Terug naar overzicht
tja een moeilijke keuze! zelf ben ik 32 jaar geleden met een belg getrouwd.Toen moest een Nederlandse niet kiezen ze kreeg de beide nationaliteit.Maar moest dat toen niet geweest zijn zou ik toch gekozen hebben voor mijn eigen nationaliteit, ik zou dat nooit opgeven.Tip! steek u licht eens op bij de Nederlandseambasade.Groetjes Frida
Hoi Kim,voordelen : afhankelijk van land tot land. Nadelen : als je je eigen nationaliteit opgeeft en je zou -door omstandigheden, welke die ook zouden zijn- over x aantal jaren terug naar Nederland willen verhuizen, zal je daar behandeld worden als om het even welke vreemdeling. Dus denk goed na eer je je nationaliteit verandert. Als buitenlander (Belg bv.) zal je een verblijfsvergunning moeten hebben en een werkvergunning. Geef toe, als Nederlandse die ooit in Nederland geboren werd, is dat toch wel het toppunt. Het eenvoudigste is, denk ik, je eigen nationaliteit te behouden want ik denk dat je na het huwelijk wel de ene of de andere nationaliteit moet kiezen (je mag nl. maar in één van beide landen gaan stemmen. Als Belg word je dan ook stemplichtig). Stap eens naar het consulaat van Nederland in België ; de consul zal je dat allemaal haarfijn uitleggen.
Is dat zo? Dat is nieuw voor mij. Ik trouw met een Nederlander, ben zelf Vlaamse en we gaan in eerste instantie in Nederland wonen. Voor zover ik weet moet je om Belg te mogen worden eerst 5 jaar in België wonen. Ik zou alleen van nationaliteit veranderen als je dat echt perse wil. Uiteindelijk zijn er weinig verschillen, je bent gewoon EU-burger, en normaalgezien heb je dan geen problemen met het vinden van werk ed. Kan het nog anders vertellen, mijn schoonbroer komt ook uit NL, woont al 10 jaar in Belgie, maar heeft nooit problemen gehad met dat soort zaken. Hij heeft zijn eigen nationaliteit behouden. Denk dat eventuele problemen (jammer maar is niet anders) meer voorkomen bij mensen die van buiten (west)Europa komen. Succes in ieder geval!
hebben de zelfde vraag willen allebei in eigen land geregistreed blijven kan dat en hoe gr theo
Ik ben ook Nederlander en trouw binnenkort met een Belg. Ze hebben mij verteld dat je pas Belg kunt worden als je er 3 jaar woont en niet als we gaan trouwen. Ik wacht eerst die drie jaar af en zie dan wel. Als het meer voordelen oplevert (minder belasting/meer kindergeld etc.) wil ik er wel over nadenken, mits ik ook de Nederlandse nationaliteit mag behouden!