Nu Online
Momenteel zijn er 313 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Trouwen op vrijdag of zaterdag?

24-6-2009 19:19:04
Hallo mede-bruidjes,

het plannen is nog maar net begonnen of het eerste dilemma dient zich al aan!

De datum op zich is voor ons niet echt belangrijk (ergens in mei of juni) maar we kunnen maar niet beslissen of we op een vrijdag of zaterdag zullen trouwen!

Onze gemeente blijkt nl de duurste van België te zijn om een wettelijk huwelijk te voltrekken op een zaterdag. Daar vragen ze maar liefst 250 euro voor, terwijl dit op een vrijdag maar 25 euro is!!! Van de meerprijs op een zaterdag zouden we dus eigenlijk de kerk kunnen betalen als we op vrijdag trouwen. Maar hoe moet het dan met de receptie (sommigen moeten werken tot 17 of 18u) en gaat er dan wel iemand komen naar de kerk?

Zijn er nog bruidjes die op een vrijdag trouwen en hoe ziet jullie dagindeling eruit?

Ibe
22-5-2010
Meld misbruik

Reacties: 20 | Gelezen: 3614

s
1-6-2007
 Meld misbruik24-6-2009 19:35:44

Ik denk dat voor de meeste gasten een zaterdag makkelijker is. Mensen zijn dan ook meer uitgerust. Ik heb vrijdagavond zelden zin om ergens heen te gaan. Dan ben ik moe van de hele week vroeg op te staan.

Ik ga nu vrijdag naar een trouwreceptie en die begint om 18 uur. De kerk is nog vroeger, al om 16 uur. Helemaal niet meer haalbaar als je werkt. Mijn man en ik hebben beiden verlof genomen, maar dat kan/wil niet iedereen zomaar doen. Wij hebben best veel verlof.
Veel mensen gaan op een vrijdag niet naar de kerk gaan en er zullen er te laat zijn voor receptie of avondfeest.

Valt het op dat ik voorstander ben voor zaterdag. :-)
Jammer dat er zo'n verschil op zit bij jullie. Ik vind 25 euro zelfs veel. Bij ons was het 17 en bij een vriendin zelfs maar 12.

Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik24-6-2009 19:39:27

Wij hebben voor een zaterdag gekozen. Op een vrijdag moeten inderdaad nog veel mensen werken, ook zaterdag morgen is voor velen nog werkdag waardoor ze vroeg naar huis gaan. Maar een vrijdag heeft ook voordelen. Onze feestzaal geeft bijna 5 euro PP korting op de all-in formule. Dat scheelt toch ook weer nen hoop.

groetjes, Carolina

Ibe
22-5-2010
 Meld misbruik24-6-2009 19:39:57

Ik ben in principe ook voorstander van een zaterdag om dezelfde redenen die jij hier aanhaalt maar......225 euro!!!! ik vind dat echt schandalig veel extra

ann

Meld misbruik24-6-2009 19:57:11

ik ben ook voorstander van een zaterdag: meer mensen in een kerk, mensen zijn ontspannender, kunnen later naar huis, etc;

Maar heb je al over het volgende gedacht: wet vrijdag, kerk en feest zaterdag.
Vrienden van ons hebben het ook om jullie reden zo gedaan, en ze kregen ook zo een extraverlofdag allemaal.
Wel ga je dan eigenlijk meestal iets gaan eten waardoor je dan terug geld kwijt bent, maar je hebt er toch voor gegeten
groetjes

heidi

Meld misbruik24-6-2009 20:32:10

wij kozen ook voor een zaterdag, wij zijn op zaterdag 16 Mei getrouwd en er was zeer veel volk in de kerk waarvan we dachten dat er velen niet zouden komen, optie is natuurlijk vrijdag al voor de wet trouwen, dat is meestal alleen voor de naaste familie en getuigen.

Kim
1-8-2009
 Meld misbruik24-6-2009 21:41:44

Wij trouwen op een vrijdag. Gewoon omdat er in de feestzaal die we wilden geen plaats meer was op zaterdag. Wij doen met die reden ook geen receptie. Wij trouwen om 10.30 uur voor het gemeentehuis. (niet voor de kerk). Ons feest begint om 18.00 uur voor de familie en beste vrienden (eten) en om 21.30 uur sluiten collega's en een paar minder goede vrienden aan voor het dessertenbuffet en het dansfeest.

Nu vind ik dat je, als je liever op zaterdag trouwt, dat gewoon moet doen. Het is tenslotte de dag van jullie leven en dan moet je daar niet naar kijken naar dat geld.

Groetjes, Kim

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik24-6-2009 21:59:42

Hier net hetzelfde verhaal als bij Kim.
De mensen uit de suite hebben een extra vrije dag, ook goed meegenomen.
Voor weinig volk in je viering moet je geen schrik hebben! Ik heb 150 boekjes laten drukken en heb nu al schrik dat ik niet ga toekomen. Heel veel mensen komen me al zeggen dat ze zeker naar de viering willen komen (ik ben wel lkr. dus ken veel mensen van de parochie, dat scheelt ook wel).
Nog een voordeel van op vrijdag te trouwen: wij kunnen zaterdag uitrusten en op zondag houden wij nog een receptie voor kennissen en collega's. Het zal dus een echt feestweekend worden waardoor we nog iets langer van ons dagje kunnen genieten.

Groetjes,

Véro

http://www.robbyenveronique.bruiloftsite.nl/

Amaryllis
7-8-2009
 Meld misbruik24-6-2009 23:14:48

Wij trouwen op een vrijdag, maar wel in augustus. Hadden er eigenlijk niet echt bij stil gestaan en uiteindelijk merken we nu dat bij de bevestigingen er niet veel verschil is hoor. Mensen die er echt graag bij willen zijn op je trouw die komen toch wel...regelen dan een half dagje vrij op 't werk ofzo. Bij ons stromen de bevestigingen in elk geval binnen en onze receptie begint al om 16 u. Gemeente in de voormiddag en kerk om 13 u. Vanaf 16 u receptie 1, vanaf 19 u. receptie 2 met aansluitend avondfeest en wij kunnen 't weekend dan nog lekker bekomen om de maandag op huwelijksreis te vertrekken. Prima, toch?!

Amaryllis
07-08-09

isabelle
16-9-2009
 Meld misbruik25-6-2009 0:45:42

in nederland is het 780 euro gemiddeld, dus ach,250 valt nog mee

Nele
28-2-2009
 Meld misbruik25-6-2009 8:23:42

Hoi Ibe,

ben je misschien ook van Aarschot? Wij zijn daar namelijk in februari getrouwd! Wij zijn op een maandagavond getrouwd, omdat dan t gemeentehuis langer open is, en we net die dag ook 10jaar samenwaren... We hebben thuis een mooie receptie kunnen geven van het geld dat we dan uitspaarden! We zijn dan 2 weken later op een zaterdag voor de kerk getrouwd en dan een feest gegeven met alles erop en eraan!
Wij wilden persoonlijk niet op een vrijdag trouwen omdat we bij eerdere trouwfeesten al gezien hadden dat de mensen dan al snel moe zijn na een hele week hard werken... Ook heb je dan minder volk in de kerk denk ik...
groetjes,
Nele

Geert
4-7-2009
 Meld misbruik25-6-2009 8:28:11

Ik ben overlaatst naar een trouwfeest geweest op een vrijdag en om middernacht was ik al stikkapot.
Zaterdag vind ik persoonlijk handiger: iedereen beter uitgeslapen, zondags toch geen verplichtingen,... Wij zouden écht veel minder volk hebben in de kerk.
Wat ik nog zou willen gedaan hebben, is op vrijdag voor de wet trouwen en gaan eten met de suite en zaterdags de rest: meer ontspannen en dan mag je 2 keer kleren gaan kiezen, hihi :-)

Valerie
04/07/09

Annelien
10-7-2010
 Meld misbruik25-6-2009 8:39:07

Dag Ibe

Ja, die tarieven schelen echt veel voor zaterdag of vrijdag. Kan je anders niet voor de wet trouwen op een vrijdag de week voor jullie feest en dan de kerk op een zaterdag. Wij spelen nu ook met dat idee. Bovendien ben je dan wat meer op je gemak om foto's te gaan nemen enzo.. De zaterdag kan je je receptie veel vroeger laten beginnen en zullen er meer mensen naar de kerk komen. De vrijdag voor de wet is dan toch enkel in beperkte kring.

Ibe
22-5-2010
 Meld misbruik25-6-2009 8:57:00

Wij trouwen inderdaad in Aarschot :-)

Op een vrijdag voor de wet en dan zaterdag voor de kerk...liever niet en dat is financieel ook geen uitsparing. Dan zit ja 2 keer keer met kleren, kapsel en eten met de suite. Dan heb ik meer dan die 225 euro uitgegeven.

Ik neig dus eerder naar een zaterdag. Ook al omdat ik een grote suite heb en sommigen in het onderwijs staan.

Nele
28-2-2009
 Meld misbruik25-6-2009 9:18:50

Goh, ik weet inderdaad niet of je veel uitspaart door op een vrijdag te trouwen en zaterdags je feest te geven... Maar t was wel zo dat we veel geruster waren omdat we die dag alleen voor de kerk trouwden.
Qua extra kost voor kleding: wij waren beiden heel netjes, maar goedkoop aan, en we kunnen t nu nog afdragen!
Bij ons was t ook een beetje kwestie van principe: we gunden het de gemeente niet om het 10-voudige te vragen op zaterdag!
groetjes,
nele

Rebecca
27-6-2009
 Meld misbruik25-6-2009 9:54:52

Hoi,

bij ons is het 50 euro de zaterdag, amai wat een verschil zeg!

Moest dat echt het probleem zijn (en wees gerust, ik zou het er ook moeilijk mee hebben), dan zou ik ook de vrijdag voor de wet trouwen.

En ivm kapsel enzo... ik zou de vrijdag dan gewoon een leuk kleedje aantrekken, maar nog niet mijn trouwkleed ofzo.

Mijn broer en zus zijn ook veel vroeger voor de wet getrouwd uit praktische overwegingen en wij waren allen gewoon 'proper' gekleed.

Je gaat daar zo ver in dan je wil he. Uiteindelijk ga je de zaterdag dan nog voor de kerk trouwen en schitter je daar veel meer dan in die 10 minuten wet (als je er een korte wet vanmaakt met enkel gezinsleden bedoel ik dan).

Het kan inderdaad de dag ook ferm ontlasten door dat al achter de rug te hebben. En voorzie bv een broodje achteraf voor de gezinsleden, ze zullen daar allemaal wel begrip voor hebben gezien het de dag erna 'groot feest' is.

Het is maar een alternatief. Maak de keuze vanuit je hartje!

Voor het feest zelf zou ik ook voorstander zijn van de zaterdag. De receptie is nu niet niet voor de dichte vrienden en net voor die receptie moet je anders speciaal wat verlof nemen. Mensen van het avondfeest kunnen zonder verlof te nemen er wel bij zijn. Ik zou er toch moeite mee hebben om voor een receptie speciaal verlof te moeten nemen. En daarboven zou ik het erg spijtig vinden niet naar de mis te kunnen komen...

Succes!

Rebecca
27/06/09

ANNELIES
21-5-2010
 Meld misbruik25-6-2009 10:46:44

Wij trouwen ook op een vrijdag, we doen dit bewust omdat we dan in de namiddag kunnen trouwen(enkel wet) familie en getuigen krijgen daar toch een dag voor.
We laten de gasten pas om 19u komen voor de aperitief dus dan zijn de meeste al wel thuis vant werk hé.

tami
26-6-2010
 Meld misbruik25-6-2009 11:58:30

Hi Ibe,

in jouw plaats zou ik er toch over denken om op vrijdag voor de wet te trouwen en op zaterdag voor kerk met aansluitend jullie feest. Meer en meer mensen doen dit omdat ze het gewoon teveel 'stress' vinden alles op één en dezelfde dag ! Tja, er zijn meer en meer "ouders" (als bruidskoppel) tegenwoordig en dus zijn er ook nog eens de kindjes om rekening mee te houden...
Eerlijk gezegd zou de gemeente van mij toch de boom in kunnen met hun 250 euro en op het moment dat ik zou gaan bevestigen voor de datum zou ik botweg zeggen dat ik het alléén maar doe omdat ik het schandalig vind dat ze op zaterdag het tienvoudige vragen !
Voor een burgertrouw trekt men over het algemeen wel iets moois aan maar toch geen galajurk (dat zou ik ze trouwens in dat gemeentehuis niet gunnen !). Daarna kunnen jullie thuis bv. een buffet laten leveren of zo.
Het loont wel de moeite om er even bij stil te staan, vind ik.
Groetjes

Dorien
9-7-2010
 Meld misbruik25-6-2009 13:13:49

Ibe ,

Wij trouwen 9 juli 2010 ook in Aarschot.
Eerst hadden wij 10 juli gekozen , ook een zaterdag.
Zelfs feestzalen zijn op een vrijdag goedkoper als op een zaterdag. En omdat de feestzaal die we absoluut wilden alleen vrij was op die vrijdag , zijn we van dag veranderd en kunnen we die 250€ aan iets anders spenderen.

Groetjes Dorien
09.07.10

Ellen
14-8-2009
 Meld misbruik25-6-2009 13:47:20

Hoi,

Wij zijn voor de wet al getrouwd... het was op een donderdag ...12 euro betaald voor ons huwelijksboekje en dat was alles. En we zijn blij dat het niet meer kostte want de 'ceremonie' duurde welgeteld 5 minuten!! Die wetteksten wat aframmelen, tekene, en hup het was gedaan.... Zijn wij nu blij dat dit al achter de rug is hoor!

Ons 'echte' trouwfeest is op vrijdag 14 augustus. Wij doen een ceremonie in de tuin van de feestzaal om 18u en dan gevolgd door avondfeest ...(geen aparte receptie).

Onze uitnodigingen zijn al even verstuurd en tot nu toe hebben we nog niemand gehad die afgezegd heeft omwille van 'vrijdag'. Mensen die echt willen komen naar je trouw komen hoor.... of het nu vrijdag of zaterdag is.

De mensen van onze feestzaal zeiden ook dat het helemaak geen verschil maakt in aantal of je nu vrijdag of zaterdag doet. Wij hebben gewoon gekozen wat wij het liefste wilden!!

Veel groetjes,

Cloë
1-7-2017
 Meld misbruik10-10-2016 17:10:42

Wij twijfelen er ook aan op te trouwen op een vrijdag of zaterdag... Zijn bang dat de mensen sneller moe zullen zijn op vrijdagavond in vergelijking met de zaterdagavond... Alles gebeurt ook op 1 dag bij ons. De datum staat vast op 1/7/'17 maar twijfelen toch om het op 7/7/'17 te laten doorgaan omdat we dan een grotere, meer trouwfeestzaal kunnen hebben en niet met huurgeld en 'boete' omdat we te weinig gasten hebben voor die specifieke zaal....
Wat denken jullie hiervan?

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...