Nu Online
Momenteel zijn er 684 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

opmerking

9-5-2010 19:55:04
fiogf49gjkf0d
Hallo ,
Moet toch efkes iets van mijne lever .
Vorige week poste ik hier een bericht ivm de kostprijs voor de kerk.
Nu vond ik de reacties nogal ....
Is het soms al opgekomen bij deze mensen , dat er ook toekomstige bruidjes zijn
die geen duizenden euro's hebben om te spenderen aan een huwelijk??
Moeten deze mensen dan gewoon niet trouwen ?
Want wie kan nu geen 240 eurot'jes betalen voor een kerkelijk huwelijk??
Als dat al te veel is ... dan moeten ze maar niet trouwen voor de kerk blijkbaar .
Of misschien gewoonweg niet trouwen ???
Wij hebben niet zo een heel groot budget , geen fotograaf van 1000 euro , geen trouwringen
van 1500 euro ......
Daarom zal ons feest niet minder leuk worden en ook mooi zijn !
Maar budgetbewust !
Willen ons niet id schulden steken om te kunnen huwen !!!!!
Wij zien elkaar heel graag en willen ons ja-woord geven , al is ons budget dan iets minder .

Groeten Nancy

Nancy
16-7-2010
Meld misbruik

Reacties: 23 | Gelezen: 799

Nathalie
17-9-2011
 Meld misbruik9-5-2010 19:58:21

fiogf49gjkf0d
Hoi Nancy,

Je hebt volledig gelijk hoor, vind ik. Wij hebben ook geen groot budget en het zal een supergebudgeteerd huwelijk zijn, en hier ook zonder kerk! En daarbij, trouwen voor de ker kan op een later tijdstip ook nog. Er zijn genoeg bruidjes en bruidegommen hier die ook geen feest van tien of twintigduizend euro kunnen geven. Als mensen dat wel kunnen en willen doen, moeten ze dat doen vind ik. Wie wil er nu geen superfeest! Als ik het kon, zou het ook meer kosten. Wij beginnen nu te plannen. Je mag me altijd een bericht sturen, kunnen we ideeën uitwisselen.
Groetjes

Karmen
29-5-2010
 Meld misbruik9-5-2010 19:59:26

fiogf49gjkf0d
Groot gelijk! Wij trouwen niet voor de kerk, maar dit eerder uit overtuiging, maar ik ben er ook absoluut niet mee akkoord dat religie enkel en alleen nog commerce is!

Nancy
16-7-2010
 Meld misbruik9-5-2010 20:08:39

fiogf49gjkf0d
Wij trouwen wel voor de kerk , maar vinden wel dat ze daar veel geld voor vragen ,
mag toch eens gezegd worden .

sofie
12-6-2010
 Meld misbruik9-5-2010 20:15:16

fiogf49gjkf0d
hey nancy,
vind dat ge groot gelijk hebt.
T'is nie omdat het feest en de rest minder kost dat het daarom nie zo goe gaat zijn!
De sfeer en ambiance moet je zelf maken.
Veel plezier en laat het nie aan je hart komen!!!

rafa
6-5-2011
 Meld misbruik9-5-2010 20:45:14

fiogf49gjkf0d
je hebt volledig gelijk... onze trouw gaat ook niet megaveel geld kosten, gaan ook puzzelen, en op sommige dingen besparen, vb geen te dure ringen, maar gewoon heel simpele maar toch heel mooie ringen, enz... wij trouwen nu wel voor de kerk, maar vinden het schandalig dat ze er zoveel voor vragen, voor een uurke in de kerk te zitten... niet aantrekken, kijk in ieder geval naar uwe eigen portomonee, die er niet akkoord mee zijn, moeten jullie dan maar sponseren he...

Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik9-5-2010 20:54:47

fiogf49gjkf0d
Hey Nancy, ik heb toen op dat topic niet gereageerd, wel gelezen. Denk dat je twee dingen uiteen moet halen en nuances maken.
Is 240 EUR veel geld? Ja... je kan er veel leuke dingen mee doen, absoluut en dan lijkt op eerste zicht die som te veel om te trouwen voor de kerk, welk maar een uur duurt.
MAAR... moet 't wel breder zien, die kerk moet ook onderhouden worden, ook pastoor moet kunnen onderhouden worden, en hij bereid die huwelijksmis ook voor, klopt wel degelijk uren. Jullie verbruiken ook energie daar, al die dingen zijn niet gratis, dus waarom zouden zij alles moeten betalen en zelf nergens inkomsten uit mogen krijgen??

Dus... is 240 euro veel geld? Best wel, maar is 't overdreven voor 'n kerkdienst? Bwah, kan goedkoper, maar het is niet overdreven.

Nu heb ik het niet over mensen die consequent een budgethuwelijk houden hé, maar voor mensen waar er al gemakkelijk 20000-30000 euro kruipt in hele trouw, snap ik wel de bedenking van: "wat is die 200-240 euro op die hele som".

Denk dat je je iets te aangevallen voelt en moet rekenen dat je nu ook al meer duidelijkheid schept waarom je het veel geld vindt.
Bijkomend argument waarom ik die huursom niet gek vind: vele mensen zeggen wel te geloven, maar komen nooit nog naar de Kerk, enkel voor een begrafenis/doop/huwelijk van familielid. Dat wil zeggen dat ze zowel qua energie als materieel (:lees financieel) niets bijdragen aan die parochie, maar als ze komen aankloppen om te kunnen trouwen, dan moet het vanzelfsprekend en gratis zijn. Dat is denk ik toch wat jammere denkpiste. Eigenlijk best egoïstisch... de kerk mag niet vinden dat als je gelovig bent, dat je dat dan ook mag laten zien door ONDER ANDERE regelmatiger naar kerk te gaan, maar wij als bruidjes mogen wel eisen dat het gewoon moet kunnen dat we daar (gratis) trouwen ook al laten we er nooit onze kop zien. Vanuit dat standpunt vind ik die 200-240 EURO ook niet gek, voor mensen die wel zelf lid van die parochie zijn, heb ik meer mensen geweten die NIETS moesten betalen, omdat het dan vanzelfsprekend is.

Sylvie
11-9-2010
 Meld misbruik9-5-2010 20:56:18

fiogf49gjkf0d
Bij ons is het 210 euro voor de kerk. ik vind dat ook veel maar wij willen echt wel een kerkelijk huwelijk. De som is afhankelijk van in welk bisdom je trouwt... Onze pastoor vertelde dat hij maar een heel klein deeltje van die som krijgt. Ik vind dat dan wel schandalig want ik denk dat het bisdom zo al genoeg geld krijgt om te verdelen onder hun. maar tja, we kunnen het niet zelf bepalen he.

gina
9-7-2010
 Meld misbruik9-5-2010 21:10:20

fiogf49gjkf0d
Groot gelijk meisje!

Dorothea
10-9-2010
 Meld misbruik9-5-2010 21:46:22

fiogf49gjkf0d
Wij spenderen nu wel redelijk wat aan ons huwelijk, maar wij vinden de 275€ die wij moeten betalen voor de kerk ook wel vrij veel geld. Maar de pastoor krijgt daar inderdaad heel weinig van. En van dat geld moet ook de koster kunnen betaald worden die de kerk moet klaarzetten voor een trouw, er kruipt veel meer tijd en werk in dan in een wettelijke trouw.

Maar... Ook al is het veel geld, als je dit niet over hebt om voor de kerk te trouwen, dan vind ik dat je ook niet voor de kerk moet trouwen. Alléja, ik kan het niet goed uitleggen... Wij willen écht voor de kerk trouwen, niet omwille van de romantiek, of omdat onze ouders het willen, maar gewoon omdat we ons niet getrouwd zouden voelen zonder dat kerkelijke huwelijk, voor ons is dat het enige huwelijk dat telt. En of ze daar nu 200€ voor zouden vragen of 2.000€, we zouden het nog steeds doen.

Niet alle koppels hebben een even groot budget voor hun huwelijk, maar ik vind dat voor de kerk trouwen een doordachte keuze moet zijn en een oprechte beslissing waar je met hart en verstand volledig achter staat en wat je écht wil. En een bedrag als 275€ zal je dan niet laten tegenhouden, ook al is het rationeel gezien echt veel geld.

Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik10-5-2010 0:01:00

fiogf49gjkf0d
Hey,

Ik vind het niet veel geld omdat dat voor ons zo belangrijk is en het in verhouding met het feest ook niet zoveel is, maar als dat voor jou teveel is vind ik echt wel niet dat jullie daarom niet voor de kerk zouden moeten trouwen. Iedereen heeft volgens mij het recht om voor de kerk te trouwen, ongeacht hun budget.Maar dan heb ik het wel over trouwen voor de kerk uit overtuiging en geloof, en niet voor de mooie foto's of omdat het zo hoort... Vind ik hypocriet, zelfs al betalen die mensen er wel voor...
Misschien eens met de pastoor over praten? Die zal daar zeker en vast wel een oplossing voor hebben als t een goeie is, ik kan me niet inbeelden dat je de eerste zou zijn die met geldgebrek zit en wel wil trouwen...
Maar de mensen die het geld wél hebben en het niet willen betalen, dat gaat er bij mij niet in ...

angela
2-10-2010
 Meld misbruik10-5-2010 8:10:10

fiogf49gjkf0d
ja t'is inderdaad veel geld en daar komt dan bij ons nog bij;
drie ontmoetingsavonden waarvoor je elke keer nog eens 12 euro moet betalen.
we zijn die niet gaan volgen, want het is geen verplichting maar ze hebben wel heel graag dat je het wel doet.

groetjes Angela

Fredie
26-6-2010
 Meld misbruik10-5-2010 8:43:45

fiogf49gjkf0d
Ik sluit me volledig aan bij de stelling van Kathleen. Is 240 € zoveel geld ? En idd, hoeveel bruiden&-gommen die voor de kerk trouwen, zetten daarna nog een voet in de kerk uit geloofsovertuiging ? Als het dan toch uit geloofsovertuiging is, zijn er nog alternatieven zoals Rent-a-priest bvb, die minder duur zijn, hé... en je bent daarmee ook voor God getrouwd. Want daar gaat het uiteindelijk toch om ?

Laura
18-12-2010
 Meld misbruik10-5-2010 9:24:14

fiogf49gjkf0d
Wij trouwen niet voor de kerk omdat we niet geloven simpelweg, we hebben dit niet gedaan voor de prijs. Trouwens, met een budgetvriendelijk huwelijk is niets mis! Wij letten ook op ons budget, wij betalen het helemaal zelf. Wij wilden alleen wel een chique once in a lifetime huwelijksreis en dat doen we dus ook! Een deel van onze spaarcenten kruipt hier nog in.

Als je graag voor de kerk wil trouwen, dan zijn er alternatieven idd om het op een goedkopere manier te doen. Je moet er dan gewoon voor gaan 240 euro is veel geld maar dan moet je mss besparen op iets anders :)

Geniet ervan!! Laura

Tineke
10-7-2010
 Meld misbruik10-5-2010 9:33:28

Hey Nancy,

Ik snap heel goed je standpunt. 240 euro is inderdaad genoeg om in de kerk te trouwen. Met dit geld kan je al iets anders doen.

Anderzijds is het ook dat ze inderdaad de kerk en zo moeten onderhouden, ....

Wij betalen zelfs 250 Euro voor de kerk te mogen gebruiken. Wij brengen onze eigen pastoor mee.

Weet je of uw dag nu veel gekost heeft of niet. Ieder moet naar zijn eigen budget kijken. Je kan toffe feesten hebben voor weinig geld. Je moet van uw dag en feest genieten!!!!

Groetjes

Tineke

Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik10-5-2010 9:38:23

fiogf49gjkf0d
Hey!

Wij trouwen voor de kerk en toen we vroegen wat we moesten betalen zei de pastoor: "Geef wat je kan, het mag 100 euro zijn, maar het kan ook 10euro zijn".
Wij trouwen natuurlijk wel in een heel klein dorpje waar de pastoor een gat in de lucht springt wanneer je verteld dat je er wil trouwen.

1raad: trek het je niet aan wat anderen denken over je budgetvriendelijke trouw. Wij doen het ook! Het is jouw dag!

nele
26-6-2010
 Meld misbruik10-5-2010 10:23:34

fiogf49gjkf0d
wij gaan ook voor een budget vriendelijke trouw.
Ons wettelijk huwelijk vindt plaats op woensdagnamiddag en dan is het bij ons op de gemeente gratis (behalve administratieve kosten)We hebben onze ringen laten maken door een vriendin en hebben 600euro betaald voor 2 witgouden gegraveerde ringen. Mijn kleed heb ik zelf ontworpen en laten maken en heb "slechts" 500euro betaald. Mijn schoenen komen van bij Torfs voor 80euro en mijn oorbellen bij Claires voor 5euro net als mijn haaraccesoires (6euro in totaal). Mijn ketting was slechts 90euro en is ook volledig uit zilver gemaakt.
De uitnodigingen hebben we zelf ontworpen en kwamen op 1euro 20 per uitnodiging met insteekkaartjes bij.
Mijn mama en enkele vriendinnen zorgen voor de bloemen in de kerk net als mijn bruidsboeket waardoor we ook hierop grote kosten kunnen besparen.
Kortom als je bewust op zoek gaat kan je makkelijk goedkope alternatieven vinden.

Kelly
4-6-2011
 Meld misbruik10-5-2010 10:25:51

Wanneer wisten jullie wat jullie moesten betalen? Want ik heb alleen nog maar naar de pastoor gebeld om onze datum reeds door te geven, maar ben eigenlijk vergeten te vragen wat er betaald moet worden.. Hij heeft er zelf ook niets van gezegd..

Marieke
18-4-2009
 Meld misbruik10-5-2010 16:35:03

Voor alle duidelijkheid Rent a priest is niet goedkoper dan 240 €, maar duurder.
maar ik vind als je trouwt voor de kerk uit overtuiging, dan is die 240 € er niet teveel aan, toch? Als dat er niet afkan zeg... sorry hoor.
Langs de andere kant, naam zegt het zelf hé "kerkfabriek"...
Ik ben bewust niet voor de kerk getrouwd, van mij krijgen ze geen cent.
Anders ga ik ook nooit, maar ik heb wel paar honderd € aan rent a priest gegeven,
meet veel plezier!

Annika
10-9-2010
 Meld misbruik10-5-2010 17:46:59

Veel geld is relatief. Ik vind 240 euro veel geld, maar dat heeft nog steeds niets ermee te maken. Als het maar 10 euro zou kosten zou ik het nog niet doen.
Als ik het geld goed besteed vind zit ik er niets mee in om 240 euro te betalen.

Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik10-5-2010 22:44:33

@Marieke: mag ik even vragen hoeveel rent a priest kost ?
Kerkfabriek is naar mijn weten enkel de beheerders van het vermogen van de parochie. Elke parochie heeft dus zijn eigen 'kerkfabriek' en die mensen krijgen daar dus ook niks voor , das gewoon een groepje mensen dus die zich binnen de parochie daarmee bezig houden.
groetjes,
Kristien

Marieke
18-4-2009
 Meld misbruik11-5-2010 8:48:31

Hey Kristien

Ik dacht dat wij 375€ betaald hebben.
Incl misboekjes.
Daarbij hadden we nog eens een zangeres van 500€ (+ receptie) maar dat is onze eigen keueze geweest natuurlijk.
Het was geen goedkope viering, maar ik stond/sta er volledig achter.
Kerk krijgt van mij geen €, laat staan 240 €.
Ik vind niet dat mensen hier moeten komen zagen over zulke dingen.
Ofwel trouw je voor de kerk uit overtuiging & doe je het gewoon.
Ofwel niet (zoals ons) en dan doe je alleen gemeentehuis en/of alternatieve viering.

Maar ik ga er verder niet op reageren, want blijkbaar volgt niet iedereen hier dezelfde mening.

Graziella
12-6-2010
 Meld misbruik11-5-2010 14:25:56

Wij trouwen ook héél budgetbewust !!! En ook in de kerk !! Toen ik onze pastoor om de prijs vroeg begon hij spontaan te lachen !!! ik vroeg me af waarom... Hij liet weten dat het in zijn kerk gebruikelijk was een vrije gift te geven!! Als dat nu 20 euro of 200 euro was - het maakt niet uit !!!
Aan iedereen wie ik het vertel is er ongeloof !!! maar toch is het echt waar...
Grtjs en veel succes

Ashley
18-6-2016
 Meld misbruik17-5-2010 20:45:21

ook wij zijn vorige week bij de pastoor geweest voor een gesprek, ten eerste was hij super onvriendelijk, en dan nog te horen krijgen dat het 200 euro kost.
en nee het is me niet om het geld te doen, maar ik vind het overdreven veel geld en eigenlijk geloven wij niet; wij hebben alvast beslist om niet te trouwen voor de kerk!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info