TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Sara
14-5-2010
|
2-9-2009 22:26:26
Als ik me niet vergis, kan de beslissing om een huwelijk te ontbinden enkel door de Kerk genomen worden. En ik geloof dat er dan een gegronde reden moet zijn, bv 1 van de partners wil geen kinderen, of onderdrukking, of zo... Ik zou dit eens navragen bij de pastoor van je parochie en hem uitleggen dat jij toch graag een kerkelijke dienst wil. Misschien is er nog een andere alternatieve kerkelijke plechtigheid mogelijk.
Veel succes,
Sara
|
|
Delphine
18-6-2010
|
2-9-2009 22:30:07
Mijn vriend is al getrouwd en ook al x aantal jaar gescheiden..ter info..
grtz
|
|
tami
26-6-2010
|
2-9-2009 22:53:05
Beste Delphine,
voor zover ik weet kan je wel een kerkelijke dienst krijgen (een soort inzegening of zo) ingeval je partner al eens getrouwd was maar jij nog niet. Dat is een aantal jaren geleden bekend geraakt dus moet zeker mogelijk zijn. Bevraag je hierover eens bij de pastoor van je parochie. Hij zal je vast kunnen helpen met dit vraagstuk. Groetjes
|
|
Delphine
18-6-2010
|
2-9-2009 23:07:01
Hallo Tami,
Bedankt voor je reactie.. Positief Nieuws! Denk je dat dit ook ergens te vinden is op het internet?
Groetjes
|
|
christ
|
2-9-2009 23:25:32
je kan wel een soort 'dankmis' geven bepaalde onderdelen uit een huwelijksmis zitten er dan niet in (oa tekenen trouwregister) maar je mag wel ringen opsteken... zo heb je toch een kerkelijk dienst maar officieel ben je kerkelijk niet getrouwd.
|
|
Delphine
18-6-2010
|
2-9-2009 23:29:31
Kan dit dan in de Kerk doorgaan?
|
|
Veronik
27-9-2009
|
3-9-2009 9:00:46
Hallo Delphine,
wij hadden hetzelfde probleem. Mijn partner was ook reeds voor de kerk getrouwd, ikzelf niet. Wij hebben de procedure voor kerkelijke ontbinding in gang gezet maar hebben dit opgegeven. Je trouwt in juni volgend jaar, dus je mag het al vergeten. Een kerkelijke ontbinding duurt minstens een jaar en kost een hele hoop geld. Ook wij wouden heel graag een kerkelijke dienst. Onze eigen pastoor wou dit niet doen. Een pastoor van een andere parochie maakte daar totaal geen probleem van. Wij hebben dus een dankviering in elkaar gestoken waarvan niemand gaat merken dat het niet om een huwelijksviering gaat. Het enige dat er niet in voorkomt is het ondertekenen van het huwelijksregister. Voor de rest is alles erbij, ringen, kaars,.... Altijd welkom om te komen kijken... 10 Oktober in Aalst ;-) Voor verdere vragen mag je me steeds contacteren. Groetjes
|
|
Tina
1-5-2010
|
3-9-2009 9:32:04
Zelfde probleem hier ... Mijn partner is getrouwd geweest (en heeft een zoon). Is ondertussen meer dan 10 jaar gescheiden. Wij trouwen volgend jaar in mei en hebben ons reeds meer dan een jaar geleden geinformeerd hierover. Onmogelijk te laten uitvoeren, gezien het huwelijk "geconsumeerd" is geweest. Hebben het met een hoop geld geprobeerd, voor de 6-koppige kerkjury gestaan, ... - zonder positief resultaat. 't is een hippocriet gedoe allemaal, zucht. Wij doen nu een gelofte viering in het domein van onze trouwzaal. Als het goed weer is buiten en als het slecht weer in in een soort kleine kappel. Ik kan hiermee leven, en mijn vriend voelt zich zo niet schuldig voor het voorval.
Groetjes,
|
|
Ibe
22-5-2010
|
3-9-2009 13:02:52
Is je vriend de vorige keer ook voor de kerk getrouwd? Indien niet is dat alvast geen probleem. Je mag voor de kerk trouwen, ookal ben je al eens eerder enkel wettelijk gehuwd.
Indien je vriend vroeger ook al voor de kerk trouwde neem je best contact op met de pastoor van jullie parochie (sommigen willen dan toch nog een viering doen maar zonder bepaalde protocols is) - anders overwegen om via rent a priest, goede herder,... te huwen ergens in een klooster,abdij,tuin van de zaal
|
|
patricia
26-7-2008
|
3-9-2009 14:30:39
hey,
Neem eens contact op met de priesters van:"de goede herder". Die hebben voor jullie wel een oplossing!!! Groetjes, Patricia
|
|
Carolina
1-8-2009
|
3-9-2009 14:33:23
Veel weet ik er niet van maar toen wij in ondertrouw gingen hebben we het er nog een heel klein beetje over gehad met de pastoor. Toen hij vroeg of we beide uit vrije wil voor de kerk wilden trouwen, zei ik erbij; het zou maar erg zijn van niet... Toen kreeg ik het antwoord dat dit toch wel belangrijke redenen waren omdat hij anders ons niet mocht trouwen. Dit zou ook een reden zijn om je huwelijk te laten ontbinden. Bv. zeggen dat je onder druk van je familie voor de kerk bent getrouwd. Maar ja dan zou het onlogisch zijn van nog eens voor de kerk te gaan trouwen. Redenen dat één van de twee je geen kinderen wil schenken zou ook een reden zijn. Ik zou toch maar eens langs nen pastoor gaan, dan weet je het juist.
groetjes, Carolina
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
3-9-2009 14:38:22
Zit niet in deze situatie en heb er ook geen raad omtrent, en gun Delphine WEL een kerkelijke dienst, maar dat iemand het woord hypocriet in de mond neemt, vind ik ongepast. Zelf ben ik ook gelovig en als je per sé voor kerk trouwt, moet je ook maar gevolgen bij dragen als de pastoor dat wel au serieux neemt dat het een engagement is voor het leven, niet voor niets een eeuwigheidsverbond genoemd. Dat jij 't niet eens bent met hem (pastoor), tot daar aan toe, maar beetje respect voor de geloofsovertuiging van hem (en mij) zou ik niet zo misplaatst vinden.
|
|
kristien
25-6-2010
|
3-9-2009 14:56:05
Wij zitten niet in dezelfde situatie maar gebruiken wel dezelfde oplossing :) Wij zijn namelijk een lesbisch koppel, dus officiëel trouwen voor de kerk zit er niet in. Toch vinden we het belangrijk om een kerkelijke plechtigheid te houden, omdat we allebei gelovig zijn, en actief in de parochie. Het is inderdaad mogelijk om een plechtigheid te houden zonder ondertekening van het huwelijksregister, waar voor de rest helemaal niks anders aan is dan aan een huwelijksviering. Ik weet niet of het ook geldt als je al eens getrouwd bent voor de kerk, maar mijn schoonzus was niet gedoopt, en zo is mijn broer als enige voor de kerk getrouwd, zij heeft het huwelijksregister niet ondertekend...
Best eens navragen bij de pastoor van jullie parochie of de parochie waar jullie zouden willen trouwen. Voordeel als het niet in het huwelijksregister komt: je kan zonder problemen een andere parochie uitkiezen!
|
|
ilse
21-3-2009
|
4-9-2009 18:04:24
wij zaten in dezelfde situatie als jou,hebben hierover gepraat met pastoor en we hebben een kerkelijke viering met huwelijksinzegening gehad in de kerk, de aanwezigen in de kerk hebben het verschil totaal niet gemerkt want er zijn maar een paar details die je moet aanpassen ;als de pastoor hiervoor open staat is dit echt mogelijk hoor(desnoods pastoor van andere gemeente contacteren,je hoeft niet te trouwen in de kerk van je gemeente) groetjes en succes, ilse
|
|
Liesbeth
17-5-2008
|
11-9-2009 15:44:52
hey Delphine
Ik denk niet dat het er voor jullie inzit om een volledig huwelijkssacrament te krijgen. Het is nu eenmaal eigen aan de kerk dat je daar maar 1 maalt trouwt, ze erkennen niet de scheidingen zoals de gemeente dat doet, tenzij dan in uitzonderlijke gevallen. Maar ik denk wel dat zoals hieronder al gezegd je pastoors bereid vindt die jullie inzegend en wel een mis voorbereid, die dan niet de sacramenten zal bevatten. Ik zou contact opnemen met de pastoor en horen wat de mogelijkheden zijn. Tegenwoordig zijn ze veel flexiebeler als vroeger.
|
|
cindy
14-8-2010
|
9-11-2009 21:42:04
hallo, ik weet uit goede bronnen (mijn moeder werkt voor het kerkfabriek) dat het mogelijk is om te 'scheiden' voor de kerk zodat je achteraf opnieuw kunt trouwen voor de kerk, je zou gewoon papieren moeten aanvragen daaromtrent maar... wel een addertje... je zou echt een heel geldige reden moeten hebben om het kerkelijk huwelijk te kunnen ontbinden. bv overspel (met de nodige bewijzen)
grts
|
|
sylvie
|
5-12-2009 21:56:46
je kan toch zoiets als een trouwgelofte doen in de kerk. Dat lijkt voor jan met de pet op een huwelijk maar is geen echt huwelijk... je moet je eens informeren bij de pastoor,maar dat kan!! En hiervoor hoef je je huwelijk niet te laten ontbinden...
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|