Nu Online
Momenteel zijn er 348 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

diaken

10-4-2009 13:02:00
Hey allemaal,
Wij zouden ons graag laten trouwen door een diaken, maar volgens mijn ouders mag een diaken geen sacrament toedienen.
Weet iemand hier meer over? Alvast bedankt!

Evelien
6-3-2009
Meld misbruik

Reacties: 5 | Gelezen: 1237

Lien
23-5-2009
 Meld misbruik10-4-2009 13:42:13

volgens mij hebben je ouders gelijk!

Eva
10-10-2009
 Meld misbruik10-4-2009 14:10:29

Dag Evelien,

dit heb ik op een trouwsite gevonden over de diaken. (wij hebben zelf ook een diaken en hij mag ons effectief trouwen, de pastoor moet wel de eucharistie doen omdat een diaken dit niet kan doen maar hij mag jullie wel trouwen):

"Als je in de katholieke Kerk trouwt, is daar ook altijd iemand namens de Kerk aanwezig. Zoals de ambtenaar van de burgerlijke stand jullie huwelijksbelofte aanneemt om een wettig huwelijk te voltrekken, zo is er een priester of diaken nodig om jullie ja-woord voor de Kerk aan te nemen.

Priesters en diakens zijn gewijd door de bisschop, en aangesteld om onder andere in de parochie waar ze zijn benoemd, bij kerkelijke huwelijken te assisteren. (Zo heet dat in vaktermen) Een pastoraal werker (of werkster) is niet gewijd en kan dus niet bij huwelijken assisteren."

Hopelijk kan je hier wat mee verder.

Groeten,
Eva

Mariska
12-9-2009
 Meld misbruik10-4-2009 15:06:46

Een vriendin van ons is getrouwd met een diaken. Hij mag wel het sacrament toedienen, maar inderdaad geen eucharistie. Als je wel communie wilt, maar geen pastoor, kunnen de hosties op voorhand gewijd worden.

heidi
27-6-2009
 Meld misbruik10-4-2009 20:11:11

Mijn nonkel is diaken en gaat ons trouwen. Hij mag inderdaad het eucharistisch gebed niet doen, maar er komt wel een communie, de hosties zijn al gewijd.
Het is eigenlijk een gebedsdienst maar voor het bisdom is dit eender.

Groetjes
Heidi

miek
21-3-2009
 Meld misbruik12-4-2009 19:21:15

om de puntjes op de i te zetten: het sacrament van het huwelijk dien je als gehuwden aan elkaar toe... je hebt wel een priester of diaken nodig, hoor, als "ambtenaar" van de kerk. maar eigenlijk dien je elkaar het sacrament toe!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...