Terug naar overzicht
Ik heb gebeld naar zowel de gemeente als naar de pastoor. Voor de gemeente was het in orde en gingen ze de datum noteren. We zullen wel nog eens samen moeten langsgaan om akte te ondertekenen, maar daar was het nu nog te vroeg voor. En bij de pastoor moeten we ook es langsgaan, dus dat is ook samen. Ik denk wel dat je bij de gemeente alleen kunt gaan als je een volmacht van je verloofde mee hebt (heb ik al eens gehoord, heel zeker weet ik het ook niet ...)
Voor de gemeente kan je ook apart gaan tekenen hoor, ik had daar voor gebeld, omdat ik dacht dat het ook bij ons zou zijn moeten gaan, uiteindelijk net niet :-) maar dat is zeker mogelijk!Vrienden van ons trouwen in oktober in de basiliek van scherpenheuvel, zal eens navragen hoe zij dat gaan doen met de toeristen. Wat me nu al te binnen schiet, is een ceremoniemeester/iemand da je kent aan de ingang zetten?ValerieBijna 2 maand getrouwd
Ik heb naar het stadhuis gebeld en ze hebben een optie genomen voor ons op de datum die wij wilden.Ze hebben dan documenten opgestuurd die we moeten invullen.Er was ook een document bij voor een volmacht, dus als 1 van beide partners niet kan meegaan moet die dat papier invullen en dus op die manier de andere een volmacht geven.Weet wel niet of dat in alle steden of gemeentes zo is, misschien kan je best eens bellen.Groetjes
Voor de gemeente mocht ik gerust alleen gaan, zolang ik maar het digitaal identiteitskaart van mijn toekomstige meehad.
Voor de definitieve aangifte van het burgerlijk huwelijk moet je ofwel samen gaan tekenen, ofwel moet je aanstaande een volmacht tekenen dat je dit alleen mag doen. Voor het vastleggen van een datum is dit nog niet nodig (bij ons kan je de aangifte pas 6 maanden op voorhand doen terwijl je wel al langer je datum kan laten vastleggen). Voor het kerkelijk huwelijk heb ik gewoon naar de pastoor gebeld, op afspraak moeten we uiteraard wel samen gaan.Als je op een zaterdag trouwt, vergeet dan niet dat er markt is in Scherpenheuvel en dat toch een aantal praktische vervoersproblemen kan veroorzaken. Er zijn anders nog wel andere kerken hoor: bvb die van Messelbroek, Zichem of Rillaar. Normaal moet je huwelijk wel voltrokken worden in de kerk van de gemeente waar jullie wonen, tenzij je toestemming hebt van je eigen pastoor om elders te trouwen