TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
ANNELIES
21-5-2010
|
21-8-2009 11:12:44
Yep ik twijfel er ook over, weet nog niet hoe wij het gaan doen, dus alle argumenten zijn welkom! groetjes
|
|
Tina
1-5-2010
|
21-8-2009 11:15:12
An,
Ik denk dat dit een heel belangrijke vraag is die je hier stelt, want veel mensen staan hier zelfs niet bij stil ! Wij zijn vorige week zelf ook juist naar de notaris gegaan om info in te winnen. Er is absoluut niets mis met het trouwen volgens scheiding van goederen. Het is ouderwets en zeker niet meer van deze tijd om er op deze wijze van uit te gaan dat je partner je niet vertrouwd of dat je huwelijk niet zou lukken. Het is gewoon duidelijker en beter voor de 2 partijen mocht het dan toch mis gaan. Zeker in jou geval (eigen zaak) zou ik geen moment twijfelen. En mochten er dan toch kinderen komen, vormt dit toch geen probleem ... Ze erven gewoon van elk van jullie (ipv uit de gemeenschappelijke pot). Ik ga het in ieder geval zo doen ! Mocht je voor de kinderen je stelsel dan toch willen laten aanpassen, kost dat je 400 €, ok. Maar is dat niet beter dan de 1000den € die je zou kwijt zijn bij gemeenschap in goederen ?
Succes met de keuze !
TINA
|
|
Danielle
3-10-2009
|
21-8-2009 11:17:58
Wij hebben een scheiding van goederen.
Uiteindelijk is dit anno 2009 de meest realistische weergave. In een svg kan je ook de gemeenschap creëren en daar naar handelen.
groetjes
|
|
stephanie
4-9-2010
|
21-8-2009 11:32:15
Kan je mss het verschil en de gevolgen eens uitleggen of is dit te lang en complex? :) Ik ben wss een van de velen die er nog niet bij hadden stilgestaan...
|
|
Marc
14-11-2009
|
21-8-2009 11:34:32
Wij zijn ook gaan horen voor een huwelijkscontract met scheiding van goederen. Voor onze situatie is dat op deze moment niet nodig, alhoewel we nog twijfelen. Ik heb een eigen appartement zij een huis dat vanaf haar geboorte op haar naam is gezet. Alles wat eigendom is voor de trouw blijft bij de respectievelijke eigenaar. Enkel de rekeningen komen in de gemeenschap volgens de notaris. Vanaf er kinderen zijn gaat alles op naam van de kinderen buiten het vruchtgebruik. Moesten we er toch één willen kan dat altijd achteraf nog worden geregeld.
grtz
|
|
Nele
|
21-8-2009 12:13:25
Ik ben ook zelfstandige in bijberoep en heb daar eigenlijk nooit een probleem in gezien. In een vorige relatie hebben wij notarieel nooit iets laten vastleggen, we hadden een huis gekocht en een jaar nadien waren we ineens uit elkaar! We zijn gewoon overeen gekomen en in de huidige relatie schikken we dat ook te doen mocht het ooit (laat ons hopen van niet maar je weet maar nooit) mislopen. Je moet natuurlijk héél goed je partner kennen en elkaar kunnen vertrouwen op het feit dat geen van beiden moeilijk zal doen, maar eerlijk gezegd, wie wint erbij om elkaar het bloed vanonder elkaars nagels te halen als het toch moet mislopen en beiden gelukkiger af zijn in een andere situatie. Dan handel je de scheiding best ook zonder complicaties af hè. Wij bekijken het zo: eigen, persoonlijke rekeningen blijven privé-eigendom. Ook al wordt dit onder het wettelijk stelsel zo niet bekeken, mijn spaarcentjes zullen dus nooit naar hem gaan of omgekeerd! Op de gemeenschappelijke rekening laten we nu alle lonen storten, ik stort daar zelfs af en toe eens wat bij van mijn inkomsten van m'n zelfstandig bijberoep. Als het ooit misgaat, dan worden deze rekeningen verdeeld volgens het percentage van de inkomsten die we respectievelijk aanbrengen. Het huis wordt 50-50 bekeken omdat dit nu ook het geval is met de lening. Overeenkomen op een menselijke manier spaart dus flink wat kosten uit! ;-)
|
|
Tina
1-5-2010
|
21-8-2009 13:22:25
Nele,
Ik deel helemaal je mening hoor, maar de realiteit laat het soms anders uitkomen. Mijn toekomstige man is op deze manier van een heel nare droom wakker geworden in zijn vorige huwelijk. Ook hier geen vuiltje aan de lucht, getrouwd in gemeenschap van goederen, huis, ieder een eigen spaarrekening en een gemeenschappelijke rekening. De relatie gaat op een bepaald moment slechter en ze hebben over scheiden. Alles goed, ze gaan er geen vechtscheiding van maken, alles dus mooi verdelen. De volgende week gaat hij naar de bank om wat geld af te halen ... Alle rekeningen leeg gehaald !!! = gezamelijk + zijn eigen spaarrekening + haar rekening + sloten op de deur veranderd.
Hier kan je dus in gemeenschap van goederen geen "XXX" aan doen hé. Want er was nog niets officieel ingediend over de scheiding. Het geld was weg(gestopt), en je kan dus ook geen aanspraak meer maken op 50 %. Verschillende advocaten hebben hierop gezeten, maar niets aan te doen. Dus als gevolg : geen frank (letterlijk) er was niet eens 10 € overgelaten om wat eten te kopen, geen dak boven je hoofd, gelukkig had hij een bedrijfswagen.
Ik wil hier niemand schrik aanjagen hoor, maar dit kan dus ook de realiteit zijn.
Ondertussen is alles voor hem terug op de rit. We hebben ons huisje en gaan trouwen !!! Maar dit zal zonder discussie zijn in scheiding van de goederen zijn.
Groetjes,
|
|
barbara
17-7-2010
|
21-8-2009 14:05:19
Wij hebben een huwelijkscontract met keuzebeding. Wij hebben reeds een huis samen waar mijn toekomstige in het begin financieel iets meer in gestoken heeft dan mezelf (hij werkte nl. reeds langer terwijl ik langer gestudeerd heb) en dit leggen we dan ook vast in het contract omdat het om een groot bedrag gaat. Het overige openstaande saldo wordt door elk 50% gefinancierd en dit staat ook in het contract. Verder willen we niet dat bij sterfgeval automatisch 50% naar de kinderen gaat, stel dat je snertkinderen hebt, dan kunnen deze je bv. beletten om je huis te verkopen omdat ze voor 50% eigenaar zijn. Dus bij sterfgeval van één van de twee gaat alles naar de langstlevende partner en kan daarna alsnog beslist worden om het dan aan de kinderen te geven. Bij de aankoop van ons huis hadden we sowieso al een contract opgemaakt die we nu lichtjes aanpassen, dit heeft ons toen ook geld gekost (en nu dus terug) maar daar liggen we niet wakker van. In een contract plaats je wat je zelf wil (in overeenstemming), we hebben daar veel over gepraat en veel gewikt en gewogen maar nu zijn we tot een zeer mooi conscencus gekomen. Ieder moet dit voor zichzelf uitmaken.
|
|
kathleen
1-5-2009
|
21-8-2009 14:43:50
Wij hebben geen huwelijkscontract. Als ik hierover zou twijfelen, dan zou ik nooit getrouwd zijn. Wij zijn getrouwd met de gedachten dat we nooit uit elkaar gaan. Ik heb veel meer centen dan hem. Ik vertrouw hem de volle 100procent anders was ik nooit getrouwd he. Sorry ik geloof ons huwelijk en zou er alles voor opgeven.
|
|
annen mark
5-9-2009
|
21-8-2009 14:56:25
even toch wel zeggen dat alles wat voor het huwelijk van elk was, ook zo blijft bij wettelijk stelsel. Wettelijk stelsel is scheiden van bezit op de trouwdag en gemeenschap van aanwinsten (vanaf na het huwelijk). Dus alles wat je op je rekening staan had op de trouwdag, kan je sowieso weer terug vorderen. Ook belangrijk of je elkaar een volmacht geeft op je rekening of niet! Ook erfenissen blijven op persoonlijke naam staan, opbrengsten v bv onroerend goed uit erfenis wordt wel gemeenschappelijk. Zelfstandige: eigenlijk scheiding van goederen, maar bv bij mij is er eigenlijk 0.0 risico, heb geen schuldeisers en zal die ook nooit kunnen hebben. Bij mij is ook niet mijn vraag ivm snertkinderen. Ik heb zoiets moesten er kinderen komen, doe ik sowieso wettelijk stelsel omdat dan de naakte eigendom naar hen gaat. Het is tot er kinderen zijn of bv de 1e 10 jaren. Ik heb gezien dat emoties erg hoog kunnen oplaaien tijdens een scheiding en stel met voor moest mijn verloofde mij bedriegen, ik ook heel erg kwaad zou zijn. Nog even over nadenken dus. En wil het zeker aanraden aan iedereen om bij een notaris te gaan, het is gratis en is toch wel een belangrijke keuze.
gr Ann
|
|
Carolina
1-8-2009
|
21-8-2009 21:02:42
Wij zijn geen zelfstandigen of hebben nog geen kinderen maar we hebben wel een contract! We hebben hier een keuzebeding in laten zetten. Als we zonder contract zouden trouwen en één iemand sterft gaat het huis naar de langst levende (contract huis) maar het geld gaat terug naar de ouders of broers en zussen. Als we kinderen zouden hebben gaat het daarheen. En aangezien het om geld draait en iedereen dat wel kan gebruiken... Tegenwoordig kunnen je kinderen je zo maar niet meer uit je huis zetten maar ze kunnen het je nog wel heel moeilijk maken ivm de centjes. Met het keuzebeding beslist de langslevende wat hij of zij met het geld doet. Alles zelf houden of toch al een deel naar de kinderen laten gaan. Zo blijf je baas over je eigen geld hé. Voor 200 euro sta je save.
groetjes, Carolina
|
|
Sofie
12-12-2009
|
23-8-2009 13:32:48
WIj hebben ook scheiding van goederen maar dan alleen voor het erfeel! Ik zou het echt werkelijk verschrikkelijk vinden moest mijn 'toekomstige' man er vandoor gaan en dan ook nog eens de helft van de centen en eigendommen van mijn ouders meenemen. Daar hebben ze veel te hard voor moeten werken. Bij ons zei de notaris dat het deze tijd niet slim is om er maar van uit te gaan dat je ouders alles regelen. Als wij dus in gemeenschap van goederen zouden trouwen zouden mijn ouders voor ieder van hun eigendommen bij de notaris moeten benoemen dat ze willen dat dat alleen voor hun dochter is. Terwijl je dat in je huwelijkscontract met een paar zinnetjes regelt!
Verder is bij ons wel alles wat we samen opbouwen sinds we samen zijn is ook echt van ons twee. En is wel in gemeenschap.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|