Nu Online
Momenteel zijn er 379 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Kerk, gedoopt zijn?

  4-4-2010 17:24:26
Dag Bruidjes!!!

Ik zit namelijk met een moeilijke vraag:
Ik en mijn vriend willen graag in de kerk trouwen, MAAR ik ben niet gedoopt ( mijn vriend wel).
Hoe zit het dan? We willen ook niet echt een kerkelijke dienst omdat we niet zo super gelovig zijn, ik heb mij eens laten vertellen dat er iets bestaat van een zegening? Komen hier dan kerkelijk noten in? Hoe loopt dit? Hoe leg je dit het beste dan uit aan een priester?
Ik heb ook eens nagedacht over een vrij viering, maar dit is ook niet volledig ons ding...

Alvast bedankt voor jullie reacties, want ik ken hier namelijk niets over...

ann
2-7-2011
Meld misbruik



Reacties: 12 | Gelezen: 802


kristel
20-10-2010
 Meld misbruik4-4-2010 17:53:31

voor te trouwen voor de kerk moet je beide gedoopt zijn
ookal neem je viering zonder de meeste christelijke waarden, je moet gedoopt zijn is ons altijd gezegd
wij zijn als kind gedoopt dus voor ons maak het niet uit, ik zou moest ik jouw zijn de pastoor een mailen , bellen of naar de kerk gaan als het mis is en eens je informeren



Dorothea
10-9-2010
 Meld misbruik4-4-2010 18:34:53

Het is zelfs meer dan enkel gedoopt zijn, als ik me niet vergis moet je ook gevormd zijn. Je kan dit nog altijd laten doen als je dit wil, zodat je toch je kerkelijk huwelijk kan hebben. Zonder deze formaliteiten zal dit echter niet gaan vrees ik.



alina
28-8-2010
 Meld misbruik4-4-2010 18:35:28

Ik denk dat je wel gedoopt moet zijn



Alexandra
1-5-2010
 Meld misbruik4-4-2010 19:38:21

Je moet voor een echt kerkelijk huwelijk gedoopt zijn, niet gevormd.
Voor een soort zegening hangt het van de formule af die je net kiest.
Een katholiek kan trouwens ook met een niet-katholiek trouwen, zelfs in een kerkdienst, mits een aangepaste viering.
Ik denk dat je dus best met jouw priester bespreekt welke formule voor jullie het meest geschikt is!



ann
2-7-2011
 Meld misbruik4-4-2010 20:04:33


Bedankt voor jullie reacties!
Mag ik u dan een kerk naar keuze kiezen en dan praten met die priester? Of is hier ook een regel in?

XXX



Marijke
4-9-2010
 Meld misbruik4-4-2010 20:30:55

Het hangt er toch vanaf. Een vriendin van mij is gehuwd met een schot voor de kerk in belgie en hij was niet christelijk en dus niet gedoopt. Zij hebben een viering gedaan in de kerk.
Maak gewoon een afspraak met je priester en dan weet je alles! xxx



Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik4-4-2010 21:04:16

jouw vriend kan wel trouwen voor de kerk met jou, maar jij niet met hem!
Mijn schoonbroer heeft dit 3 jaar geleden ook gedaan.
gewoon eens navragen bij de priester, daar zijn geen regels om maar het meest gangbare is dat je trouwt bij de parochie van je vriend dan.
Maar op zich kan je overal trouwen.

Groetjes Kristien



Lieve
26-6-2010
 Meld misbruik4-4-2010 21:25:23

Als je niet gelovig bent, is het dan zo belangrijk voor je om voor de kerk te trouwen? Misschien moet je dan toch een alternatief iets kiezen?

Niet beledigend bedoeld hoor, maar op mij komt het wat hypocriet over om perse voor de kerk te willen trouwen met priester en alles, terwijl je er niet in gelooft.
Maar dat terzijde, ik denk dat een priester zelf je de meeste info kan geven hierover. Wat in de ene kerk niet kan, kan misschien wel in de andere?



Dorothea
10-9-2010
 Meld misbruik4-4-2010 22:54:32

@ Alexandra: je moet wel degelijk gevormd zijn om te mogen huwen voor de kerk!!



Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik5-4-2010 22:34:57

@Lieve: misschien vindt haar vriend het vooral belangrijk om te trouwen voor de kerk? Niet voor de mensen en het 'wij trouwen in de kerk' maar voor zijn geloof? Ik weet de reden niet, maar ik vind het nogal vreemd om te stellen dat hij niet mag trouwen voor de kerk als zij niet gelooft...:s




cindy
14-8-2010
 Meld misbruik6-4-2010 22:48:16

beste,

ik ben ook niet gedoopt maar mijn vriend wel,hij heeft dus alles gedaan. aangezien ik ook voor de kerk wil trouwen hebben we dit nagevraagd en het kan degelijk wel.
zolang dat jij ofwel je aanstaande gedoopt en de vormsel heeft gedaan is dit mogelijk.
en ik weet het namelijk vanuit goede bronnen, mijn ma werkt voor de kerk :-)

groetjes
cindy





ann
2-7-2011
 Meld misbruik7-4-2010 19:45:27


Hey Cindy,

Super nieuws!!! Is deze regel voor alle kerken ( elke priester is anders)?
Maar ik denk niet dat mijn vriend zijn vormsel heeft gedaan...is dit ook een proleem?

Groetjes


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info