Terug naar overzicht
volgens mij hebben je ouders gelijk!
Dag Evelien,dit heb ik op een trouwsite gevonden over de diaken. (wij hebben zelf ook een diaken en hij mag ons effectief trouwen, de pastoor moet wel de eucharistie doen omdat een diaken dit niet kan doen maar hij mag jullie wel trouwen):"Als je in de katholieke Kerk trouwt, is daar ook altijd iemand namens de Kerk aanwezig. Zoals de ambtenaar van de burgerlijke stand jullie huwelijksbelofte aanneemt om een wettig huwelijk te voltrekken, zo is er een priester of diaken nodig om jullie ja-woord voor de Kerk aan te nemen. Priesters en diakens zijn gewijd door de bisschop, en aangesteld om onder andere in de parochie waar ze zijn benoemd, bij kerkelijke huwelijken te assisteren. (Zo heet dat in vaktermen) Een pastoraal werker (of werkster) is niet gewijd en kan dus niet bij huwelijken assisteren."Hopelijk kan je hier wat mee verder.Groeten,Eva
Een vriendin van ons is getrouwd met een diaken. Hij mag wel het sacrament toedienen, maar inderdaad geen eucharistie. Als je wel communie wilt, maar geen pastoor, kunnen de hosties op voorhand gewijd worden.
Mijn nonkel is diaken en gaat ons trouwen. Hij mag inderdaad het eucharistisch gebed niet doen, maar er komt wel een communie, de hosties zijn al gewijd. Het is eigenlijk een gebedsdienst maar voor het bisdom is dit eender. GroetjesHeidi
om de puntjes op de i te zetten: het sacrament van het huwelijk dien je als gehuwden aan elkaar toe... je hebt wel een priester of diaken nodig, hoor, als "ambtenaar" van de kerk. maar eigenlijk dien je elkaar het sacrament toe!