Terug naar overzicht
Gerry,Ik zou met deze vraag toch even naar de notaris gaan ...Je moet daar zowieso toch passeren voor alles te laten vastleggen, vraag dit dan ook, want dit heeft wel vrij verstrekende gevolgen voor erfenis enzo.Ik vrees dat je op hetzelfde adres moet zitten. Je kan dan het 2de huis als 2de woning nemen denk ik, maar belastingstechnisch is dit niet ideaal veronderstel ik.Zou mij toch even heel goed infomeren alvorens met een hoop kosten te zitten die je niet wilt ...SuccesTINA
Maar normaal ivm de domicilie kan je eigenlijk kiezen waar je wil trouwen voor de wet...Of in zijn Stad/Gemeente of in jouw Stad/Gemeente...Veel pleizer en succes.Gr.Tess
Hallo,Volgens mij moet je vanaf het moment dat jullie getrouwd zijn samenwonen (domicilie op zelfde plaats). Zoals hieronder gezegd wordt, ik zou zeker eens langs de notaris gaan om me goed te bevragen.Groetjes,Katrien108 dagen getrouwd!
Wat Katrien zegt klopt. Je hoeft niet samen te wonen wanneer je trouwt maar eens het ha-woord gegeven heb je de zogezegde 'samenwoningsverplichting'. Uiteraard is dat een formaliteit die kan ingeroepen worden als echtscheidingsgrond en voor het overige niet veel impact heeft dus mits beider akkoord kan dat zelfs dan nog geen probleem geven. Best is sowieso samenwonen op dat moment opdat je ten laste zal zijn van je man. Als gehuwden mag je dat aangeven op de loonfiche, je moet dan wel samenwonen uiteraard...Best dus één van de twee huizen verhuren eens je zal gehuwd zijn (waarschijnlijk zal dat toch de bedoeling zijn).Groetjes!
Onze domicilies hebben na onze trouw nog 4 maand op een verschillend adres gestaan en er is geen enkele instantie geweest die daarover problemen maakte.
Is het niet mogelijk om één van die woonsten te verhuren, verdien je er nog iets aan. Of begrijp ik iets verkeerd?mvg Rik www.discovideo.be
Je moet inderdaad samenwonen na je ja-woord te hebben gegeven. Dat is bij ons op het stadhuis ook voorgelezen bij het overlopen van enkele wetteksten.Ik zou ook één van beide woningen verhuren.Groetjes,Véro
Binnen 'n jaar zijn die twee jaar om toch die ze hanteren om fiscaal zwaarder te belasten?
Hey Gerry, het is zoals Lien zegt. Wij hebben het speciaal nagevraagd omdat we samenwonen in het buitenland, maar ons domicilie daar (nog) niet willen zetten. Hoe het zit voor de belastingen, weet ik niet, wij betalen in het buitenland en hier zijn we dus gewoon gehuwden.Het is gewoon een reden om te scheiden zonder onderlinge toestemming of zoiets...Groetjes,Véro
Misschien best even navragen op je gemeente of bij een notaris..Grtjs
Wij wonen ook niet officieel samen en trouwen in november. Dat is ook absoluut geen vereiste om te trouwen. Heel vroeger ging een koppel ook pas samenwonen na de trouw. Het is in dat geval traditie te trouwen in de gemeente waar de bruid is gedomicilieerd. Na de trouw is dat dus een ander verhaal zoals eerder gemeld.GroetjesSofie
Hum, zo kan je haar vraag ook interpreteren, om te mogen trouwen is dat totaal geen vereiste, maar wel moet je NA het huwelijk beiden op zelfde adres gedomicilieerd zijN.
hey, eum wat is het probleem? Verhuur gewoon één van beide woonsten en je kan op 1 adres gedommicilieerd zijn.
@Patricia: de fiscale lasten liggen hoog als je dit binnen de twee jaar na aankoop doet. Omdat je 't dan als opbrengsteigendom hebt gekocht en dan mag 't (belastingslogica-gewijs) zwaarder belast worden dan wanneer je 't als privé-eigendom gebruikt gedurende die tijd.Weet ni of 't "maar" 2 jaar is, ooit was dit alleszins zo.
miijn huidige vriend heeft zijn ex-vrouw verlaten in 2002 maar zijn pas in 2006 gescheiden dus al die tijd wettelijk getrouwd geweest en ieder een apart adres gehad zonder enig probleem...