Terug naar overzicht
Voordat u in het huwelijk kunt treden, moet u in ‘ondertrouw’. Dit houdt in dat u aangifte doet van uw beider voornemen om in het huwelijk te treden. Dit voornemen wordt vastgesteld in een akte. Tussen veertien dagen en één jaar na de ondertrouw kunt u in het huwelijk treden.grts Sandra 19/12/2009Gelukkig nieuwjaar :-)
Ik ben twee weken geleden in ondertrouw gegaan. Zonder het te weten! Ik ging het uur van gemeentehuis vastleggen (alleen, vriend moest werken, had zijn volmacht), en toen vroeg ik aan de vrouw van de burgelijke stand 'wat is die ondertrouw juist?'. En zij heel droog : 'dat ben jij nu aan't doen!'Vond het niet zo fijn dat ik dat vooraf niet wist, dan hadden we dat op zijn minst met twee kunnen doen.Groetjes,Sarah12/06/2010
Het woord en idee bestaan nog wel, maar wordt hoe langer, hoe minder gebruikt, hoor! Ik had er eerst ook geen idee van wat het inhield! ;)
Gewoon de paperassen in orde brengen op de gemeente. Bij de pastoor eigenlijk ook. Sommige durven dan nog wat 'moeilijkere' vragen stellen, vaak wordt ook het misboekje besproken. groetjes, Carolina