Nu Online
Momenteel zijn er 334 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Locatie burgerlijke trouw??

  19-10-2009 20:57:54
Even een praktische vraag. Wij trouwen binnen 10 maanden in de gemeente waar we nu wonen. Onze datum ligt al enkele weken vast op het gemeentehuis hier. Vorige week echter, kregen wij opeens het spijtige nieuws dat wij uit ons appartementje moeten: onze huurbazen gaan scheiden... ten laatste binnen 6 maanden moeten we hier weg.
Wij hebben nu ons oog laten vallen op een appartement in een naburige gemeente.

Als wij naar daar verhuizen, mogen wij dan nog steeds trouwen in de gemeente waar we nu wonen, of moeten we dit verplaatsen?? Heeft er iemand hier ervaring mee?? Ik weet dat dit voor de kerk geen probleem is, maar voor de wet???

Alvast bedankt voor de reacties :)

Sarah

Sarah
28-8-2010
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1505


Shari
11-9-2010
 Meld misbruik19-10-2009 21:00:53

Mij vertelde men op de gemeente dat je moet trouwen in de gemeente waar je woont (of indien je nog apart woont mag je kiezen, de gemeente van de bruid of van de bruidegom).
Je zal het dus waarschijnlijk moeten veranderen naar de gemeente waarnaar je verhuist volgens mij...

Succes!



Lieve
26-6-2010
 Meld misbruik19-10-2009 22:21:26

Ik denk ook dat je moet veranderen... wilde nl heel graag op het stadhuis van Antwerpen trouwen, maar dat mocht enkel als ik ook daadwerkelijk naar Antwerpen stad zou verhuizen... mag alleen in een van de gemeentes waar jij of je vriend wonen. Maar je kan eens gaan informeren bij het gemeentehuis, misschien dat ze in jullie situatie een uitzondering maken...



kristien
25-6-2010
 Meld misbruik20-10-2009 9:36:14

Wij zitten in een gelijkaardige situatie... Wij wonen momenteel in het district Antwerpen, dus wanneer wij nu ondertrouw gaan doen terwijl we nog hier gedomicilieerd zijn, trouwen we in het stadhuis. We hebben echter een huis gekocht en zullen verhuizen naar district Hoboken. In Antwerpen is het zo dat je trouwt waar je aangifte doet, (dat kan max 6 maanden en 2 weken op voorhand!) onafhankelijk van waar je woont op het moment van de trouw...



Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik20-10-2009 11:42:19

Beste Kristien,

dat maakt geen verschil, alle districten die onder Stad Antwerpen horen, hebben hun burgerlijke trouw in stadhuis Antwerpen.



Katrien
10-4-2010
 Meld misbruik20-10-2009 12:44:19

max 6 maanden en min 2 weken voor het burgerlijk huwelijk doe je aangifte in de gemeente waar één van jullie beiden gedomicilieerd is op dat moment, bvb: gemeente X. Het huwelijk moet plaatsvinden in de gemeente waar je de aangifte hebt gedaan dus in gemeente X. Als je ondertussen verhuist naar gemeente Y dan zal het burgerlijk huwelijk toch plaatsvinden in gemeente X. Tenzij je in gemeente Y opnieuw een aangifte doet...
Meer uitleg vind je op deze website http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/huwelijk/formal... .



kristien
25-6-2010
 Meld misbruik20-10-2009 21:01:03

Kathleen,

We zijn het gaan navragen en hebben het ook opgezocht op de website van de stad Antwerpen. Als je in het district Antwerpen woont is de burgerlijke trouw op het stadhuis, in de andere districten is het in het districtshuis van dat district, bv Hoboken, Deurne, Wilrijk, Merksem, ...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info