TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Nele
28-2-2009
|
28-4-2009 10:14:25
Goh meisje, dit is een heel vervelende situatie. En voor mij ook gedeeltelijk herkenbaar... Mijn ouders waren ook heel enthousiast ('eindelijk' en direkt een fleske champagne open), zijn ouders heel wat minder ('t is toch niet van te moeten'- wel lachend, maar toch, en 'wie trouwt er nu nog...'). Heel de tijd van voorbereidingen kon ik bij mijn ouders terecht met vragen, bij mijn schoonouders vermeden we om erover te praten. Zo erg dat in de laatste week het ons bijna werd verweten dat we hen er niet bij wilden. Wat de kleding betreft, ook mijn moeder was helemaal opgezet, leuk suitekleedje, mijn schoonmoeder had wel moeite gedaan, maar was toch heel alledaags -had hen nogthans op de hoogte gebracht van mijn moeders en schoonzusjes' kleding... En ook hebben mijn ouders een deel van t feest betaald (ongevraagd, maar de gewoonte bij ons), zijn ouders hebben niet gevraagd om iets bij te leggen, maar hebben wel een 'dikke' enveloppe gegeven...
Maar... probeer er geen drama van te maken, geniet van je dag! Echt op die dag doet t er allemaal niet toe, het belangrijkste is dat je trouwt met de man van je leven! Doe jullie zin en laat je niet (af)leiden door minder enthousiaste reacties, ik heb zelfs achteraf een klein beetje spijt dat ik hen niet meer betrokken heb, hoewel... als t hen had geinteresseerd, hadden ze er wel naar gevraagd! groetjes, Nele
|
|
Brenda
22-5-2010
|
28-4-2009 10:33:51
Ik begrijp je ook ten volle. Van mijn toekomstige schoonouders hebben we nog altijd niet echt een proficiat gehad. Mijn ouders vermoedden het wel (mijn broer wist het) en waren heel positief. Zelf mijn vader! Van hem had ik toch een beetje terughoudendheid verwacht.. Na een tweetal weken hadden we dan een 'vergadering' met de twee ouders om de grote lijnen eens te bespreken en ook hoe ze wel of niet financieel zouden helpen. Niet op vraag van ons, maar het is wel leuk om het op voorhand te weten. Na een tijdje, net toen we goed bezig waren met feestzalen te bezoeken, begon de sfeer echt te verminderen. Ze zeiden altijd dat we zelf mochten beslissen. Mijn ouders hadden hen uitgenodigd om mee te gaan eten in de laatste feestzaal (ook restaurant) maar mijn schoonvader wou niet. Uiteindelijk is het wel die zaal geworden en dan was het van 'als het daar is, dan kom ik niet'. Verwijten naar mijn verloofde zijn hoofd van 'tis toch maar een stom feest' en 'waarom trouw jij eigenlijk' waren het resultaat. Ze beweerden zelf dat ze van niets wisten op voorhand terwijl mijn schoonmoeder meegeweest is om de ring (wel niet letterlijk gezegd dat het een verlovingsring was) en ze had haar verlovingsring gegeven aan mijn verloofde om te laten hersmelten indien hij dat wou. Dus ze wisten het wel hé.. Dan gingen ze plots niets meer betalen, dan weer wel, .. en nu nodigen ze mensen al uit zonder dat wij ervan weten (en wij willen hen er niet bij), ze beslissen vanalles en nog wat achter onze rug dat wij niet willen..
Probeer het je gewoon zo weinig mogelijk aan te trekken.. geniet van jullie voorbereidingen, maak er jullie dag van, want het trouwfeest duurt maar 1 dag hé..
Ps voor de kleren, kunnen jullie samen de maten opnemen en misschien kleren bestellen? Hoeft daarom niet duur te zijn, postorderbedrijven hebben soms ook mooie kleren (als je zoekt).. misschien durft ze geen hulp vragen?
|
|
Brenda
22-5-2010
|
28-4-2009 10:34:18
Vergeten:
Vele groetjes, Brenda. 22 mei 2010
|
|
inge
27-6-2009
|
28-4-2009 11:12:43
Beste Tine, Misschien ziet je schoonmoeder een beetje tegen alles op , omdat ze zich in een moeilijke positie zit. Haar man heeft een minnares, zelf is ze gehandicapt. In een dorp wordt vaak veel geroddeld. Ik zit zelf in die situatie. Ik ga voor de tweede keer huwen, en mijn moeder ziet er tegen op, niet leuk voor ons , maar ik vertsa haar wel. De pottenkijkers, de roddeltantes zullen paraat staan... Ik vind het heel sneu voor jou, maar geef het nog even zen tijd. Alle szal wel in orde komen. Liefs, Inge
|
|
nathalie
18-7-2009
|
28-4-2009 11:16:14
hallo, hoewel het héél moeilijk is om de situatie in te schatten... misschien zou je schoonmoeder het enorm appreciëren van betrokken te worden of om nieuwe kledij te hebben? zij zit vast aan haar rolstoel en haar man kijkt er niet naar om... net als elke mens wil zij misschien wel wat aandacht? een nieuwe outfit lijkt banaal maar zo kan ze toch wat fier zijn? ik kan het niet echt vergelijken, maar bv mijn oma is heel slecthziend, zij kan ook niet meer zelf kledij kopen maar met kerst had ik haar een blouse gegeven en ze was supercontent...
alvast, veel moed en concentreer je op je verloofde en je feest!
|
|
tami
26-6-2010
|
28-4-2009 11:24:02
hallo Tine,
Mensen reageren vaak 'raar' omdat ze zich eigenlijk geen houding weten te geven. Ingeval van je schoonma kan je haar mss zelf eens vragen of ze graag iets nieuws of feestelijks wil voor jullie huwelijk. Dan weet je het. Stel haar voor om samen met haar en een vriendin van haar te winkelen en zie hoe ze reageert. Of anders kan ze wat kiezen uit een catalogus van een postorderbedrijf als ze niet graag winkelt. Haar alledaagse t-sirt en broek kan ze blijkbaar aantrekken, dan kan ze dus ook een geklede broek en blouse aantrekken, dat maakt geen verschil. Maar op deze manier tonen jullie wel belangstelling voor haar (die ze van haar man niet meer krijgt, dat moet voor haar allerminst gemakkelijk zijn om mee te leven). Haar nogal bitter commentaar omtrent jullie huwelijk komt volgens mij door die frustratie, denk je niet ? Maar als jullie haar in het gebeuren kunnen betrekken, zal ze misschien blij verrast zijn... Schoonmoeders hebben een slechte reputatie omdat wij geneigd zijn om ze teveel met onze eigen moeder te vergelijken, toch willen ze vaak ook alleen maar het geluk van hun kind. Gun haar wat tijd. Eén ding is evenwel voorspelbaar : haar in haar hoek alleen laten zitten, zal haar zéker geen plezier doen... Bedenk ook dat het voor je verloofde allerminst leuk moet zijn. Doe je dit niet graag voor je schoonma, doe het dan voor hem. Hij zal het zeker weten te waarderen. Proberen kost niets en kom je ondanks alles niet tot een resultaat, heb je jezelf ook niks te verwijten. Het komt misschien allemaal een beetje schoolmeesterachtig over maar dat is zeker de bedoeling niet, sorry daarvoor. Dat is wat ik er van denk en wat ik zou doen indien ik in jouw plaats was. Dus kop op ! Het gaat om jullie droomdag. De moed niet nu al laten zakken, er is nog zovéél te doen. ;o)) Groetjes.
|
|
Nathalie
17-7-2010
|
28-4-2009 12:13:00
Ook mijn toekomstige schoonouders reageerden niet echt heel enthouiast in het begin. Maar nu begint het echt wel te komen. Zeker nadat ze met mijn mama en papa zijn gaan eten. Mijn oma is ook helemaal niet goed te been. Maar hiervoor laten wij een kleermaakster speciaal tot thuis komen en zij neemt dan de maten op en beslist samen met haar welke kleren het zullen worden. Is al enkele keren gedaan (met verschillende kleermaaksters) en altijd een mooi resultaat. Ik ben er zeker van dat je schoonmoeder dit zeker zal appreciëren.
Groeten, Nathalie 17/07/2010
|
|
heidi
27-6-2009
|
28-4-2009 14:54:30
hé, het enthousiasme komt nog hoor!
Wat uw schoonmoeder betreft, mijn oma zit ook in een rolstoel. En als ze nieuwe kleren wil voor een feest of zo gaan mijn nonkel of mijn moeder om kleren en laten het haar in het rusthuis op haar gemak passen. of je kan naar Klein London gaan in Oudenaarde (eine) daar zijn de pashokjes groot genoeg en hebben ze veel geduld, mijn oma voelt zich daar alleszinds op haar gemak. Mijn oma draagt wel altijd een broek en kan geen elegante schoenen dragen maar met een tof blousje of een twinset en een sjaal en juwelen is ze wel altijd chique gekleed. Lieve groetjes Het komt wel in orde
|
|
Tine
28-8-2009
|
29-4-2009 8:32:53
Hallo iedereen,
Bedankt voor de vele, warme reacties!
Tine
|
|
Liesbeth
17-5-2008
|
8-5-2009 14:08:03
hey Tine
Mijn ouders stonden er ook zo niet voor te springen. Een echte gemeende proficiat heb ik niet gehad. Nuja je moet wel weten dat ik nog studeerde als hij mij ten huwelijk vroeg en mijn moeder was daar niet zot van. Het is idd helemaal niet leuk, zeker als je schoonouders dan wel heel positief reageren. Probeer het je niet aan te trekken, uiteindelijk kan je daar niets aan veranderen. Wat dat geld krijgen betreft, vind ik het niet echt gepast dat je hen dat verwijt. Ik vind het allesbehalve vanzelfsprekend dat ouders de dure fratsen van hun kinderen betalen, dus dat kan je hen niet kwalijk nemen vind ik... Dat ze zich niet opkleed is idd boertig en ongepast, maar je kan haar niet verplichten hé... Ik zou mij er niet te druk in proberen maken, want anders loop je binnen de kortste keren op van de zenuwen!
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|