Nu Online
Momenteel zijn er 810 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Welke kerk regio Dendermonde?

31-5-2010 12:49:03
Hey

Als overtuigd christenen, willen wij heel graag voor de kerk trouwen. Alleen zijn wij aan het twijfelen over welke kerk we zouden kiezen.
De traditie zegt dat je de kerk van het meisje moet nemen, maar de kerk dichtst bij mijn ouderlijke woonst, daar ging ik nooit naar de mis. Kies ik dan voor de kerk waar ik wel naar de mis ging? (Dat deed ik wel alleen met Kerstmis, Aswoensdag, Pasen en Pinksteren...)
Of kies ik voor de kerk van het dorp waar mijn vriend en ik nu samenwonen?
Of kiezen we toch best voor de kerk die in de gemeente van mijn ouders ligt?
Of kiezen we voor de meest lichte kerk (= de kerk in het dorp waar de ouders van mijn vriend wonen)?

Kiezen we dus voor de kerk van Grembergen, die van Sint-Gillis Buiten, Sint-Gillis Binnen, de OLV-kerk (hoofdkerk Dendermonde) of de kerk in Moerzeke?

Hebben jullie ervaring met de priesters? Zijn dit aangename mensen? Hebben zij voeling met de maatschappij?

Groetjes
Ellen

Ellen
9-7-2011
Meld misbruik

Reacties: 11 | Gelezen: 1006

An
18-9-2010
 Meld misbruik31-5-2010 13:05:25

Beste Ellen,

wij hebben gekozen voor een kerkje in het dorp waar wij nu samenwonen. Wij dachten dat een huwelijksdag al hectisch en snel genoeg verloopt, dus wilden we geen extra stress door nutteloze kilometers af te leggen...

De zoektocht naar een priester daarentegen ging minder vlot. Blijkt dat er nog maar weinig priesters rondlopen, en meestal zijn ze ook verantwoordelijk voor tal van parochies (lees: ze hebben geen tijd). Wij hebben met twee priesters gesproken, omdat ik bij de eerste geen goed gevoel had. Het was een nogal verstikkend gesprek, correctie: monoloog van de priester.
De tweede priester is een warm en hartelijke persoon, die in de wereld staat en kan relativeren. :°) Het hangt er dus wat van af...
We hebben in totaal 4 priesters gecontacteerd: de ene was niet goed meer te been (gezondheidsproblemen), de andere was dan net met vakantie, de derde wou de mis niet doen in het kerkje van onze keuze, en de vierde was perfect!

De moed dus niet opgeven! Jullie hebben nog wat tijd.

Veel groetjes,
An

Sylvie
11-9-2010
 Meld misbruik31-5-2010 13:26:44

Ik ben ook iemand die heel erg aan traditie houdt maar voor onze trouw hebben we gekozen voor de kerk en de pastoor waar mijn schoonouders en schoonbroer getrouwd zijn, mijn ventje en zijn broer en zus gedoopt zijn en waar ons zoontje ook gedoopt is. Ik ben zelf van helemaal de andere kant van België dus het was niet haalbaar om daar te trouwen.

Sas
8-6-2012
 Meld misbruik31-5-2010 15:13:40

Hey Ellen,

Het kerkje op de Briel te Buggenhout/Baasrode is ook heel tof. Is ook een hele toffe pastoor. Onze dochter is daar gedoopt en de 2de dochter zal daar dit jaar nog gedoopt worden. Wij waren niet van plan om voor de kerk te trouwen maar daar zouden we wel heel graag willen trouwen.

Groetjes
Sas

Els
7-8-2010
 Meld misbruik31-5-2010 16:34:00

Hey ,

Wij trouwen op 7 augustus in het kerkje van de Briel (Baasrode). De priester is echt zeer vriendelijk. De priester in Moerzeke is ook zeer goed, hij was vroeger de priester in onze hoofdkerk van Baasrode.

De andere ken ik niet.

Groetjes en succes!

lynn

Meld misbruik31-5-2010 22:27:48

niet twijfelen: Moerzeke

De pastoor is super!

Femke
25-6-2011
 Meld misbruik1-6-2010 15:52:49

Beste,
Sint Gillis buiten ken ik niet, ik ken enkel Sint Gillis binnen (als je de kerk bedoeld in de Brusselsestraat tenminste).
Heb nog een suggestie, waarom niet het kerkje van Vlassenbroek, vrienden van ons zijn daar getrouwd, super gezellig, niet te groot, en zeeer leuk kader.

groetjes Femke

Femke
25-6-2011
 Meld misbruik1-6-2010 15:52:55

Beste,
Sint Gillis buiten ken ik niet, ik ken enkel Sint Gillis binnen (als je de kerk bedoeld in de Brusselsestraat tenminste).
Heb nog een suggestie, waarom niet het kerkje van Vlassenbroek, vrienden van ons zijn daar getrouwd, super gezellig, niet te groot, en zeeer leuk kader.

groetjes Femke

Femke
25-6-2011
 Meld misbruik1-6-2010 15:52:57

Beste,

groetjes Femke

Femke
25-6-2011
 Meld misbruik1-6-2010 15:52:58

Beste,

groetjes Femke

Ellen
9-7-2011
 Meld misbruik2-6-2010 21:00:49

Hoi

Sint-Gillis binnen is inderdaad in de Brusselse straat. Sint-Gillis buiten is in centrum Sint-Gillis (die grote kerk dichtbij de Potiaulaan).
Vlassenbroek is inderdaad zeer gezellig, maar is dat niet wat te klein? En valt die priester mee?

Bedankt voor de reacties allemaal!!

Als er nog suggesties/raadgevingen zijn, laat maar komen!

Groetjes
Ellen

Vanessa
15-7-2011
 Meld misbruik28-7-2010 12:42:54

Wij zouden willen trouwen in het kerkje van den Briel... kan iemand mij zeggen welke pastoor wij moeten contacteren? Die van Baasrode of die van Buggenhout?
groetjes
Vanessa

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info