TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Sylvie
16-10-2009
|
25-9-2009 13:25:01
In principe heeft Y daar natuurlijk niets in te zeggen; en als ze eens serieus nadenkt zou ze zelf ook wel moeten beseffen dat het eigenlijk hypocriet zou zijn van haar om getuige te zijn.
Ik zou er geen drama van maken, niet een avond speciaal plannen om het haar te vertellen want dan geef je haar de kans om kwaad op je te worden. Vermijd het onderwerp ook niet, gooi het eens achteloos in een gesprek met een air alsof jij het vanzelfsprekend vindt. Dan zal ze 9 kansen van de 10 ook normaal reageren en indien niet kan je haar gewoon op een eerlijke manier vertellen dat 'je verloofde zich niet op zijn gemak voelt bij haar. Het is dan ook jullie (jij + verloofde)dag en niet jouw dag dus je moet overeenkomen.' Je kan het bijvoorbeeld eens tersprake brengen wanneer je je dagplanning overloopt of wanneer je vertelt wat er nog allemaal geregeld moet worden of wat er allemaal al geregeld is.
Wees wel gewoon eerlijk en rustig en als jullie echte vrienden zijn, wat ik veronderstel, dan komt alles gewoon op zijn pootjes terecht.
Sylvie 16/10/2009
|
|
Valerie
4-9-2010
|
25-9-2009 13:26:03
Hallo
Ik vind dat je de juiste beslissing hebt genomen! Vriendin Y zal zelf wel tot inzicht komen hoe het komt dat zij niet kans kreeg om getuige te zijn. Je kan altijd eens tegen iemand zijn beslissing zijn, maar als je ziet dat het voor die persoon toch goed uitdraait, moeten ze hun mening herzien. Het is spijtig als ze dat niet altijd doen.
Ik zou ook voor vriendin X gekozen hebben. Ik zou het vriendin Y zelf vertellen. Het nieuws zal nog harder aankomen als ze het van iemand anders verneemt.
Ikzelf ben ook een tijd verloofd geweest, ik ben getrouwd op 6 maart 2009 voor de wet. Volgend jaar 4 sept. 2010 trouwen we voor de kerk met een feest erbij.
Ik heb ook drie goeie vriendinnen waar ik tussen twijfelde om mijn getuige te zijn.
Maar bewust heb ik gekozen voor de persoon die ik al het langst kende, vanaf mijn 3 jaar ongeveer. Daar heb ik mee dansles gevolgd en tot het lager mee in klas gezeten.
De andere twee kenden elkaar heel goed (van in mijn klas in het middelbaar). Moest ik één van deze twee gekozen hebben, was er zeker iemand teleurgesteld.
Uiteindelijk was er zo niemand boos of teleurgesteld.
Groetjes!
|
|
Sofie
19-9-2009
|
25-9-2009 13:45:17
Ik zou de eer aan jezelf houden, haar opbellen en het vertellen, zonder er verantwoording voor af te leggen. Het is jouw keuze. En als je die voor jezelf goed hebt afgewogen hoef je daar aan niemand uitleg over te verschaffen. Maar wees haar voor, want als zij jouw ermee confronteert voel je je mss in het nauw gedreven en kom je niet uit je woorden. Dus bel haar gewoon op, zeg het haar en daarmee is de kous dan ook af. Veel succes ermee. FIE
|
|
tami
26-6-2010
|
25-9-2009 14:10:30
Beste Katrien,
jij hoeft tov niemand verantwoording af te leggen, in welke zin dan ook, over je beslissingen, vind ik. Ik zou vriendin Y niet bellen en niks ondernemen om haar van mijn keuze op de hoogte te brengen. In naam van wàt zou je dat eigenlijk wèl doen ? Ik zie geen enkele reden daarvoor. Of je nu wacht tot ze het te horen krijgt of je belt haar als eerste, het zal altijd veel weghebben van je te staan verantwoorden omdat je hààr niet vroeg en in beide gevallen kan ze de beledigde majesteit spelen, hoor... Maar ZIJ was het destijds die jou heeft laten vallen. Is dat iets wat een goede vriendin doet ?? Dat je dit vergeven hebt is één ding maar voor mij is het een goede reden om hààr niet als getuige te vragen, temeer omdat zij jouw verloofde niet mag lijden... (Waarom trouwens niet ? is de vraag die ik mij daarbij stel) Redenen genoeg dus om vriendin X te vragen en zeg nou eens eerlijk, als je een familielid had gevraagd als getuige, zou je je vriendinnen dan ook opgebeld hebben om je keuze te verantwoorden ? Jouw keuze gaat, behalve de getuige, niemand wat aan. Dus, doe maar gewoon je zin. En wie daar niet blij mee is, die legge er zijn hoofd bij... Vooral niet schuldig over voelen, dat verandert toch niks aan de zaak. Wat denkt de verloofde erover ?
Groetjes
|
|
Wendy
12-6-2010
|
25-9-2009 14:14:34
Ik zou het haar ook persoonlijk vertellen, maar ik zou zeker niet als reden geven dat je de andere vriendin gevraagd hebt omdat je verloofde zich niet zo goed voelt bij haar. Dat is dan anders nog iets dat ze hem kan kwalijk nemen.. Ik zou wel zeggen (als ze uitleg zou vragen) dat je zélf vindt dat zij niet echt de gepaste persoon is om het huwelijk tussen jou en je partner te 'verzegelen'. Dan zal ze zelf ook wel doorhebben dat ze jou ergens wel gekwetst heeft door haar gedrag in het begin van je relatie. Ik zou wel zeker deze boodschap overbrengen in jouw naam, niet in naam van je verloofde..
|
|
Annelien
10-7-2010
|
25-9-2009 14:28:18
Dag Katrien
Ik wou even regaeren omdat ik ook iets gelijkaardigs heb meegemaakt voor het vragen van mijn getuigen. Familie vragen is lastig, maar "onderscheid" maken tussen je vriendinnen is nog moeilijker. Ik vind dat je de juiste keuze gemakt hebt. Ik heb ook zo een keuze moeten maken en wou mijn zus absoluut niet als getuige omdat ze mijn verloofde niet goed kan verdragen. Dan heb ik ook moeten kiezen tussen twee vriendinnen en ik werd ongemakkelijk bij de gedachte dat ik dit moest uitleggen aan die andere vriendin. Maar ik heb mijn moed bij elkaar geraapt en gezegd ; ik heb voor X gekozen en niet voor jou. Vat dit niet persoonlijk op, op een gegeven moment moet een mens knopen doorhakken en dat heb ik gedaan. Dit betekent niet dat je minder waard bent. Ze begreep het. Uiteraard was ze wat teleurgesteld, maar als het een echte vriendin is, dan zal ze wel begrijpen waarom. En nee, je hoeft niet te zeggen dat het is omdat ze niet achter jullie relatie stond. Zeg haar dat het voor jou ook niet makkelijk is, maar dat je de beslissing niet kan blijven uitstellen. Je hart heeft al gesproken,en dat zit goed. Twijfel maar niet en leg het haar zo uit. Als zij daar kwaad voor is, tant pis; dat zal wel bekoelen. Als ze eens goed nadenkt zal ze wel zelf begrijpen waarom je haar niet nam.
Je hebt een goede keuze gemaakt, geloof me !
|
|
veronique
13-9-2008
|
25-9-2009 15:01:46
Hey, niet gemakkelijk waarschijnlijk, maar diep in je hart weet je wel wat je moet doen! Je moet vriendin Y niet kiezen omdat Y zich anders rot voelt. Je moet je zeker ook niet verantwoorden voor je keuze. Als Y met jou en je trouw inzit, zal ze er zelf wel nieuwsgierig naar zijn, denk ik (hoop ik voor haar). Ideaal moment om te laten vallen dat je X gevraagd hebt als getuige. Waarom X, daar zou ik niet te veel woorden aan vuil maken, want Y in haar gezicht zeggen dat zij een minder goeie vriendin is, is ook niet gemakkelijk. Maar als ze zelf een beetje down-to-earth is, weet ze zelf toch wel waarom. Je kan toch geen getuige willen zijn van een huwelijk in een relatie waar je het niet mee eens bent? Niet mee inzitten, omring je met mensen die blij zijn voor je! Veel sterkte! Véro
|
|
Carolina
1-8-2009
|
25-9-2009 16:54:27
Je moet helemaal niets zeggen tegen Y. Ze zal't zelf wel doorkrijgen zeker of ze moet er zelf maar naar vragen. Als ze dan toch iets vraagt zeg je dat het een beetje gek zou zijn om voor iemand te kiezen die aanvankelijk tegen de relatie was.
Mijn vriend heeft ook voor een vriend gekozen die hij heel wat minder ziet dan andere vrienden. Maar ze kennen elkaar ook al van kleinsaf en als er iets is is dat een persoon die dag en nacht klaarstaat voor hem.
groetjes, Carolina
|
|
Laura
|
25-9-2009 17:18:02
Dag Katrien,
Wij hebben elk 2 getuigen genomen. Misschien is dit een oplossing voor jou? Mijn verloofde heeft 2 beste vrienden (een jongen en een meisje) en hij wilde niet kiezen. Ikzelf heb ook dan 2 getuigen gekozen.
Grtz!
|
|
Katrien
15-5-2010
|
25-9-2009 19:33:32
Bedankt iedereen voor de fijne reacties. Ik heb nog geen seconde spijt gehad dat ik X als getuige heb gevraagd. Mijn verloofde ziet dit natuurlijk ook helemaal zitten. Ik vind het soms gewoon een beetje onnozel dat ik iets wat meer dan 4 jaar geleden gebeurde nog zo erg aantrek. Ik kan niet meer zeggen dan dat ik toen gewoon heel erg van Y haar reactie geschrokken was. Morgen komt Y, samen met enkele andere vriendinnen, bij mij langs voor een verjaardagsdrink. Moest er iets van gevraagd worden, zal ik het wel laten vallen. Y en mijn verloofde praten wel met elkaar maar meer dan 'smalltalk' zal dat nooit worden vrees ik. Ze beseft goed genoeg dat ze toen over de schreef is gegaan. Het vreemde is gewoon dat ze volgens mij echt verwacht dat ik haar zal vragen, terwijl ik daar nooit iets van heb laten vallen. Ik heb zelfs heel lang op het punt gestaan om mijn broer te vragen, zo kon ik deze situatie omzeilen :). Maar je wil natuurlijk vragen wie je echt wil vragen. Toch al erg bedankt voor de reacties!!!
|
|
Edel
7-8-2010
|
15-10-2009 17:19:28
Hey,
Ik zou er niet over wakker liggen meid, het is jullie dag, jouw getuige, jij kiest! Je hebt niets te verantwoorden aan haar! Ik zou het haar niet vertellen en gewoon afwachten? Als ze er iets over vraagt, dan zeg je gewoon de waarheid! Hoe was de drink trouwens?
xxx
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|