Nu Online
Momenteel zijn er 650 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

tradities huwelijk

16-6-2010 13:22:18
Nog 20 dagen en bijna alles in orde

Ik heb al wat op google zitten zoeken en rondgevraagd en er zijn verschillende tradities. Doen jullie hier aan mee en zijn er nog andere?

- kousenband gooien
- boeket gooien : ps er bestaan wegwerp boeketten
- bruid neemt rechterarm van bruidegom bij binnengaan kerk en linkerarm bij buitengaan
- trouwringen links verlovingsringen rechts (Hasselt)
- bruidegom slaapt niet bij bruid nacht voor huwelijk
- bruidegom mag het bruidkleed niet op voorhand zien
- bruidegom gaat aanbellen met boeket bij de bruid
- bruidegom wacht aan het altaar
- bruid word door haar vader de kerk binnengebracht
- witte duiven laten vliegen voor geluk
- rijst , ... strooien
- de bruid word gedragen naar de slaapkamer

Tom
7-7-2010
Meld misbruik

Reacties: 13 | Gelezen: 1787

Lieve
26-6-2010
 Meld misbruik16-6-2010 13:27:08

kousenband: nee
boeket gooien: ja
rechter/linkerarm: nee
trouwringen rechts
bruidegom slaapt niet bij bruid
mag ook het kleed niet zien
belt aan met boeket
ga niet met mijn vader de kerk binnen
geen duiven
geen rijst: voedselverspilling. De landen waar rijst vandaan komt hebben vaak inwoners die te weinig eten hebben. En wij dan nog eens met rijst gaan gooien... Dacht het niet!

ilse
7-8-2010
 Meld misbruik16-6-2010 13:34:53

Wat tradities betreft doen wij helemaal niet mee met al de tradities. (behalve een openingsdans en dat naar de slaapkamer dragen zegt mij ook wel wat ;-))

Eerst en vooral wij trouwen niet voor de kerk dus dat altaar-gedoe kan je al schrappen. Wij trouwen enkel voor de wet en hebben 'savonds gewoon een goei fuif ipv een traditioneel trouwfeest. Een openingsdans gaat er wél zijn maar we gaan daarna niet met onze ouders dansen.

Ik ga wel thuis slapen maar da's puur uit noodzaak (moet nogal vroeg bij kapper zijn ;-)) ik had het liever anders gezien. Maar daarna rijd ik zelf terug naar ons appartementje om mij daar om te kleden, mijn ventje gaat mij dus niet af komen halen met een boeket (dat ik overigens zelf ga bestellen en kiezen).

Ik ga mijn trouwring links dragen en mijn ventje zelfs helemaal geen! En een verlovingsring heb ik niet.

En als klap op de vuurpijl is mijn ventje mijn kleed mee gaan kiezen! ;-)

Ja wij doen het niet echt "zoals het moet" ;-) ;-)

en trouwens, moest je er aan twijfelen, ik trouw ab-so-luut niet in het wit ;-)

Het komt er op neer dat het gewoon jullie dag is en dat je gewoon doet waar je goesting in hebt en waar je je goed bij voelt.

Deborah
17-7-2010
 Meld misbruik16-6-2010 13:42:19

- kousenband gooien : doen we niet, ik wil die houden
- boeket gooien : ps er bestaan wegwerp boeketten : doen we ook niet
- bruid neemt rechterarm van bruidegom bij binnengaan kerk en linkerarm bij buitengaan : ik zal de rechterarm van mijn man nemen, aangezien hij zijn linker gebroken heeft en nog wat pijn zal hebben
- trouwringen links verlovingsringen rechts (Hasselt) : de verlovingsringen dragen we eerst links, maar bij het huwelijk verhuist die naar het rechterhand en komt de trouwring links (ze zeggen dat die zo dichter bij het hart ligt
- bruidegom slaapt niet bij bruid nacht voor huwelijk : ik slaap de nacht ervoor bij mijn ouders thuis en mijn man bij ons thuis
- bruidegom mag het bruidkleed niet op voorhand zien : doen we, een leuke surprise de dag zelf voor hem :-)
- bruidegom gaat aanbellen met boeket bij de bruid : ja
- bruidegom wacht aan het altaar : ja
- bruid word door haar vader de kerk binnengebracht : ja
- witte duiven laten vliegen voor geluk : doen we niet
- rijst , ... strooien : er zullen witte bloemblaadjes gestrooid worden, rijst mag niet van de pastoor
- de bruid word gedragen naar de slaapkamer : zal niet lukken denk ik, eerst en vooral voor mijn man zijn linkerarm en ik denk dat we vrij moe zullen zijn :-)

Groetjes Deborah 17/7/10

nele
17-7-2010
 Meld misbruik16-6-2010 13:43:49

- kousenband gooien
Jep heb er 2 gekocht (dezelfde) een voor weg te gooien de ander om bij te houden...

- boeket gooien : ps er bestaan wegwerp boeketten
Ja weet niet hoe het eruit ziet maar wel dat er zeker orchideeen inzitten. Dus die kan je niet drogen dus gooien die handel (wel 250 euro dat door de lucht gaat maar ja)

- bruid neemt rechterarm van bruidegom bij binnengaan kerk en linkerarm bij buitengaan
Wij trouwen niet voor de kerk en ik loop altijd links van hem dus...

- trouwringen links verlovingsringen rechts (Hasselt)
Trouwring en verlovingsring vormen 1 geheel

Wij slapen ook apart

Wij zien elkaar in kledij de dag van de trouw

Bij ons ook

wij trouwen niet voor kerk maar wel alternatieve viering. Hij wacht wel vooraan op mij

Papa is er niet meer mijn oom (broer papa) en mijn broer brengen mij naar voren.
Mijn vriend gaat worden gebracht naar voren door zijn mama.

Na de alternatieve viering

- rijst , ... strooien
Geen idee afwachten wat de mensen doen

Wij slapen op hotel maar de eerste keer dat we terug thuis komen draagt hij me over de drempel

Maaike
16-4-2011
 Meld misbruik16-6-2010 13:57:47

- kousenband gooien: neen, dat is mijn 'something blue', dus dat hou ik :)
- boeket gooien: doen we ook niet
- bruid neemt rechterarm van bruidegom bij binnengaan kerk en linkerarm bij buitengaan: ik loop meestal links van hem, dus dat zal die dag niet anders zijn
- trouwringen links verlovingsringen rechts (Hasselt): ja
- bruidegom slaapt niet bij bruid nacht voor huwelijk: daar zijn we nog niet uit :)
- bruidegom mag het bruidkleed niet op voorhand zien: absoluut! Mijn kleed zal bij mijn ouders thuis hangen, zodat hij het zéker niet op voorhand te zien krijgt.
- bruidegom gaat aanbellen met boeket bij de bruid: ja, van het boeket zal ik niets afweten.
- bruidegom wacht aan het altaar: nee, we gaan samen (als laatste) binnen
- bruid word door haar vader de kerk binnengebracht: nee, die zal samen met mijn moeder in de suite lopen.
- witte duiven laten vliegen voor geluk: ja, mijn schoonvader in spé is duivenmelker, dus dat mag niet ontbreken.
- rijst , ... strooien: niet op ons initiatief
- de bruid word gedragen naar de slaapkamer: denk ik wel

Groetjes
Maaike

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik16-6-2010 14:40:24

- kousenband gooien: niet gedaan! Heb hem trouwensmaar tot 's middags aangehad! Tegen de middags zakte hij al tot aan m'n enkels! :-)
- boeket gooien : nope
- bruid neemt rechterarm van bruidegom bij binnengaan kerk en linkerarm bij buitengaan: ik ging met m'n papa binnen! Ik had wel mijn man z'n linkerarm vast bij het buitengaan
- trouwringen links verlovingsringen rechts (Hasselt): ik had geen verlovingsring (wel een verlovingsketting met een prachtige boodschap!!!) ik draag mijn trouwring rechts
- bruidegom slaapt niet bij bruid nacht voor huwelijk: inderdaad! Hij ging naar zijn ouders slapen en ik bleef in ons huis (was praktisch het eenvoudigste ivm het vervoer)
- bruidegom mag het bruidkleed niet op voorhand zien: tuurlijk niet! niemand heeft het trouwens gezien, enkel mijn nicht! Dus ook voor mijn ouders was het een grote verrassing!
- bruidegom gaat aanbellen met boeket bij de bruid: ja!!!
- bruidegom wacht aan het altaar: niet echt, hij komt voor mij binnen met de mama en m'n papa en ik onmiddellijk erachter
- bruid word door haar vader de kerk binnengebracht: yes
- witte duiven laten vliegen voor geluk: nee! Toen mijn neef trouwde, kneep zijn toekomstige iets te hard aan die duif, zodat die duif wat liet vallen... Recht op het kleed... Mag er niet aan denken!
- rijst strooien: kilo's!!! Allemaal dankzij de collega's! :-s Ach dat hoort erbij en is een teken van vruchtbaarheid! Dat argument van 'arme kinderen' vind ik ook maar flauwekul... Dan mag je je niks meer permiteren. Want je kan het altijd 'met minder doen', maar dat doen we ook niet!
- de bruid word gedragen naar de slaapkamer: neen, niet aan gedacht... We hadden trouwens onze armen vol met cadeaus!

Nog een traditie die wij hebben gedaan is het 'schieten' de dag voor we trouwden en een hartje branden in het asfalt voor ons huis: http://robbyenveronique.bruiloftsite.nl/site_fotoboek2.php?fotoboek_id=44340

Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik16-6-2010 15:05:14

- kousenband gooien:
Heb er één gekregen, maar denk het niet.
- boeket gooien :
Zou het liever op graf van opa leggen, maar gooi misschien wel andere versie van boeketje.
- bruid neemt rechterarm van bruidegom bij binnengaan kerk en linkerarm bij buitengaan:
Yup, maar is gewoon praktisch, want je komt binnen langs die zijde, gaat zitten, draait om en dan heb je den andere arm
- trouwringen links verlovingsringen rechts
Ja: protestants
Yup.
Yup.
Yup.
Denk het, hebben we nog niet overlegd.
Nope.
NO WAY! Panische angst voor duiven. :)
- rijst , ... strooien
Nope, kei-slecht voor de vogel(stront) hun maagje zet daarvan uit met vaak de dood als gevolg
Geen idee, maar gezien zijn rug raad ik het hem af. :)

Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik16-6-2010 15:06:39

Correctie, trouwringen dragen wij RECHTS.

Yves

Meld misbruik16-6-2010 15:18:10

Beste Tom,

Misschien kan je het ook vanuit een andere invalshoek bekijken.

Sommige zaken leveren leuke plaatjes op die je album kunnen opfleuren.
Wie wil er nu geen mooie huwelijksfoto´s?

Ik denk maar aan het boeket gooien, rijst ...of beter bloemblaadjes in de vorm van hartjes die in wit of rood verkrijgbaar zijn,...duifjes,...

Maar je moet doen waar jullie je goed bij voelen. Het is jullie dag!

Veel succes!
Yves

jessie
24-7-2010
 Meld misbruik16-6-2010 15:53:10

kousenband weggooien: nee

boeket weggooien: nee (heb mij laten vertellen dat je dan iemand anders geluk wenst met jou ventje)

bruid neemt rechterarm van de bruidegom bij het buiten gaan

trouwring: rechts

bruid slaapt niet bij bruidegom: ga bij mijn ouders slapen!

bruidegom ziet het bruidskleed niet: ja ik mag zijn kostuum ook niet zien!

bruidegom gaat aanbellen met boeket: ja

bruidegom wacht aan het altaar: ja

bruid wordt door haar vader binnengebracht in de kerk: ja

duiven laten vliegen voor geluk: ja en daarna laten de kindjes witte ballonnen op voor de overleden!

rijst: nee mag niet van de gemeente hebben in de plek een hartjeskanon!

bruid wordt binnen gedragen: sorry dat zullen we moeten afwachten!

grtjs jessie

Jennifer
30-7-2010
 Meld misbruik16-6-2010 21:51:27

* kousenband gooien: nee
* boeket gooien: ja
*bruid neemt rechterarm van bruidegom bij binnengaan kerk en linkerarm bij buitengaan: nog niet over nagedacht
* trouwringen links verlovingsringen rechts (Hasselt): da wordt bij ons ook gedaan (OVL)
* bruidegom slaapt niet bij bruid nacht voor huwelijk: ja
* bruidegom mag het bruidkleed niet op voorhand zien: ja
* bruidegom gaat aanbellen met boeket bij de bruid: ja
* bruidegom wacht aan het altaar: neen: bij ons is het namelijk de traditie om door vader * binnengebracht te worden tussen de muren van ons familie, en dat op het einde van de muur (halverwege de kerkgang dus) de pastoor ons komt halen, en ons als koppel naar het altaar brengt
* bruid word door haar vader de kerk binnengebracht: deels
* witte duiven laten vliegen voor geluk: te duur :)
* rijst , ... strooien: geen idee met wat ze gaan gooien, hopelijk nie me stront :)
* de bruid word gedragen naar de slaapkamer: ja

Something old; bleu, borrowed and new is ook traditie.. maar dat zou een ander voor je moeten doen, ik heb dit voor mijn zus gedaan bij haar huwelijk

Veel plezier nog bij de verdere voorbereidingen, en een prachtige dag gewenst...

groetjes ...

Astrid
11-9-2010
 Meld misbruik17-6-2010 10:27:19

Wat ik denk dat ik ga doen :-)

* kousenband gooien: nee, ik koop dit zelfs niet... Ik, persoonlijk, vind daar niets aan. Ik vrees net zoals hierboven gezegd dat het indd zou afzakken.
* boeket gooien: nee.
*bruid neemt rechterarm van bruidegom bij binnengaan kerk en linkerarm bij buitengaan: nog niet over nagedacht, ik doe wat de ceremoniemeester zegt :-), we betalen hem ervoor :-)
* trouwringen links verlovingsringen rechts (Hasselt): ja
* bruidegom slaapt niet bij bruid nacht voor huwelijk: ja, we slapen elk bij onze ouders.
* bruidegom mag het bruidkleed niet op voorhand zien: ja, dat in geen instantie!!! Ik vind gewoon de magie erachter leuk... De nieuwsgierigheid dat ik toch kan opwekken bij mijn verloofde. Is anders nooit nieuwsgierig :-)
* bruidegom gaat aanbellen met boeket bij de bruid: ja, hij gaat er 's morgens om.
* bruidegom wacht aan het altaar: Ja, en mijn vader brengd me naar het altaar.
* bruid word door haar vader de kerk binnengebracht: zie hierboven :-)
* witte duiven laten vliegen voor geluk: nee, allergisch en heel veel schrik van de duiven zelf en hun 'stront'...
* rijst , ... strooien: ja, des iets waar ik geen vat op heb... En ga ook niet naar alternatieven zoeken om aan de kerk te zetten. Ze brengen gegarandeerd toch rijst mee... dus dat zouden kosten op het sterfhuis zijn.
* de bruid word gedragen naar de slaapkamer: ja, Bart oefent nu en dan zelf is... :-)

Groeten,
Astrid
astridenbart110910.bruiloftsite.nl

kristel
1-7-2011
 Meld misbruik4-8-2010 11:01:26

- kousenband gooien NEEN, DEZE WORDT VERKOCHT PER OPBOD
- boeket gooien : ps er bestaan wegwerp boeketten WEET IK NOG NIET, INVRIEZEN, GOOIEN OF OP M'N BROER Z'N GRAF LEGGEN...
- bruid neemt rechterarm van bruidegom bij binnengaan kerk en linkerarm bij buitengaan NEEN, MIJN VADER BRENGT MIJ NAAR HET ALTAAR
- trouwringen links verlovingsringen rechts (Hasselt) HEBBEN WE NOG NIET BELSIST, TZAL DIT OF OMGEKEERD ZIJN
- bruidegom slaapt niet bij bruid nacht voor huwelijk YUP, IK SLAAP BIJ MIJN OUDERS THUIS DIE NACHT
- bruidegom mag het bruidkleed niet op voorhand zien DAAR ZIJN WIJ HEEL HEEL STRIKT IN!! HIJ KRIJGT HET NIET TE ZIEN
- bruidegom gaat aanbellen met boeket bij de bruid YUP, AL DENK IK DAT IK WEL ZAL HELPEN BIJ HET KIEZEN VAN DE BLOEMEN VOOR HET BOEKET
- bruidegom wacht aan het altaar YUP
- bruid word door haar vader de kerk binnengebracht YUP
- witte duiven laten vliegen voor geluk NOP, TE DUUR, EN NIET DE GEWOONTE BIJ ONS, MSS WEL WITTE BALONNEN, DAT MOET NOG BESPROKEN WORDEN
- rijst , ... strooien WSL WEL, AL HEB IK DAAR GENE SIKKEPIT OVER TE ZEGGEN
- de bruid word gedragen naar de slaapkamer DAT VALT AF TE WACHTEN, EN NATUURLIJK HANGT DAT OOK AF HOEVEEL PINTEN ER ZIJN BINNENGEGLEDEN BIJ MIJN VENTEKE ...

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...