Nu Online
Momenteel zijn er 305 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

VRIJDAG of ZATERDAG ?

10-3-2010 8:21:05

Hoi!

Graag jullie mening....
Wanneer trouwen jullie? Op vrijdag of zaterdag ?
Is er een verschil ?

Greetz

Philip
10-9-2010
Meld misbruik

Reacties: 33 | Gelezen: 1061

jo
17-7-2010
 Meld misbruik10-3-2010 8:36:32

op zaterdag... verschil?? jaja de prijs... in de week 120€ op zaterdag 270€..
en niemand hoeft verlof te nemen....
grts de jo

Kathleen
14-5-2010
 Meld misbruik10-3-2010 8:40:52

Dag Philip,

Wij trouwen op een vrijdag (brugdag). Waarom? Eigenlijk enkel om organisatorische redenen. In onze gemeente kan in de week ook in de namiddag getrouwd worden en op zaterdag kan dit alleen in de voormiddag. Wij trouwen enkel voor de wet, en dit om 14u. Anders zou er een té groot "gat" zijn tussen de fotoshoot met de ouders en getuigen en het eten.

In veel gemeente is er ook een (aanzienlijk) prijsverschil tussen trouwen op een vrijdag of op een zaterdag. Dit is bij ons echter niet het geval.

Kathleen
14.05.2010

Philip
10-9-2010
 Meld misbruik10-3-2010 8:41:04

Verlof...ok...maar..de familie krijgt hoe dan ook een dag..dacht ik ?
De prijs...ok...maar wat is 150 euro op de totale prijs van een huwelijk ?..;idd peanuts
En wat met het feest ? Gaan mensen vroeger naar huis als het nu op een vrijdag is ?

Greetz

Kim
21-5-2011
 Meld misbruik10-3-2010 8:42:14

Tja, uiteraard is er wel een verschil .. Niet iedereen gaat op vrijdag verlof (kunnen) nemen om naar je trouw te komen. Heb het dan vooral over de kerk als je voor de kerk zou willen trouwen. Anderzijds hebben best wel wat zalen een "vrijdag arrangement" waardoor je op die dag minder betaalt .. Minder zaalhuur, een volledige "vrijdag formule", ..

Philip
10-9-2010
 Meld misbruik10-3-2010 8:46:19

Hoi,

Wij trouwen idd voor de kerk ook ja...Maar daar heb ik zoiets van...liever niet teveel volk..liever een intieme viering met familie en vrienden die er toe doen!

Hannelore
7-8-2010
 Meld misbruik10-3-2010 9:07:30

Wij trouwen op een zaterdag. Voor ons is er nergens een prijsverschil tss vrijdag-zaterdag.
Ik persoonlijk zou nooit op 'n vrijdag willen trouwen want dan gaan er té veel mensen niet komen die op een zaterdag wel zouden komen.
Op een vrijdagavond zijn de mensen vaak ook moe van de werkweek dus dan zouden ze wss niet zo lang blijven 's avonds.

En ja ok de naaste familie zal wel verlof nemen maar ik heb toch graag dat de rest ook komt en zich amuseert.

In onze vriendenkring zijn het ook wel allemaal mensen die gewoon van ma-vrij werken of zelfstandigen. Ik kan echt niemand bedenken die bv in shiften werkt/weekendwerk.

Voor ons was zaterdag dus de logische keuze!

Gitta
9-4-2010
 Meld misbruik10-3-2010 9:09:33

Dag Philip
wij trouwen op een vrijdag in de paasvakantie (mijn vriend geeft les). Eigenlijk hadden we liever een zaterdag, maar alle zaterdagen van het ganse jaar waren al volgeboekt bij onze feestzaal. En we wilden echt die feestzaal, dus geen andere keuze.
Verschillen? Qua prijs vind ik nergens een verschil, maar qua organisatie vind ik het af en toe wel moeilijker op een vrijdag. Bijvoorbeeld voor ons vervoer, dat gebaseerd is op een vriendendienst, maar die mensen moeten allemaal verlof kunnen nemen. Dus een zaterdag is iets gemakkelijker, denk ik.
Ik weet trouwens niet of familie sowieso een dag verlof krijgt. Dan toch enkel de ouders of getuigen denk ik. Onze ouders zijn allemaal gepensioneerd, dus ik zou het niet precies weten.
Groetjes

Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik10-3-2010 9:31:11

Wij trouwen op een vrijdag, en da's organisatorisch soms inderdaad iets moeilijker. Zo heeft het iets langer geduurd voor we iemand hadden die kon rijden want niet iedereen kan een dag verlof nemen, en ik weet ook dat niet iedereen verlof zal willen/kunnen nemen om naar de mis te komen.
Wij hebben er wel voor gekozen om "de grote hoop" pas uit te nodigen voor het dessertbuffet om 22u, dus dan is iedereen wel al thuis van't werk en hebben ze tijd om wat bij te komen van hun werkweek.
Het zou dan idd wel kunnen dat een aantal mensen wat vroeger naar huis gaan, maar dat vind ik ook geen ramp eigenlijk...
In onze omgeving zijn er sowieso wel wat mensen die in shiften werken, dus zij kunnen het dan wel zo regelen dat ze die dag niet moeten werken of met de vroege, of ...

evy
1-3-2009
 Meld misbruik10-3-2010 9:31:19

Wij trouwden op een vrijdag, want hier kan je (nog) niet op zaterdag trouwen.
Ok, er zat minder volk in de kerk, maar voor de rest heb ik geen verschil gemerkt hoor. Ons feest duurde tot 6u 's morgens! Dus dat de mensen moe zijn, daar was bij ons niet veel van te merken. , zelfs onze collega's waren bij de laatsten hoewel ze met de vroege shift stonden die dag!
Van alle genodigden waren er 8 niet aanwezig omdat ze nog op reis waren, 4 collega's + partner.

Wat dat dagje vrij betreft: ouders, getuigen, broers en zussen hebben recht op 1 dag verlet.

Geniet van jullie dag!

L
30-10-2010
 Meld misbruik10-3-2010 9:32:26

Hey!

Als je nog kan kiezen, zou ik toch voor zaterdag kiezen. Wij waren ooit uitgenodigd op een trouwfeest op zaterdag. Moesten hiervoor dan ook nog een heel eind rijden en dit was echt haasten van hier naar daar. Na het werk in alle haasten naar huis, de auto in, vlug hotel binnen om op te frissen en om te kleden om dan uiteindelijk nog te laat aan te komen! Het bruidspaar vertelde ons nadien ook dat zij serieus met de zenuwen zaten of iedereen er wel op tijd zou geraken en of ze op tijd aan het eten konden beginnen. Achter je staat immers een zaalverantwoordelijke en een keukenteam te zagen om te kunnen beginnen...

Zoals hierboven al gezegd zijn wij inderdaad ook vroeger naar huis gegaan! We waren moe van de afgelopen week en van het haasten de avond zelf. Hoewel het een heel leuk en mooi feest was en er nog heel veel dessert over was!

het is maar een tip!

groetjes

Els
29-5-2010
 Meld misbruik10-3-2010 9:32:26

Dag Philip

wij trouwen op een vrijdag én een zaterdag. Vrijdag voor de wet en zaterdag voor de kerk, met een week verschil. De afstand gemeentehuis-kerk is nogal groot bij ons en we wilden er geen race van maken, is zo al druk genoeg. In onze gemeente moet je betalen als je op een zaterdag trouwt voor de wet, maar aangezien wij dus op een weekdag voor de wet huwen, valt dat weg.
Wat de feestzalen betreft, sommige zalen vereisen een mimimum aantal genodigden op een zaterdag voor hun omzet, op een vrijdag dan weer niet. Je vraagt dat best eens na bij de zaal zelf.
De meeste mensen komen volgens mij wel naar het feest, of het nu een vrijdag of zaterdag is. Ik zou daar alleszins geen probleem mee hebben. Het enige waar je misschien best dan wel aan denkt, is om de receptie niet te vroeg te laten starten, niet iedereen wil en kan zomaar verlof nemen voor je huwelijk. Als je iets later start, hebben de mensen nog tijd genoeg om zich klaar te maken voor het feest.

veel succes met de verdere planning
Els

ann
18-6-2010
 Meld misbruik10-3-2010 9:41:32

Heyhey,

Wij trouwen op een vrijdag en ik heb daar enkel voordeel tot nu toe van gevonden. De reden was dat de zaal niet meer beschikbaar was op een zaterdag voor heel het jaar. We waren eerst aan het twijfelen ofdat het niet te weinig volk gaat zijn voor de kerk maar eigenlijk alle mensen die je er echt bij wil die komen sowieso naar de kerk bij ons en dus gene mensen die gewoon komen kijken om commentaar te geven ;-). Ook voor een goeie fotograaf te kiezen is ideaal want ze zijn allemaal nog beschikbaar en het enige nadeel is dat je moeilijk een receptie kan geven maar wij nodigen gewoon de echte goeie vrienden uit voor de feest en de rest gewoon niet (daar heb je anders ook niet echt iets aan). Dus als je niet veel tijd hebt (wij zijn verloofd in november en trouwen in juni) is het vooral ideaal want alles in nog beschikbaar en de mensen kunnen nog bekomen het hele weekend van het feest terwijl anders hun zaterdag en zondag wel om zeep is. Dus enkel voordelen ;-)

Veel succes met de voorbereidingen

Dorothea
10-9-2010
 Meld misbruik10-3-2010 10:01:05

Wij trouwen ook op een vrijdag, waarom juist weet ik niet echt :) waarschijnlijk omdat mijn zus ook op een vrijdag getrouwd is en je er zo eigenlijk voor zorgt dat enkel de mensen die er echt bij willen zijn, er ook effectief zijn.

Bij de zaal van mijn zus kregen ze 5% korting omdat ze de vrijdag trouwden. Bij ons is dat niet zo, maar er kon nog over gesproken worden, dus dat gaan we dan ook doen als we de afspraken gaan maken.

Chantal
17-7-2010
 Meld misbruik10-3-2010 10:04:43

Hey Philip,

Wij trouwen de zaterdag maar er is wel een verschil hoor!
In de week is het gratis en in het weekend 250 euro hier dus een serieus verschilleke!

Groetjes!x

Chantal

Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik10-3-2010 10:56:45

Hey Philip,

uiteraard blijft de keuze bij jou, maar als antwoord op de vraag licht ik even toe waarom ik NIET voor vrijdag koos:

- Enkel je broers/zussen en (groot)ouders krijgen verlof, je tantes/nonkels/neven/nichten krijgen geen verlof! Ook moet je rekening houden met mensen die in onderwijs zitten, bij mij zijn dat er héél wat, waaronder getuige, andere erg goed vriendin maar bovenal mijn moeder! Nu trouwen wij in zomervakantie, dus speelt dan geen rol, maar als mijn moeder dan op vrijdag vrijaf zou nemen, veel scholen zijn er niet van gediend. Ze respecteren de wet wel, omdat het moet, maar m'n moeder had op héél veel gezeur en scheve blikken kunnen rekenen als we buiten schoolvakanties op werkdag zouden trouwen. Voor getuige/vrienden was vrijaf helemaal niet aan orde.

- Over prijs: je zal al gemerkt hebben, alles hangt af van jouw gemeente. Hier in Antwerpen is 't juist gratis op een zaterdag, maar ook op vrijdag dacht ik. De andere weekdagen zijn juist duurder.

- Mijn nicht trouwde op 'n vrijdag, voordeel is: je bent (normaal gesproken) niet je heel weekend kwijt, maar was wel stikkapot van de week nog, had dan ook nog andere trouw de zaterdag (7&8/08) van beste vrienden. Dit zou niet gebeuren als elke Vlaming traditioneel op zaterdag trouwt. ;)

- Enorm nadeel: moest één van m'n al zo schaarse vakantiedagen ervoor opgeven. 't Is m'n nicht en daarom doe je dat ook. Maar erg fijn vind ik dat niet. Daarom wou ik ook niet op weekdag trouwen, wil niet anderen een vakantiedag ontnemen. Meeste mensen krijgen er maar 20 of in de buurt daarvan, da's echt niet veel als er dan nog jonge kids in dat gezin zitten etc... Daarom vind ik trouwen op 'n vrijdag altijd iets egoïstisch hebben. Nochtans was er ERG veel tegenkanting van schoonfamilie volgens wie je niet op zaterdag trouwt ('t zijn Nederlandse refo's, en dat feest zou dan duren tot in nacht, of dus op ZONDAG, dat is not done daar). Toch hield ik voet bij stuk dat 't 'n zaterdag zou worden, ik wou niet dat hele familie en vriendenkring vrijaf moest nemen.
Ik zou ook (van mezelf) 't gevoel hebben dat ik mensen dwing vakantie op te nemen (vandaar dat egoïstische idee da'k ervan heb) , want jah... ik wil ze er erg graag bij. Als je juist niet wil dat die mensen er zijn, kan 'n vrijdag helpen, maar misschien ook niet. Velen zullen denk ik uit plichtsgevoel toch komen en vrijaf nemen.

Véél succes bij doorhakken van knoop.

Dorothea
10-9-2010
 Meld misbruik10-3-2010 11:17:47

Hmmmmz, nu je 't zegt, ik had dat eigenlijk nooit zo bekeken. In mijn dichte familie is iedereen zelfstandig, dus voor hen maakt 't niet uit. Bovendien wonen de meeste in 't buitenland, dus die moeten sowieso vrij nemen, vrijdag of zaterdag, maakt niet uit.

Maar de familie van mijn vriend moet van de andere kant van 't land komen en de meeste zijn arbeiders of bedienden, dus voor hen zal 't dan wel moeilijker zijn. Omdat ik zelf nooit geconfronteerd wordt met het feit dat je niet altijd vakantie kan nemen, denk ik daar eigenlijk ook gewoon nooit aan.

Maar om dit nu egoïstisch te noemen vind ik ook wel te vergaand.

tanja
20-8-2010
 Meld misbruik10-3-2010 12:28:07

hey

wij trouwen ook vrijdag, en zien enkel voordelen.
Vrienden en familie hebben een heel weekend om te bekomen. ook meer keuze voor het uur voor de gemeente en kerk.
als het risico er inzit dat je huis versiert wordt kan je zaterdag nog naar het containerpark om die rommel weg te brengen.
En zoals hierboven vermeld. er komen enkel mensen die er echt bij wilt.
veel zalen geven ook iets extra omdat je op vrijdag trouwt.

Veel succes nog met jullie keuze.

Ester
18-9-2010
 Meld misbruik10-3-2010 12:32:37

Wij trouwen op vrijdag voor de wet en zaterdag voor de kerk met daarna het feest.

Prijs van de wettelijke trouw is bij ons ook iets minder dan een zaterdag, maar we doen het eigenlijk vooral om zaterdag niet de voeten van onder ons lijf te moeten lopen.

stefanie

Meld misbruik10-3-2010 13:05:45

Hey,

wij trouwen enkel voor de wet op zaterdag. Prijs nog geen idee, maar de zaterdag vonden wij mooier klinken.

angela
2-10-2010
 Meld misbruik10-3-2010 13:18:45

Wij hebben voor een zaterdag gekozen. omdat dan de meeste mensen niet moeten werken zodat ze geen verlof moeten nemen. bij ons kost voor de wet trouwen niets ook niet op zaterdag. alleen 15 euro voor het trouwboekje. en 200 euro voor de huwelijksmis .

Neel
28-2-2009
 Meld misbruik10-3-2010 13:24:41

Wij zijn voor de wet op een maandagavond getrouwd (dan is ons gemeentehuis langer open - en we waren die dag precies 10 jaar samen)! Met een klein receptietje thuis voor de naaste familie. Voor de kerk zijn we dan op zaterdag getrouwd, met alles op en aan. Het verschil in prijs voor de wet door de week of zaterdag was bij ons té belachelijk. 25 ipv 250. Dan weet je waar die meerprijs naartoe gaat, hé! ;))
Ik denk dat we voor die 225 euro ons receptietje wel betaald hebben, en t was nog gezellig ook (en niet te laat, want de meesten moesten de volgende dag werken)! Maar een feest zou ik niet aanraden op een vrijdag of een andere werkdag, de mensen moeten zich zo haasten en zijn vroeg naar huis... Wij wilden ons feest per sé op een zaterdag, daarom dat wij t nu zo geregeld hebben!
groetjes
Neel 

Eva
10-7-2010
 Meld misbruik10-3-2010 13:42:29

even voor de duidelijkheid, de enige mensen die een dag verlof krijgen indien je trouwt op een werkdag (van die persoon), dat zijn ouders, broers en zussen. Indien de getuigen broers of zussen zijn is dat geen probleem, maar indien dit vrienden zijn moeten zij weldegelijk verlof nemen.

Wij trouwen niet persé op een zaterdag, we hadden het moeilijk bij het kiezen van een datum en hebben dan de dag gekozen die exact tussen ons twee verjaardagen lag. Toevallig was dit een zaterdag dus was dat iets makkelijker.

Prijsverschillen kunnen er wel zijn, maar is bij ons niet het geval. Het meest voorkomende verschil is een prijsverschil in de gemeente.

Kelly
11-7-2011
 Meld misbruik10-3-2010 14:14:12

Wij trouwen op een zaterdag.

Want we hebben veel familie en vrienden die in een andere provincie wonen en anders vrezen we dat er veel volk niet kan komen.

Er is inderdaad wel een verschil in prijs huur zaal, op een vrijdag: 675 eur, en zaterdag: 1250 eur.

groetjes

frida
6-2-2010
 Meld misbruik10-3-2010 16:00:39

He

Wij zijn getrouwd op een zaterdag waarom??? Dan kan toch iedereen komen?

Groetjes

Jennifer
30-7-2010
 Meld misbruik10-3-2010 16:09:18

ja,.. wij trouwen ook op een vrijdag, en echt egoistisch vindt ik dit nu toch niet..; onze familie is hiervan op de hoogte, en men vrienden ook. En wie echt wil komen, ja die heeft die dag ervoor over, en die komt graag naar je trouw zonder er erna over te memmen dat ze een dag verlof kwijt zijn..; ze hebben eens een goed excuus om een lang weekend te plannen, en das toch ook heel leuk. qua prijzen weet ik niet wat het verschil is, en een zaterdag had ook handig geweest, terwijl ik toen men zus trouwde men dag verlet kwijt was omdat zij op een zaterdag trouwde en ik die net niet moest werken, de meeste van mijn collega's werken toch in ploegen, en roulementen, (vpk) dus.. je kan nooit voor iedereen goed doen,.. veel succes met je keuze xxx

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik10-3-2010 17:48:13

Wij trouwden ook op een vrijdag. Alle zaterdagen waren al bezet in de vakantie (dat heb je als je pas in november ten huwelijk wordt gevraagd! ;-) ). Ik verjaar op 30 juli (een donderdag vorige zomer), dus hebben we vrijdag 31 juli gekozen om te trouwen. Zo kon de schieting plaatsvinden op mijn verjaardag!

Nadelen: niet iedereen kon naar de viering in de kerk komen (maar de kerk zat wél stampvol!!! --> we trouwden dan ook in het bouwverlof), sommigen moesten zich na hun werk haasten om klaar te zijn voor ons avondfeest.

Voordelen van een vrijdag: onze ouders en broers kregen een dag verlof, de zaal was nog vrij, de mensen komen op de receptie geleidelijker aan binnen (ipv allemaal stipt op tijd), je hebt nog een lekker lang uitrustweekend (zo konden we op zondag nog een receptie geven voor verdere kennissen)...

Ik had niet de indruk dat mensen sneller doorgingen op het dansfeest. Ons feest duurde tot in de vroege uurtjes!

Kiki
25-6-2010
 Meld misbruik11-3-2010 10:40:58

Wij trouwen ook op een vrijdag, eigenlijk was het de man van de feestzaal die ons daar attent op maakte. En na wat nadenken hebben we dan ook voor een vrijdag gekozen. Het scheelt ook wel in de prijs, maar we zullen nog moeten zien of het van toepassing gaat zijn en hoe wel het juist willen regelen.

Iedereen die we er van 's morgens (of in de namiddag) bij willen is op de hoogte. Verschillende mensen hebben hun agenda al aangepast (zelfstandige) of nemen een dagje verlof en hebben eigenlijk al mondeling bevestigd dat ze komen.

Je kan nooit voor iedereen goed doen. Gewoon zorgen dat je er zelf tevreden mee bent en degene die er écht willen bij zijn zullen er zijn en zullen ook niet zeuren over hun dag verlof die ze "kwijt" zijn. Die gasten hebben ik liever niet op het trouwfeest, want dan komen ze niet om ze dat zelf echt zo graag willen....

Carmen
20-10-2010
 Meld misbruik11-3-2010 22:49:32

Wij doen het anders. Wij trouwen op een woensdag 20/10/2010 enkel voor de wet. Enkel de mensen die er bij willen zijn zullen dan aanwezig zijn. Erna geven wij nog een drink voor de aanwezigen en 's avonds (woensdag) gaan wij eten met de getuigen en onze ouders. Zaterdag 23/10/2010 geven wij een huwelijksfuif!

Philip
10-9-2010
 Meld misbruik12-3-2010 8:38:36

Ok de kogel is door de kerk :)
Aanvankelijk was de datum zaterdag 18 sept 2010 in zaal rodenbach , maar we hebben nu toch gekozen om op vrijdag 10 sept 2010 te trouwen en nemen Huis Vanwonterghem in kuurne ! Het was moeilijk kiezen...we hebben liever Huis Vanwonterghem , maar ook liever een zaterdag :) Nu het zo kortbij is is het idd wat eenvoudiger om alles op een vrijdag te regelen... plus dan komen idd de mensen die echt willen komen ! En aangezien de receptie s'avonds pas om 19u start denk ik dat iedereen er wel kan geraken..mits een kleine moeite :)...maar goed..het is ons huwelijk en dan mogen we best wat egoïstisch zijn niet ? En het is ook een extra dag verlof voor de naaste familie !

Sofie
16-7-2010
 Meld misbruik12-3-2010 19:05:02

Hey,

Er zijn gemeenten die op zaterdag geen burgelijke huwelijken meer doen. Zoals bij ons is Zomergem. Dus zijn we genoodzaakt om in de week te trouwen. Bij ons zal dat op een vrijdag zijn.
Vraag eerst maar na.

Wij hebben zelf ook moeten veranderen.
groeten Sofie

kristel
20-10-2010
 Meld misbruik13-3-2010 23:47:43

10 jr geleden vr de wet getrouwd op een vrijdag, nu vr de kerk op een woensdag dit jr

Greet
15-4-2011
 Meld misbruik17-3-2010 16:24:59

Hey,

Voor ons was het een groot verschil. Onze feestzaal geeft een korting van 5% als het feest op vrijdagavond wordt gehouden. En dit is een korting op het totaalbedrag. Als je een gastenlijst hebt van ongeveer 220 personen is dit wel de moeite.

Groetjes,
Greet

Anke
20-8-2010
 Meld misbruik21-3-2010 17:59:14

Om praktische redenen trouwen wij op vrijdag.
- de marktdag is op zaterdag en we willen in de voormiddag trouwen
- de zaal had voor het komende jaar geen vrije zaterdagen meer
- prijsverschil voor burgerlijke plechtigheid en zaalhuur
Omdat we in de zomer huwen zijn veel van onze genodigden van plan om hun verlof rond onze trouwdatum te plannen, wat echt wel ongelooooooofelijk lief is!
Ik denk dat het dus echt wel afhangt van wanneer in het jaar je precies huwt. En hoe sneller je een datum hebt, hoe sneller je iedereen al op de hoogte kan brengen natuurlijk!

Groetjes

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...