Terug naar overzicht
Om kerkelijk te huwen ben je zeker niet verplicht om de pastoor of deken te kennen, zeker niet verplicht om iedere week naar de kerk te gaan. Integendeel !! Die weten dat ook wel dat jullie dat niet doen.Wij hebben gewoon een afspraak gemaakt met de Deken van onze gemeente en eens gaan praten.De enige dat we van hem moesten doen was naar een onthaalgezin gaan ( die wel enorm gelovig zijn ) om dat een gesprek over "geloof" te hebben." Waarom wil je een kerkelijk huwelijk ? " Waar denk je aan als je het woord geloof hoort ? " enz enz.Dat was een zeer gezellige avond bij die mensen. Ze zijn dan ook een beetje je "coach" doorheen het in elkaar steken van je viering.Wij hebben gekozen voor een gebedsdienst en geen eucharistie.Zo delen we geen brood uit enzo. Is het een intieme viering waar iedereen mee betrokken wordt.Zo hebben we gekozen voor een Diaken ipv priester. Die is dan ook wat losser en meestal ook jonger..Hopelijk kan ik je hiermee van dienst zijn.Indien nog vragenLindsey.en.bjorn.trouwen@gmail.com14-08-09
LindseyHeel erg bedankt voor je reactie, het is een hele openbaring voor mij! Een diaken, daar ahd ik zelfs nog niet aan gedacht... bedankt voor de tip!Tineke
He Tineke,Wij hebben ook een diaken die voor ons de gebedsviering gaat doen. Het is een hele fijne en realistische man!Natuurlijk weet hij ook dat wij niet elke zondagochtend om 10h00 flink in de kerk zitten en dat verwacht hij ook helemaal niet. We hebben een lang gesprek met hem gehad en daaruit bleek vooral dat hij christelijke waarden (die natuurlijk gewoon algemene waarden als trouw, respect enz... zijn) en een zekere spiritualiteit meer dan voldoende vond om voor de kerk te mogen trouwen. Hij had zoiets van "als je gelooft in elkaar en in je liefde voor elkaar, dan geloof je zonder het misschien te weten ook in god want god is liefde, dus waarom zou jullie liefde dan geen god zijn?" Vond ik eigenlijk wel mooi...Geen schrik hebben dus, ze zijn al lang niet allemaal meer van de oude stempel :)Groetjes,Liesbeth
hey Tineke,wij hebben gewoon een afspraak gemaakt met de priester van de Kerk waar we wouden trouwen (zijn 23 mei getrouwd). Wij zijn ook geen kerkgangers en dat was echt geen probleem hoor. GroetjesKarolien.
Hoi Tineke,Zelf zing ik in twee zanggroepen die regelmatig huwelijksplechtigheden opluisteren. Het is anno 2009 echt niet meer zo dat alleen "actieve katholieken" voor de kerk trouwen. Ik ben bijv. bij een huwelijksinzegening geweest op een kasteel; in principe een kerkelijk huwelijk dus maar totaal niet in een kerkelijke omgeving, en met rituelen/teksten die het bruidspaar zelf had uitgezocht. Ook is het niet zo dat de liedjes die in de kerk worden gezongen heel "christelijk" zijn; het is echt van deze tijd. Neem bijv. een kijkje op www.zanggroepalegria.nl , de website van een van de zanggroepen waarin ik zing. Zo krijg je een beetje een indruk. Belangrijk is dat jullie je happy voelen, want het is jullie dag! En tot slot: ik ken ook heel jonge pastoors. Staar je trouwens niet blind op de leeftijd: een oude pastoor kán heel meegaand zijn en een jonge pastoor heel conservatief, zo is mijn ervaring!Groetjes, Ellen
kijk eens op de site van goedeherder.be. Misschien iets voor jullie!?