n echte vrije vogel is elke kooi te klein
Roodborstje Soms tikt een gedicht op het raam Ik sta op en laat hem erin Een enkele keer heeft dat geen zin Ik voed hem en geef hem een naam
Maar soms denk ik: ach laat maar staan Al regent het nog zo hard Vandaag ben ik boe en geen bard Hij mag naar een ander toe gaan.
Dat doet hij dan ook na een tijd Hij vliegt mijn gezichtsveld uit En meteen daarop heb ik spijt: Geen lente en geen nieuw geluid
Zo ging al zo dikwijls de Mei van Gorter mijn neus voorbij.
Uit "De gedichten" van Nico Scheepmaker
kijk ook eens op deze sites:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/henkmerts/gedi...
http://www.goverdina.nl/gedichtennatuur.html
Ik hoop dat je er iets mee bent.
groetjes, Carolina
|
|
ellen
4-7-2009
|
22-3-2009 11:16:20
hey,
ik ben ooit eens naar een huwelijk geweest.
daar ging het over briefwisseling tussen verschillende dieren in het bos. der zat daar ook een vogel in die brieven schreef... een soort bezinningstekst. ik ga eens kijken of ik dat nog vind.
laat jullie iets weten
|
|
Sofie
18-7-2009
|
23-3-2009 13:43:34
Alvast heel erg bedankt hoor!
|
|
ellen
4-7-2009
|
23-3-2009 15:41:35
De eekhoorn zat aan zijn t afel, likte aan zijn pen, dacht na, fronste zijn wenkbrauwen en schreef: Geachte secretarisvogel, Ik ben de eekhoorn en woon in het bos. Ik houd van brieven schrijven, maar niemand schrijft mij ooit terug. Nu heb ik zo maar een vermoeden dat u niets anders doet dan terugschrijven. Zoudt u mij ook eens willen terugschrijven? Hoogachtend, Eekhoorn. Hij vouwde de brief op en wierp hem in de wind, en de wind blies de brief over de zee naar de steppe waar de secretarisvogel woonde, die dag in dag uit brieven naar alle uithoeken van de wereld schreef. De volgende dag al kreeg de eekhoorn antwoord. Geachte eekhoorn, Ja. Hoogachtend, Secretarisvogel. Vol trots liet de eekhoorn de brief aan de mier zien. Het was de eerste brief die hij ooit had ontvangen. De mier las de brief en was niet erg onder de indruk van de woorden van de secretarisvogel. ‘Dat had hij toch ook wel kunnen zéggen? Dat hoef je toch niet te schrijven?’ zei hij. ‘Hoe kan hij dat nou zeggen?’ zei de eekhoorn. ‘Hij woont over de zee!’ De eekhoorn kreeg tranen in zijn ogen. Daar stond hij nu met zijn prachtige brief. De eekhoorn las de brief steeds maar weer aan zichzelf voor, legde hem ‘s nachts naast zijn bed en hing hem overdag aan de binnenkant van zijn deur. Hij vond het woord ja het mooiste woord en de mooiste zin die hij kende. Drie dagen later ontving hij een nieuwe brief. Geachte eekhoorn, Ik heb al lang niets meer van u gehoord. Er is toch niets ernstigs met u? Ik hoop spoedig iets naders van u te ontvangen. Met de allervriendelijkste groeten, Secretarisvogel.
voila , dit is de tekst... ik heb deze gevonden op internet en het betreft dezelfde tekst als toen in de misviering. hopelijk zijn jullie hiermee wat geholpen. ik weet wel de auteur niet. vele groeten ellen
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|