Nu Online
Momenteel zijn er 515 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huwelijksringen: foutieve gravure

17-11-2009 15:51:04
Dag medebruidjes,

Afgelopen zaterdag zijn we onze ringen gaan halen bij een juwelier die niet bij ons in de buurt is. Ze zagen er perfect uit. Tot we thuis kwamen... Toen ontdekten we dat mijn naam in onze beide ringen fout gegraveerd is. We hebben dit onmiddellijk gemeld aan de juwelier en deze stelt ons voor om:
* ofwel ze aangetekend terug te sturen (zien we absoluut niet zitten!) en dat zij dan de fout herstellen. (dit om ons weer een rit naar ginder te besparen)
* ofwel dat we naar een juwelier in de buurt gaan om de gravure te laten herdoen en dat zij de kosten zullen terugbetalen.
In beide gavallen moet dus de gravure er terug uit (hierdoor zullen volgens kenners en ook volgens onze logica de ringen een fractie van een mm groter worden... en ze zitten al ruim! Ook emotioneel zullen ze dan een andere waarde krijgen voor ons, omdat er dan al aan geprutst is.
Wij hebben voorgesteld (ook omdat er nog voldoende tijd voor is), om de ringen terug opnieuw te laten maken (zijn ze terug gloednieuw, betere symbolische start voor ons huwelijk) en dat we als ze klaar zijn de "foute" ringen ruilen tegen de goede ringen in hun winkel.
Dit ziet de juwelier echter niet zitten.

Wat zouden jullie doen?

Kathleen
14/05/2010

Kathleen
14-5-2010
Meld misbruik

Reacties: 13 | Gelezen: 1055

s
1-6-2007
 Meld misbruik17-11-2009 16:06:25

Onze ringen waren fout gemaakt.
De mijne in een te kleine maat (die van mijn man).
De ring van mijn man was dan weer veel te groot (mijn ringmaat).
Omdat de ringen heel erg van elkaar verschilden moesten ze dus meteen hermaakt worden. De ene 4 maten vergroot, de andere 4 maten verkleint.
We hebben dat gewoon laten doen, al vond ik het alles behalve leuk! (om niet te zeggen dat ik razend was) Maar ja, wat moet je anders?

Verder is er ook fout in gegraveerd. Ik vond dat een probleem. Manlief niet, dus hebben we dat ook zo gelaten. In de ringen moest eerst voornaam man komen, dan voornaam vrouw.
Zo is het ook gebeurd in mijn ring, maar in die van mijn man hebben ze de namen omgedraaid.
Verder kan je de eerste letter van mijn naam anders lezen (dus andere voornaam). Dat stoort mij niet, maar mijn man vond dat je echt wel een andere naam ervan kon maken. Maar dat detail hadden we pas later gezien.

Dus wat ringen betreft hebben we ook onze problemen gehad. (zeker die maat, ik word er nog boos van)
Maar als je juwelier dat mooi oplost voor dat je getrouwd bent, zijn de ringen op je trouwdag toch goed?
Ik zie ook aan je datum dat je nog veel tijd hebt om te veranderen, dus anders toch je zin doen. Maar als je juwelier toestemd om de ringen helemaal opnieuw te laten herdoen omwille van de spelfout, kan het goed zijn dat hij 'zegt' dat ze zijn hermaakt, maar gewoon die fout herstelt, hoor. Als niet kenner zonder deftige loep zie je dat nooit volgens mij.

Rik

Meld misbruik17-11-2009 17:32:00

he Kathleen,
blijkbaar wil deze persoon er nog een groter potje van maken.
-opsturen is uiteraard geen optie: wat als deze onderweg verloren gaan, geen verantwoordelijkheid meer voor hem.
-een ander "zijn probleem" laten oplossen? Wat indien daar ook het resultaat niet zoals gepland is? Wie is dan verantwoordelijk.
Hij heeft een fout gemaakt, hij moet het oplossen, mijn inziens.
Een extra rit van jullie zijde, moet je ervoor over hebben.
Vraag eens na hoe dit best aan te pakken, via kennissen in je netwerk, of via http://www.juridischforum.be/forum

mvg www.discovideo.be

Sophie

Meld misbruik17-11-2009 17:38:59

Ik had ook een ring die 3 maten te groot was, ik heb dan ook 3 maal moeten rijden, maar als je het inorde wilt, zit er niets anders op spijtig genoeg

Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik17-11-2009 17:48:25

Tegen de verwarring voor andere lezers, 't is 'n naamgenoot hier en niet starter topic.

Ik vind die optie om op hun kosten te laten herstellen geen slecht alternatief eigenlijk, heb je al nagevraagd of dat noodzakelijk is om dat echt 'n mm te vergroten? Misschien zijn er technieken waar je geen weet van hebt ofzo. Zelf zie'k dat trouwens niet waarom dat 'n mm groter zou moeten woorden.

Vergissen is en blijft iets menselijks, de vraag is wat ze er aan willen doen. Ik vind hen zeker van goede wil, en snap dat je juwelen niet zomaar kan hermaken, 't is en blijft wel iets semi-uniek, edelmetalen kunnen ze hersmelten, maar weet niet hoe 't zit met steentjes die daarop gemaakt zijn of hoeveel werkuren er in kruipen. Mijn verlovingsring werd vergroot en héél eerlijk, ik heb daar NIKS van gemerkt, hoorde dat ook al van veel mensen dat je er niks van merkt.

't Is niet omdat ze 'n fout gemaakt hebben, dat 't ineens 'n stel imbecielen is, ik ga er vanuit dat ze weten wat wel en niet goed mogelijk is. Informeer je anders bij juwelier in je buurt zou'k zeggen, wie weet valt 't allemaal goed mee en dan stuur je factuur maar naar hun door!

Synthia
29-8-2009
 Meld misbruik17-11-2009 17:58:40

Aan S,
Hier staat in de ring van de man altijd eerst de naam van de vrouw maar in de ring van de vrouw, eerst de naam van de man... Of hadden jullie het specifiek anders gevraagd...?

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik17-11-2009 18:22:23

s,

Ik dacht inderdaad net hetzelfde als Synthia: bij de man staat de vrouw eerst en bij de vrouw de man eerst! Het is onbeleefd om eerst jezelf te vernoemen en dan pas een ander persoon. Zo zeg je ook: mijn man en ik. Enkel bij een dierennaam mag je jouw naam eerst zetten, omdat een dier (taalkundig) ondergeschikt is, dus: ik en mijn hond.

Maar dit even terzijde! ;-)

Aan Kathleen: ik zou hoe dan ook de juwelier die jullie ringen gegraveerd heeft het probleem laten oplossen!

Groetjes,

Véro

Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik17-11-2009 19:36:01

Waarom niet aangetekent? Ik heb mijn ring ook al 2 keer aangetekend opgestuurd. Wel op de verantwoordelijkheid van de juwelier (FDO). Je hebt het bewijs van je aangetekende zending hé. Geen problemen mee gehad. Ik had hem wel schoon ingepakt zodat je niet kon voelen dat er een ring in zat. Als de ring te groot is, moeten ze hem dan maar ineens een maatje kleiner maken.

groetjes, Carolina

Vicky
7-8-2010
 Meld misbruik17-11-2009 20:08:28

Hoi,

Ik begrijp dat dit een alles behalve leuke situatie is, maar missen is menselijk en daar ze bereid zijn hun fout te herstellen, zou ik er niet te zwaar aan tillen.
Je merkt aan de ringen echt niks meer achteraf en als ze toch te groot zouden worden, dan laat je ze gewoon op de juwelier zijn kosten kleiner maken...

Ik weet dat het emotioneel allemaal gevoelig ligt. Mijn verlovingsring was een paar maten te groot en dus ging ik de dag nog onze verloving bij de juwelier langs om deze kleiner te laten maken. een week later was hij nog niet klaar en kreeg ik te horen dat ze hem per ongeluk mat hadden gemaakt (hij was blinkend). Ik was razend want tja, emotioneel ligt dit allemaal zeer moeilijk.
Maar een weekje later heb ik hem dan eindelijk kunnen gaan afhalen en je zag er echt niks van. Was ook helemaal niet te groot (hoewel ze er dus terug een laagje hebben moeten afschuren)...

Ik zou me dus ook niet te veel zorgen maken.

Groetjes
Vicky
07/08/10

Karmen
29-5-2010
 Meld misbruik17-11-2009 20:29:36

Dit is toch eigenlijk geen probleem, dat niet opgelost kan worden, hè! Dat je het niet ziet zitten ze aangetekend op te sturen tot daar aan toe, maar dan zou ik gewoon de rit terug uitzitten! Ik vind het ergens maar normaal dat ze geen nieuwe ringen maken, er is eigenlijk toch niets mis met de ringen? Dat van dta groter worden, vind ik maar wat flauw, sorry dat ik het moet zeggen! Iedereen maakt fouten, maar dit is toch niet onoverkomelijk?

Dorothea
10-9-2010
 Meld misbruik17-11-2009 21:43:34

Ik vind ook wel dat de juwelier twee hele goeie oplossingen voorstelt, hij toont duidelijk zijn goede wil!

Ringen verzekerd opsturen is ook absoluut niet gevaarlijk hoor, ik zou daar persoonlijk geen probleem mee hebben :)

En inderdaad, als je ze nu al "ruim" vindt, waarom dan niet direct vragen om een maatje te verkleinen?

s
1-6-2007
 Meld misbruik17-11-2009 21:55:35

Aan Synthia en Véronique:
ik weet dat het meestal de gewoonte is om naam van partner eerst te zetten, maar wij hadden het inderdaad anders gevraagd. Zij handelden zoals ze gewoon waren en de meeste koppels het doen.
Ook onze datum wilden we anders vermeld zien dan traditioneel wordt gedaan. Dat hebben we ze 3 keer moeten uitleggen voor ze het begrepen. (ok, toen hadden we al moeten beseffen dat ze niet heel goed waren)

Da's ook de reden waarom onze ringen de verkeerde maat hadden. Meestal heeft de man de grootste maat. Bij ons niet en dat was ook duidelijk opgeschreven! Hebben we achteraf met de verkoopster nagekeken. Maar ik heb brede (en dikke) vingers en mijn man is niet zo groot en heeft voor een man dus eerder kleine vingers.

En het was bij een bekende juweelontwerper in Antwerpen die hier vaak als heel goed word vermeld. (neen, ik zeg niet wie)
Nu ben ik ook nog steeds erg blij met de ringen, maar bij ons hadden ze duidelijk een minder moment.

Sorry Kathleen, ik vervuil je topic een beetje met mijn geklaag.
Zoek rustig een oplossing. Je hebt nog meer dan 5 maanden, dus je geraakt er wel uit.

heidi

Meld misbruik18-11-2009 9:18:45

wij hadden dit anders gedaan, in mijn ring staat mijn man zijn naam en in die van hem mijn naam. Ook wij hadden eerst tegenslag met onze ring, ik wou een steentje in de ring, toen we ze gingen afhalen was het erop gezet, ook de naam en datum waren niet goed, daar gelaten en verandert, toen we er terug om gingen was de naam en datum goed maar het steentje zag er niet uit, ze hadden er een grotere in gezet om hun fout van de andere keer te verdoezelen. We hadden ze dan meegenomen, maar ik heb nadien mijn trouwring(normaal gezien) laten smelten met oud goud en er iets persoonlijks van laten maken en dit 5weken voor onze trouw, nu was het volledig mijn zin en van de eerste keer goed.

Els

Meld misbruik18-11-2009 14:18:09

Dag Kathleen,

Met belangstelling las ik jouw verhaal over de trouwringen. Zou je mij een mail kunnen sturen, misschien kan ik je helpen, mail : boone.els@gmail.com.
Vriendelijke groeten,
Els

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...