TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Keshia
26-5-2018
|
28-5-2010 22:43:26
Hallo,
wij geven voor een receptie meestal rond de 35 euro. Voor avondfeest geven we meestal rond de 125 euro.
Groetjes Keshia.
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
28-5-2010 22:46:10
Venesa, je moet naar paar dingen kijken, denk ik, ten eerste jouw gevoel: hoe verwant zijn jullie met die mensen, is 't broer/zus (lijkt me niet uit context), beste vrienden, eerder kennis, ... hoe groter de verwantschap, hoe groter het bedrag, lijkt me logisch.
Anderzijds ook wel beetje in verhouding waarvoor je gevraagd bent, enkel kerk/stadhuis en een receptie en/of avondfeest?
Voor receptie vind ik 25 per persoon als minimum mooi, voor avondfeest 50 minimum per persoon, daarvan vertrek ik. Daarna ga ik kijken naar hoe close we zijn, en naargelang daarvan vermeerder ik mijn bedrag, maar er is niet zo één bedrag, denk dat iedereen zo zijn eigen normen heeft. Toen goede vrienden van ons getrouwd waren vorig jaar, stelde ik hen die vraag, wat ze zoal kregen.
Ze konden er geen patroon in vinden, ze zeiden: "mensen waarvan je het niet verwachtte, kreeg je bij wijze van spreken bijna 'n salarisbedrag, van anderen waarvan je het wel beetje gehoopt/verwacht had, kreeg je nauwelijks een tientje of twee". Daaraan zie je dus dat niet iedereen zoals mij redeneert, maar misschien helpt 't jou wel.
Nederlanders zijn heel anders daarin, mijn aanstaande is ook Nederlander, en heb gevoel dat we heel wat minder gaan krijgen langs die kant, cultuurgebonden of denk ik te veel in cliché, ik weet het niet. Maar feit dat we 'n feest op z'n Belgisch geven, maar dat Nederlanders dat zien als broodjes en koffie/thee, maakt wellicht dat ze minder geld gaan geven. Kan me vergissen hoor.
Succes in ieder geval, ik herken het wel, jouw dilemma... had ik ook de eerste keer. Toen dus voor mezelf bovenstaande opgesteld.
|
|
Venesa
17-9-2010
|
28-5-2010 23:01:33
@ Kathlee
Het is best moelijk, wij geven heel vel geld aan bruiloften uit. Voor de bruiloft elf en ook als kado!! Ik zelf verwacht niet veel als kado voor al niet van zijn vrienden ( die mij nar 2 jaaren nog steeds niet accepteren, maar ja maakt niet uit) eigenlijk helemaal niks!! maar jij hebt mij wel beetje geholpen, nu weet ik hoe veel ik kan en wil geven. Ik moet zeggen dat hij voor nederlanders niet zo gierig is en zijn ouders ook maar heel erg zijn vrienden, het voelt ontezettend goed als je iemand begrijpt
(sorry voor de foutjes maar ben pas 3 jaar in nederland, duits gaat beter heheheh )
|
|
Marieke
18-4-2009
|
28-5-2010 23:55:03
Ik zou 150€ (per koppel) geven als het avondfeest is met eten. Zoiets hebben wij van de meeste koppels ook gekregen. 50€ per koppel voor receptie.
|
|
Carolina
1-8-2009
|
29-5-2010 3:06:15
Schoon bedragen hier. Wij hebben van 80% van de koppels voor het avondfeest (alles erop en eraan) 50 euro gehad.
Zelf vind ik dit ook maar povertjes. Zelf geven wij tussen de 100 en 300 euro. Hangt beetje af wie het is enzo.
groetjes, Carolina
|
|
eline
20-5-2011
|
29-5-2010 8:00:13
wij geven 50 voor receptie
en 80 voor avondfeest
150 euro vind ik al veel ze
enkele trouws doen en mijn salaris is weg :) :)
|
|
evy
1-3-2009
|
29-5-2010 8:18:33
Vind hier heel hoge bedragen terug. Wij kregen met ons huwelijk voor het avondfeest (alles op en aan) van het merendeel zo'n 50-60€ per koppel. Een enkele uitschieter 100€, maar zeker niet meer!
Voor receptie lagen de bedragen rond de 20-25€ per koppel.
|
|
Liesbeth
24-4-2010
|
29-5-2010 9:35:45
Bij ons is standaardtarief:
50 € pp voor avondfeest.
20 à 25 € pp voor receptie.
Op ons eigen trouwfeest was minimum 25 €pp voor avondfeest (vind ik persoonlijk wel weinig), maar meeste was 50 €pp en 15 €pp voor receptie.
|
|
Liselotte
25-6-2011
|
29-5-2010 10:16:52
Hoi!
Wij gaan vanavond naar een receptie en geven 50€!
Zou het het avondfeest zijn, dan zou ik zeker 170/200 geven.
|
|
Stefanie
27-8-2010
|
29-5-2010 10:25:44
Hey,
Hangt er inderdaad vanaf hoe close je bent met het bruidspaar. Twee weken geleden trouwden hele goede vrienden, toen gaven we 150 euro samen. Vorige week naar een trouw van een ex-collega van mijn verloofde geweest en toen 100 gegeven. Ik vind 100 wel een minimum!
Voor receptie zou ik rond de 50 euro per koppel geven.
|
|
Ellen
9-7-2011
|
29-5-2010 11:53:55
Hey
Wij zitten met hetzelfde probleem. Ik was van plan om 75 euro per persoon te geven, alhoewel ik dat nogal weinig vind. Maar we spreken af met vrienden (we willen allemaal hetzelfde geven) en zij vinden dit echt al veel.
Als je nu kijkt naar wat je zelf uitgeeft aan een avondfeest, dan merk ik dat wij rond de 90 à 95 euro zitten per persoon. Ik weet wel dat het niet de bedoeling is dat je het feest terugbetaald krijgt, maar nu ik besef hoeveel het echt kost, vind ik 75 euro per persoon écht een minimum.
Groetjes
Ellen
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
29-5-2010 12:18:23
@Ellen, dat herken ik ook wel 'n beetje. Ik dacht altijd beetje zo te geven dat ze voor jou uit kosten ongeveer kwamen, maar sinds ik zelf bezig ben geweest met trouw, merkte ik ook hoeveel 't in werkelijkheid kost en dat ik er 'n heel fout bedrag voor gaf...
Bijgevolg denk ik wel dat ik meer ga geven in toekomst... welliswaar nog steeds gerelateerd aan wie de personen zijn uiteraard.
|
|
Natalie
17-7-2010
|
29-5-2010 13:30:44
Wij geven als koppel
€50 voor een receptie
en tussen €100 en €150 voor het avondfeest
|
|
Mila
5-6-2010
|
29-5-2010 13:31:23
Minstens €175 per koppel
|
|
Hannelore
7-8-2010
|
29-5-2010 13:57:03
Ik heb in gedachten 50euro per persoon, dus 100 per koppel. Als het een feest is met uitgebreid eten en al, dan zou 'k zeggen 75 per persoon en 150 per koppel.
Voor receptie alleen vind 'k 25 per persoon voldoende.
Als het over dichte familie of goeie vrienden gaat zou ik meer geven.
Ik vind de bedragen hierboven normaal voor een trouw maar ik vrees dat sommige gasten wel een pak minder gaan geven.
|
|
kristel
20-10-2010
|
29-5-2010 14:59:23
wij geven een 85à 100euro bij een receptie en als er avond feest bij is 125-150€ , als familie of hele dichte vrienden
|
|
Véronique
31-7-2009
|
29-5-2010 17:35:34
Wij zijn zelf vorig jaar getrouwd en gemiddeld gaven de mensen €50 voor het volledige diner en voor de receptie +/-€10 à €15. Uitschieters heb je altijd... Zowel naar boven als naar beneden... Zo hebben wij van een koppel €25 gekregen die zowel naar het dansfeest met 2 kwamen als naar de receptie op zondag (wij trouwden op een vrijdag) met 3... Anderzijds hebben we van een nonkel en tante €350 gekregen voor het avondfeest...
|
|
Véronique
31-7-2009
|
29-5-2010 17:36:29
PS: Deze bedragen zijn per persoon: €50 p.p. en €10à15 p.p.
|
|
Kristien & Karolien
25-6-2010
|
29-5-2010 22:07:10
ik verschiet hier enorm van de bedragen die hierboven staan! Wij geven 50 euro ofzo, in onze vriendengroep is dit meestal ook zoiets. Ik krijg de indruk dat er mensen zijn die verwachten van mensen dat ze geld krijgen? Ook ik vind het fijn als mensen een cadeau (en liefst geld in onze situatie) geven, maar dat verwachten van iemand doe ik niet. Vorige week vroeg een klasgenote van me wat ik wou voor de trouw, wel, niks... Ze zei spontaan 'oh, ik kan iets maken voor aan de muur in jullie huis' (ze is nogal kunstzinnig), welja, ik vind dat geweldig tof van haar. Uiteraard gaat ze dan geen enveloppe geven, ik zal er niet minder blij voor zijn...
Evengoed zijn er mensen in onze omgeving die het financieel moeilijk hebben. Van enkele weten we dat, van enkelen heel waarschijnlijk ook niet. Dat kan je vaak niet weten. Ik zou me doodschamen als die mensen geld zouden geven, al is het 'maar' 5 euro. Dat ze er zijn en nette kleren aanhebben kost voor hen ook veel moeite, dat apprecieer ik dan veel meer...
Ik klink hier misschien als tante nonneke, maar das mijn visie erop :)
groetjes,
Kristien
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
30-5-2010 3:43:15
@Kristien, met alle respect hoor, maar dat lees ik niet, ook niet tussen regeltjes door. Het gaat over wat je zou geven en wat ik zou geven, zegt niets over dat ik geld verwacht en liefst zoals ik het zie.
Als ik zeg dat ik "verwacht dat de Nederlandse kant minder gaat geven", moet die verwacht gelezen worden als "ik DENK dat...", maar is geen moeten. Alles wat je krijgt is mooi meegenomen, maar als je daarvoor mensen zou uitnodigen om er win-situatie uit te halen, denk ik dat het saai feestje wordt bij velen. :)
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
30-5-2010 3:43:16
@Kristien, met alle respect hoor, maar dat lees ik niet, ook niet tussen regeltjes door. Het gaat over wat je zou geven en wat ik zou geven, zegt niets over dat ik geld verwacht en liefst zoals ik het zie.
Als ik zeg dat ik "verwacht dat de Nederlandse kant minder gaat geven", moet die verwacht gelezen worden als "ik DENK dat...", maar is geen moeten. Alles wat je krijgt is mooi meegenomen, maar als je daarvoor mensen zou uitnodigen om er win-situatie uit te halen, denk ik dat het saai feestje wordt bij velen. :)
|
|
lesley
12-6-2010
|
30-5-2010 10:09:12
amaai die bedragen dat ik hier lees vind ik echt wauw, alhoewel ik mezelf dan de bedenking maak ( en dit na al veel rond horen bij andere mensen) is dat het merendeel van je genodigden echt niet zulke hoge bedragen geeft hoor.
wij weten dat de mensen van mijn toekomstige zijn voetbalploeg 50 euro per koppel geven voor het avondfeest. persoonlijk vind ik dit echt heel weinig vooral omdat je moet rekenen dat er nog niet 1 persoon van de 2 zijn eten en drinken mee betaald is. wat niet wilt zeggen dat ik op geld uit ben hoor!!!!!
maar ik ben er zeker van dat je toch van +- 80 % van je genodigden gaat moeten rekenen dat je dit slechts maar krijgt van hen. zelf geven we normaal voor een avondfeest 50 euro per persoon dus 100 voor ons 2
|
|
kelly
24-6-2011
|
30-5-2010 12:12:50
amai , ik denk dat ik jullie allemaal zal uitnodigen met zulke bedragen... Grapje. Nee maar ik kijk meestal ook naar de band dat ik met die persoon heb. Ik ben zelf niet echt een 'geld-gever' of toch niet geld alleen. Ik ga altijd zien om iets te kopen al was het een bongo-bon of zo . En daarnaast kan ik dan nog wel iets in het envelopje stoppen. Maar zoals ik al zei , het hangt af met de band . En dan nog hangt het bij mij van de persoonlijke band af , ik zou bijvoorbeeld meer geld geven aan vrienden dan aan bepaalde familie leden... + in mijn geval kijk ik ook wat ik kan missen ! ik ben 22 jaar , ik en mijn vriend wonen sinds enkele maanden samen . beiden komen we van thuis uit . Dus dienden we beiden onze spaarboekjes aan te spreken voor onze inboedel en dergelijke. Veel staat daar nu dus niet meer op , en we zijn aan het sparen voor ons eigen huwelijk. Daarnaast zijn we dit jaar alleen al uitgenodigd op 2 huwelijken , 2 communies en een stuk of 5 verjaardagen... volgend jaar voor ons huwelijk hebben we dan nog eens een huwelijk en enkele verjaardagen...
Wij geven wat we op dat moment kunnen missen... en daarnaast maak ik zelf soms ook eens iets en uit ervaring weet ik dat ze meestal blijer zijn met het cadeautje ( al dan niet zelfgemaakt) en om misschien te antwoorden op wat ik geef op het volgende huwelijke : we geven een bongo-bon van rond de 25 euro en daarnaast geef ik een bepaalde lamp cadeau omdat ik weet dat de bruid deze heel graag wou . Die was iets van een 50 euro denk ik. En da ist. Daarna is het een huwelijk met enkel receptie en daar houden we ons gewoon een de bongobon.
|
|
Liesbeth
24-4-2010
|
30-5-2010 17:24:00
Ik lees hier dat het 90 à 95 € pp kost voor het eten bij bepaalde mensen.
Je kan het zeker goedkoper doen, wij hebben gekozen voor korte receptie, warm buffet en dessertbord, drank hele avond en kwamen toe met 55 €pp!
Je maakt het zelf zo duur als je wil, en ik vind niet dat als je als koppel kiest voor 5-gangen-menu, de gasten hier dan het volledige bedrag als cadeau moeten geven. Dit is mijn mening. In de meeste gevallen is er nog mooie sponsoring van de ouders, dus....
|
|
Kristien & Karolien
25-6-2010
|
30-5-2010 19:48:19
@Kathleen: ik had dat ook niet afgeleid uit jouw bericht, het leek mij gewoon de toon in dit topic, en over het algemeen op dit forum. Verder ben ik het eens met Liesbeth en Kelly!
groetjes,
Kristien
|
|
Ellen
26-6-2010
|
30-5-2010 20:41:30
Amai was een vrijgevige mensen hier op het forum haha! Ik geloof mijn oren niet als ik die bedragen hier lees! Jullie hebben allemaal geluk als jullie zo'n grote cadeau's krijgen haha! Gemiddeld krijg je heb ik gehoord maar 50 euro per koppel. (dus 25 euro per persoon). Een aantal neven/nichten en vrienden van ons zijn reeds getrouwd en daarvan weet ik dit. En zo gaat dat bij ons ook waarschijnlijk het geval zijn. Is bij ons in de familie de gewoonte en bij onze collega's. Dus meer verwacht ik niet, enkel van een aantal vrienden. Daar gaven wij 100 euro aan per koppel. Maar meer als 100 euro zou ik nooit geven, omdat wij nu ook helemaal geen zo'n grootverdieners zijn en moeten zien wat we doen met ons geld, hebben huis gekocht en kindje.
groetjes ellen!
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|