Terug naar overzicht
Wij hebben dit vrijwillig gedaan met 'mariage encounter' , ik dacht dat het thema 'beslist samen' was. Ik vond dit enorm de moeite, je moet niet altijd ergens onderuit proberen te muizen, maar ook eens zien wat het geeft om aan zoiets deel te nemen. het was echt heel boeiend, ik heb met de 'koppels' die het begeleiden ook heel goede gesprekken gehad, ze praten ook soms met je over problemen die er binnen een relatie ontstaan waar je ouders of familie bv. niet over durven spreken... allez, ik vond dit zeker geen tijdverspilling, en denk dat ik er ooit nog wel eens een vervolg op ga volgen, het is gewoon een investering in je relatie en dat mag zo net voor je trouw toch wel, denk ik!
Hoi,Onze pastoor heeft ons hiertoe min of meer verplicht. Een volledig weekend was ons echt wel wat teveel, dus hebben we gevraagd of er geen andere opties waren. Deze dingen worden ook georganiseerd voor 1 avond, en dus hebben wij ond daarvoor ingeschreven. We zijn er eigenlijk ferm tegen ons goesting naartoe gegaan, maar ik moet zeggen dat het bijzonder goed is meegevallen. Best eventjes navragen dus, vooraleer je een volledig weekend kwijt bent.groetjes,Joke17/12/2005
Hallo Ilse,Onze pastoor had dat ook voorgesteld, maar zei er meteen bij dat hij dat wel moest en dat het absoluut NIET verplicht was. Als het ons interesseerde kon hij er meer uitleg over geven, maar verder heeft hij er niks over gezegd.Groetjes,Ingrid
Hallo Ilse,Bij ons drong de pastoor er ook echt op aan hoor : we moesten zelfs eerst de "verloofdencursus" zoals hij het noemde volgen alvorens we bij hem in ondertrouw konden gaan. We hebben kunnen kiezen uit ofwel een weekend of anders een volledige dag. Dik tegen onze zin zijn we dan naar de cursus van 1 dag geweest en dat is echt heel goed meegevallen : allemaal leuke koppels die net als wij gaan trouwen en die dus ook min of meer verplicht werden om die dag mee te maken. Op een toffe manier werden een aantal thema's aangekaart die dan in groepjes of per koppel verder werden uitgediept. Dus, het zal allemaal wel meevallen hoor.Groetjes,Gert
Hallo,Wij zijn op verloofdenweekend geweest met KLJ, omdat we allebei lid zijn van KLJ. Wij deden dit helemaal niet tegen onze zin. We hebben er heel toffe mensen ontmoet, en we hebben er veel aan gehad.Ik begrijp trouwens niet waarom zoveel mensen dat tegen hun zin doen. Als je voor de kerk wil trouwen, moet je er maar iets voor doen. En anders moet je maar eens 2 keer nadenken over de reden waarom je voor de kerk trouwt...Groetjes Veerle29/10/2005
Hey Ilse,bij ons vond de pastoor het toch ook belangrijk dat wij op verloofdencursus gingen voor onze ondertrouw. Wij hadden de keuze tussen 3 avonden, een weekend of een volledige dag.Wij hadden ons ingeschreven voor een dag die zou doorgaan in oktober. Door een gebrek aan koppels, kregen wij echter een paar dagen er voor te horen dat deze dag niet zou doorgaan. "Ter compensatie" heeft onze pastoor dan een gesprek geregeld met een koppel dat jonggehuwden begeleidt. Vorige week mochten wij op gesprek en het is reuze meegevallen. Wij hebben niets nieuws van elkaar ontdekt maar vonden het wel bijzonder om over een aantal thema's eens met anderen van gedachten te wisselen. Wij vonden het ook heel normaal dat dit van ons "gevraagd" werd. Zoals Veerle zegt, je trouwt tenslotte voor de kerk en dat heeft, althans voor ons, toch heel wat betekenis.groetjeskathleen03.12.05