Terug naar overzicht
Hey StephJe bent niet verplicht om in Eeklo te trouwen, vroeger was dit wel maar nu kun je zelfs aan de zee trouwen als je dat wiltIk zou toch zeker 1 jaar op voorhand je datum al vastleggen bij de pastoor, dan ben je gerust. Daarna zal hij je zelf wel een afspraak voorstellen. Wji hebben onze datum al maar moeten pas op gesprek in decemberboekje maken heb je nog veel tijd voor hoor en op internet staan er veel voorbeeldenBest ook die van al getrouwde vrienden bijhouden voor inspiratie :-)
je kan inderdaad in een andere parochie trouwen maar je moet toestemming hebben van de pastoor van de parochie waar je woont en van de pastoor waar je zou willen trouwen en het moet een parochiekerk zijn, dus geen abdijkerk die geen parochiekerk is, in sommige gevallen is het wel een parochiekerk. Voor het misboekje helpt de pastoor je wel op weg, en op internet vind je veel moderne teksten.succesHeidi
Wij trouwen ook in een andere gemeente dan waar we wonen. We zijn eerst aan de priester gaan vragen of hij ons wou trouwen. Dit wou hij doen maar we moesten toestemming hebben van de pastoor waar we wonen. Daar zijn we dan onze toelating gaan vragen. Dit was geen probleem hoor. Terug naar de ene voor de toestemming af te geven. Gisteren zijn we terug geweest voor de ondertrouw. Die gebeurt meestal een drie maand voor het huwelijk. Dit is het paperassenwerk invullen. Datum en uur goed afspreken enzo. Hier komen wel vragen bij van waarom wil je voor de kerk trouwen enzo. Maar dit was nu niet zo moeilijk ofzo hoor. groetjes, Carolina
wij trouwen ook in een andere gemeente voor de kerk dan waar we wonen meestal moet de paster of jij dan de parochie van je gemeente verwittigen.als je een voorbeeld wilt ik kan jou dingen doormailen alsook mijn eigen boekje (die is nu al af en ik trouw volgend jaar pas)wij hebben dit in februari bij de paster gaan vastleggen voor juli2010 hij vond het veeel te vroeg en bekeek mij raar, maar liever zoveel mogelijk gedaan te hebben op voorhand
Hey, Vooreerst moet je toestemming vragen aan de pastoor van je eigen parochie. Als hij toezegt vraag je of pastoor van parochie waar je wil trouwen je huwelijk wil inzegenen. In uw eigen parochie moet je attest halen van doop en vormsel zowel voor u en voor hem. Bij ons zijn we toen met die papieren bij pastoor moeten gaan die het dossier geopend heeft.Ik heb toen ook een voorbeeldmisboekje gekregen van de volgorde + een kaft met teksten waar je uit kan kiezen. Mocht deze 1 maand houden. Geloof me is helemaal niet moeilijk, je moet enkel zorgen voor 2 teksten die je zelf zeer mooi vindt, hoeft niet uit bijbel. Ik heb het heel moeilijk met kiezen van muziek omdat ik zoveel zo graag hoor. Ik hoop dat ik u wat geholpen heb.
hey StéphanieJij trouwt idd in een kerk naar keuze, maar moet daarvoor toelating vragen aan de pastoor van je parochie. Maar dat staat hieronder al een aantal keren.Met de pastoor zal je waarschijnlijk twee of drie gesprekken hebben.Ons eerste gesprek was gewoon algemeen. Welke dag trouwen, om hoe laat, met eucharistie of zonder, waarom wil je trouwen voor de kerk en meegeven waar je gedoopt bent (!). Het tweede gesprek was een uitleg over het verloop van de mis, wij hebben van de pastoor dan een boekje gekregen met mogelijke bijbelteksten die we kunnen kiezen en een verloof van de misdienst. Hij vroeg ook hoe wij de versiering van de kerk zagen en welke muziek wij voor ogen hadden ed. Het laatste gesprek was het overlopen van ons definitief boekje. Ik geloof dat wij bij het tweede gesprek (de ondertrouw) ondertekent hebben dat wij vrijwillig voor de kerk trouwen en nog een paar vragen (dat je bereid bent kinderen te krijgen en die te dopen enzo...)Valt allemaal veel beter mee als je zou denken! Onze deken was echt super en ik was daarbij op mijn gemak!Veel succes!