Nu Online
Momenteel zijn er 338 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

wettelijk stelsel of niet

24-4-2010 17:48:45
beste bruidjes

weet iemand hoe het werkt indien je volgens het normaal wettelijke stelsel huwt. Wie erft er dan na een overlijden alles. hoe zit het indien een van de beide partijen al een kind heeft? Weet iemand raad?

vicky
14-8-2010
Meld misbruik

Reacties: 7 | Gelezen: 1147

Luc

Meld misbruik24-4-2010 19:30:47

Beste Vicky,

De enige echte raad krijg je bij een Notaris!
Doe het samen met je aanstaande voor je in het huwelijksbootje stapt,
dan huwen jullie met een huwelijkscontract naar wens.
Zo'n contract kost +/- 200 euro, en bespaart alles na data...

KarinW
22-5-2010
 Meld misbruik24-4-2010 20:37:29

Hoi best even langsgaan bij de notaris, informatie kost je niks pas als je een contract gaat nemen kost het je 200 à 300 euro. Je vindt ook info op notaris.be
Grtjs
Karin

Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik25-4-2010 0:47:39

Het huis zou naar de langslevende gaan. (dit hadden we al samen gekocht) Maar het geld gaat terug naar de familie (ouders of kinderen als die er al zijn).

Wij hebben een keuzebeding erin laten plaatsen zodat we (de langstlevende dan) het geld zelf kunnen houden. De langslevende kan dan beslissen van alles te houden of al een deel verder te laten erven (bv. naar de kinderen). Dit bied ook meer bescherming.

Voor meer info best eens naar de notaris. Zeker als er kinderen tussen zitten.

groetjes, Carolina

LeBart

Meld misbruik25-4-2010 4:47:48

wettelijk stelsel is gemeenschap van aanwinsten.

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik25-4-2010 13:14:24

Als er al een kind is, dat niet van één van de ouders is, zou ik ook naar een notaris gaan om alles op te stellen.
Wettelijk stelsel is als volgt: wat men voor het huwelijk heeft verworven blijft van hem / haar (bv. een huis of grond), maar de opbrengsten hiervan (bv. huur) wordt gemeenschappelijk. Tegenwoordig is het zo dat als er één van beide sterft, dat je dan wel nog in het huis mag blijven wonen (je hebt het vruchtgebruik) en je kinderen kunnen je er niet uitzetten (was vroeger wel het geval).

Tina
1-5-2010
 Meld misbruik25-4-2010 14:08:23

Hey,

Wij zitten in het zelfde schuitje :

Partner heeft 1 zoon, wij (nog) geen gemeenschapplijke kinderen, ik geen kinderen ...

Ik toch wel vrij ingewikkelde formatie zene !

Wij hebben alles duidelijk in een scheiding van goederen stelsel laten vastleggen.

Want nu is dat kind niet moeilijk, maar je weet nooit wat er gebeurd als je partner wegvalt !
En vergeet niet als je parnter wegvalt voordat dat kind meerderjarig is, je in aanraking komt met expartner ... Die persoon moet dan de regelingen treffen !!!!

Leg alles dus duidelijk vast bij de notaris.

TINA

lesley
12-6-2010
 Meld misbruik25-4-2010 16:44:32

het kind dat slechts van 1 van de partijen is kan enkel van die partij erven.

bv: man en vrouw huwen => man heeft al een kind
man en vrouw hebben samen huis => man sterft
kind erft 1/2 naakte eigendom van zijn vader, vrouw erft 1/2 vruchtgebruik van de woning, haar eigen deel van het huis blijft eigen! wat het vruchtgebruik inhoudt is dat het kind je nooit uit het huis kan zetten maar als je wil verkopen moet je wel steeds met hem tot een compromis komen omdat de helft van de woning nu zijn of haar eigendom is.

stel zelfde situatie maar vrouw sterft => man erft 1/2 vruchtgebruik van de woning, vrouw haar naakte eigendom gaat naar de dichtsbijzijnde familie ( als de ouders nog leven is dit een deel voor de ouders en een deel naar broers/ zussen) afhankelijk van de gezinssituatie.

hebben jullie nu later nog gezamenlijke kinderen dan komt het gezamenlijke kind op gelijk voet met het eerste kind van de man indien de man overlijdt, overlijdt de vrouw dan is het gezamenlijke kind haar enige erfgenaam. de regel van het vruchtgebruik blijft steeds van toepassing ongeacht of het gezamenlijke kinderen zijn of niet!

hopelijk vindt je dit duidelijk, het is nogal moeilijk uit te leggen zo maar als je graag concrete informatie hebt zou ik je toch aanraden om eerst eens bij een notaris langs te gaan. maar of je nu huwt met scheiding van goederen of onder het wettelijk stelsel maakt volgens mij vrij weinig uit bij de nalatenschap hoor.

lesley

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...