TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Ellen
26-5-2012
|
1-10-2009 20:31:22
hé veronique,
wij zijn ook totaal niet gelovig maar trouwen toch voor de kerk. Ook een beetje voor ons ouders te "plezieren" en omdat alles zo snel voorbij is anders...
We hebben wel een pastoor gevonden die heeeeel jong is, en dat doet ook wel veel. Hij is enorm open-minded en dat heeft ons over de streep getrokken.
groetjes en succes met je beslissing
|
|
Annelies
27-2-2010
|
1-10-2009 22:56:05
Ik wist eerst ook niet of ik wel voor de kerk wou trouwen. Mijn vriend wou dit wel graag. We hebben dit besproken, ook met de ouders, en uiteindelijk ben ik bijgedraaid. Iedereen zei me dat ik er achteraf spijt van zou hebben. De mis is toch een emotioneel gebeuren waarin je tekstjes en liedjes kan steken die voor jullie een speciale betekenis hebben. Je kan vrienden dingen laten lezen enzo... Ik ben blij dat wij uiteindelijk toch ook voor de kerk zullen trouwen. Veel succes met je keuze!
|
|
belinda
10-7-2010
|
2-10-2009 8:54:07
Hoi Véronique, wij trouwen ook op 10 juli 2010. Leuk dat er nog koppels die datum hebben gekozen!!!!
Wij trouwen ook voor de kerk. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik ook niet echt gelovig ben, maar ik vind het gewoon veel romantischer. En net zoals Annelies hieronder zei, is het zo dat je in de misviering veel van jezelf kan leggen. Zoals liedjes en teksten die daarom niet geïnspireerd moeten zijn op 'het gelovige'. Ook voor je ouders te bedanken en gewoon om je liefde voor elkaar te vieren. Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze! Veel succes nog! Groetjes
|
|
Lien
7-5-2010
|
2-10-2009 8:56:26
persoonlijk vind ik het een beetje hypocriet om voor te kerk te trouwen als je niet gelooft... ik wou helemaal niet voor de kerk trouwen, maar ben er wel mee akkoord dat een viering meer betekenis geeft aan de dag. Daarom doen wij een viering via het UVV.
Wat je ook kiest, maak er gewoon een leuke dag van, en doe vooral wat jullie willen en niet wat een ander wil, het is jullie dag ;-)
Groetjes Lien 7/5/2010
|
|
Eva
10-10-2009
|
2-10-2009 9:49:16
Dag Véronique,
ik ga mee met de mening van Lien. Als je echt niet gelovig bent, dan moet je ook niet voor de kerk trouwen. De belangrijkste reden waarom wij voor de kerk trouwen is omdat we geloven en onze belofte voor God en de kerkelijke gemeenschap willen uitspreken.
En er zijn inderdaad enorm veel alternatieven voor een kerkelijke viering en dat geeft jullie dag meer betekenis. Gewoon even navraag doen!
Alvast veel succes met jullie verdere voorbereidingen. Groeten, Eva
|
|
Katrien
15-5-2010
|
2-10-2009 10:23:30
Wij zijn absoluut niet gelovig en trouwen dus uit principe ook niet voor de kerk. Hoewel het absoluut romantischer is. We hebben wel eens gebeld met het gemeentehuis en mogen een beetje meer tijd innemen :-). Dus kunnen er wel nog iets van tekst en muziek insteken.
Groetjes
|
|
veronique
13-9-2008
|
2-10-2009 11:04:24
Hey, je doet uiteindelijk wat je wil op jouw dag, maar denk eens wat dat is, voor de Kerk trouwen... In welk opzicht heeft het een extra betekenis voor jullie als je niet in God gelooft? Ik wou ook niet voor de kerk trouwen omdat ik niet geloof in God. Mijn vriend wou het wel 'omdat het erbij hoort' maar ik wil niet aan god beloven om kindjes te hebben en zo van die dingen die in een misviering voorkomen. Ik wou mijn liefde tonen aan mijn vriend, niet aan god. Wij hebben samen iets opgebouwd, het is niet God die ons samenbracht. Ik krijg al rillingen als ik in een huwelijksviering voor vrienden zit, laat staan dat ik op onze dag een uur ging zitten luisteren naar iets waar ik niks om geef. Wij hebben een heel persoonlijke, emotionele viering met het UVV gehad in de tuin van onze feestzaal. De mensen van het UVV bespeken met jullie op voorhand wat jullie zouden willen, waarden waar jullie voor staan, bepaalde symboliek die je zou willen tonen,... maw alles rond jullie, niet rond 'God'. Ik zou zeggen, ga eens praten met de pastoor in jullie parochies en je zal direct weten of het er een is met een alternatieve kijk op de Kerk, die niet de nadruk legt op het gelovige, of ene die gewoon de standaardteksten volgt. Maak er jullie dag van en geniet! Véro
|
|
daisy
27-8-2010
|
2-10-2009 12:00:09
hoi,
wij zijn ook niet echt gelovig, maar we trouwen toch voor de kerk. veel mensen zeiden me als ze enkel alleen voor de wet huwden dan ze niet het gevoel hadden dat ze getrouwd waren. men vriend wou wel graag voor de kerk trouwen, dus we doen dat nu ook. we hebben heel ons misboekje zelf samengesteld ( met veel lezers van vrienden), en kozen niet al te traditionele muziek. zo word het een viering op onze maat. maar dat is natuurlijk ieder zijn keuze he.
groetjesss
|
|
Ellen
27-6-2009
|
2-10-2009 13:38:25
Hey
Ik vind het niet echt respectvol om te trouwen voor de kerk als je niet gelovig bent en alleen maar omdat het romantischer is. Zoals reeds gezegd kan je op een heel andere manier een zeer romantische viering in elkaar steken bij UVV of andere, zonder te trouwen voor de kerk. Als je trouwt voor de kerk maak je een belofte aan de kerk, en als je niet gelovig bent kan je zowieso die belofte niet nakomen en zou ik het zeer raar vinden dat je dan voor de kerk zou trouwen. Groetjes Ellen
|
|
Laura
11-7-2009
|
2-10-2009 16:16:31
Hey
Wij zijn ook voor de kerk getrouwd. Dat was vanzelfsprekend. Zijn ouders zijn gelovig, mijn grootouders,... wijzelf denk ik niet echt. Het is wel zo dat je op voorhand enkele gesprekken hebt met de pastoor over gelovig leven. Maar dan zeg je hoe je gelooft in je eigen manier. Ik denk als je eerlijk bent dat meer gewaardeerd wordt in de kerkgemeenschap. Gewoon zeggen welke waarden je waardevol vindt.
Het heeft onze dag speciaal gemaakt, het is daar waar de meeste traantjes vloeien ;-)
Maar als je echt niet wil kan je een UVV viering doen. Hetzelfde concept, wel niet id kerk met hosties enz en geen bijbelverhalen maar je kan het toch opvullen met prachtige teksten.
Veel succes met jullie beslissing!
Laura
|
|
Kim
29-5-2010
|
2-10-2009 17:03:16
Hey, Wij trouwen niet voor de kerk. Mijn vriend is helemaal niet gelovig en vindt het dan hypocriet om voor de kerk te trouwen. Ikzelf ben wel geloviger en zou dit wel willen, maar je moet hier beiden achterstaan vind ik, dus wordt het geen kerkviering bij ons. We kunnen echter wel een kleine viering op het gemeentehuis geven met wat tekstjes en muziek, toch ook zo'n half uurke lang, dus betekent het gemeentehuis voor ons wel iets meer dan gewoon snel even gaan tekenen. Ander voordeel is ook dat je een veel rustigere dag hebt. Groetjes Kim
|
|
Karmen
29-5-2010
|
2-10-2009 17:53:52
Ik vind eigenlijk dat als je niet gelovig bent, het geen extra betekenis kan hebben voor jullie dag. Het heeft dan gewoon geen betekenis, punt. Wij zijn geen kerkgangers & gaan er die dag dus ook geen toneeltje van maken, want ik heb wel respect voor de kerk & de mensen, die er wel in geloven! Maar ieder zijn keuze natuurlijk!
|
|
Carolina
1-8-2009
|
2-10-2009 21:34:56
Niet gelovig zijn is een groot woord. Wat valt hieronder? De schepping, Jezus, ... al die dingen; OK. Maar de katholieke kerk draagt ook waardes mee. Elkaar respecteren, zorg dragen voor jezelf en anderen,... Die waardes zijn ook belangrijk. Misschien dat je niet in alles "gelooft" maar wel naar de 'waardes' wilt leven.
groetjes, Carolina
|
|
Karmen
29-5-2010
|
2-10-2009 21:50:30
Dat is een persoonlijke mening! Ik geloof ook best in bepaalde waardes, maar daarom ga ik niet op mijn knieën zitten vooraan in de kerk, of ga ik niet 'het lichaam van Christus' eten. De gedachte alleen al. Jammer genoeg is het binnen de katholieke kerk bijna niet mogelijk een viering over de 'waardes' te houden zonder dat de Heilige Geest er elke 5 minuten bij komt piepen. Hoe je het ook draait of keert, die kerk is onlosmakelijk verbonden met God & zo hoort het ook. Daarom geen kerk voor mij! Ieder moet zijn plaats kennen. Die van God is in de kerk & die van mij is weg van God! ;)
|
|
Heidi
13-9-2008
|
2-10-2009 23:18:31
Wij zijn niet voor de kerk getrouwd, we zijn niet 'ongelovig', maar geloven zeker niet in DE 'kerk', dus vonden we het niet meer dan normaal dat we niet voor de kerk trouwden. We hebben thuis zelf een 'viering' gedaan, eigenlijk gewoon even stil gestaan met onze beste vrienden en familie, met muziek, lieve woordjes... Dit was ook zeer emotioneel, en is gewoon in onze keuken doorgegaan...
|
|
Carolina
1-8-2009
|
4-10-2009 12:09:45
Je hoeft geen eucharistie viering te geven met "het lichaam van Christus". Heel vaak wordt er enkel een bezinningsmis gegeven. Die gaan veel minder over God. Je kan ook een bezinnig geven maar niet echt voor de kerk trouwen. Geen kribbel in den boek. Dit hangt wat af van je pastoor.
groetjes, Carolina
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|