Terug naar overzicht
Een schieting is meer een lokaal gebruik, wij doen dit niet. Ik denk dat dit meestal een week voor de trouw doorgaat. Vrijgezellenavond hoort er natuurlijk wel bij
Schieting is inderdaad een regiogebonden gebruik. Om het helemaal traditioneel 'juist' te doen, moet het de avond voor de trouw. Initieel was het om de boze geesten te verjagen, nadien om de buren te laten weten dat er een trouwer was. Wij doen er wel één, zowel bij mij als bij mijn verloofde is dit de gewoonte. Zijn broer (getuige) en echtgenote organiseren dit voor ons, zij hebben ons dat zelf voorgesteld en we vonden dat natuurlijk heel lief.
Wij hadden ook beide: schieting én vrijgezellenavond. De vrijgezellenavond was een 2-tal weken voordien met enkel goede vriendinnen. Zij hadden dat ineen gestoken. De schieting was de avond voordien (tevens ook mijn verjaardag). Hierop kwamen vrienden, familie, buren, collega's,... bij ons thuis om de kwade geesten te verjagen voor het huwelijksfeest. Dit wordt gedaan met een soort 'kanon'. Je moet hiervoor een vergunning aanvragen op het stadhuis!!! Niet vergeten!!! Wij hebben de schieting zelf georganiseerd, maar veel voorbereiding is daar niet aan: vooral veel drank voorzien, zorgen dat er kanonnen zijn om te schieten en zorgen dat er een vergunning is. Voor foto's van onze schieting: http://robbyenveronique.bruiloftsite.nl/site_fotoboek2.php?fotoboek_id=44340