Terug naar overzicht
Hallo, het is niet meer verplicht om getuigen te hebben. Maar ook wij hebben er toch nog genomen. Ik denk dat er bij de kerk niet echt een aantal opstaat. Ik heb al wel geweten dat een koppel er 4 had groetjes
Eind vorig jaar is definitief beslist dat het niet meer verplicht is om getuigen te hebben. Het maximumaantal getuigen dat je mag hebben is 4 sinds dan. Best eens bespreken met jouw pastoor, maar zo is het beslist vorig jaar. Wij hebben er 3 :-) http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid897502/verplichte-getuigen-bij-huwelijk-nu-toch-afgeschaft.aspx Groetjes Deborah
Als dat ook al doorgevoerd is natuurlijk. Want ik heb daar over gebeld met het gemeentehuis, en die zeiden dat dat idd afgeschaft is, maar nog niet doorgevoerd.. Dat is wel al een maand of 3 geleden.
Wie na 1 juli in ondertrouw gaat mag voor het burgerlijk huwelijk kiezen tussen 0, 1, 2, 3 of 4 getuigen. Ik veronderstel dat dit per koppel is en niet per partner. Hoe het in de kerk zit, weet ik niet.
Bij het kerkelijk huwelijk mag je kiezen! De pastoor waar mijn neef komende zomer bij trouwt, vertelde dat hij ooit een huwelijk meemaakte waar 27 (!) getuigen waren! Mijn schoonzus is Albanees en toen haar dochtertje gedoopt werd waren er 2 peters (en een meter): één christelijke peter en één peter uit Albanië die niet gedoopt was. De christelijke peter was de 'echte' peter voor de kerk, maar ook de Albanese peter mocht tekenen (ook al was dat dan niet 'officieel'). Voor de kerk is veel mogelijk, maar je moet het uiteraard aankaarten.