Nu Online
Momenteel zijn er 593 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Misboekje - zonder tekst van pastoor erbij??

9-6-2010 14:29:26
Hey iedereen,

Ik heb eens een vraagje: wij zijn deze voormiddag met ons misboekje langs de pastoor geweest. Hij vond het goed, en toen ik vroeg of wij zijn tekst ook kregen om in het boekje te zetten, zei hij "dat is niet nodig, u zal dat ter plekke wel horen". Vrienden van ons zijn 2 maanden geleden door hem getrouwd geweest en zij hadden zijn tekst wel in hun boekje, dus het is niet dat hij dat altijd zo doet.

Van alle voorbeelden van misboekjes dat ik al heb gezien staat steeds de tekst van de pastoor erbij in, hoe is dat bij jullie? Ik vind dit toch maar vreemd. Ook bij de ondervraging als we samen moeten zeggen "ja dat zijn wij" dat zou dan niet in ons misboekje staan. Toch maar raar.

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes, Sanne

sanne
3-9-2010
Meld misbruik

Reacties: 9 | Gelezen: 1110

Adelheid
7-8-2010
 Meld misbruik9-6-2010 14:54:41

Hallo,

Dat is inderdaad heel raar. Ik heb al mijn boekje getypt, maar moet het nog laten goedkeuren door de pastoor zelf. Maar al de boekjes die ik thuis heb liggen van andere trouwdiensten staat er telkens de tekst bij van wat de pastoor te melden heeft.
Misschien heb je elkaar verkeerd begrepen

Grtjs en nog veel succes met de voorbereidingenn

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik9-6-2010 15:02:22

De verwelkoming door de priester, de homilie (= de eigenlijk preek) en het groot dankgebed staat bij ons ook niet uitgeschreven, omdat we vinden dat de priester toch ook nog wat 'vrijheid' nodig heeft. Deze onderdeeltjes worden enkel met het titeltje vermeld. De andere verwoordingen bv. bij de huwelijksinzegening die staat er wel in, hoor! Ik denk dat hij dat zo bedoelt...

Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik9-6-2010 15:37:11

Bij ons staat alles behalve de homilie en de kerkelijke bevestiging wel uitgetypt in het boekje, in overleg met de priester zelf.

De homilie staat er bij mijn weten nooit in, en de kerkelijke bevestiging mag er bij ons niet in, omdat wij een lesbisch koppel zijn, en de kerk dus niet kan bevestigen dat we getrouwd zijn voor God. De priester zou zelf wel iets verzinnen op dat moment.

Het Grote Dankgebed staat er vaak ook niet helemaal in uitgeschreven, maar wij hebben dat wél gedaan, omdat we de formulering daarvan wel belangrijk vinden.
De ondervraging heb ik ook al vaker geweten dat dat er niet instaat hoor! Misschien nog eens vragen of het toch niet kan, als je dat liever wel hebt :)

Els
7-8-2010
 Meld misbruik9-6-2010 16:09:23

Hey Sanne,

Bij ons staan er net zoals bij Véronique alleen tussentitels bij verwelkoming, homilie en hooggebed. We laten onze priester daar ook liever wat vrij in. Andere teksten van de priester hebben we er wel ingezet. Ik denk dat dit niet zo ongewoon is :-). We zijn gisteren met ons boekje naar de priester geweest en het was vrij goed, we moeten niet veel veranderen dus ik ben blij.

Succes nog!

Bie
10-7-2010
 Meld misbruik9-6-2010 16:24:26

Hoi,

Wij hebben wel aales uitgetypt. De pastoor wees daar zelf heel hard op omdat ik ga trouwen met een Nederlander. Daar er blijkbaar grote verschillen zijn tussen België en Nederland vond hij het beter dat we alles uittypten.

Vele groetjes

Bie

jessie
24-7-2010
 Meld misbruik9-6-2010 17:54:14

hey,
bij ons staat alles uitgetypt behalve de homelie en de eerste bijbelse lezing, ja wij hebben wel een eucharistische viering dus wij komen in het boek van het bisdom en daarmee zijn er wel een paar dingen die er zeker moesten instaan, maar hebben toch nog redelijk veel onze zin mogen doen! maar onze pastoor zijn tekst staat erin!
grtjs jessie

angela
2-10-2010
 Meld misbruik10-6-2010 8:27:24

bij ons staat alle tekst vermeld. ik heb het volledig zelf opgemaakt. alleen de homelie niet.wij hebben een gebedsviering

groetjes Angela

frida
6-2-2010
 Meld misbruik10-6-2010 14:22:03

he, ook bij ons was de tekst van de piester niet vermeld in ons misboekje. Zo is de priester toch wat vrij in woorden..Erg vonden we dat helemaal niet. Want ik zelf van van Nederland en mijn man is van België, en zo zei de pastoor bij het wees gegroet geachte aanwezigen wij doen het wees gegroet op zijn Vlaams. ( zo stond het wel vermeld in ons misboekje.)

Dus ik zou me er niet druk over maken hoor!

Groetjes Frida

sanne
3-9-2010
 Meld misbruik10-6-2010 23:00:13

Hey iedereen,

bedankt voor jullie reacties! Ik heb voor de zekerheid nog een naar de pastoor gebeld, en hij zij dat we zijn tekst erin mochten zetten adhv een boek dat we eens hebben meegekregen met standaard formuleringen. Dus we gaan nu de ondervraging en zegening ringen erbij zetten en voor de rest zullen we hem maar wat vrij laten :-)

groetjes, Sanne

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info