TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
inge
15-4-2011
|
9-6-2010 21:56:06
Ik vind dat ze die service moeten bieden (maar ik geef dan ook les in Brussel en wordt hyperambetant van al die weigeringen om NL te spreken....) Als niet iedereen dat kan, of het is niet perfect, zal niemand daar zwaar aan tillen, maar er moet wel een poging zijn, toch?
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
9-6-2010 22:01:23
Waarom zouden ze dat moeten doen? Als zij aan elke gast, één voor één, het menu moeten opdreunen, da's toch van de zotte???!!! 't Is trouwens 'n feestzaal met 'n feest met vaste menu, geen restaurant. Dan ben je UREN bezig, en dat alleen al om 170 keer in gebrekkig Nederlands te horen wat ze gaan eten????
Zet 'n menukaartje op elke tafel in het Nederlands en ze weten ook wat ze eten hé.
|
|
Liselotte
25-6-2011
|
10-6-2010 8:26:36
@Kathleen: ik denk dat ze bedoelde dat ze per tafel het menu zullen presenteren, niet per persoon :)!
Als hun website 3-talig is, dan zou het ook zo moeten zijn dat het personeel drietalig is.
Vraag gewoon of ze hun best willen doen en dan zal het wel in orde komen, geen stress ;)!
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
10-6-2010 8:51:53
@Liselotte, met alle respect naar Lisa toe, maar dan nog... Heb zo nog geen één trouwfeest geweten, daar dienen die menukaartjes nl. voor... Als je in de Walen gaat, kan je je er aan verwachten dat het in 't Frans te doen is, "et pour les Flamands la même chose!"
|
|
Marie
|
10-6-2010 9:45:11
Inderdaad, is het nodig dat het menu uitgebreid mondeling toegelicht wordt?
|
|
Liselotte
25-6-2011
|
10-6-2010 12:30:16
Da was helemaal niet slecht bedoelt hoor Kathleen :)!
Wij doen het ook niet, maar als Lisa dat tof vindt en dat wil, dan is dat haar keuze en dan kan ze ook wel van de zaal "eisen" dat ze het in het nederlands doen. Zeker als de website in drie talen is!
Het is wel zo, dat de Walen er misschien mee gaan spotten. Mijn papa is een waal, dus niets op tegen, maar ze kunnen zich nogal snel opjagen als het over de taal gaat :)!
|
|
Daan
27-8-2010
|
10-6-2010 12:47:23
Er is nog een verschil tussen zich internationaal presenteren en nederlands spreken he.
Als ze zich als internationale feestlocatie presenteren, dan zullen ze wel engels spreken.
Maar welke internationaal belang heeft het nederlands? Geen enkele.
Ik vind dat je dit niet kan eisen, omdat het in Wallonië is.
Was het in Brussel geweest, dan wel. Dat is evident.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar dat zijn zaken waar je op voorhand aan moet denken.
Je kunt toch wel verwachten dat, als je ergens een feest geeft waar de moedertaal anders is, die mensen dat waarschijnlijk ook alles in hun moedertaal zullen regelen. En zeker in Wallonië.
@Lieselotte: het is niet omdat de site in 3 talen is, dat iedereen daar ook 3 talen moet kunnen he. Op de website verleen je een service, om het de mensen gemakkelijker te maken om info in te winnen e.d. Op de locatie zelf is het dan meestal in de moedertaal te doen of in het engels.
Dat is de prijs die je betaald om zaken te doen met mensen die een andere taal spreken.
|
|
Fredie
26-6-2010
|
10-6-2010 13:49:12
Met alle respect voor jullie keuze maar ik moet me bij Daan aansluiten.
Je wist toch van in het begin dat je naar Wallonië ging en dat daar Frans gesproken wordt ?En mbt die website : een cateringbedrijf, restaurant en/of feestzaal in Vlaanderen met een eigen website in 4 talen, heeft daarom toch ook geen 4-talig personeel in huis ? Zou trouwens niet te betalen zijn, he ! Neen, je kan niet eisen dat ze Nederlands spreken, vind ik. Behalve moest er ergens op hun website staan dat al hun zaalpersoneel drietalig is...
Het beste dat je kan doen is idd zelf menukaartjes in het Nederlands voorzien en aan de maître d'hôtel vragen dat hij niet aan elke tafel het menu komt toelichten...
|
|
Véronique
31-7-2009
|
10-6-2010 18:50:17
Ik denk ook dat het vrij langdradig wordt als je aan iedereen het menu moet toelichten (en dan nog in 2 talen, want zij weten niet aan welke tafel welke taal wordt gesproken, tenzij je dat ook nog meedeelt). Dat geeft ook geen meerwaarde aan het eten zelf... Een menukaartje is de simpelste oplossing.
|
|
lisa
17-7-2010
|
11-6-2010 7:53:24
Bedankt voor de reacties, had ook wel zoiets als antwoorden verwacht...
Allereerst is het geen vast menu....het is een feestzaal die met 3 verschillende traiteurs werkt en waarvan je vrij bent om te kiezen en dan ook nog eens gerecht per gerecht.
Dit is ook zo voor de hapjes van de receptie. Het personeel staat erop om per tafel de gerechten toe te lichten, wat wij uiteindelijk initieel een leuk aspect vonden gezien de gerechten die geserveerd zullen worden.
Ik werk ook in Brussel en heb net als Inge soms een heilige allergie aan de weigering van het NL's spreken. Maar goed, zo zit het land nu eenmaal in elkaar.
De feestzaal ligt welgeteld 700m in Wallonie...dus alles is te relativeren op zo'n moment vind ik.
We hebben volgende week afspraak met het personeel en zullen dan eens de mogelijkheden bespreken. Als het niet kan, kan het niet...jammer, maar dan zullen we zoals jullie zeggen gewoon menu's laten drukken :-)
|
|
|
|
Trouwen met zicht op zee!
in Oostende |
Beleef uw feest met zalen 138b!
in Harelbeke |
Stijlvol kader, fijne keuken, zorgvuldige bediening
in Destelbergen |
Feesten in een uniek decor...
in Beveren |
Vakmanschap, motivatie, creativiteit en versheid van de producten zijn ten huize onze sterkste troeven!
in Lokeren |
Uw feest ... onze zorg !
in Zegelsem-Brakel |
Catering with a heart
in Oudenaarde |
|