Nu Online
Momenteel zijn er 444 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

reactie: drank laten betalen of niet

12-5-2009 19:12:34
hallo iedereen, ik wil toch even reageren op mijn vorig bericht mbt of de genodigden na een bepaald uur zelf hun drank zouden betalen of niet....
ik vind vele reacties grof! als ze moeten betalen dat ze niet zouden gaan...amai die moeten hun vrienden graag hebben....
velen van jullie hebben waarschijnlijk heel makkelijk praten omdat idd mama en papa alles betalen of gesponserd worden..
nu ik vond dit , omdat wij elke cent zelf betalen, een vraag waard omdat ikzelf ook al beide formules meegemaakt heb....zelf zijn we nog nooit doorgegaan omdat we voor de drank moesten betalen...je moet elke situatie op zich bekijken vind ik en niet zomaar alles vanzelfsprekend nemen..en de tijd dat de familie/genodigden een ferme envelop geven is ook gepasseerd ze, dus daar rekenen wij niet op!

Wendy

Meld misbruik

Reacties: 23 | Gelezen: 483

Severien

Meld misbruik12-5-2009 19:49:20

Ik zal mijn reactie in dit topic geven ipv die vorige.

Volgens mij kan het best dat je de drank laat betalen. Mits je zoiets ook duidelijk maakt via de uitnodiging. Anders krijg je praatjes, die je best vermijdt toch? Als je via je uitnodiging duidelijk maakt wat jullie formule is voor jullie trouw denk ik niet dat iemand hiervoor ontzet kan zijn. Gevolg zal wel zijn (denk ik) dat mensen hun (geld) cadeau aan gaan passen. Lijkt me logisch toch?

Trek je niets aan van vorige reacties. Ieder heeft zijn "trouw-formule". In de standaard formule past het inderdaad niet om de mensen te vragen om te betalen voor hun drank. Maar als je aangeeft dat jullie het net eventjes anders doen gaat iedereen het een tof feest vinden hoor!!

jessica

Meld misbruik12-5-2009 19:51:44

Wendy, je moet doen wat je zelf wil, en je moet kijken naar JOU budget. Maar als je daar al uit was, waarom stel je dan nog de vraag op dit forum?
Als ik naar een touwfeest ga, verwacht ik niet dat ik moet betalen, TENZIJ dat duidelijk vermeld staat op de uitnodiging.
Ook ik zou er niet vroeger door naar huis gaan, op voorwaarde dat ik het van te voren weet.. Anders heb ik waarscijnlijk niet te veel geld op zak. ;)

nele
8-8-2009
 Meld misbruik12-5-2009 19:53:17

Hey Wendy,

Ik heb op je vorige berichtje ook gereageerd en het is mij idd ook opgevallen dat sommige bruidjes echt gemeen kunnen zijn. Maar dat heb ik bij nog heel wat onderwerpen gezien. Het is toch simpel, als je een vraag post is dat om raad te vragen, niet om de grond ingeboord te worden dus staat de vraag je niet aan ... antwoord dan gewoon niet. Tact is iets moois eh.
Hou de moed erin. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat je je huwelijk personaliseert op jouw en je ventjes wensen.
Geniet van jullie trouw!

Nele
08-08-09

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik12-5-2009 20:05:22

Ik heb in het vorige topic reeds geantwoord. Maar volgens mij vroeg je nu eenmaal onze mening... en die hebben we gegeven... Als die je niet aanstaat, tja, dan moet je ze ook niet vragen, denk ik...
Maar veel hangt inderdaad ook af van 1. hoe gaan de huwelijksfeesten er normaal gezien aan toe in jouw familie- en vriendenkring en 2. hoe is de formulering op de uitnodiging...

Groetjes,

Véro

http://robbyenveronique.bruiloftsite.nl/

Sabine

Meld misbruik12-5-2009 20:05:33

Eerlijk gezegd vind ik de reacties helemaal niet grof. De mensen geven gewoon hun mening, waar je per slot van rekening toch om gevraagd had, toch?
Iedereen doet zijn zin, maar ik vind het 'not done' een feest te geven, iedereen uit te nodigen, en enveloppen te ontvangen en nadien de mensen doodleuk te laten betalen voor hun drank. En, nee, wij zijn niet gesponsord door onze ouders. Wij doen ons feest gewoon thuis, met een beperkte groep, kleine 40 mensen, en besparen op in onze ogen luxezaken als vervoer, kleding, ceremoniemeester, dure fotografen en dj's, maar schakelen onze vrienden in.
Das mijn mening.

Sabine
30-05-2009

evy
1-3-2009
 Meld misbruik12-5-2009 20:45:10

Ik heb ook even vorig topic gelezen en ik vind niet dat er grof geantwoord wordt. Je vraagt een mening en die krijg je... Ik vind het ook not done om je gasten te laten betalen, zelfs niet na een bepaald uur. Dan geef je beter geen feest en ga je beter gewoon eten met ouders en getuigen. Heb het (gelukkig) ook nog nooit meegemaakt om uitgenodigd te worden en later op de avond zelf te moeten betalen voor je drank.
Wij zijn vorig jaar getrouwd. Onze dag kostte ons 16000€, volledig door ons betaald! Nee, niks sponsoring ed, zelf voor gespaard. En ja, wij kochten onlangs ook een huis, hebben 2 kindjes...
Stel je huwelijk desnoods een jaar uit en spaar wat, dan heb je gegarandeerd een leuke dansavond zonder achterklap!

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik12-5-2009 20:55:38

ik vind het een beetje raar dat je zo reageert.

Je vraagt idd een mening en die krijg je..

Sara
12-9-2009
 Meld misbruik12-5-2009 21:08:13

Even dit: Wij betalen ook ALLES zelf en rekenen ook niet op dikke cadeau's. Je moet niet iedereen over dezelfde kam scheren... Ik had trouwens niet geantwoord op je vorige topic, maar ik zou het ook nooit doen. Dan zou ik persoonlijk wat wachten en sparen...
En ja, als je een mening vraagt,...

Marieke
18-4-2009
 Meld misbruik12-5-2009 23:10:12

Je vraagt een mening en je krijgt ze.

Ik vind het niet kunnen, wij hebben ook grote delen van ons huwelijk zelf betaald, niet omdat m'n ouders de kant van de familie betaald hebben dat wij niks meer moeten betalen!

Ofwel doe je eten met weinig mensen als je een beperk budget hebt, ...

Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik12-5-2009 23:30:12

Ik denk dat het best is dat je eerst een budget opstelt dat je wilt spenderen. Dan kan je je feest hieraan aanpassen. Wat je doet, voor hoeveel mensen enz.
Ik vond de reacties ook nog vrij goed meevallen hoor. Heb al heel wat erger gelezen.
Het is niet omdat iemand het niet eens is met je, dat dat een "verkeerd" antwoord is hé. Je hebt van enkele steun gekregen maar van de meeste niet hé. Hou er dan ook rekening mee dat dit in je familie en kennissen kring ook wel eens die verhouding (pos./neg.) kan zijn hé.

groetjes, Carolina

An

Meld misbruik13-5-2009 8:53:24

Als mama van een bruidje wil ik even reageren. Hier bij ons (de Kempen) wordt er op een bruiloft nooit betaald door de gasten, dit zou heel raar overkomen moest dat zo zijn. Daartegenover was het in Oost en West Vlaanderen wel de gewoonte dat de gasten hun drank zelf betalen. Er was een rondje van de bruid en daarna nog ééntje van de ouders en dat was het. Dus voor een bruidje uit onze omgeving is dit ondenkbaar en daarom reageren ze zo grof.

Lien
1-8-2009
 Meld misbruik13-5-2009 9:07:19

An, ik ben van Oost-Vlaanderen en hier is dat toch ook niet de gewoonte hoor. Maar over West-Vlaanderen had ik dat wel al gehoord.

Wendy, maak je hierover niet te druk. Je vroeg meningen en je hebt ze gekregen :-) Uiteindelijk doe je er zelf mee wat je wilt hé!

Karolien
23-5-2010
 Meld misbruik13-5-2009 9:13:45

Hey,

wil toch even zeggen dat ik van Oost-Vlaanderen ben en nog nooit in mn leven naar een trouw ben geweest waar ik mn drank moest betalen. Dus dat van Oost- & West-Vlaanderen klopt niet echt ;-)

Tja, als je mijn mening vraagt, ik zou het heel raar vinden om naar een huwelijk te gaan en mijn drank te moeten betalen. Ik zou het niet aftrappen indien ik moest betalen, maar ik zou het wel ongepast vinden of eerder raar vinden. Ik heb trouwens nooit geld bij op een huwelijk...

En ik denk niet dat je naar andere bruidjes moet uithalen, want ik denk dat de minderheid volledig gesponsord word. De tijden zijn veranderd... Dus dat is een beetje te gemakkelijk.

De moraal van het verhaal is dat velen jullie concept bizar vinden, maar het is en blijft jullie huwelijk en als jullie het zo willen doen, moeten jullie dat maar gewoon doen!

Groetjes
Karolien.

Rebecca
27-6-2009
 Meld misbruik13-5-2009 9:24:00

Hihi en ik ben van West-Vlaanderen en heb dat nog niet gehoord.

Ik denk dat je het niet van de streek mag laten afhangen, das je eigen keuze. Ik zou ook eerder een selecter groepje uitnodigen.

Maar, nogmaals, zoals anderen ook zeggen: je kiest ervoor of je kiest er niet voor, maar ik zou de mensen wel op de hoogte brengen van de gekozen formule.

Groetjes en succes ermee!

Rebecca
27/06/09

Sophie

Meld misbruik13-5-2009 9:41:13

hye,

Ik vind dat je gerust om 1u kunt zeggen dat de mensen hun drank moeten betalen. Je geeft tenslotte een fuif. Gezien je een fuif geeft denk ik dat mensen al veronderstellen dat je budget wat krap is.
De gasten mogen blij zijn dat jij hen uitnodigigd. Ik denk dat je van je echte vrienden en familie geen neg. reacties zal krijgen.
Die bruidjes hieronder hebben makkelijk praten. Jij toont dat je creatief bent in het zoeken naar een oplossing en terecht want er zijn vast en zeker nog mensen met een strakker budget.

Dus geniet vooral van je dag... en het komt wel goed

sophie

Marie
13-6-2009
 Meld misbruik13-5-2009 9:41:49

Ik denk dat je met de reacties in deze en vorige post een IDEE hebt van hoe je gasten er gemiddeld op gaan reageren.
2 opmerkingen hierbij:
1. Ze zullen wel beleefd blijven en misschien niets tegen jullie zeggen. Op het internet is het natuurlijk veel gemakkelijker iets anoniems te posten. Misschien dat het daarom een beetje grof overkomt bij je.
2. Het publiek hier is natuurlijk niet helemaal neutraal, wegens allemaal bruidjes natuurlijk.

Voor de rest nog een opmerking: het feit of je je feest zelf betaald of niet doet er volgens mij niet toe. Wij betalen ook alles zelf, maar toch vind ik het niet kunnen om je gasten te laten betalen. Mijn mening zou niet veranderen als de ouders zouden sponsoren.

Door op voorhand duidelijk maken wat je gasten kunnen verwachten los je wel veel op. Doen, dus!

s
1-6-2007
 Meld misbruik13-5-2009 11:22:58

Wendy,
Ik heb het vorige topic nog eens snel overlopen en ik persoonlijk vind de antwoorden niet grof. Misschien komen ze voor jouw zo over omdat sommige negatief reageren. Maar negatief reageren staat niet altijd gelijk aan grof.
Maar leuk om te lezen is het natuurlijk niet.
In mijn omgeving en waar ik woon is dat absoluut niet de gewoonte en wordt er door de gasten achteraf niet positief over gepraakt.
Hier zeggen mensen het meteen in je gezicht dat ze er niet achterstaan. Of enkel goed vinden als er duidelijk over gecommuniceerd word. Ik denk dat het net slecht is dat mensen in jouw vorige topic eerlijk verwoord hebben wat ze er van vinden. Zo kom je het tenminste te weten. Verwacht niet dat vrienden en kennissen daar eerlijk over gaan zijn.
Ik zit op meerdere fora en je merkt dat op fora vaker eerlijker wordt gezegd wat mensen denken. Da's irl zeker niet altijd het geval.

Heidi
4-7-2009
 Meld misbruik13-5-2009 11:40:14

Dag Wendy, vind het jammer dat je daar nu zo op reageert. Ik was enkel rechtuit, wou je goede raad geven wat jij interpreteert als kritiek. Ja sorry maar ik schrok erg van jouw vraag.
Ik wil enkel maar zeggen dat ik geschrokken zou zijn als vrienden me laten betalen voor het feest of drank.
Echte vrienden geven een schone cadeau en dat zou ik ook doen ook al is het een fuif.
Een huwelijk is een feest waarbij gasten getrakteerd worden, in elke cultuur, het is een moment van vieren, gelukkig zijn en trakteren...
Enne als je in geldnood bent dan vind ik dat ofwel sparen een optie is, dus feest uitstellen, ofwel enkel naaste familie uitnodigen en naaste vrienden.
Ik heb jaren gespaard, betaal alles zelf: een feest met alles erop en eraan zonder steun van familie (wil dat zelfs niet).
En we nodigen zelfs een nicht en een neef uit die ons niet hebben uitgenodigd wegens geldgebrek. Ik laat me niet kennen.
Ik zou nog liever een lening aangaan dan gasten zelf laten betalen...
Sorry maar dat is mijn mening!
Nog veel geluk en hopelijk wordt het een meevaller voor je.
Groetjes.

Gerlinde
2-8-2008
 Meld misbruik13-5-2009 11:55:08

Hey,

Wij zijn afgelopen zomer gehuwd en om niet aan een onverwachte kost qua drank te komen, hebben wij het volgende gedaan. Wij hebben een drankenforfait tot 5h genomen (het feest was rond 3h30 - 4h afgelopen), maar in die drankforfait zaten geen sterke dranken zoals whisky, cognac, ... . Wat zat er wel in: water, frisdrank, wijn, bieren (ook zware), ...
Wij hebben gemeld aan de feestzaal dat er geen sterke dranken geschonken mochten worden wegens twee redenen: sterke drank kost enorm veel en de meesten moesten nog rijden.
Op de avond zelf heb ik geen weet van mensen die sterke drank gevraagd hebben, laat staan gedronken hebben.
Ons probleem was dus opgelost.

Groetjes en succes!

Lindsay
9-10-2010
 Meld misbruik13-5-2009 14:18:46

Hallo,

Ik weet niet meer als ik de vorige keer heb geantwoord, maar ik wil toch even iets zeggen.

Als je voor een formule gaat die men 'fuif' noemt, vind ik het absoluut niet raar om de mensen te laten betalen na een bepaald uur.
In de familie van mijn vriend heeft een koppel dit ook gedaan, ze hebben er nooit iets over gezegd en zelfs de cadeau was niets anders dan anders.
Je moet doen wat je zelf wilt en je niet laten beïnvloeden door anderen.

Het is goed van een vraag op het forum te stellen, maar dan kan je wel dergelijke antwoorden (zeer uiteenlopend) verwachten.
Nuja, de manier waarop men het formuleerd is niet altijd goed, mja zo zijn mensen nu eenmaal en niemand is perfect.

De ma van mijn vriend zit ons ook constant te 'pushen' van dit en dat want die deden da ook, maar ik trek mij dat niet aan. Het is ONZE dag. Net zoals het voor jullie, JULLIE dag zal zijn.

Als je de mensen laat betalen, ZEKER op de uitnodiging vermelden.

Om nog ff iets te vermelden, veel mensen vinden het raar dat we met dessertbuffet werken... Wij doen dit niet alleen omdat dit ons minder kost, maar omdat we onze goede vrienden erbij willen hebben op het dansfeest. Dit wordt ons door sommigen ook niet in dank afgenomen, maar zoals ik al zei het wordt ONZE dag dus wij beslissen.

Groetjes Lindsay

ps: ik wil ff reageren op het feit dat iemand zei dat je niet anders zou reageren als je ouders betalen. Ik denk dat dit niet helemaal klopt. Neem dat je zelf 8000 euro heb en je krijgt van je ouders 12000. Dit zal toch sowieso anders zijn, niet?

Heidi
4-7-2009
 Meld misbruik13-5-2009 15:45:28

we moeten met onze tijd meegaan zeker.
Trouwfeesten gaan in de toekomst gewoon fuiven worden zoals bij een verjaardag.
Ieder doet wat hij/zij wil en als iemand er niet mee akkoord gaat dan moet hij thuis blijven.
Zo leer je je echte vrienden kennen.
En Lindsay, ik vind het absoluut WEL raar om als gast 100 euro cadeau te doen en dan na een bepaald uur mijne drank zelf te betalen, sorry hoor, vind da zelfs schandalig!!
En Wendy, doe waar je je goed bij voelt...
We leven in een tijd waar alles kan...

Marie
13-6-2009
 Meld misbruik13-5-2009 15:52:56

@ Lindsay ivm je laatste alinea (voel je aub niet aangevallen omdat je 2maal na elkaar eenr eactie krijgt)

Lees mijn reactie nog eens na: ik zei: "mijn mening ivm het laten betalen van je gasten zou niet veranderen of ik nu zelf mijn trouwfeest betaal of mijn ouders". Natuurlijk zou ik wel een ander feest geven als ik veel meer geld ter beschikking zou hebben (via ouders of welke andere geldkraan dan ook), maar daar gaat het hier totaal niet over.

Lindsay
9-10-2010
 Meld misbruik14-5-2009 8:45:05

@ Marie: ik denk dat ik meer mijnen bril ga moeten aandoen ;-).

Ik voel me zeker niet aangevallen, want iedereen heeft een eigen mening en deze wordt hier geuit. :-)

@ iedereen: veel succes bij het organiseren van jullie trouw en als het zover is, profiteer van je dag !

Veel groetjes Lindsay

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...