TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Véronique
31-7-2009
|
18-4-2010 20:36:52
Wij hadden dit:
Evangelie
(Mattheus, 19)
En Jezus sprak:
"De schepper van hemel en aarde, van zon en maan, van bloemen en vogels, van dieren en mensen, heeft van het eerste begin af de mens als man en vrouw geschapen zodat ze op een bepaalde dag hun ouders verlaten om zich aan elkaar te binden en één te worden. Dan zijn ze niet langer twee maar één. De band die hen samenhoudt, de sterke band van de liefde, zal door geen mens verbroken worden."
Zo sprak Jezus en zijn woorden maakten de mensen stil.
|
|
Stefanie
27-8-2010
|
18-4-2010 20:41:23
Ik denk dat we dit zullen nemen:
Volgens Johannes, hoofdstuk 15
Priester: In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: “Dit geef ik als opdracht: Hou van elkaar zoals ik van jullie hou. Niemand heeft groter liefde dan hij die zijn leven geeft voor zijn vrienden. Jullie zijn mijn vrienden, als jullie deze opdracht vervullen. Jullie hebben mij niet tot vriend gemaakt, maar ik heb jullie tot vriend gekozen. Ik stuur jullie het leven in met de opdracht: Maak er iets van en heb elkander lief!”
|
|
Caroline
4-9-2010
|
18-4-2010 21:22:23
wij hebben het volgende (redelijk klassiek):
Matteüs (19, 3-6)
Er kwamen Farizeeën naar Jezus toe
om Hem op de proef te stellen met de vraag:
”Staat het een man vrij zijn vrouw te verstoten
om welke reden dan ook?”
Hij gaf hen ten antwoord:
”Hebt gij niet gelezen
dat de Schepper, in het begin
hen als man en vrouw gemaakt heeft en gezegd heeft: Daarom zal de man zijn
vader en moeder verlaten
om zich te binden aan zijn vrouw
en deze twee zullen worden één vlees?
Zo zijn zij dus niet langer twee,
één vlees als zij geworden zijn.
Wat God derhalve heeft verbonden,
mag een mens niet scheiden.”
|
|
Kristien & Karolien
25-6-2010
|
18-4-2010 22:26:07
Wij hebben de barmhartige samaritaan, als we geen 2 vrouwen waren zou het wss dat van Caroline geworden zijn want dat vind ik heel mooi maar er komt (zoals in veel) man en vrouw in voor...
Evangelie
Lc10; 25-37
Er kwam een wetgeleerde naar Hem toe die Hem op de proef
stelde met de vraag: "Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?"
"Wat staat er in de wet?" vroeg Jezus hem.
"Gij moet de Heer, uw God, beminnen met geheel uw hart en
geheel uw ziel, met al uw krachten en geheel uw verstand. En ge moet uw naaste beminnen gelijk uzelf."
Jezus sprak: "Dat is een goed antwoord. Houd u daaraan, en gij zult leven."
Maar de man wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: "Maar wie is mijn naaste?"
Jezus antwoordde als volgt: "Er was eens een man die van
Jeruzalem naar Jericho reisde, en door rovers werd overvallen. Ze schudden hem uit, sloegen erop los en lieten hem halfdood liggen. Toevallig reisde er een priester langs die weg, maar toen hij de man zag liggen, ging hij met een boog om hem heen.
Een leviet die langskwam deed hetzelfde, en liep eveneens in een boog langs hem heen. Een Samaritaan, die op reis was, kwam daar ook langs. Toen hij de man zag liggen kreeg hij medelijden. Hij ging naar hem toe, zuiverde zijn wonden met olie en wijn en verbond ze. Toen zette hij hem op zijn eigen rijdier en vervoerde hem naar een herberg, waar hij hem verzorgde. De volgende dag nam hij twee zilverstukken, gaf die aan de herbergier en droeg hem op: "Zorg voor hem en mocht u nog bijkomende kosten maken, dan zal ik u die betalen bij mijn terugkeer."
En Jezus besloot: "Wat denkt u? Wie van die drie is de naaste geweest van de man die in handen viel van de rovers?"
"Dat was degene die zich het lot van de gewonde aantrok,"
antwoordde de wetgeleerde.
En Jezus sprak: "Ga dan, en doe zoals hij."
|
|
Myriam
10-5-2010
|
19-4-2010 9:54:53
De eerste brief van paulus aan de korinthiërs. ik denk dat het 1 kor 13 is.
Maar een klein beetje gemoderniseerd :)
De orspronkelijke tekst :
Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een schelle cimbaal. Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. De liefde is geduldig en vol goedheid. ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze. De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
|
|
Anke
19-6-2010
|
19-4-2010 13:20:57
Wij hebben dezelfde als Myriam gekozen, ook wel de up to date versie :)
|
|
Kristien & Karolien
25-6-2010
|
19-4-2010 19:48:46
Brief aan de Korinthiërs is toch geen evangelie? Een evangelie komt per definitie uit één van de vier evangelies. Je kan het Hooglied van de liefde wel gebruiken als eerste of tweede lezing, maar je mag het dan geen evangelie noemen...
|
|
Véronique
31-7-2009
|
19-4-2010 20:43:06
Inderdaad, een evangelie is in principe een 'Jezusverhaal'. Sommige priesters durven daar nogal eens over vallen!
|
|
Sofie
19-9-2009
|
20-4-2010 13:22:35
kom en wees deelgenoot van mijn leven
Matteus
|
|
|
|