Nu Online
Momenteel zijn er 596 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Trouwen, hoe begin je eraan?

25-5-2009 21:18:30
Hello

Wij zijn van plan om volgend jaar rond september (2010) te trouwen. Maar ik weet begod niet hoe eraan te beginnen. Waar moet je eerst naartoe? Ik veronderstel eerst de kerk, dan de zaal,....

We hebben elkaar leren kennen op de oudenberg in Geraardsbergen en we zouden het fijn vinden om daar ook te trouwen. Daar is een kappel maar ik weet niet of je daar mag trouwen ofniet? We houden niet echt van die mastodonten van kerken en houden het liever wat klein en knus. Daarom liever een kappel. Maar hoe kun je te weten komen of je daar kunt trouwen of niet? Is er ergens een website waar je dat teweten kunt komen?

Verder wat gebeurd er allemaal zo tijdens een trouwplechtigheid? En wat zijn allemaal de stappen die je moet doen om een trouw te organiseren? Je mag ervan uitgaan dat ik er niets van ken.

Mvg Cecile

Cecile

Meld misbruik

Reacties: 10 | Gelezen: 1460

tami
26-6-2010
 Meld misbruik25-5-2009 22:04:46

Hallo Cecile,

gefeliciteerd met je trouwplannen en welkom :D
Het is best eerst en vooral je zaal vast te leggen (daar moet je echt snel bij zijn wil je kunnen kiezen). Daarna, in functie van de vooropgestelde datum, gemeentehuis en kerk.
Daarmee ben je al een tijdje zoet, hoor.
Het vierde punt dat ik het belangrijkste vond was de DJ. Sommige mensen wachten hier langer mee maar een goede DJ is net zoiets als een goede zaal ; je moet er rap bij zijn om een goede te vinden die nog vrij is op je datum...
En vanaf dan begint het 'leuke' gedeelte.
Kijk eerst en vooral eens hierboven op dit forum onder "Mijn planning". Die is in goede volgorde opgesteld en herinnert je zowat aan alles wat je zou kunnen/willen nodig hebben op je trouwdag (van getuigen, over kleding, vervoer, DJ tot rode loper en fotograaf). Die lijst is lang dus daar ben je ook lang mee bezig. En voor de rest, alles waar je niet aan denkt maar waar je zin in krijgt door regelmatig dit forum te bezoeken ! ;=))
Kasteel Oudeberg stond tussen onze favorieten maar hebben we moeten wijzigen in tussentijd (niet door de zaal, hoor, wees gerust).
Indien je wil kan ik je van 5 feestzalen in Oudenaarde en omstreken een prijsvergelijking zenden. Verder kan ik enkel zeggen dat het allemaal 'serieuze' zalen zijn die zo snel mogelijk op een mail antwoorden. Dus indien interesse, laat je mailadres hier achter en je krijgt het meteen.

Veel plezier en groetjes.

Sofie
19-9-2009
 Meld misbruik26-5-2009 8:27:55

Hoi Cecile,

Proficiat met de verloving !

Belangrijkste is idd eerst de zaal. Hierbij is het niet slecht rekening te houden met de "omvang" van jullie feest. Gaan jullie 100, 200, meer mensen uitnodigen ? Tot op de laatste persoon moet je dit natuurlijk nu nog niet weten, maar niet alle zalen kunnen veel volk trekken.
Ga zeker naar de zalen gaan kijken, want foto's op een website en de realiteit kunnen nogal verschillen, zowel in positieve als negatieve zin.
De viering : aangezien jullie in een kappel willen trouwen, voor de kerk dus ook. Wet en kerk op 1 dag of verspreid ?
Die twee leg je dan vast. Wat die kappel betreft : ga daar eens naartoe of contacteer het bisdom of de dichtsbijzijnde pastoor.
De viering zelf ineensteken moet je je nu nog niet mee bezig houden ttz een maand of 4-5 voor de trouw is zeker en vast op tijd, plus de pastoor heeft misschien ook zijn eigen wensen...

De planning hier op de site of in de trouwmagazines zijn een zeer goede leidraad. Het ene zal je al vroeger hebben mss en het andere iets later, maar je kan met die planning niet echt iets vergeten...

En last but not least : vooral genieten !!!!

beynen
12-9-2009
 Meld misbruik26-5-2009 9:16:32

Plan eerst een datum, ga naar de gemeente, ga naar de pastoor leg alles vast en dan verder naar een zaal/school/locatie
wat willen jullie?, een chique gedoe of een bbq
trouwkleed tijdig bestellen , de bruidegom niet vergeten uiteraard en als alles vaststaat de uitnodigingen

Lindsey
14-8-2009
 Meld misbruik26-5-2009 11:57:04

Mijn priester zei dat huwelijk in een kappel niet mogelijk is .. Toch niet hier in Brugge.
Waarom ? geen idee .. Werd ons niet gezegd.
Wij wilden ook eerst in de winterkappel onze huwelijk vieren, maar dat mocht niet. 't was er nochtans gezellig en knus ..

Begin met een datum vast te leggen
dan de zaal reserveren
kerk en priester
DJ
stadhuis
kleedje
bruidegom
... dan komt alles vanzelf

Op www.kerknet.be kun je informatie vinden van de parochie waar je woont.
en anders google ...

Heidi
4-7-2009
 Meld misbruik26-5-2009 12:51:01

Hey,
alvast een dikke proficiat met je verloving!
Ik raad je aan om eerst een mooie locatie te zoeken. Stel dat je je droomlocatie vindt en dan is je datum bezet, dat zou zonde zijn. Ik zou de datum laten bepalen door de beschikbaarheid van de zaal. Wat toch het meeste van je budget is.
Veel zalen zijn al bezet voor volgend jaar.
De kerk en gemeente volgen dan wel vanzelf, dat duurt maar anderhalf uur.

@ Lindsey: ik denk dat een priester een kapel niet echt ziet als een religieus gebouw zoals een kerk. In een kapel wordt wel veel getrouwd door rent-a-priest (geen echte priester), dus geen kerkelijke inzegening maar een kerkelijke geïnspireerde inzegening.

Groetjes en succes!

sophie
14-8-2010
 Meld misbruik26-5-2009 15:43:48

hey,
in de kapel op den oudenberg mag er niet getrouwd worden. ik ben dat daar ook al gaan vragen.
in de sint paulus kapel te galmaarden mag het wel.

veel succes

Cecile

Meld misbruik26-5-2009 17:27:56

@sophie

Mag je in een ander gemeente trouwen? Wij wonen namelijk in Viane. Dat behoort niet tot de parochie van Galmaarden.

Cecile

Meld misbruik27-5-2009 17:06:46

Hello

Ik heb net naar het dekanaat gebeld van Geraardsbergen omtrent het huwen aan de oudenberg. Het is daar niet mogelijk om te huwen en ook niet via Rent a priest. Spijtig.

Ellen

Meld misbruik14-7-2009 21:47:23

Hallo Cecile,

Kan me voorstellen dat er heel wat op je afkomt voordat je een trouwerij hebt georganiseerd. Zelf zing ik in een zanggroep die al vele huwelijksplechtigheden heeft opgeluisterd, dus in dat opzicht weten wij van wanten en kunnen we jullie verder helpen. Je kunt ons vinden op www.zanggroepalegria.nl . Je kunt altijd een berichtje achterlaten via de website voor meer informatie. Heel veel succes met alles!
Groetjes, Ellen

Leen
19-6-2010
 Meld misbruik18-7-2009 20:16:19

Hallo Tami,

Ik ben wel geïnteresseerd in jouw prijsvergelijking van zalen in de omstreken van Oudenaarde.

Je kan ze doormailen naar vermeulen_leen@hotmail.com.

Alvast bedankt!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info