Nu Online
Momenteel zijn er 407 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Bijbeltekst eerste lezing

19-4-2010 19:37:34
Hallo iedereen,

We zijn bij onze pastoor geweest om het misboekje te overlopen. We hadden een hele mooie tekst voorzien als eerste lezing, maar onze pastoor staat erop dat we een bijbeltekst gebruiken.
We kregen een boek mee met verschillende voorbeeldjes, maar er zit precies niets tussen wat ons aanspreekt.

Heeft iemand tips?
Alvast bedankt voor de reacties!

Leen

Tom
19-6-2010
Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 2044

Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik19-4-2010 19:43:53

Hey Leen,
Je kan bijvoorbeeld (een stuk uit) Hooglied van de liefde gebruiken, uit de brief aan de Korinthiërs, dat vind je op deze link: http://www.abdijvanegmond.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=158
Je kan ook een stuk uit het boek Hooglied nemen.
Als je even googlet vind je de website van de nieuwe bijbelvertaling wel, en dan kan je daar kijken wat je aanspreekt.

Hopelijk ben je hier iets mee!
groetjes,

Karolien

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik19-4-2010 20:16:08

Wij hadden deze:

Evangelie

(Mattheus, 19)

En Jezus sprak:

"De schepper van hemel en aarde, van zon en maan, van bloemen en vogels, van dieren en mensen, heeft van het eerste begin af de mens als man en vrouw geschapen zodat ze op een bepaalde dag hun ouders verlaten om zich aan elkaar te binden en één te worden. Dan zijn ze niet langer twee maar één. De band die hen samenhoudt, de sterke band van de liefde, zal door geen mens verbroken worden."

Zo sprak Jezus en zijn woorden maakten de mensen stil.

Als je die opzoekt in de bijbel is die net iets korter, maar dan schiet er bijna niks meer over...

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik19-4-2010 20:53:23

Hmm... Zeker dat je eerste lezing bedoelt en niet het evangelie? Het evangelie is sowieso uit de bijbel...

Elke
9-7-2010
 Meld misbruik19-4-2010 21:16:16

wij nemen een stukje van paulus aan de korintïers hfst 13

groetjes

Lieve
26-6-2010
 Meld misbruik19-4-2010 22:22:46

@ Véronique: ehm, weet niet of je het je realiseert, maar dat stukje staat middenin een stuk over echtscheiding... allez ja, ik zie graag het hele stuk om te weten of ik een goeie tekst heb of niet...

"Ze vroegen: ‘Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten?’ 4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis."

Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik20-4-2010 9:17:50

@Lieve: er staat dan ook dat echtscheiding niet geoorloofd is in principe, dus ik zie niet in wat dat afdoet aan de boodschap in het stuk van Veronique...

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik20-4-2010 19:54:52

Dat is inderdaad hoofdstuk 19 dat je citeert... So what? Je hoeft toch niet de hele passage te nemen? Dat gebeurt trouwens zelden... En dan nog... Dat bevestigt nog maar eens dat men in principe maar één keer kan huwen voor de kerk, "tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis." En dat is tot op heden nog steeds zo voor de kerk!

Leen
19-6-2010
 Meld misbruik21-4-2010 22:14:16

@ Véronique: ja, het evangelie is sowieso uit de Bijbel, maar de pastoor wil dat ook de eerste lezing uit de Bijbel komt.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info