Nu Online
Momenteel zijn er 674 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Domicilieadres

5-10-2009 13:14:38
Hoi!

Ik en mijn vriendin hebben elkaar ongeveer 1,5 jaar geleden ontmoeten. We hadden toen net allebei een eigen woonst gekocht. Omdat het niet opportuun is een woning direct te verkopen na aankoop, hebben we besloten om elk in onze eigen woonst te blijven wonen. Dit impliceert dat we beiden ook op een ander adres gedomicileerd zijn. We zouden volgend jaar echter heel graag trouwen. Moeten we dan wel op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn of is dit niet noodzakelijk?

Gerry

Meld misbruik

Reacties: 15 | Gelezen: 2773

Tina
1-5-2010
 Meld misbruik5-10-2009 13:22:52

Gerry,

Ik zou met deze vraag toch even naar de notaris gaan ...
Je moet daar zowieso toch passeren voor alles te laten vastleggen, vraag dit dan ook, want dit heeft wel vrij verstrekende gevolgen voor erfenis enzo.
Ik vrees dat je op hetzelfde adres moet zitten. Je kan dan het 2de huis als 2de woning nemen denk ik, maar belastingstechnisch is dit niet ideaal veronderstel ik.

Zou mij toch even heel goed infomeren alvorens met een hoop kosten te zitten die je niet wilt ...

Succes

TINA

Tessa
10-10-2009
 Meld misbruik5-10-2009 13:36:49

Maar normaal ivm de domicilie kan je eigenlijk kiezen waar je wil trouwen voor de wet...
Of in zijn Stad/Gemeente of in jouw Stad/Gemeente...

Veel pleizer en succes.

Gr.
Tess

Katrien
19-6-2009
 Meld misbruik5-10-2009 13:46:26

Hallo,

Volgens mij moet je vanaf het moment dat jullie getrouwd zijn samenwonen (domicilie op zelfde plaats). Zoals hieronder gezegd wordt, ik zou zeker eens langs de notaris gaan om me goed te bevragen.

Groetjes,
Katrien
108 dagen getrouwd!

Lien
16-2-2008
 Meld misbruik5-10-2009 14:33:04

Wat Katrien zegt klopt. Je hoeft niet samen te wonen wanneer je trouwt maar eens het ha-woord gegeven heb je de zogezegde 'samenwoningsverplichting'. Uiteraard is dat een formaliteit die kan ingeroepen worden als echtscheidingsgrond en voor het overige niet veel impact heeft dus mits beider akkoord kan dat zelfs dan nog geen probleem geven. Best is sowieso samenwonen op dat moment opdat je ten laste zal zijn van je man. Als gehuwden mag je dat aangeven op de loonfiche, je moet dan wel samenwonen uiteraard...
Best dus één van de twee huizen verhuren eens je zal gehuwd zijn (waarschijnlijk zal dat toch de bedoeling zijn).
Groetjes!

Leen
8-11-2008
 Meld misbruik5-10-2009 16:49:14

Onze domicilies hebben na onze trouw nog 4 maand op een verschillend adres gestaan en er is geen enkele instantie geweest die daarover problemen maakte.

Rik

Meld misbruik5-10-2009 17:40:04

Is het niet mogelijk om één van die woonsten te verhuren, verdien je er nog iets aan. Of begrijp ik iets verkeerd?
mvg Rik www.discovideo.be

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik5-10-2009 18:09:58

Je moet inderdaad samenwonen na je ja-woord te hebben gegeven. Dat is bij ons op het stadhuis ook voorgelezen bij het overlopen van enkele wetteksten.
Ik zou ook één van beide woningen verhuren.

Groetjes,

Véro

Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik5-10-2009 19:48:47

Binnen 'n jaar zijn die twee jaar om toch die ze hanteren om fiscaal zwaarder te belasten?

veronique
13-9-2008
 Meld misbruik5-10-2009 21:02:34

Hey Gerry,
het is zoals Lien zegt. Wij hebben het speciaal nagevraagd omdat we samenwonen in het buitenland, maar ons domicilie daar (nog) niet willen zetten.
Hoe het zit voor de belastingen, weet ik niet, wij betalen in het buitenland en hier zijn we dus gewoon gehuwden.
Het is gewoon een reden om te scheiden zonder onderlinge toestemming of zoiets...
Groetjes,
Véro

KARIN
22-5-2010
 Meld misbruik5-10-2009 21:22:42

Misschien best even navragen op je gemeente of bij een notaris..
Grtjs

Marc
14-11-2009
 Meld misbruik6-10-2009 9:53:28

Wij wonen ook niet officieel samen en trouwen in november. Dat is ook absoluut geen vereiste om te trouwen. Heel vroeger ging een koppel ook pas samenwonen na de trouw. Het is in dat geval traditie te trouwen in de gemeente waar de bruid is gedomicilieerd.
Na de trouw is dat dus een ander verhaal zoals eerder gemeld.

Groetjes
Sofie

Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik6-10-2009 11:33:58

Hum, zo kan je haar vraag ook interpreteren, om te mogen trouwen is dat totaal geen vereiste, maar wel moet je NA het huwelijk beiden op zelfde adres gedomicilieerd zijN.

patricia
26-7-2008
 Meld misbruik6-10-2009 18:20:36

hey, eum wat is het probleem? Verhuur gewoon één van beide woonsten en je kan op 1 adres gedommicilieerd zijn.

Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik7-10-2009 10:09:35

@Patricia: de fiscale lasten liggen hoog als je dit binnen de twee jaar na aankoop doet. Omdat je 't dan als opbrengsteigendom hebt gekocht en dan mag 't (belastingslogica-gewijs) zwaarder belast worden dan wanneer je 't als privé-eigendom gebruikt gedurende die tijd.

Weet ni of 't "maar" 2 jaar is, ooit was dit alleszins zo.

Anneke
15-9-2010
 Meld misbruik12-7-2010 12:32:33

miijn huidige vriend heeft zijn ex-vrouw verlaten in 2002 maar zijn pas in 2006 gescheiden dus al die tijd wettelijk getrouwd geweest en ieder een apart adres gehad zonder enig probleem...

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...