Terug naar overzicht
Pff, das allemaal nie simpel, maar tis wel goed dat je je op voorhand informeert want je weet maar nooit...Ik denk dat je deze vragen best eens aan een notaris stelt, hij kan jullie wellicht helpen om alles goed op papier te zetten.Groetjes
inderdaad, niet de meest leuke vragen...we willen eigenlijk gemeenschap v goederen, maar met een zaak wordt afgeraden.Maar scheiding van goederen is supernadelig voor mij omdat ik op papier eigenlijk niks heb dan... We zouden dan elk eigen rekeningen moeten openen, ik zou dan beter ander werk zoeken... Wat een soep. Iemand raad?Thx!
Wij hebben hetzelfde punt: Ik ben zelfstandige en mijn echtgenoot helpt mij. Moest mijn echtgenoot niet helpen dan kon ik dit werk ook niet doen dus een scheiding van goederen is niet interessant voor jullie. Wij hebben gekozen voor: scheiding van goederen en een onverdeeldheid van besparingen. Het komt er eigenlijk op neer dat de winsten gemeenschappelijk worden. Je moes absoluut naar een notaris gaan en dit je laten bekijken want hier moet je goed over nadenken. Het is geen gemakkelijk punt maar hier moet je heel egoïstisch in zijn en het ergste senario naar boven halen want je weet nooit en dat zit je daar als arm dutske die niets krijgt moest het ooit zo verkomen. ALs je naar deze link gaat vind je ook meer info: http://www.elfri.be/Familierecht/scheiding_van_goederen...
Beste Ines,een eerste consultatie bij een notaris kost je in principe niets. Die kan je de diverse mogelijkheden uitleggen en je evtl ook bijstaan met raad bij je keuze. Dit is een heel serieuze kwestie ; je toekomst hangt er inderdaad van af, dus ik zou mijn telefoon nemen en een notaris raadplegen. Veel sukses gewenst.Groetjes
1 raad : bespreek dit met een notaris !!zo gaan jullie allebei volledig en correct ingelicht worden over de mogelijkheden en eventuele gevolgen bij een scheiding of zo.
idd ... langsgaan bij een notaris die zal jullie de nodige uitleg wel kunnen doen.Een belangrijk element dat je vergeet is of je verloofde hoofdelijk aansprakelijk is. Is hij zelfstandige zonder meer of heeft hij een bvba of nv.Los daarvan zit je nu toch in eenzelfde situatie, alleen zijn jullie niet getrouwd en kan hij jou als vriendin/werknemer in principe helemaal makkelijk dumpen.Het openen van een persoonlijke rekening heeft afhankelijk van het huwelijkscontract dat jullie hebben geen invloed op de gemeenschap.
Scheiding van goederen. Indien je partner een eenmanszaak heeft en hij gaat failliet, kunnen schuldeisers ook aan de privé-eigendommen. Stel dat je getrouwd bent met gemeenschap van goederen, kunnen schuldeisers ook aan jou spullen en spaargelden. Daarom raadt men bij zelfstandige gemeenschap van goederen af en raadt men scheiding van goederen aan om de privé voor een deel te beschermen. Ik hoop dat het wat duidelijk is.