Nu Online
Momenteel zijn er 439 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Ben ik nu zo de slechterik?

5-1-2010 19:44:28
Hallo,

dit heeft niet direct iets met de organisatie van ons huwelijk te maken, maar ik voel me er gewoon super slecht door. Mijn vriend en ik zijn aan het verbouwen en zijn hiervoor tijdelijk terug bij mijn ouders ingetrokken.
Bij de werken krijgen we heel veel hulp van mijn en zijn vader (niet financieel, gewoon handen uit de mouwen steken). Wij zijn hier echt zeer dankbaar voor!

Nu valt het mij al een tijdje op dat mijn vader en zeker ook mijn moeder dit als een opsteek beschouwen om ons te commanderen en te oordelen over wat wij doen of laten. Zo hadden mijn ventje en ik verlof tussen kerst en nieuw en konden we omwille van het feit dat de aannemer in verlof was niet echt veel verderwerken aan het huis. We hadden besloten om iedere dag een klein uitje te maken. We werken net als velen voltijds en hebben een drukke baan, dus dat beetje ontspanning was zeer welkom. Alleen kon ik daar gewoon niet van genieten, aangezien mijn ouders ons constant behandelden alsof we luiaards waren en helemaal niet geïnteresseerd in ons woonproject. Iedere keer als we thuiskwamen, was er die pijnlijke stilte met die verwijtende blikken. Zo waren ze, zonder ons daar iets over te zeggen, op een namiddag naar het huis gegaan om te gaan opruimen zogezegd. Wanneer ze terug thuiskwamen, werd ons duidelijk gemaakt dat zij tenminste wel iets voor het huis overhebben. Ze doen daar echt zo competitief over. Meer nog, ze beginnen het meer en meer als hun huis te beschouwen en krijgen ook van vrienden en kennissen hierover opmerkingen. Maar ze zien het gewoon niet in.

Wij kunnen en mogen niets meer zelf beslissen zonder dat er woorden vallen. Zo had ik vandaag de chauffagist gecontacteerd (mijn ouders zagen hier al weken over dat dit moest gebeuren) en die komt volgende week langs. Toen ik dit aan mijn moeder vertelde, was haar eerste reactie: "Maar allé, wij zijn wel niet thuis é zeg die avond". Toen ik antwoordde dat wij die man ook wel zelf ons plannen konden duidelijk maken, heeft ze uren niet tegen mij gesproken. Dat is meestal zo als ik haar er probeer op te wijzen dat de beslissingen omtrent het huis en onze trouwdag door ons te nemen vallen en niet altijd aan haar ter goedkeuring moeten voorgelegd worden.

Als ik er dan met haar probeer over te praten dan begint ze te schelden en ben ik volgens haar slecht en egoïstisch. "Wij die zoveel voor jullie doen" klinkt het dan.

Zoiets gebeurt tegenwoordig meer en meer.

Ik ervaar die houding van mijn ouders en vooral van mijn moeder als zeer blokkerend en heb vooral het gevoel dat ik hierdoor niets meer durf te ondernemen, ook niet voor ons huwelijk, uit angst voor haar kleinerende reacties hierop.

Is het echt normaal dat als ouders je helpen met je huis of huwelijksvoorbereidingen dat dit hen het recht geeft om alle beslissingen voor jou te nemen en jou te commanderen wat je doen en laten moet?

Ben echt heel erg teleurgesteld.

Groetjes

Mieke
28-8-2010
Meld misbruik

Reacties: 10 | Gelezen: 1197

Channa
5-6-2010
 Meld misbruik5-1-2010 19:49:45

Nee dat is niet normaal. Mijn ouders of schoonouders zouden zoiets nooit doen. Spijtig genoeg kies je je familie niet zelf.
Heb je al eens geprobeerd om met haar te praten?

Tine
18-9-2010
 Meld misbruik5-1-2010 19:58:53

Beste Mieke,

Ik denk dat iedereen die dit verhaal leest dit zal herkennen. Wat je in je achterhoofd moet houden is dat je ouders enkel het beste voor jullie willen. Dat blijkt wel degelijk uit je verhaal. Het kan inderdaad lastig zijn om als zelfstandig koppel voor een tijd terug bij je ouders te gaan wonen. Zij zien jou nog altijd als hun kind en ik denk niet dat zij zelf goed beseffen hoe vervelend ze wel doen...Ik denk dat het het beste is dat jullie hier eens open met elkaar over praten.
Een trouw moet iets heuglijks zijn om te plannen dus ik hoop dat je daar hierdoor nog van kan genieten! Succes!

groetjes,
Tine

An
26-3-2010
 Meld misbruik5-1-2010 20:21:33

Hoi Mieke,

Wat jammer dat het zo verloopt voor jou!! Ik denk dat voor jou moeder het probleem een beetje is, dat ze het misschien moeilijk heeft met de drukte rondom haar. Daar bedoel ik mee, dat ze het misschien moeilijk heeft met meer mensen in huis... Ik herken ergens de reactie van je moeder in mezelf, als de kinderen van mijn verloofde bij ons zijn (co-ouderschap) reageer ik ook soms zo tegen die kinderen,al bedoel ik dat zeker niet slecht hé! Omdat ik het soms moeilijk heb met hun drukte rondom mij. Als ze dan terug weg zijn is dat gevoel ook terug weg. Ik denk dat je moeder het nu gewoon niet goed kan hebben rondom haar, en dat ze ergens wil dat jullie zo snel mogelijk op jullie eigen plekje wonen... ik ben er zeker van dat ze het niet slecht bedoelt en eens je in je eigen huis woont draait ze terug 180 graden om en komen jullie terug perfect overéén, geloof me...

An

benny

Meld misbruik5-1-2010 20:37:07

uw ouders hebben goede voornemens alleen zijn ze overbezorgd betrek hen meer in wat jullie van plan zijn maak dat u eerst bent met wat u gaat doen te vertellen en belast hen met zoveel taken dat ze niet meer kuhnnen nadenken om over het volgende opmerkingen te maken

fhilip
3-7-2010
 Meld misbruik5-1-2010 20:51:22

amaai ik zou niet graag in uw schoenen staan toch succes toegewenst

Katrien
2-10-2010
 Meld misbruik5-1-2010 22:04:10

Ik zou toch maar vlug een appartementje of zo huren, desnoods de grootte van een studentenkot, maar ik denk als je plus 18 bent, dat je ook zelf nood hebt aan een eigen stek, zeker in zo'n stressvolle periode waar je nu in zit met alle trouw en bouwperikelen...
Ik denk da alle disputen zichzelf dan wel oplossen. Echt waar.
Ik denk trouwens dat mijn eigen pa nog liever uit zijn eigen zak een appartement betaalt dan dat ik weer onder het ouderlijk dak zou nestelen met dan nog een verloofde erbij. Altijd welkom, maar elk zijne nest!!

Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik5-1-2010 22:42:05

Vrienden van ons zijn ook aan het bouwen en daar net hetzelfde. Ze zijn uiteindelijk op zoek gegaan naar een klein appartementje. Maar nog steeds blijft de situatie gespannen. Ze zijn dan ook nog naast haar ouders aan het bouwen. Het gaat zo ver dat ze er al over aan't denken zijn dat als het huis af is, ze dit niet gaan verkopen en ergens anders naartoe trekken.

Ook bij mijn zus, veel gemoei, langs zijn kant dan. Die ouders sponseren veel in het huis, dus 'mogen' zij beslissen in wat voor huis ze gaan wonen?!?!?

Veel heb je hier niet aan maar misschien toch goed te weten dat het niet enkel bij jullie zo is.

groetjes, Carolina

danny

Meld misbruik5-1-2010 23:56:55

Is normaal Mieke als je overbezorgde ouders hebt die moeite hebben om los te laten, ik heb het zelf ook meegemaakt met constante ruzies net voor we trouwden en in ons huis konden verhuizen. Ik kan je wel zeggen dat éénmaal je getrouwd bent en in je eigen huis woont die bemoeizucht ook vanzelf zal verdwijnen maar zolang je inwoont bij je ouders zal je het moeten blijven slikken.
Laat je in elk geval er niet door ontmoedigen en doe wat je denkt dat het beste is, zelfs al gaan ze er niet mee akkoord en laat het hun ook weten dat ze een beetje afstand moeten nemen zelfs al weet je dat het niet veel zal helpen. :)
Jullie zijn volwassen genoeg om zelf beslissingen te nemen en hier ook de gevolgen voor te dragen, enkel je ouders beseffen dat (nog) niet.

Femke
24-6-2011
 Meld misbruik6-1-2010 11:13:43

hoi,

Ik ken dit voorval, mijn zus is een paar jaar geleden getrouwd en toen deden haar schoonouders zo, zowel voor hun trouw als voor het bouwen van hun huis. Maar zij heeft toen, na een paar maanden, gezegd van dat het moest gedaan zijn, dat het haar huwelijk was en dat zij gingen beslissen hoe alles ging lopen. Bij het bouwen van hun huis heeft ze hetzelfde gedaan.

hopelijk kon dit je helpen

Groetjes

Cindy
14-8-2010
 Meld misbruik6-1-2010 17:55:46

mijn moeder heeft in het verleden ook tegen mijn schoonzus gezegd dat ze in het wit moest trouwen. Mijn schoonzus heeft mijn moeder heel duidelijk gemaakt dat als mijn moeder wilt dat ze in het wit trouwt, dat zij alles moet betalen.

Gij zijt diegene die hiervoor mag betalen, dan moet jij (samen met je partner) hierover beslissen en niemand anders.

Veel succes met deze situatie.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...