Terug naar overzicht
Even een vraagje. Ik wist niet dat het mogelijk was voor de kerk te huwen als 1 van beide partijen niet gedoopt is. Ik heb namelijk het volgende probleem mijn aanstaande man is wel gedoopt (in duitsland), maar heeft geen doopakte en weet niet in welke kerk hij dit moet zoeken hij heeft geen familie meer onze pastoor doet nu moeilijk hij zegt dat hij deze akte moet hebben om een huwelijk te kunnen voltrekken. Weet iemand raad
Hoi, Ik had hetzelfde maar bij mij geen probleem. Het parochiesecretariaat die zoeken het op. Ik ben zelf belg en mijn vriend nederlander. De parochie heeft dit voor ons beide opgezocht zonder verder problemen. Groetjes
hey,normaal gezien zoekt de kerk dit zelf op! en je kan kiezen tussen een geloofsbelijdenis en een eucharistische viering en bij het eerste moet je zelfs niet gedoopt zijn!grtjs jessie
normaal gezien moeten ze de doopkerk kunnen vinden aan de hand van het adres van hem/zijn ouders rond de tijd van zijn doop (gewoonlijk worden baby's gedoopt binnen de parochie of in de kliniek waar ze geboren zijn, uitzonderingen hierop bestaan maar die zijn vrij recent). de kerk zou dit dus zelf moeten kunnen vinden... aan de andere kant heb ik ook al eens gehoord van een kerkelijke trouw die een jaar werd uitgesteld omdat het doopcertificaat van de bruidegom niet gevonden/ te vertalen was (kwam uit afrika of turkije geloof ik). een eucharistische viering is natuurlijk ook een oplossing, dan moet de zogezegde niet gelovige beloven het geloof niet in de weg te staan, en de kinderen katholiek op te voeden, succes!
Bij ons heeft de pastoor gewoon gevraagd wanneer we gedoopt waren, geen akte nodig. zal misschien van regio tot regio afhangen,. kan hij zich niet alsnog laten dopen?
het parochiesecretariaat kan dit opzoeken. Wat hierboven gezegd wordt over een geloofsbelijdenis klopt niet, de geloofsbelijdenis is een deel van een kerkelijke viering, in dat deel wordt nl. het geloof beleid. Kan zowel in een gebedsdienst (waar er geen consecratie is maar de rest gelijk is met een huwelijk) als in een eucharistieviering (met ondertekening van het communie dus). Als de doopakte niet gevonden wordt kan je kiezen voor een viering waarin het huwelijksregister niet of alleen door jou ondertekend wordt. Hangt ervan af wat jullie belangrijk vinden, wij mogen het niet tekenen maar in onze ogen is dat niet het belangrijkste van de viering. Als je kiest voor geen of éénzijdige ondertekening kan je pastoor daar normaal geen probleem van maken. Groetjes, Kristien