Nu Online
Momenteel zijn er 635 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kerk vastleggen

1-10-2009 14:02:36
Dag allemaal!
wij trouwen op 14 augustus 2010 te Haaltert en hebben nog geen kerk of gemeentehuis vastgelegd. gemeentehuis kon maar 6 maand op voorhand, maar de kerk... Hoe begin je daar aan? we trouwen niet waar we wonen, dus we kennen de pastoor niet. in het weekend langsgaan na de mis, lukt ons niet aangezien we in het weekend werken.
Moet je altijd zo een cursus of ondertrouw volgen?
Zouden we hiervoor al te laat zijn?

bedankt voor de reacties!
sophie

sophie
14-8-2010
Meld misbruik

Reacties: 7 | Gelezen: 596

Dominique
29-5-2010
 Meld misbruik1-10-2009 14:04:41

Is er geen parochiaal secretariaat in de gemeente waar je wil trouwen? Meestal moet je hiermee contact opnemen voor datum en uur vast te leggen.

Tine
28-8-2010
 Meld misbruik1-10-2009 15:49:42

Hey,

Kijk eens op de website van de parochie waar je trouwt. Daar staat normaal per sacrament bij wie je moet contacteren.

Bij ons heeft de priester gewoon gezegd dat hij eens langskomt voor een gesprek en dat het al positief is om een soort 'verloofdenweekend' mee te doen, maar dat dat zeker niet verplicht is!

groetjes,
Tine
28/08/10

Tine
28-8-2010
 Meld misbruik1-10-2009 15:49:45

Hey,

Kijk eens op de website van de parochie waar je trouwt. Daar staat normaal per sacrament bij wie je moet contacteren.

Bij ons heeft de priester gewoon gezegd dat hij eens langskomt voor een gesprek en dat het al positief is om een soort 'verloofdenweekend' mee te doen, maar dat dat zeker niet verplicht is!

groetjes,
Tine
28/08/10

Christel
30-6-2007
 Meld misbruik1-10-2009 16:30:06

Hey Sophie

wij hebben indertijd ook de pastoor eens opgebeld, en we mochten op een avond eens tot bij hem gaan voor een gesprekje.

wij hebben de verloofdenavond gedaan,was niet verplicht maar ik vond dat zelfs nog super leuk
we hebben ons daar krom gelachen
(was in aalst)ik heb er mijn man ook beter door leren kennen..

vele groetjes
christel

Eva
10-10-2009
 Meld misbruik2-10-2009 9:01:23

Dag Sophie,

gewoon online opzoeken wie de pastoor van je parochie is en deze contacteren, hetzij telefonisch, hetzij via email. En misschien even aandringen, hangt van de pastoor af. Maar je moet je daarin niet generen natuurlijk!

Wij hebben één middag huwelijksvoorbereiding gevolgd. Was ook niet verplicht maar ze hadden het graag dat we dat deden. En het viel reuze mee. Was best interessant. Je denkt na over dingen waar je nog niet over nagedacht had en over gevoelens en waarden. Het katholieke is zelfs niet echt aan de beurt gekomen die middag. En dan leer je ook nog andere trouwkoppels kennen natuurlijk.

Alvast veel succes nog!
Groeten,
Eva
10/10/'09

Elien
21-4-2012
 Meld misbruik28-4-2011 9:23:36

Dag Sophie,

Leuk om te horen dat je in Haaltert getrouwd bent.
Mijn vriend en ik willen daar nl. ook trouwen (omdat ik zelf wel van Haaltert ben)
Nu kan jij mij wrs wel een antwoord geven op de vraag: hoe was de voorbereiding voor het kerkelijk huwelijk in Haaltert? Ben je meerdere keren op gesprek moeten gaan?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Elien

sophie
14-8-2010
 Meld misbruik28-4-2011 12:09:00

Dag Elien,

Wij zijn daarvoor bij de deken geweest. Aangezien hij toen ziek was en nog steeds is, mochten we redelijk veel. Je hoort hier soms van andere mensen dat ze een cursus moeten volgen, of een vragenlijst krijgen, of bepaalde muziek of teksten zeker moeten kiezen. Dat was bij ons niet het geval. We moesten zelfs geen bloemen in de kerk voorzien aangezien de kerk al ging versierd zijn. Hij raadde ons aan om 1 zondagsmis (op afgesproken data) bij te wonen. Diezelfde dag volgt er een bijeenkomst met andere koppels. Wij zijn daar niet naartoe geweest vanwege ons werk en hij vond dat ook geen probleem. We zijn niet zo veel langs geweest bij hem, eenmaal om de datum en uur vast te leggen (daar moet je wel op tijd bij zijn en bij de gemeente ook trouwens), een keer om boek met teksten en voorbeelden te lenen en dan terug te brengen met voorbeeld misboekje en daarna nog een keer of 2 om paar dingen af te geven voor de dag zelf. Een echt gesprek over het christendom en de bijbel bvb. was er niet bij. Enkel een paar vragen over liefde en adminstratieve dingen.
We hadden uiteindelijk de pastoor die op pensioen is, omdat de deken te ziek was om de mis te doen en de pastoor had dat voor ons als vriendendienst gedaan. Dus ik kan niet zeggen hoe het er nu is en wie nu de mis voordraagt.

Nog veel succes met de voorbereidingen en als je nog een vraagje hebt, dan probeer ik te helpen waar kan.
sophie

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info