Terug naar overzicht
Bij mij was de vraag in het begin net hetzelfde.Mijn ouders hebben mij gedoopt om mij later zelf te laten kiezen of ik al dan niet voor de kerk wil trouwen. Vroeger moest je jouw communie gedaan hebben, nu niet meer. Nu hoef je enkel nog gedoopt te zijn...Ik heb enkel een lentefeest gehad, dus geen eerste communie, noch een plechtige...De pastoor heeft ons ook niet gevraagd naar onze communie, hij vroeg enkel wanneer en waar we gedoopt waren. Hij trekt dat dan na, en dat is genoeg om te trouwen voor de kerk.Trouw dus maar voor de kerk, geen enkel probleem ;-)Veel plezier met de voorbereidingen en proficiat hé!Deborah 17/7/10
De enige voorwaarde is dat je gedoopt bent, je doopakte zal opgevraagd worden, dus geen probleem! ;-)Groetjes,Véro
Merci, dat is echt een grote opluchting!Mijn moeder heeft inderdaad vroeger nog haar communie moeten doen voordat ze trouwde en ze was mij al bang aan het maken, want blijkbaar moesten ze dan ook biechten en zo... :(Heel erg bedankt voor het geruststellende nieuws
Och ik dacht dat je uw plechtige communie moest gedaan hebben om te kunnen trouwen voor de kerk .Bij ons heeft de pastoor wel gevraagd waar ik en mijn toekomstige ons vormsel hebben gedaan .grts
Bij ons hebben ze ook gevraagd waar wij ons vormsel gedaan hebben.Misschien toch maar even naar de parochie bellen voor de zekerheid?
Hey,Ik geef catechese aan 12 jarige bij ons. Er zijn heel veel ouders en kinderen die twijfelen over het vormsel en vele doen het dan toch omdat ze denken dat dit nodig is voor later. Maar dit is niet waar gedoopt zijn is voldoende.Groetjes Kathleen
Hoi catherina,Ik ken dit probleem. Ik ben gedoopt en heb mijn vormsel gedaan maar mijn partner is enkel gedoopt. Wij hebben nu net alle formaliteiten achter de rug en trouwen vormt geen enkel probleem dan.Wij pakken het enkel iets anders aan omdat mijn partner niet zo gelovig is.We nemen een gebedsdienst ipv een kerkelijk huwelijk.Enkel die misviering in elkaar steken is niet zo eenvoudig. De eisen van onze pastoor zijn nogal duidelijk zeg maar.Succes en geniet ervan!