Terug naar overzicht
Je moet inderdaad contact opnemen met de priester van jullie parochie. Hij moet toestemming geven om in een andere parochie te trouwen. Als je voor de kerk trouwt, dan wordt dit ingeschreven in een trouwregister. Het is de priester van jullie parochie die dat invult, vandaar dat je toestemming moet vragen. Meestal doen ze daar niet moeilijk over hoor. Je moet gewoon melden dat je wilt trouwen, maar een andere parochie verkiest. bv owv een priester in de kennissenkring of zo...
Hey,Wij trouwen ook niet in de parochie waar we wonen.We trouwen in de parochie waar ik vroeger woonde.Hebben dat aan de pastoor gevraagd waar we gaan trouwen en hij zei ons dat we de andere pastoor niet moeten verwittigen.Dus vraag dat aan de pastoor waar je wilt trouwen. Groetjes
Dag KathleenWij gaan ook trouwen in de kerk waar ik vroeger woonde en dat is heel wat kilometers verderop, zeker een uur rijden enkel. Veel mensen verklaren ons zot dat we dit doen, maar ik vind het persoonlijk ook veel mooier omdat je daar herinneringen hebt en een speciale band hebt. Je moet hierbij gewoon je gevoel volgen en vraag idd eerst eens aan de pastoor van de oude parochie of hij dat ziet zitten. Normaal gezien is dat geen probleem.Succes !
Heb ik nog niets van gehoord.Wij trouwen ook elders dan waar we wonen, namelijk in mijn ouderlijke parochie waar ik communies deed enz. We nemen ook een andere priester (die ene is wat oud en ziet het niet zo zitten) het enige wat we moeten doen is toestemming vragen ad kerkfabriek of kerkraad, maar da's ook geen probleem, zit vol mensen dat ik ken.
Hallo Kathleen,Je moet inderdaad toestemming vragen aan de priester om elders te trouwen. Ikzelf ben van Merksem, mijn toekomstige van Zutendaal en wij trouwen in Genk.We zijn langs de pastoor van Zutendaal gegaan voor de toestemming en die heeft ons dan papieren meegeven. Daar staat op waar je gedoopt bent, communie enzo want dat staat allemaal in het register van de parochie waar die gebeurtenissen hebben plaatsgevonden...de priester moet dit ondertekenen.Bij ons moest de priester ook het punt invullen waarmee hij toestemming gaf om elders te trouwen. Vervolgens ben ik met de papieren naar mijn parachie gegaan die mijn gegevens hebben ingevuld. En dan met de papieren naar priester in Genk.Je gaat wel best eerst eens aan priester van je toekomstige parochie vragen of hij jullie wil trouwen. Wij wilden oorspronkelijk in As trouwen, maar die pastoor heeft ons geweigerd terwijl de Priester van Genk heel vriendelijk was en ons met open armen ontving...groetjes,IngeNog 64dagen!
Wij zijn van Aalst en ik wou ook op andere parochie trouwen.Volgens de pastoor van mijn parochie naar keuze ging hij dat allemaal regelen met de andere priester.ik heb er dus zelf niets moeten voor doent zal verschillen van parochie tot parochie denk ikVraag het eens aan de priester waar je wil trouwengroetjes
Wij zijn ook in een andere gemeente getrouwd. (maar wel met een andere reden) We zijn het eerst aan de pastoor gaan vragen waardat we wilden trouwen. Dit was geen probleem enkel moesten we aan 'onze' pastoor toestemming gaan vragen. Daar heb ik een mailtje naar gestuurd. Hij heeft dan terug gestuurd dat we op een avond eens moesten terug komen. Dit hebben we gedaan. Dit was direct in orde. Was zo van; oef weer ene minder?!? Met ons blaadje zijn we dan terug naar de andere pastoor gegaan. Hij heeft alles aangevraagd van doopbewijzen enz. Daar hebben we niks meer voor moeten doen. Hebben vorige week een kei leuke trouw gehad!groetjes, Carolina