Nu Online
Momenteel zijn er 538 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

fesstjes en zo voor het huwelijk

4-4-2010 17:11:08
Hey,

weten jullie soms hoe dat nu juist allemaal in elkaar zit met vrijgezellenavond en 'schieting'?
Mijn vrijgezellenavond wordt in elkaar gestoken door enkele vriendinnen en bij hem door enkele vrienden.
Maar wordt er dan nog een 'schieting' georganiseerd ook? Is dit iets wat wij moeten organiseren? En wanneer moet dit dan juist doorgaan?
We hebben er geen idee van hoe dit allemaal in elkaar zit. :-s
Kunnen jullie ons helpen?

Thx

Anika
25-6-2010
Meld misbruik

Reacties: 3 | Gelezen: 342

Stefanie
27-8-2010
 Meld misbruik4-4-2010 17:45:04

Een schieting is meer een lokaal gebruik, wij doen dit niet. Ik denk dat dit meestal een week voor de trouw doorgaat.

Vrijgezellenavond hoort er natuurlijk wel bij

Alexandra
1-5-2010
 Meld misbruik4-4-2010 19:40:25

Schieting is inderdaad een regiogebonden gebruik. Om het helemaal traditioneel 'juist' te doen, moet het de avond voor de trouw. Initieel was het om de boze geesten te verjagen, nadien om de buren te laten weten dat er een trouwer was.
Wij doen er wel één, zowel bij mij als bij mijn verloofde is dit de gewoonte. Zijn broer (getuige) en echtgenote organiseren dit voor ons, zij hebben ons dat zelf voorgesteld en we vonden dat natuurlijk heel lief.

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik5-4-2010 11:21:05

Wij hadden ook beide: schieting én vrijgezellenavond.

De vrijgezellenavond was een 2-tal weken voordien met enkel goede vriendinnen. Zij hadden dat ineen gestoken.
De schieting was de avond voordien (tevens ook mijn verjaardag). Hierop kwamen vrienden, familie, buren, collega's,... bij ons thuis om de kwade geesten te verjagen voor het huwelijksfeest. Dit wordt gedaan met een soort 'kanon'. Je moet hiervoor een vergunning aanvragen op het stadhuis!!! Niet vergeten!!!
Wij hebben de schieting zelf georganiseerd, maar veel voorbereiding is daar niet aan: vooral veel drank voorzien, zorgen dat er kanonnen zijn om te schieten en zorgen dat er een vergunning is. Voor foto's van onze schieting: http://robbyenveronique.bruiloftsite.nl/site_fotoboek2.php?fotoboek_id=44340

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...