TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Naomi
|
6-5-2010 17:52:40
Hey,
Was ook verschoten van de prijs dat onze pastoor noemde.
Ik dacht dat die mensen max 50 à 100 € zouden vragen, maar dus fameus misrekend.
Bij ons is het 200 €!
Blijkbaar kunnen ze prijzen vragen hoe en wat ze willen!
Gek eigenlijk!!
Maar allé wij zullen niet de enigsten zijn die er zo raar van opkijken, denk ik!
Groetjes en goede voorbereiding.
Bij ons ben ik de laatste hand aan het leggen, want binnen een 20 dagen is het zo ver!!
Naomi
|
|
jessie
24-7-2010
|
6-5-2010 17:58:35
hey, hier hetzelfde wij waren ook verschoten van het bedrag bij ons ook 200 euro! dus ik ging er dan ook van uit dat zij dan ook zorgden voor een bloemstuk op het altaar, maar nee allemaal zelf te voorzien! wij krijgen wel een rode loper in de kerk, maar dat is dan ook alles! nu wij laten het er ook niet voor, want ik denk nog altijd dat voor de kerk trouwen wel veel mooier is dan voor de wet, dat is natuurlijk mijn mening! had altijd gezegd als ik trouw is het er alles op en aan! maar jij bent dus niet de enigste die hier van verschiet! grtjs jessie
|
|
Dorothea
10-9-2010
|
6-5-2010 18:12:05
Bij ons is het 275€, vind ik ook wel relatief veel, maar maakt me in se niet zo uit :) Wij zijn in april getrouwd voor de wet en ik voel me absoluut niet getrouwd, dat zal pas zo zijn na ons kerkelijk huwelijk :)
|
|
Sofie
28-5-2010
|
6-5-2010 18:27:48
Hallo,
Wij moeten 200 euro betalen, allee MOETEN is veel gezegd, pastoor zei dat er wel een 'mouw aan te apssen viel' mochten we dat veel vinden of niet kunnen betalen ????
Vond dat eigenlijk niet kunnen, zo een uitspraak !! verwarming enz is betaald door de staat, waarvoor wij belasting betalen, dus zijn we niet van plan 200 euro te betalen voor 1 uur in de kerk.
Maar hier kom ik nog later op terug :)
Groetjes
|
|
Lieve
26-6-2010
|
6-5-2010 18:29:00
Ik vind dat eigenlijk niet meer dan normaal. Als je kijkt naar de grootte van het gebouw dat je gebruikt, dat is toch best logisch dat je daar een prijs voor moet betalen? Zo'n gebouw moet ook onderhouden, verwarmd en gekuist worden. Als iedereen maar voor zo'n spotprijsje kan komen trouwen, dan gaat dat de kerk veel geld kosten. En vooral omdat het grootste deel van de bruidsparen alleen maar om te trouwen naar de kerk komt, en verder niet bijdraagt aan het onderhoud, zal de kerk inderdaad grotere bedragen moeten vragen.
|
|
Annika
10-9-2010
|
6-5-2010 18:49:05
Lieve heeft groot gelijk.
En de kostprijs is heus niet de reden waarom ik alleen voor de wet trouw.
Ik ben absoluut niet katholiek dus wat zou ik in die kerk moeten gaan doen???
|
|
Kristien & Karolien
25-6-2010
|
6-5-2010 19:05:31
Ik snap niet goed waar jullie een probleem van maken... De viering in de kerk is bij mij hét hoogtepunt van de dag, en daar heb ik graag 200 euro voor over...Het feest kost duizenden euro's, dus ik vind 200 euro heel goed meevallen :)
Even duidelijk maken dat het bisdom de prijs bepaald, opmerking van de priester over dat dat bespreekbaar is is niet meer dan normaal, ook arme mensen moeten voor God kunnen trouwen.
Als ik dan mensen hoor zeggen dat ze dat niet willen geven in de kerk, vraag ik me af hoe belangrijk de trouw in de kerk dan is voor hen.
De priester krijgt een deel, een deel gaat naar onderhoud en een ander deel naar projecten. Ik zou niet weten wat ik daarop tegen heb...
|
|
katrien
1-10-2010
|
6-5-2010 19:07:29
Hey,
Wij gaan 246 euro moeten betalen.
|
|
Carolina
1-8-2009
|
6-5-2010 19:50:06
Bij ons was't ook 200 euro. Hier zat wel de kaars en een rode loper bij. Maar ik heb daar nooit moeite mee gehad. Een huwelijk kost zooooo veel dat dat het nu ook niet maakt hé. Je trouwt voor de kerk met een reden (allé, normaal toch).
groetjes, Carolina
|
|
Natasha
31-7-2010
|
6-5-2010 20:11:36
Bij ons vraagt de pastoor veel aandacht en ook naar de kerk elke zondag te komen. Maar ik heb examens en kan dat niet doen. Ik heb schrik dat hij zal ons niet willen trouwen :-( Moeten jullie ook elke zondag naar de mis gaan? groetjes, Natasha
|
|
Kim
14-5-2010
|
6-5-2010 20:20:39
Eigenlijk vind ik het redelijk meevallen (bij ons EUR 200). Ik ben vooral verschoten van de goedkope burgerlijke trouw (EUR 10 voor het trouwboekje); ik ben namelijk een Nederlandse en in Nederland betaal je - als je op vrijdag of zaterdag wilt trouwen- in sommige gemeenten dus gewoon EUR 500! Dat is pas belachelijk. Het is dan wel vaak 1 dag in de week gratis (maandag vaak)..
|
|
ann
18-6-2010
|
6-5-2010 20:24:04
Hallo allemaal,
Wij moeten ook 210 euro betalen maar eigenlijk is dit normaal voor elke dienst dat je doet in de kerk. De eerste keer had ik ook zo een reactie van schandalig en dat was dan nog bij de begrafenis van mijn vader dus vond dat toch wel schandalig bij het verdriet dat je dan al hebt en dan wou de eigenlijke pastoor ook nog niet de begrafenismis doen omdat we in een gehucht van onze stad wonen en vond dus maar dat we daar de mis moesten doen. Op zo'n moment heb je dus zo'n commentaar echt niet nodig. En dan is er natuurlijk ook de kwestie van de offerande nog (wat ik toch wel erg vind want je betaald al voor de kerk en dan moeten de mensen nog eens geld geven aan de kerk) ;-) maar ze moeten natuurlijk ergens hun geld halen om de kerk te verwarmen/restaureren/....(btw we hebben nu wel een andere pastoor :-)).
|
|
Kristien & Karolien
25-6-2010
|
6-5-2010 21:21:44
@Natasja: nee, maar wij gaan (bijna) elke zaterdag. Wij hebben een pastoor van de andere parochie dan welke waar we trouwen, maar die van onze wou het ook doen, wat toch wel mooi is want ze zijn niet allemaal zo open-minded. Mochten we geen kerkgangers zijn zouden ze dat misschien niet willen, maar onze pastoors zouden dan ook wel begrijpen dat examens een drukke periode is. Je kan natuurlijk de wekelijkse mis ook zien als ontspanning tijdens examens :)
Als je normaal wel naar de mis gaat denk ik niet dat hij er een probleem van zal maken, maar ik ken jouw pastoor natuurlijk niet hé :)
|
|
Joke
31-7-2010
|
7-5-2010 6:40:53
Hoi,
ik kreeg van mijn pastoor een blaadje waarop stond dat het 200 euro was en dit over heel Vlaanderen. Dus ik zou toch eens vragen waar die 40 euro vandaan komt!
Groetjes
|
|
ANNELIES
21-5-2010
|
7-5-2010 7:08:37
Eerlijk gezegd vind ik dat toch ook veel maar indien ik gelovig zou zijn zou dit mij niet weerhouden om voor de kerk te trouwen. Ik snap echter niet dat er zoveel koppels zijn die enkel voor de show of traditie een kerkelijk huwelijk willen.
groetjes
|
|
frida
6-2-2010
|
7-5-2010 8:11:36
dag,
Joke het bisdom Gent vraagt 240 euro voor kerkelijk huwelijk. Vind je terug in het parochieblad of op internet.
Je moet zelf uitmaken of je het er voor over hebt of niet.
Groetjes
|
|
angela
2-10-2010
|
7-5-2010 8:16:36
wij betalen 200 euro voor de kerk. groetjes Angela
|
|
Lieve
4-9-2010
|
7-5-2010 10:01:45
Duizenden euro's uitgeven aan eten, drank, fotograaf, ceremoniewagens... maar die +/- 250 euro voor de kerkelijke dienst vinden jullie 'erover'.
Sorry maar dat begrijp ik niet hoor.
Als je daar een probleem mee hebt, hoeveel belang hecht je dan eigenlijk aan het kerkelijk huwelijk?
|
|
Brenda
22-5-2010
|
7-5-2010 10:10:46
Bij ons (in Ronse) was het 200 euro in 2009 en toen we teruggingen in maart 2010 (voor onze trouw in mei) vertelde de pastoor (echt wel met een klein hartje) dat de prijs gestegen was naar 240 euro (inderdaad opgelegd door het bisdom). Hij vond dat niet kunnen, maar ik heb daar geen probleem mee om dat te betalen. Wij kiezen om te trouwen in de kerk, we hebben er mooie persoonlijk mis van proberen maken, en hij gaat alles doen dat hij kan om dat ook te volbrengen.
Kaars en loper, dat hangt af van kerk tot kerk.. wij moeten zelf voor de kaars zorgen en er ligt altijd een donkerrood tapijt in de middengang..
Trouwens, het stadhuis hier vraagt 250 euro om te trouwen op zaterdag en het trouwboekje is plots gestegen van 12 naar 20 euro. In het stadhuis duurt het 10 minuten, ik weet zelf niet of we een glas te drinken krijgen, ik denk het niet want ze hebben nooit gevraagd met hoeveel we komen, en toch vragen ze meer dan de kerk... Dus..
Groetjes!
|
|
Marieke
18-4-2009
|
7-5-2010 10:47:45
fiogf49gjkf0d Ik begrijp het niet! Trouw dan niet voor de kerk hé!
Trouwens ik vind dat zoveel geld niet.
Onze viering via rent a priest kosste alles bij elkaar denk ik 375 € (met misboekjes incl).
+ een zangeres van 500 €, maar het was een prachtige viering.
Je trouwt toch voor elkaar? Ik heb er geen moment spijt van hé.
Voor de kerk zou ik nu ook niet trouwen, uit principe.
Het noemt niks voor niks "kerkfabriek" hé!
Duizenden euro's uitgeven aan vanalles, en dit mag geen geld kosten
tssss
|
|
lesley
12-6-2010
|
7-5-2010 11:24:04
ik had ook graag voor de kerk getrouwd maar mijn vriend zag dit niet zo zitten en toen ik dan de prijs hoorde was mijn besluit toch ook snel genomen hoor. ik vind het eigenlijk een beetje schandalig dat de kerkgemeenschap geld durft te vragen omdat iemand zijn geloof wil tonen aan de wereld door een kerkelijk huwelijk. en wat ik eigenlijk nog erger vind is dat ze dan nog durven rondgaan met een mandje in de kerk voor de genodigden nog geld uit hun zakken te kloppen en dit terwijl ze dan al dik betaald worden door het koppel.
maar ja ik heb enkel mijn wettelijk huwelijk en dat is eigenlijk het enige dat telt voor mij, het feit dat we man en vrouw zijn 12/6 en trouwens ieder moet dit voor zichzelf uitmaken of ze hier geld aan willen geven of niet.
@ marieke: ik vind dat je geen oordeel mag geven over wat mensen spenderen aan hun huwelijk, ik denk dat iedereen wel intelligent genoeg is om voor zichzelf uit te maken aan wat ze duizenden euro's willen uitgeven, tenslotte is wat voor jou belangrijk is niet voor iedereen belangrijk! ik geef mijn geld liever uit aan een fotograaf ( waar ik nog mooie herinneringen kan bewaren aan zijn werk) en aan lekker eten en drinken voor familie en vrienden dan aan een kerk!!!!!
|
|
Lieve
4-9-2010
|
7-5-2010 12:01:09
Ik vind niet dat Marieke een oordeel velt over wat mensen spenderen aan een huwelijk.
Het gaat gewoon over het principe dat mensen duizenden euro's uitgeven aan vanalles maar dan klagen over die 250 euro die de kerk kost.
Als je belang hecht aan je kerkelijk huwelijk, dan heb je er geen probleem mee om daar iets voor te moeten betalen. Net zoals je er geen probleem mee hebt om veel geld neer te tellen voor een fotograaf als je belang hecht aan mooie foto's.
|
|
Mila
5-6-2010
|
7-5-2010 12:42:42
De kerk is zo hypocriet als ze groot is.
Ik doe niet mee aan al die zever!
Als je voor de kerk wil trouwen, moet je het er maar bijnemen en niet over zagen.
@ Dorothea, blijkbaar versta jij niet dat een kerkelijk huwelijk alleen maar show is en dat je inderdaad al ECHT getrouwd bent.
|
|
Sabine
24-7-2010
|
7-5-2010 12:56:26
Wij betalen 200 euro om te trouwen voor de kerk maar krijgen wel onze huwelijkskaars en rode loper van de kerk.
Groetjes
Sabine
|
|
Marieke
18-4-2009
|
7-5-2010 13:05:48
Hallo??!!
Ik ben niet de enige die zegt hé van duizenden euro's uitgeven en dat kan er niet af, kijk eens naar bovenstaande reacties!?
Ofwel trouw je voor de kerk uit overtuiging, hebben wij niet gedaan, vind het nogal een opgefokte boel! ofwel trouw je niet voor de kerk.
en zeg nu zelf 200 € is toch geen onnoemelijk bedrag hé.
Als ik zie wat wij voor onze alternatieve viering betaald hebben, en dat hebben we voor elkaar gedaan, kerk, moest ik nie van weten.
Maar daar is iedereen vrij in natuurlijk.
Ik stel alleen maar vast dat er veel mensen trouwen voor de kerk voor de "show" terwijl het toch om u 2 (!) gaat hé die dag.
en voor de rest, succes zou ik zeggen.
|
|
Maureen
11-9-2010
|
7-5-2010 13:15:29
Bij ons was het 200 euro maar het bisdom heeft het ondertussen verhoogd naar 210 euro.
|
|
Mila
5-6-2010
|
7-5-2010 20:06:43
fiogf49gjkf0d Ik geef Marieke gelijk!
Ik ben ervan overtuigd dat 90% van de trouwers voor de kerk inderdaad trouwen voor de kerk voor de show!
|
|
Kristien & Karolien
25-6-2010
|
8-5-2010 2:39:25
fiogf49gjkf0d het is zo dat er mensen zijn die trouwen voor de kerk voor de show. Mochten wij voor de show willen trouwen voor de kerk voor de show, zouden we er niet zoveel moeite voor doen. 2 vrouwen en de kerk ligt nl. nogal gevoelig daar.
Stellen dat 'echt' trouwen voor de wet is en niet voor de kerk getuigt van niet weten wat 'trouwen voor de kerk' inhoudt. Zelfs al hebben wij voor de Kerk (Rome) geen (kerkelijk)wettelijk huwelijk, mocht ik enkel voor de wet trouwen zou dat voor mij dan weer geen volledige trouw zijn...
|
|
Stéphanie
19-6-2010
|
8-5-2010 9:23:25
fiogf49gjkf0d Wij betalen ook 240 euro voor ons kerkelijk huwelijk. Ik vind het wel belangrijk om voor de kerk te trouwen. Het maakt een speciale dag nog specialer. Het maakt het nog echter.
Op het totale bedrag van deze dag is dit maar een klein deeltje. Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken of ze het al dan niet belangrijk vinden.
|
|
Lieve
26-6-2010
|
8-5-2010 22:07:51
fiogf49gjkf0d Ben het met Marieke eens. Vind het nogal hypocriet eigenlijk. Er worden duizenden euro's uitgegeven aan het avondfeest, foto's,... Maar voor de kerk is 200€ te veel.Want het is "maar" de kerk he, die mogen blij zijn dat er nog eens af en toe mensen naartoe komen. Voor mij is de kerk het hoogtepunt van de dag. Ik kijk het meeste uit naar de kerkdienst, om daar God te danken dat Hij mij zo'n mooie dag geeft. Dat ik van Hem de man van mij dromen gekregen heb, en te vragen of Hij ook de rest van ons leven samen bij ons wil zijn. Daar kijk ik naar uit. Want zonder de kerkdienst zou ik me niet getrouwd voelen. En dan mogen ze daar voor mijn part 1000€ voor vragen.
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires