TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Annika
10-9-2010
|
26-4-2010 18:10:00
Wij hebben alleen een goede reden om het niet te doen
|
|
Lieve
26-6-2010
|
26-4-2010 18:28:48
Wij willen graag voor de kerk trouwen omdat we allebei geloven dat God ons samen gebracht heeft, en Zijn zegen willen over ons leven samen. En jij?
|
|
Mila
5-6-2010
|
26-4-2010 18:49:35
Geen haar op mijn hoofd dat wil trouwen voor de kerk.
Ik ga zelfs mijn kinderen niet laten dopen. Mijn ouders hebben beslist om mij te laten dopen, maar ik heb hier nooit zelf over kunnen beslissen. Niet eerlijk dus en belachelijk omdat het zogezegd 'traditie' is. Waarom meelopen met de meute?
Als mijn kinderen later de behoefte hebben om zich te laten dopen, is dat dan hun beslissing.
En god, of weet ik veel wat dat niet bestaat, heeft mij en mijn ventje niet samengebracht. Wij hebben elkaar zelf gevonden
|
|
Véronique
31-7-2009
|
26-4-2010 19:01:25
Ik geef 3x in de week godsdienst aan mijn gastjes, want ik ben leerkracht in het lager onderwijs. Wij zijn momenteel bezig met de voorbereiding op de eerste communie en ik heb als leerkracht dus wel een nauwe band met de parochie. Logisch dus dat ik ook voor de kerk zou trouwen. Ik zou het raar vinden dat ik mijn gastjes 'vriend van Jezus' laat worden en zelf niet voor de kerk zou trouwen... Dat zou niet stroken.
|
|
Maureen
11-9-2010
|
26-4-2010 19:19:47
Mijn vriend en ik zijn allebei christelijk opgevoed maar voor mij hoefde het trouwen voor de kerk niet maar mijn partner wou dat wel en dat respecteer ik ook. Ook de ceremonie is prachtig terwijl als je alleen voor de wet trouwt is alles in orde in 15 minuten, terwijl als je voor de kerk trouwt, is dat net iets specialer. Wij hebben gisteren in onze parochie gepraat over dit onderwerp en over God en ik moet zeggen, het was heel leuk, helemaal niet stijf en ik moet eerlijk zeggen, ik zou het ook niet anders willen nu.
|
|
Marijke
4-9-2010
|
26-4-2010 20:32:41
wij kiezen er voor om voor de kerk te trouwen omdat we vinden dat dit ons huwelijk compleet maakt. Wij zijn beiden gedoopt en hebben ons communie gedaan en willen ook dit "afmaken". Ook willen we later onze kindjes dopen.
Nochthans zijn we niet echt praktiserende christenen of zo.
En eigenlijk maakt het kerkelijke huwelijk alles toch heel romantisch ook ;)
|
|
Ellen
5-2-2011
|
26-4-2010 20:35:59
Respect voor ieders mening, maar inderdaad, wij vinden het speciaal om voor de kerk te trouwen. Wij geloven, maar wel op onze eigen manier. Ik zou het raar vinden als we niét voor de kerk zouden trouwen, ik hecht er wel belang aan. We zijn van mening dat je niet wekelijks de kerk moet platlopen om toch te geloven en te willen trouwen voor de kerk... Ik ben het helemaal met Maureen eens dat "geloven" en alles wat ermee te maken heeft allesbehalve stijf moet zijn!
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
26-4-2010 21:44:28
Idem als Lieve. Ik geloof wel dat God mensen samen kan brengen, tuurlijk spelen je eigen keuzes er ook een rol in.
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
26-4-2010 21:44:37
Idem als Lieve. Ik geloof wel dat God mensen samen kan brengen, tuurlijk spelen je eigen keuzes er ook een rol in.
|
|
Wim
|
26-4-2010 22:39:15
Beste,
kben getrouwd voor de Kerk en ben er trots op.
Ik koos voor een leven samen met Els (al 8j. mijn vrouw nu),
die pastoor voor mij heeft er ook voor gekozen om zijn leven zo te leven
de kerk waarin we trouwden (Grote Markt Turnhout): de bouw ervan heeft tientallen jaren geduurd eer ze af was
En die ambtenaar in het gemeentehuis staat er een paar jaar omdat hij genoeg stemmen had met de verkiezingen
|
|
Kristien & Karolien
25-6-2010
|
26-4-2010 23:55:19
wij doen een dienst voor de kerk, trouwen mogen we het niet noemen maar voor ons komt het op hetzelfde neer. Vooral omdat mijn vriendin hier veel belang aan hecht omdat ze christen is, en omdat ik gelovig ben maar in ruimere zin dan christelijk. We zitten allebei in t jongerenkoor van de parochie, en we voelen ons goed in de parochie en daar ons geloof beleven.
Groetjes,
Kristien
|
|
veronique
13-9-2008
|
27-4-2010 11:14:41
Wij vinden ook geen reden om het wel te doen...
Ik weet dat Mila veel commentaar over zich heen krijgt, maar hier treed ik haar toch bij. Ik heb wel mijn communies gedaan (geen keuze ), maar ik wou niet voor de kerk trouwen. Er zijn zeker pastoors die het goed bedoelen (en die dan meestal nog verstoten worden door hun eigen kerk), maar de meerderheid zijn hypocrieten.
In de middeleeuwen deden christenen wat moslims nu doen: terreur gaan zaaien omdat hùn god beter is. En hoe kan je in deze tijd nog aannemen dat de mens er zo opeens was? Het feit dat vrouwen geen priester mogen worden en dat priesters niet mogen trouwen en kinderen krijgen, zijn voor mij ook redenen om geen aanhanger te zijn van de katholieke kerk.
Wij hebben voor een vrijzinnige viering gekozen, die rond 'ons' draait en niet rond 'god' (een viering in de kerk gaat altijd over 'god heeft dit' en 'god heeft dat'). Een heel nieuwe ervaring voor alle gasten, maar iedereen was het erover eens dat het schitterend was (zelfs mijn heel gelovige oma).
Maar zelfs al trouw je voor de kerk, maak er toch iets persoonlijk van, van jullie viering en geniet des te meer! groetjes
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
27-4-2010 12:35:09
@Véronique, ik kan mij eveneens afvragen hoe mensen in deze tijd kunnen aannemen dat er NIETS was en door 'n oerknal er ineens zulke complexe wezens waren, héél de fauna en flora zit magistraal in elkaar. Toch te ingewikkeld en te mooi om allemaal puur toeval te zijn omdat er iets "knal" zei...
Maar goed, beiden zijn theorieën en geen van beide is bewezen, ook evolutietheorie is niet bewezen, daarom houdt 't ook de naam "theorie", maar dat vergeten velen... Dus je gelooft in soort van creationisme of evolutionair creationisme of je gelooft in big bang en evoluties op z'n Darwins.
Persoonlijk geloof ik in creationisme, maar sluit niet uit dat er een soort van scheppingsorde is die zou kunnen gedefinieerd worden als soort van evolutie. Maar goed, dat geloof maakt voor mij trouwen voor de kerk o.a. specialer, belangrijker.
|
|
Annika
10-9-2010
|
27-4-2010 15:53:44
Net zoals Veronique zijn wij vrijzinnigen, ik geloof niet in een "God" maar wel in het "mens-zijn".
Voorbije weekend nog eens te meer overtuigd geraakt hiervan (tijdens een 2 uur durende vormselviering van mijn verloofde zijn petekindje in een koude kerk op een ongemakkelijke kerkstoel terwijl het buiten zo mooi weer was )
Daarnaast ben ik geen meeloper, trouwen voor de kerk hoort er niet bij om je huwelijk compleet te maken. Trouwen voor de kerk doe je meins inziens alleen als overtuigd katholieken zoals Lieve en nog enkelen hierboven, en daar heb ik evenzeer respect voor.
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
27-4-2010 17:11:59
Ter info, ik (en Lieve) zijn wel christen, maar niet katholiek. Vallen onder protestantse verzamelnaam. ;-)
|
|
Annika
10-9-2010
|
27-4-2010 19:40:41
Bwah ja, evenveel respect voor hoor
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
28-4-2010 8:50:30
Allé, merci! Wederzijds hoor. ;-)
|
|
Tine
31-7-2010
|
29-4-2010 12:44:52
Wij willen zeer zeker ook voor God trouwen, maar niet voor de katholieke kerk. We zijn beide actief in een evangelische kerk en zal dus ook door onze kerk verzorgd worden. Onze dienst vinden we het belangrijkste van de hele dag. Dit is het moment dat we Gods zegen vragen over ons huwelijk. Vanaf dan gaan we niet alleen, niet met twee, maar met drie samen door het leven! :)
|
|
Graziella
12-6-2010
|
12-5-2010 16:00:32
Voor mij maakte het in het begin niet uit - het moest dus niet echt. Aangzien mijn toekomstige van geboorte moslim is, moest het voor mij al helemaal niet... Al die tralala om hem gedoopt te krijgen etc...
Maar,
onze pastoor maakte hier geen problemen van en mijn vriend moest zich ook helemaal niet laten dopen !! Het wordt gewoon een neutrale mis die wij volledig zelf hebben mogen samenstellen... (wat we ondertussen ook gedaan hebben)
In tegenstelling tot wat ik in het begin dacht dat het mij niet zou uitmaken ben ik uiteindelijk toch heel blij dat we het wel doen...
Waarom??? heb ik geen verklaring voor...
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires