TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Leen
25-4-2009
|
2-4-2009 15:10:57
Hey Eva,
Het kan inderdaad, maar ik heb er nog nooit van gehoord dat dit echt zou gebeurd zijn. Als de priester echt moeilijk doet, je mag altijd een andere priester vragen.
groetjes Leen
|
|
heidi
|
2-4-2009 15:15:14
ze kunnen dit, maar dit doen ze denk ik zelden of nooit. ik heb wel vrienden van ons dat getrouwd zijn vorrig jaar, en zij moesten op bezinningsweekend en dan werd er verslag uitgebracht bij de pastoor. wij hoeven dit niet te doen, onze (pater) is zeer soepel en zegt dat je zelf wel weet waarvoor je trouwt, en hij weet ook dat er bijna niemand naar de mis gaat. Wij hebben wel onze 2 kindjes laten dopen, en hij hechtte er wel belang aan om hen ook eens te vernoemen tijdens de mis.
|
|
Rik
|
2-4-2009 17:16:10
Niets van aantrekken, de kerk loopt leeg en nog steeds proberen ze met intimidatie en spelden op de mouw, mensen aan hun zaak te binden. Die tijden zijn reeds lang vervlogen. Het is eerder omgekeerd, zij hebben jou nodig. Je pastoor maakt gebruik van je eerlijkheid en vertrouwen.
grtz DISCOVIDEO
|
|
Vicky
7-8-2010
|
2-4-2009 19:55:56
Hoi Eva,
Wij zijn een tijdje geleden bij de pastoor op bezoek geweest en dat viel allemaal goed mee hoor. Wij zijn onlangs in een nieuwe gemeente gaan wonen en wisten dus totaal niet aan wat voor pastoor wij ons mochten verwachten (wij gaan dus ook niet naar de kerk behalve op 'speciale' momenten)
en tja, hij was eigenlijk wel redelijk conservatief.. in welk opzicht? wel, wij moeten (zoals hieronder ook aangehaald door Heidi)op bezinningsweekend naar de abdij ofwel een bezinningszondag volgen. Blijkbaar wordt er in onze parochie 2x per jaar een zondagvoormiddag (van 10 tot 13u) bezinning voor verloofden gehouden. Voorts wees onze pastoor er wel op dat de keuze van de teksten toch wel correct moet zijn. Een eerste lezing moet wel verwijzen naar het evangelie etc... Hij zei zelfs letterlijk dat als die teksten niet 'correct' zijn, je zelfs niet kan spreken over een kerkelijk huwelijk. Dat vond ik er toch wel over eigenlijk...ma bon, ik zal binnenkort mijn boekje maar eens gaan laten lezen :s
Maar voor de rest was hij wel héél soepel..hij vroeg ons niet van "waarom gaan jullie niet naar de kerk" of zo hoor en hij heeft ook niet gevraagd "waarom trouwen jullie voor de kerk"
Dus ik zou me niet al te veel zorgen maken!
Groetjes! Vicky 15/05/2010
|
|
Eva
10-10-2009
|
3-4-2009 9:00:35
Dag Eva en naamgenootje!
Ik zou me daar toch niet teveel zorgen over maken hoor. Misschien kunnen pastoors dat wel maar de dag van vandaag gaan ze dat zeker niet gauw doen, mensen weigeren. Ik denk alleen als die mensen om de totaal verkeerde redenen voor de kerk trouwen, dat hij misschien zal weigeren. En dan nog.
Wij trouwen ook voor de kerk omdat het voor ons belangrijk is om onze belofte voor de kerkelijke gemeenschap uit te spreken.
Twee weken geleden hebben wij onze huwelijksvoorbereiding gehad. Dat was één middag met 4 koppels en het ging van de parochie uit. We hebben op voorhand aan onze pastoor dan gevraagd of we dat moésten volgen maar hij zei tegen ons: moeten niet, maar het is wel aan te raden:-) Hij is trouwens niet zo streng dus dat scheelt. Die middag is trouwens goed meegevallen en we hebben de pastoor zelfs niet gezien daarop. Het ging voornamelijk over de waarden van een huwelijk en niet over God en de kerk. Voor ons dus geen weekend zoals meerderen onder jullie wel moeten doen.
Ik denk dat je gewoon eerst moet afwachten en luisteren naar de pastoor. Dan merk je wel gauw hoe die tegenover de dingen staat. Zoals ik al zei viel de onze reuze mee. (het is een pastoor die maar pas onze parochie erbij gekregen heeft dus ik kende hem ook niet plus ik ben altijd al naar een andere parochie geweest in mijn kindertijd) Onze mis zal dan ook voorgedragen worden door een diaken die dicht bij de familie staat en de pastoor doet dan enkel de delen van de eucharistie dat alleen hij kan doen. (dat is ook iets waar de pastoor over beslist of hij dit toelaat) Bovendien is hij wel flexibel in het kiezen van teksten en muziek. Het is bij ons eerder de diaken die bv geen aangepaste versie van het evangelie wilt maar voor de rest hebben wij een redelijk vrije keus.
Dus geen zorgen en gewoon gaan praten met je pastoor!
Groeten, Eva
|
|
Silke
15-5-2009
|
3-4-2009 9:23:02
Wij hebben hier heel veel geluk mee gehad. Onze eerste gesprekken en onze ondertrouw waren bij de vaste priester van onze parochie. heel conservatief man. we moesten bijbelteksten kunnen aanhalen in het gesprek, minstens één maand naar de kerk komen, op bezinningsweekend etc...
Toen hij bij ons laatste gesprek ons trouwboekje onder ogen kreeg heeft hij het totaal afgebroken en zei hij dat hij zou weigeren ons te trouwen... (We hebben echt niet zo een schandalige teksten hoor. Maar hij zei dat er enkele bijbelse teksten in mochten.) Omdat hij de dag van ons huwelijk niet vrij was hebben we een andere priester die onze plechtigheid gaat leiden. We hebben aan hem het misboekje opnieuw voorgelegd zonder enige aanpassing en hij vond het prima. De woorden leuk, liefdevol en perfect zijn zelf gevallen.
Na enkele gesprekken met hem bleek algauw dat onze parochiepriester zich kennelijk altijd zo gedraagt. Ik voel mee met de mensen die wel met hem trouwen.
|
|
Liesbeth
17-5-2008
|
6-4-2009 9:34:32
hey Eva
Als je echt wil trouwen voor de kerk, gaat hij jullie niet weigeren. En als hij jullie weigert, dan ga je gewoon naar een andere kerk. Het is niet gebruikelijk dat priesters afstand doen van een koppel dat wil trouwen, dat is echt uitzonderlijk. Ze vragen natuurlijk wel uitdrukkelijk dat je zelf wil trouwen en dat je het niet doet voor een ander en dat hebben wij ook moeten ondertekenen. Maak je geen zorgen, veel mensen gaan niet regelmatig meer naar de Kerk en zijn toch gelovig. Wij gaan ook niet elke zondag meer naar de kerk en de pastoor die ons trouwde heeft daar zelf niet naar gevraagd. Groetjes!
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires