Nu Online
Momenteel zijn er 619 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

zelfstandige -meewerkende echtgenoot

3-8-2009 21:55:51
Ik vraag me af welk stelsel wij best kiezen.

scheiding van goederen zeggen ze bij zelfstandigen, maar wat met de meewerkende echtgenote?

Door omstandigheden werk ik al tijd in de zaak van mijn verloofde (dit tegen een minimumloon, hoewel ik een universitair diploma heb + zelfs nog een aanvullend jaar) Ik ben er tijdens mijn studies ingerold en mijn functie is ondertussen al een goede full-time en uit de zaak stappen zou niet makkelijk zijn omdat we goed kunnen samenwerken... MAAR ik vraag me af, wat als we ooit uit elkaar zouden gaan?

Op papier verdien ik zo goed als niks... ( We hebben wel al jaar gemeenschappelijke rekening waar beide lonen opkomen en een gemeenschappelijke spaarrekening) en de zaak is ook van hem, heb geen aandelen ofzo..

Hij heeft ook een handelspand gekocht via zijn zaak, maar we betalen ( dus ik ook) daar ook privé ( ongeveer 1/4 vh totaalbedrag)voor omdat hij het onder vruchtgebruik gekocht heeft. Dit gebouw is echter voorhuwelijks dus ook niet van mij, maar toch betaal ik maandelijks mee (via de gemeenschappelijke rekening..)

Ik vroeg me af hoe we dit best allemaal regelen. Ik werk wel graag bij hem en mijn minimumloon vind ik nu niet erg, maar wat als we uiteen gaan?

We zijn beide zeker niet van het type om persoonlijke rekeningen op onze eigen naam te gaan openen en een persoonlijke op eigen naam... Maar idd wat bij faillissement?

alvast bedankt!

Ines
10-4-2010
Meld misbruik

Reacties: 7 | Gelezen: 898

ANNELIES
21-5-2010
 Meld misbruik3-8-2009 22:05:24

Pff, das allemaal nie simpel, maar tis wel goed dat je je op voorhand informeert want je weet maar nooit...
Ik denk dat je deze vragen best eens aan een notaris stelt, hij kan jullie wellicht helpen om alles goed op papier te zetten.
Groetjes

Ines
10-4-2010
 Meld misbruik3-8-2009 22:08:50

inderdaad, niet de meest leuke vragen...

we willen eigenlijk gemeenschap v goederen, maar met een zaak wordt afgeraden.

Maar scheiding van goederen is supernadelig voor mij omdat ik op papier eigenlijk niks heb dan... We zouden dan elk eigen rekeningen moeten openen, ik zou dan beter ander werk zoeken... Wat een soep. Iemand raad?
Thx!

Katrien
22-8-2009
 Meld misbruik3-8-2009 22:39:19

Wij hebben hetzelfde punt: Ik ben zelfstandige en mijn echtgenoot helpt mij. Moest mijn echtgenoot niet helpen dan kon ik dit werk ook niet doen dus een scheiding van goederen is niet interessant voor jullie. Wij hebben gekozen voor: scheiding van goederen en een onverdeeldheid van besparingen. Het komt er eigenlijk op neer dat de winsten gemeenschappelijk worden. Je moes absoluut naar een notaris gaan en dit je laten bekijken want hier moet je goed over nadenken. Het is geen gemakkelijk punt maar hier moet je heel egoïstisch in zijn en het ergste senario naar boven halen want je weet nooit en dat zit je daar als arm dutske die niets krijgt moest het ooit zo verkomen.
ALs je naar deze link gaat vind je ook meer info: http://www.elfri.be/Familierecht/scheiding_van_goederen...

tami
26-6-2010
 Meld misbruik3-8-2009 23:35:26

Beste Ines,

een eerste consultatie bij een notaris kost je in principe niets. Die kan je de diverse mogelijkheden uitleggen en je evtl ook bijstaan met raad bij je keuze. Dit is een heel serieuze kwestie ; je toekomst hangt er inderdaad van af, dus ik zou mijn telefoon nemen en een notaris raadplegen.
Veel sukses gewenst.
Groetjes

Sofie
19-9-2009
 Meld misbruik4-8-2009 8:28:18

1 raad : bespreek dit met een notaris !!
zo gaan jullie allebei volledig en correct ingelicht worden over de mogelijkheden en eventuele gevolgen bij een scheiding of zo.

LeBart

Meld misbruik4-8-2009 9:20:08

idd ... langsgaan bij een notaris die zal jullie de nodige uitleg wel kunnen doen.

Een belangrijk element dat je vergeet is of je verloofde hoofdelijk aansprakelijk is. Is hij zelfstandige zonder meer of heeft hij een bvba of nv.

Los daarvan zit je nu toch in eenzelfde situatie, alleen zijn jullie niet getrouwd en kan hij jou als vriendin/werknemer in principe helemaal makkelijk dumpen.

Het openen van een persoonlijke rekening heeft afhankelijk van het huwelijkscontract dat jullie hebben geen invloed op de gemeenschap.

Tina
11-9-2010
 Meld misbruik4-8-2009 12:24:55

Scheiding van goederen.
Indien je partner een eenmanszaak heeft en hij gaat failliet, kunnen schuldeisers ook aan de privé-eigendommen. Stel dat je getrouwd bent met gemeenschap van goederen, kunnen schuldeisers ook aan jou spullen en spaargelden. Daarom raadt men bij zelfstandige gemeenschap van goederen af en raadt men scheiding van goederen aan om de privé voor een deel te beschermen.
Ik hoop dat het wat duidelijk is.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...