TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Véronique
31-7-2009
|
|
|
nuki
9-10-2009
|
24-5-2009 12:43:01
Hallo, ik denk dat je ook gevormd moet zijn en dat dat tegelijkertijd kan gebeuren met de trouw. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand ook nog gedoopt moet worden. Ga te rade bij de pastoor van uw parochie, zal geen enkel probleem zijn hoor. Veel succes nog !
|
|
Karmen
29-5-2010
|
24-5-2009 13:31:12
Als je - zoals je in de titel zegt - echt ongelovig bent, vind ik niet dat je die stappen nu gauw moet gaan doorlopen gewoon om dat uurtje in je leven in een kerk door te brengen. Ik geloof zelf ook niet, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt even de hypocriet uit te gaan hangen, 'voor de foto's'. Als ik jullie was zou ik aan een alternatieve viering denken, even mooi & veel persoonlijker, maar dat is natuurlijk mijn mening maar.
|
|
tami
26-6-2010
|
24-5-2009 16:59:01
Beste Lynsey, om voor de kerk te trouwen is enkel het doopsel verplicht, niet het vormsel. Bij ons thuis heeft niemand z'n communie gedaan en toch zijn de gehuwden onder ons allemaal probleemloos voor de kerk getrouwd, zonder catechese of zo te volgen. Eén van mijn schoonzussen was niet gedoopt en die heeft het doopsel dus ontvangen vlak voor het begin van de huwelijksceremonie. Dus je doopsel volstaat om voor de kerk te trouwen. Groetjes
|
|
Heidi
4-7-2009
|
24-5-2009 23:40:39
Hey ik ben het eens met Karmen, zijn jullie gelovig of totaal niet? Ik ben wel gelovig en mijn verloofde niet zo en ik stond erop om voor de kerk te trouwen. Vroeger was dat een must maar nu zijn er zoveel alternatieven. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje hypocriet om als niet gelovige voor de kerk te trouwen. Het is gene show hé. Jullie moeten zelf uitmaken wat jullie waarden zijn en of God iets te betekenen heeft voor jullie... Sorry maar zo denk ik erover. Een vraag zoals deze moet niet bepaald worden door buitenstaanders maar door jullie zelf. Groetjes.
|
|
Valérie
3-12-2009
|
25-5-2009 9:28:16
Hey Lynsey,
Laat je vooral niet van je stuk brengen. wij zijn ook ongelovig maar vinden het ook leuk om in de kerk te trouwen. heb er ook eens een topic over gestart en heel veel kwade en negatieve reacties op gekregen. Wij hebben zo weinig mogelijk christelijke teksten in onze viering en delen bvb de hosties zelf uit en laten veel vrienden aan het woord zodat de priester niet te veel zegt. je moet enkel gedoopt zijn, jullie kunnen dus perfect in de kerk trouwen. wij hadden trouwen een heel meegaande priester. hij ging doen zoals wij het wilden :-)
|
|
Heidi
4-7-2009
|
25-5-2009 10:53:54
Dan vind ik dat straf van jullie. Ik zou niet kunnen trouwen op een plaats waar ik niet in geloof. Een goede pastoor die dat aanvoelt zal dat zelf ook niet graag doen, dat weet ik zeker. Maar ja, het is een gewoonte die nog meestal gedaan wordt en die willen we blijven volgen. Voor een gelovige is het zoveel meer, heeft een een andere betekenis. Er is geen kwaadheid of achterdocht mee gemoeid. Ben gew alt rechtuit op gebied van religie, iets wat me toch nauw ah hart ligt. Ik weet niet wanneer je trouwt maar een alternatieve viering in de openlucht is zo romantisch of in een kapelletje dat schoon is ingekleed... Ik wil je niets opdringen en je moet doen wat je zelf wilt... Het is geen schande, miss vind je ergens je geloof nog terug. Succes nog!!
|
|
Ans
8-8-2009
|
25-5-2009 12:57:42
Hey Heidi,
Als ik het goed begrijp ben jij gelovig en je aanstaande niet? Hoe los je dat dan op, als je vind dat je niet kan trouwen op een plaats waar je niet in gelooft??
Ik ben ook totaaaaal niet gelovig, maar mijn aanstaande schoonfamilie, en dus ook mijn ventje, wel. Voor hem was het dan ook een must om voor de kerk te trouwen. Ik voel me er ook niet altijd even gemakkelijk bij, maar tis toch een beetje geven en nemen hé? Waarschijnlijk zullen er onder jullie wel zijn die mij inderdaad hypocriet vinden, maar ik kan moeilijk buiten blijven wachten terwijl mijn ventje in de kerk staat hé?
Groetjes Ans
|
|
magali
|
25-5-2009 13:39:33
hey lyndsey,
dat is geen enkel probleem hoor...ik ben zelf niet gedoopt geweest aangezien ik protestants opgevoed ben, ben dus wel gelovig, maar niet christelijk...aangezien mijn schoonfamilie wel christelijk is en ik het één voor één schatten zijn vond ik er absolut geen erg in om te trouwen voor de kerk. mijn ventje vod dit trouwen een 'must'. toen ik belde met onze pastoor zei die onmiddellijk dat dit geen probleem was, dit noemt men dan een 'gemengd' huwelijk dus een gelovige en een niet- gelovige...ik denk dat dit een beetje hetzelfde is als bv. een belgische christen met een buitenlandse man van ander geloof ofzo... dus geen paniek, geef een telefoontje naar de pastoor en je bent gerustgeteld!
grtjes,
|
|
lisa
17-7-2010
|
25-5-2009 16:13:30
hallo!
Mijn vriend is ook gedoopt en heeft zijn communies gedaan, maar ik ben zelfs niet gedoopt.
Bij ons in de gemeente maakt de pastoor hier een ééénorm probleem van....met als resultaat dat wij hebben gekozen om te trouwen via iemand van rent-a-priest.be
Wij gaan nu ook rent-a-priest gebruiken voor de doop van ons zoontje volgende maand, gezien zelfs hier de pastoor moeilijk over deed.
Het grote voordeel aan zo rent-a-priest/ de goede herder verenigingen is dat je de ceremonie kan doen waar je wilt! Wij gaan het doen in de kapel van het kasteel waar we het feest houden (en de doop bij mijn ouders in de tuin)
groetjes, lisa
|
|
Heidi
4-7-2009
|
25-5-2009 17:28:43
Hoi Ans, mijn aanstaande is niet echt gelovig maar heeft niets tegen de kerk, hij is eerder neutraal. Het is pas een probleem -vind ik- als je verloofde totaal tegen de kerk is. Dan kun je hem niet verplichten en zou ik een alternatieve viering geven die een beetje kerkelijk geïnspireerd is. Je moet allebei wat water bij de wijn doen. Ik gebruik het woord hypocriet niet graag maar ik krijg er hoorns van als mensen willen trouwen in een heilig gebouw door een priester gewoon om te kunnen stoefen dat ze dat gedaan hebben terwijl dat totaal geen waarde voor hen heeft. Net zoals ik mensen heb gekend die een videograaf nemen, gewoon omdat het chique is en om op te vallen terwijl ze de bewuste video van die man nooit komen ophalen en betalen. Bah!!! Ik beschuldig niemand van deze site hiervan maar ik haat snobisme! Sorry maar dat moest er even uit :-) Groetjes.
|
|
Lynsey
10-4-2010
|
25-5-2009 17:54:10
Hoi hoi
Zal ik zelf dan ook nog maar eens reageren? :) Bij ons is de situatie dus hetzelfde als bij Magali en Ans. Ik ben zeer vrijzinnig opgevoed, en sta dus open voor alles. het gaat me helemaal niet om de pracht en praal van een 'kerkelijk' huwelijk, het gaat me ook om het 'geven en nemen', zoals hiervoor al gezegd werd. Mijn vriend wil graag voor de kerk trouwen, evenals mijn toekomstige schoonfamilie vinden dat dit een must is .... Ik heb toch nooit gezegd dat het om te stoefen was? Was gewoon om wat informatie in te winnen ... Dus bij deze, er is een mail verstuurd naar de plaatselijke parochie en ik wacht vol ongeduld op een antwoord, zal jullie op de hoogte houden! In ieder geval al mercikes voor de reacties!
|
|
Vanessa
24-10-2021
|
25-5-2009 18:54:04
@ Ans
Hier hetzelfde probleem. Ik ben niet gelovig, maar mijn vriend en schoonfamilie wel. Mijn toekomstige schoonmoeder is zelfs parochieassistente in de gemeente waar ze woont (assistente voor de kerk en parochie). Als het aan mij lag, zouden we niet voor de kerk trouwen (mijn eigen ouders zijn ook niet voor de kerk getrouwd), maar omdat het zo belangrijk is voor mijn schoonfamilie doen we dit wel. Bij ons is het het voordeel dat de pastoor die onze misviering voorgaat de nonkel van mijn vriend is. Hij doet alle misvieringen in de familie en ze zijn altijd heel persoonlijk en familiair. Dit maakt het voor mij iets gemakkelijker.
Als je allebei niet gelovig bent, dan is het natuurlijk anders. Als je dan voor kerk trouwt, vind ik dit ook maar hypocriet. Mijn broer en schoonzus wilde voor de kerk trouwen terwijl zij beide niet gelovig zijn en beide families ook niet. Toch zijn ze voor de kerk getrouwd. Toen hun kindje geboren werd, wilden ze het ineens niet laten dopen, want ze geloofden daar niet in. Dat vond ik zo verschrikkelijk hypocriet.
groetjes Vanessa
|
|
Katrien
1-9-2011
|
25-5-2009 22:12:42
Hoi Lynsey...
Amai, wat een kwade reacties allemaal... Je hebt een gevoelig thema aangesneden... :-) Als ik het goed voor heb (EN DAT HEB IK!!) heb je enkel de vraag of je voor de kerk kan en mag trouwen... Blijkbaar (gezien de verschillende reacties) is het wel in elke parochie anders, maar ben ons moet je gedoopt zijn en gevormd worden. Maar meestel vormen ze zo vlug vlug voor de huwelijksmis... Ik zou zeggen, GENIET van je dag... en GENIET van de viering ;-)Met welke reden je ook kiest voor een kerkelijk huwelijk... (Heb je al reactie gekregen van de parochie?)
@ alle duidelijk gefrustreerde bruiden: Ik dacht dat Linsey erg duidelijk was in haar vraag! Kan / mag ik dan ook voor de kerk trouwen? Wat begrijp je niet aan de vraag? Stop met zo ongevraagd uw mening te uiten en van hier naar daar het woord hypocriet te slingeren... Daarvoor dient dit trouwforum niet! En ja, ik ben gelovig, en ja, ik vind ook dat trouwen voor de kerk een diepere betekenis heeft.... Maar laat al de dames toch die WEL trouwen voor de show... Is 't uw leven? NEEN! moeit u dan niet hé zeg... gefrustreerde mensen...
|
|
Heidi
4-7-2009
|
26-5-2009 10:14:25
Katrien, ik denk dat dit een vrij forum is en een vrij land van vrije meningsuiting? Of ben ik mis? Ik had toch duidelijk gemaakt dat ik niemand viseerde op het forum en ik moet soms ook mijn ei kwijt zoals jij nu en vele andere bruidjes. We kunnen duidelijk wel lezen hoor, je hoeft niemand te beledigen! Ik doe niet mee aan kwaadsprekerij en jij kunt duidelijk niet omgaan met mensen die recht doorzee zijn en een vrije mening hebben. Sorry maar jij bent hier duidelijk de gefrustreerde bruid!! Ik zit al een jaar nu op het forum en ik vind deze reactie toch wel erg agressief en ongehoord. Je mag kritiek hebben maar doe dat dan op een respectvolle manier. Laat ons nu maar allemaal zwijgen en respect hebben voor elkaars meningen. Groetjes en een fijne trouw gewenst.
|
|
Lynsey
10-4-2010
|
26-5-2009 19:24:09
Lap! Inderdaad een gevoelig thema! Maar, ik heb reactie gehad van de parochie, en je moet, om bij ons te trouwen, enkel het doopsel hebben ontvangen ... En dat heb ik! Dus, jeej! De plannen kunnen beginnen!!!
|
|
Sophie
|
26-5-2009 19:41:08
hye lyndsey
leuk voor je dat je kunt beginnen plannen.
geniet ervan meid!!!
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |