TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Vicky
9-9-2006
|
14-11-2005 17:19:50
Dag Els
Ik word ook een beetje triestig bij het lezen van jou berichtje. Sorry als we hier soms op het forum jou dit gevoel geven. Ik ben diegene die nadacht over het kleed van 3000 euro, en als ik dit lees besef ik nog maar eens hoe belachelijk dit is. Ik heb al beslist dat ik iets anders ga zoeken hoor.
Maar inderdaad, ik sta er niet altijd bij stil in wat voor een luxepositie wij ons bevinden. Mijn vriend heeft zijn ouders verloren en daardoor een grote erfenis gekregen, waardoor wij niet moeten sparen om een huis te bouwen. Dat scheelt veel en daar zijn we ons goed van bewust. Toch proberen we zo sober mogelijk te leven, omdat veel vrienden van ons wel iedere cent dubbel moeten omdraaien. Wij doen ook niet veel etentjes (en als we gaan eten is het zo'n dagmenu van 8 euro). We kopen al ons eten in den aldi (behalve de kellogs :) ) Ik koop enkel kleding als het solden zijn, en niet van bekende merken of zo. Ik doe mijn was 's nachts omdat ge dan electriciteit bespaart, ik neem de bus naar mijn werk omdat we maar 1 auto hebben (en geen chique), ...
Wij letten dus ook heel hard op, maar ja, de kosten zijn ook hoog, en daar kunt ge niet onderuit. Wij bevinden ons nu in een uitzonderlijke situatie, maar ik denk dat de meeste mensen van onze leeftijd (twintigers) heel hard op hun geld moeten zitten. Het positieve nieuws is dat dit niet blijft duren. Hoe meer anciëniteit je hebt, hoe meer je zal verdienen. Ik vraag mij dat soms ook af, hoe iedereen dat doet, want als wij ook een lening zouden moeten afbetalen, met het loon dat we nu verdienen, dan zoude we op nog meer dingen moeten besparen.
Ik weet niet wat ik kan zeggen om dit gevoel wat weg te nemen. Ik weet dat de bedragen die hier soms genoemd worden belachelijk hoog liggen. Je bent heus niet de enige die dat vindt. Je bent echt geen buitenbeentje.
Groetjes
Vicky
|
|
eva
28-7-2006
|
14-11-2005 19:27:14
Hoi
Ik denk dat er toch veel mensen op de financiële steun van de ouders kunnen rekenen bij het geven van je trouwfeest.Ik kan mij niet inbeelden dat wij alles zouden moeten zelf betalen. Dat zou ons gewoon niet lukken. Ik ben er mijn ouders dan ook heel dankbaar voor dat ze een groot deel betalen voor ons. Maar ergens kan ik dit begrijpen. Je ouders weten dat je op een dag trouwt en weten dat dit heel veel geld kost dus kunnen ze toch voor die ene speciale dag een extraatje geven? Of niet! Stel dat je eigen kinderen trouwen zou je dan niet toch beetje extra sparen om hen een mooi trouwfeest te geven later? Ik denk het wel! Zoals gezegd, ik zou het alleszins niet allemaal zelf KUNNEN betalen. Ik zit ook in het onderwijs, een parttime, en daarvan alleen kan je niet leven hé! Nog veel succes met het voorbereiden van je trouwfeest en ik ben ervan overtuigd dat het toch een hele speciale en mooi dag zal worden voor jullie en voor jullie familie!
Groetjes Eva www.nico-eva.bruiloftsite.nl
|
|
soetkin
16-9-2006
|
14-11-2005 20:36:36
Hoi Els
Ik vind dat je je niet moet aantrekken van de bedragen van anderen. Het is jullie dag en ook al is het met wat minder, het is écht wel de liefde die telt. Wij wilden altijd een trouw met alles erop en eraan en die komt er ook, maar ook niet zonder slag of stoot hoor. Mijn ventje en ik werken elk zo'n 72 uur per week en van thuis uit is een extraatje gewoon niet mogelijk. Maar bij ons gaat alles het komende jaar ook naar ons huwelijk! Ik zou zeggen: probeer er gewoon het allerbeste van te maken.En ook al is het moeilijk, je mag gerust fier zijn dat jullie de ware liefde hebben gevonden!! Vele warme groetjes
|
|
Dimitri
4-8-2006
|
14-11-2005 21:00:16
Je moet je echt niet aantrekken over hoe groots mensen denken en hoe groot jouw budget is. ik hou het ook allemaal beperkt. Wij wonen bij mij thuis in en mijn vriendin studeert nog. Wij sparen ook al een tijdje en daarom leven wij zonder uitgaan,cinema,etentjes etc. Maar den trouw zal zijn binnen het budget en niet om iets te bewijzen aan andere mensen.
Doe wat je hart wil en budgettair mogelijk is. er is maar 1 ding belangrijk...JULLIE huwelijk!!!
Dimi
|
|
Mireille
1-9-2006
|
14-11-2005 21:00:19
Hoi Els,
Als eerst wil ik even op Eva reageren... sommige mensen (ouders dus ook!) KUNNEN NIET sparen omdat ze al amper rond kunnen komen! Jij hebt het geluk dat jou/jullie ouders wel konden sparen maar lang niet iedereen kan dit hoor. En Els...trek het je niet aan. Laat je niet gek maken door dure kleedjes of grote feesten. Het gaat erom WAAROM je trouwt en niet hoeveel dat kost. Iedereen die dit leest moet eens aan hun ouders of groot ouders vragen hoe die getrouwd zijn. Veel zijn heel bescheiden getrouwd, tegenwoordig wordt alles bepaald door geld. Doe daar gewoon niet aan mee. Wij trouwen ook met een kleiner budget als wat ik hier allemaal lees maar dat geeft mij voor mij geen ander gevoel hoor. Ik ben heel blij dat ik ga trouwen, geld of niet. Spaar wat je kunt en wilt en doe het daar mee. Stel een budget op dat past bij het geld wat jullie (denken te ) hebben en verdeel dit over de zaken. Je zult zien dat het echt niets uit maakt, als de dag voorbij is heb je er echt wel van genoten hoor !! Groetjes Mireille
|
|
Sophie
10-9-2005
|
14-11-2005 21:19:15
Beste Els,
Wij zij op 10/09/05 getrouwd en ook wij hebben heel lang moeten sparen voor die onvergetelijke dag. Momenteel zitten we hier nog met een zware rekening te betalen (feestzaal + drank) en moeten het een tijdje heel kalm aan doen. Maar je moet maar denken: het is een dag die je nooit vergeet! Laat je kop ook niet gek maken van zo'n kleed van € 3000. Ik ben in verschillende winkels gaan kijken en heb ook een kleedje gepast van € 1800. Uiteindelijk heb ik een kleedje gevonden (wat ik zeker zo mooi vond als dat van € 1800) van nog geen € 800. Veel mensen willen absoluut een kleedje van 'een bekend merk', awel ik vind dat dikke zever. Geniet gewoon allebei van die dag met je familie en vrienden en trek je niks aan van andere mensen.
Groetjes
Sophie
|
|
Ann
8-8-2008
|
14-11-2005 21:41:41
Dag Els,
Ook ik heb me al ettelijke keren afgevraagd hoe mensen bepaalde bedragen zomaar op tafel kunnen leggen. 3000 euro, 4000 euro...dat zijn in principe onaanvaardbaar hoge bedragen voor jonge mensen. Bij ons leggen onze ouders elk een deel bij. Dit helpt natuurlijk, maar dan nog letten we er heel goed op dat we op de meeste zaken kunnen besparen. Het belangrijkste van je huwelijksdag is dat jij en je partner er van genieten en dat jullie gelukkig zijn, dat het JULLIE dag is. De show en glamour errond is bijkomstig. Dat is niet hetgeen je onthoudt, het zijn de gevoelens, de sfeer, de lieve woorden en de gelukkige mensen die zo'n dag geslaagd maken. Of je nu een prachtig kleed hebt van 500 euro of van 3000 euro, mensen zullen bij dat dure kleed niet 10 maal meer zeggen dat je mooi bent, integendeel, een goedkoper kleed kan evengoed prachtig staan! Als jij je zelf een prinses voelt, dan ben je het ook! Onlangs las ik op een ander forum dat iemand 2000 euro betaald had voor de volledige dag, met alles erop en eraan en die mensen hadden meer dan 100 genodigden. Je kan op heel veel zaken besparen, vb. jurk: kopen van iemand die reeds getrouwd is, in de solden, op veilingsites, of je kan ook een suitekleed als trouwkleed kopen, dat is een pak goedkoper en die kledij is nog steeds sprookjesachtig! ook in feestzalen, fotografen, ed.kan je veel besparen als je veel mensen contacteert en daaruit dan de goedkoopste neemt. Stel voor jezelf ook niet teveel eisen, probeer gewoon te genieten van de voorbereidingen en ook op de dag zelf. En, bovenal: geniet van elkaar, daar gaat het toch uiteindelijk om. Je hoeft je zeker niet minder te voelen of een buitenbeentje te voelen, want dat is absoluut niet! Je hoeft helemaal niet mee te draaien met die consumptiemolen waarin velen verstrikt raken en nadien spijt van hebben. Maak je vooral geen zorgen. Uiteindelijk: zou jij ongelukkiger zijn na je trouwdag omdat die wat mindder kostte dan iemand bij wie het 10000 euro kostte? Die kans lijkt me hééél klein, dus, wat doet dat geld en die show ertoe? Laat die kopzorgen gerust achterwege, dat hoeft niet, maak er iets van dat jullie allebei tof vinden, het is een dag voor en door jullie en voor niemand anders! Ann
|
|
sandy
16-7-2005
|
15-11-2005 8:58:32
hallo, ik begrijp je heel erg goed hoor, ik sta ook in het onderwijs en heb dit jaar enkel interims. wij wonen op een klein appartementje en hebben net een bouwgrond gekocht ( alhoewel ik me vaak afvraag of we dit wel kunnen bolwerken ) ik moet wel toegeven de ouders van mijn man zitten er niet slecht voor en hun cadeau voor de trouw was het eten. Da scheelt natuurlijk al een heel pak. De rest hebben wij zelfs met de cadeaus kunnen betalen. En ook dat hadden wij niet verwacht hoor! En ook ivm onze bouwplannen , daar krijgen we weer een kleine sponsoring van zijn thuis. En eerlijk soms vind ik dat niet leuk. Maar ik moet toegeven alleen kunnen we dat gewoon niet dus ja... En kindjes, ja ook wij staan te popelen maar euh momenteel jammergenoeg geen centjes en geen plaats. ook wij moeten heel erg op onze centjes letten. ik zou zeggen trek je niks aan van bedragen die je hier hoort, het is jullie dag, en ook al is het met een kleiner budget hij zal even mooi zijn als met meer geld, zelfs nog mooier denk ik, want het is heel persoonlijk dooradt jullie veel zelf maken en zo. Geniet er van! sandy
|
|
Gaëlle
16-9-2005
|
15-11-2005 9:25:36
hoi Els,
Ons trouwfeest werd volledig betaald door onze ouders, en we beseffen maar al te goed wat een geluk dat was. Ik weet niet hoe we het anders hadden kunnen bolwerken. Mijn mama heeft erop aangedrongen dat ik het dure kleedje dat ik wou koos, hoewel ik zelf al was gaan kijken naar kleedjes van max. 500€ (die daarom niet minder mooi waren, denk ik). Maar verder hebben we ook op veel bespaard: geen auto's gehuurd, alle bloemversieringen (in de feestzaal, we trouwden niet voor de kerk) zelf gemaakt met bloemetjes van de grootmarkt, naamkaartjes en menukaartjes zelf gemaakt, een "amateur" dj gekozen (via kennissen waar die ook gespeeld had), fotografen in de familie genomen ... en zo bespaar je heel wat. En ik moet zeggen, ons feest was ook schitterend (en de foto's ook). Het moét echt geen stukken van mensen kosten, het is je TROUWdag en da's het enige wat telt, je geniet sowieso, of het nu stukken van mensen gekost heeft of niet. En over het verder rondkomen, wij zijn ook twee twintigers, gelukkig wel allebei fulltime-verdieners maar we werken allebei nog maar iets meer dan een jaar, dus het is inderdaad niet altijd even makkelijk. Net als Vicky koop ik mijn kleding in de solden, was ik 's nachts, let ik op de verlichting en gaan we ook heel zelden uit eten ... en toch heb ik echt niet het gevoel dat we buitenbeentjes zijn of elke frank in twee bijten. Ik weet dat het nu niet altijd even makkelijk is, maar troost je, als je eenmaal getrouwd bent en samen woont zal je al die kopzorgen écht wel vergeten!!!
kop op en groetjes Gaëlle
|
|
marissa
18-8-2006
|
15-11-2005 10:04:04
Ik snap niet goed dat 2 werkende mensen zo moeilijk rondkomen en moeten besparen op kleren en eten. Wij werken met 2 voor een gewoon loontje. Ik werk nog maar een jaar en mijn vriend drie jaar maar hij heeft in die 2 vorige jaren niet veel gespaard. k begin deze week interim te doen, heb nu 3 maanden thuis gezeten en dus gestempeld wat toch 400 euro netto minder betekende. Wij wonen ondertussen 1,5 jaar samen en betalen toch wel wat huur (meer dan 500 euro). Wij kunnen elke maand toch wel een beetje sparen.Wij moeten niet kijken naar eten maar kopen zowiezo geen dure dingen(gaan wel elke week is minimum 1 keer bij onze ouders eten), kopen de kleren die we mooi vinden, gaan heel regelmatig op restaurant. Wij huren elk weekend films en gaan elke maand naar de cinema. Soms eens op café of naar een discotheek. En wij hebben altijd nog een beetje over, zelfs nu ik dop. We hebben een auto die we nog afbetalen, ik leer zelf ook voor mijn rijbewijs nu. Onze ouders hebben voor ons ook wat gespaard en dat staat op onze rekening vanaf dat wij volwassen waren. Maar hier komen wij niet aan, onze dagelijkse kosten komen enkel van ons loon. Met het spaargeld van die 22 jaren dat van onze ouders (min de auto ) + voorhuwelijkssparen kunnen wij gemakkelijk een trouwfeest betalen met alles in van 12.000 euro en nog zeker dubbel over hebben om voor een huis te sparen. Het nadeel is dat het nu wat langer zal duren om voor een huis te kunnen sparen. We beseffen ook dat we zowiezo in cadeau een deel van de kosten terugkrijgen op de feest. Het trouwkleed krijg ik als cadeau van mijn mama. Van mijn schoonouders weet ik nog niet, maar dat zal wel niet meer zijn. Onze trouwfeest zullen wij ook zelf moeten betalen. Wat ik maar normaal vind, want we hebben al genoeg gekregen van onze ouders, ook als we gingen samenwonen hebben we al cadeautjes gekregen.
Ik vind het persoonlijk wel heel duur allemaal, een goeie fotograaf alleen al is 1000 euro, uitnodingen kosten veel, een trouwfeest all in met eten en drank en dansfeest in een mooie zaal is ongelofelijk duur. Onze familie alleen al is 87 personen groot. En we moeten dan nog een receptie geven voor een aantal andere mensen. Maar je doet het maar een keer in je leven, dus voor een keer leg ik er mij bij neer want ik droom al heel lang van een mooi trouwfeest.
|
|
cindy
10-6-2006
|
15-11-2005 10:22:31
ja er zijn mensen die leningen hebben he. en dan is het soms moeilijk om toe tekomen zenne. wij hebben ook soms maanden dat we denken amai zeg, pffffffff. maar ik probeer toch min maandelijks 125 euro te sparen zenne.
grts 10.06.2006
|
|
Debra
11-8-2006
|
15-11-2005 10:56:37
Hoi Els,
Toen ik je bericht las werd ik er helemaal stil van! Ook wij moeten voor den trouw veel sparen! We zijn nu van maart aan het sparen tot volgend jaar in augustus! We proberen maandelijks een 600 euro voor den trouw opzij te zetten! Ik heb maar een gewoon inkomen en m'n ventje toch wel iets meer maar we moeten ook opletten, zoals velen! Zeker als je maandelijks zo'n grote som opzij zet maar anders kunnen wij onze trouw ook niet waarmaken! Op het einde van de maand is het soms wat opletten geblazen maar zolang we niet op droge boterhammen moeten leven..... en dat zal er wel niet van komen! Gelukkig kunnen we ook op onze ouders rekenen! Ze betalen elk hun deel van de familie! Vind het wel erg voor mijn papa, hij is weduwnaar en is ng altijd alleenstaand maar hij wil ook z'n deel betalen! En juist onze familie is het grootst! Maar wat hij doet apprecieer ik echt heel erg! Moesten wij alles zelf hebben moeten betalen ging het ons waarschijnlijk ook niet gelukt zijn met een jaar en een half te sparen! Laat je niet gek maken door sommige bedragen die je hier soms op het forum ziet! Tof voor diegene die het allemaal wel kunnen doen maar ik ben erz eker van dat jullie huwelijk ook heel speciaal zal zijn! Alleen al het feit dat jullie heel veel zelf gaan maken enzo! Dat geeft toch wel een persoonlijke touch aan jullie huwelijk! Staar je dus niet blind op het huwelijk van een ander maar leef naar het jouwe en geniet er die dag voor 100% van!
Grtz Debra (11/08/06)
|
|
Lindsay
6-5-2006
|
15-11-2005 12:19:29
Ik begrijp ook volkomen je zorgen.
Bij ons is het zo dat mijn ouders de helft betalen. De andere helft betalen we zelf. Het totaal plaatje komt op zo'n 12.500 EUR. En dan kijken we al vrij goed uit.
Op dit moment zijn we bovendien ook aan het bouwen. Het is wel zo dat mijn vriend de bouwgrond geerfd heeft van zijn grootvader. Anders hadden we zelfs nooit kunnen bouwen, en hadden we een ouder huis moeten kopen met veel werk en kosten aan.
Wij wonen allebei nog thuis en kunnen heel goed sparen nu, gemiddeld zo'n 60.000 BEF per maand. De rest van ons inkomen gaat naar de lening voor het huis en andere uitgaven voor de bouw en vrije tijd. Als we al waren gaan samenwonen, hadden we natuurlijk veeeeeeel minder kunnen sparen. Ik denk dat dat ons grote geluk is. Zolang je thuis woont, kan je echt goed sparen.
Maar toch maken ook wij ons zorgen. En maar budgetteren en tellen... Onze bouw komt nu al op 15.000 EUR duurder dan gepland. En dit zal ongetwijfeld nog meer worden. De laatste tijd passen we toch onbewust iets meer op en letten we goed op wat we uitgeven.
Je bent zeker niet de enige met geldproblemen hoor. Wij mogen ons echt gelukkig prijzen.
|
|
marissa
18-8-2006
|
15-11-2005 16:47:09
Debra
Als je ouders elk hun kant van de familie betalen. En jij spaart zelf ook 600 per maand voor de bruiloft, en je doet dit van maart tot volgend jaar augustus. Dan ga jij toch wel een ongelofelijk reusachtige bruiloft hebben.
|
|
Veroniek
|
16-11-2005 11:14:12
Er is licht in de duisternis.Ik laat mijn trouwkleed maken en spaar zo 400euro uit.Laat mij eens weten uit welke omgeving je bent ,misschien kan ik je verder helpen?
|
|
Vanessa
9-9-2005
|
16-11-2005 16:13:08
Dag Els
Laat je eerst en vooral niet opjutten door mensen die zo 'n dingen zitten te zeggen als: een knaller van een feest, een jurk van 3000Euro... Vaak is daar veel bluf bij, want ik kan me niet voorstellen dat je als jong koppel dit allemaal kan veroorloven. zonder hulp van ouders, erfenis of wat dan ook..
Wij zijn op 09/09/05 getrouwd. hebben vorig een huis gekocht, dus we moesten ook enorm opletten voor de trouw. ik heb een gemiddeld loon, mijn man (klinkt zo raar) heeft een hoge functie, dus gelukkig ook een hoger loon. Wij hebben geprobeerd om elke maand iets opzij te zetten, sommige maanden was dat maar 100€ hoor, maar 't is beter dan niets.
Ik snap dat het niet altijd simpel is om te sparen. Maar de moed zeker niet laten zakken. zoals velen hier al gezegd hebben: het is niet de luxe die telt hoor die dag, maar het feit dat jullie op die dag voor elkaar kiezen.
Voor wat na de trouw komt, moet je je ook zeker geen zorgen maken. wij hadden een prachtige dag, en ik vond het zo jammer dat die voorbij was, maar voor 1 ding was ik heel erg blij: eindelijk geen kosten meer! allez, dan bedoel ik niet de vaste kosten. gas, elektr., verwarming, moet iedereen betalen natuurlijk.
niet te veel zorgen maken.
Groetjes
Vanessa
|
|
Lieve
1-9-2006
|
17-11-2005 8:29:31
Hey,
ja, wij hebben ook serieus gesnoeid in ons trouwfeest, omdat wij alles zelf moeten betalen en ook niet 'rijk' zijn. We werken wel allebei fulltime, maar van mijn droombruiloft blijft niets meer over zenne. Toch heb ik liever een klein feestje met de mensen die ik écht graag zie (en dan laten we zelfs een groot deel van de familie vallen), dan een groot feest en daarna boterhammen met choco! Dus meiske, als het moeilijk gaat, moet je misschien een drastische beslissing nemen en een deel van de genodigden schrappen, ondanks het feit dat je dan heel veel slechte reacties krijgt van mensen die het niet begrijpen. Maar die huwelijksreis is iets voor jullie tweetjes, dus als het kan, niet aankomen hé!
Groetjes, Lieve
|
|
Debra
11-8-2006
|
17-11-2005 10:54:24
Aan Marissa,
Ik zei wel 'proberen' 600euro in een maand te sparen! Dit lukt niet altijd even goed en zelfs lukt het niet maar er zijn al maanden geweest waar we het wel hebben kunnen doen! En echt geloof me, een reusachtig huwelijk hebben we zeker niet! Zelfs voor mijn trouwjurk ben ik een 'gierige'! Ik wil maar max 1300 euro betalen en heb er 1 gevonden in mijn prijsklasse! wij hebben enkel veel geld uitgegeven aan de fotograaf! Omdat deze onze droom kon waarmaken! Wij gaan nl naar Rome om onze trouwreportage te maken! Maar voor de rest is het allemaal de middelmatige prijs! Echt waar!
Grtz Debra (11/08/06)
|
|
Katja
29-9-2006
|
6-12-2005 12:37:39
hey els Wij moeten ook zelf alles bekostigen en wij trouwen op 29/09/06. Zijn ook aant kijken waar we op alle vlakken kunnen besparen en er toch nog een schoon feest van te maken. Mijn vriendin is over een 4 jaar getrouwd en die had een prachtig kleed aan en was helemaal ni duur. Denk da ik daar ook ga kijken. Kan u nu ni direct het adres geven want moet er ook nog achter vragen. Stuur anders eens een mailtje naar katchoeken@hotmail.com dan kunnen we misschien via msn er eens verder over praten. Hebben op andere vlakken ook al flink kunnen besparen dus... Je ziet dat jullie echt geen buitenbeentjes zijn hé. en iemand die soms 600 euro per maand kan opzij leggen die zit helemaal ni krap ze. laat aub nog iets weten? Groetjes katja
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|