Nu Online
Momenteel zijn er 455 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Ceremoniemeester of niet?

18-6-2010 10:56:23
Een ceremoniemeester lijkt me wel handig maar toen ik het thuis vertelde was de reactie "het wordt toch geen te stijve bedoening?". Blijkbaar werd een ceremoniemeester in mijn ouders hun tijd enkel gebruikt door de chique, rijke mensen. Nu twijfel ik ergens wel want het is inderdaad niet onze bedoeling van er echt een stijf huwelijk van te maken. Het is vooral omdat we ook voor de kerk trouwen dat het mij wel praktisch leek. Wat is jullie ervaring? Te stijf dan of niet? Wat doet die mens juist allemaal?

Kim
21-5-2011
Meld misbruik

Reacties: 16 | Gelezen: 1228

Annelies
2-10-2010
 Meld misbruik18-6-2010 11:09:06

Beste Kim,
Onze ceremoniemeester heeft gevraagd naar wat wij willen. Wij vinden dat een beetje etiquette daar wel bij hoort, zonder dat het een super stijve bedoening wordt. Maar wil je het los, dan zal het is een losse sfeer verlopen. Dat hangt misschien wel af van welke ceremoniemeester je kiest.
Het is vooral heel handig om iedereen op tijd op de juiste plaats te krijgen.

Lieve
4-9-2010
 Meld misbruik18-6-2010 11:11:31

Wij nemen geen ceremoniemeester. Op het huwelijk van mijn nicht vorig jaar was er wel eentje en ik vond het allemaal nogal stijfjes overkomen daardoor. Het was wel een erg mooi huwelijk, maar niet mijn stijl.

Anderzijds ben ik er wel van overtuigd dat het handig is om iemand te hebben die een aantal zaken in goede banen leidt. Wij hebben dus een nicht gevraagd om de misboekjes uit te delen, mensen te tonen waar ze mogen gaan zitten en tijdens de viering de bruidsmeisjes te begeleiden (zeggen wanneer ze moeten voorlezen en wanneer ze de ringen mogen brengen).

ilse
9-7-2011
 Meld misbruik18-6-2010 14:01:51

hoi,

Wij nemen ook geen ceremoniemeester maar vragen aan 1 persoon die goed is in timemanagment om de tijd in de gaten te houden. Een vriendin van mij had er wel een en dat was echt zo geforceerde boel. Zelfs het kussen was op commando!
Neen ik heb liever mijn eigen ding, en zo zal het ook wel lukken!

groetjes

Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik18-6-2010 14:16:31

Ook hier familie/vrienden die wat kleine praktische taakjes vervullen die anders ceremoniemeester zou doen, zij kunnen dat evengoed, maar gratis en toch zal het zijn zoals WIJ het willen zonder teveel stijfburgerlijk gedoe.

Jessy
18-9-2010
 Meld misbruik18-6-2010 15:51:24

Wij hebben er ook geen. We hebben er zelfs eigenlijk geen nodig.
Aan de kerk worden de misboekjes door mensen van de kerk uitgedeeld (die doen dat altijd vrijwillig). De mama van ons bruidsmeisje zal ervoor zorgen dat ze alles stipt doet.

En in de zaal zorgt de maître van de zaal dat de mensen ontvangen worden en dat ze hun plaats toegewezen krijgen.

Voor mij ook geen stijve bedoening en heb er zeker ook geen 1500 euro voor over. :)
Maar iedereen doet hier natuurlijk mee wat ze zelf willen hé :)

Stephanie

Meld misbruik18-6-2010 15:58:30

ja ik vroeg mij dat ook af, wat een ceremonie meester nog zowal doet? Wij zouden ook 2 vrienden vragen, maar weet niet juist wat ik ze moet vertellen over de taken.

Misboekjes uitdelen, muziek opzetten, suite in juiste volgorde kerk binnensturen,....ben ik nog iets vergeten?

Sabine
2-7-2010
 Meld misbruik18-6-2010 17:31:03

Wij nemen er wel één omdat die dan iedereen "op tijd" overal kan krijgen.Naar hem luisteren ze wel .Zelf lukt je dat niet want iedereen blijft rond je plakken en wij willen echt wel stipt aan tafel anders duurt het te lang voor we kunnen dansen.

Sharon
4-9-2010
 Meld misbruik18-6-2010 18:04:30

hey,
wij hebben er ook één. maar het is wel een kennis, die het al een paar keer heeft gedaan bij andere trouws en dus ervaring heeft. zo is het geen stijve bedoening en moet je geen zorgen maken over kleine dingetjes op je grote dag.
groetjes

Evi
27-8-2011
 Meld misbruik18-6-2010 18:58:29

Wij twijfelden ook heel erg, zeker omdat we al veel stijve bedoeningen hadden meegemaakt hierdoor. Maar toen we op gesprek gingen bij onze fotograaf vroeg ik hem of hij een ceremoniemeester nuttig vond (aangezien hij het hele jaar door huwelijken doet heeft hij al veel gezien en veel ervaring) antwoordde hij onmiddellijk en overtuigd "JA neem dat! niet twijfelen!" "die persoon leidt alles in goede banen en zorgt voor de kleine dingen waar niemand anders tijd voor heeft, hij kalmeert de bruid,... enz"
Het enige dat is, zoek een ceremoniemeester waar je je goed bij voelt en die niet te stijf is. Spreek eens af met die persoon en dan kan je al direct bij een 1e gesprek zien of het een meegaand iemand is of eerder stijf.

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik18-6-2010 20:03:30

Wij hadden er ook géén!
Wat doet een ceremoniemeester allemaal?
- De klok in het oog houden --> kan je perfect zelf als je de suite vooraf goed brieft hoe de dagindeling eruit ziet + ook de mensen van het vervoer en de fotograaf een tijdsindeling geeft
- zorgen dat iedereen op de juiste plaats loopt (kan ook perfect als je het de mensen gewoon op voorhand zegt en ook de fotograaf begeleidt dit voor een stuk)
- je aanmelden op het stadhuis --> Onze fotograaf reed voorop met zijn eigen auto zodat hij onze aankomst aan het stadhuis kon vastleggen op foto. Toen hij aan het stadhuis aankwam, meldde hij dat we op komst waren. Zo stond de bode ons al op te wachten om ons naar de feestzaal te begeleiden. In het stadhuis zelf zegt de bode waar je moet zitten, wanneer je moet rechtstaan,... en dit allemaal gratis en voor niks!!!
- hij neemt de bloemen aan die je krijgt aan de kerk en / of stadhuis en brengt ze naar de auto (bij ons deden de getuigen dat)
-...

Je ziet, allemaal dingen die je perfect zelf of door iemand anders kan laten doen!

Kim
21-5-2011
 Meld misbruik18-6-2010 21:00:19

Evi, idem hier, zowel fotograaf als videograaf zeiden ook van dit toch te doen .. Anders zouden zij de taak wel wat op zich nemen maar 't leek mij toch niet alsof ze dit graag deden ;)

Charlotte
18-9-2010
 Meld misbruik19-6-2010 9:13:32

Wij hebben een ceremoniemeester, gewoon om ook wat stress weg te nemen. Die zorgt ervoor dat iedereen op tijd overal is en weet wat ze moeten doen. Mijn vriend zijn familie is niet zo goed in het op tijd komen, dus het zal wel van pas komen denk ik. Natuurlijk moet je wel wat zien dat je je op je gemak voelt bij die persoon en dat het inderdaad geen te stijve bedoeling wordt. Onze ceremoniemeester is er wel enkel voor het burgerlijk en kerkelijk huwelijk. Iemand zei hier dat ze hier geen 1500 euro wil aan geven, zoveel kost dat toch niet? Wij betalen 250 euro.

Nele
4-6-2011
 Meld misbruik21-6-2010 15:31:07

Beste Kim
wij nemen er geen. We spreken wel vrienden aan die de taakjes wat op hun nemen.
Bij ons ook vooral: geen stijf gedoe. Ik hoorde van mensen zeggen dat de ceremoniemeester dan zegt welke knopen er open moeten en welke dicht bv van de mannelijke kostuums. Om eerlijk te zijn, wil ik vooral dat mensen zich die dag goed voelen en hoeveel knopen er dan open of dicht zijn kan mij niets schelen. Bovendien staat iedereen dan op de foto zoals hij/zij is. Dat is mijn mening natuurlijk...

Nele
4-6-2011
 Meld misbruik21-6-2010 15:31:10

Beste Kim
wij nemen er geen. We spreken wel vrienden aan die de taakjes wat op hun nemen.
Bij ons ook vooral: geen stijf gedoe. Ik hoorde van mensen zeggen dat de ceremoniemeester dan zegt welke knopen er open moeten en welke dicht bv van de mannelijke kostuums. Om eerlijk te zijn, wil ik vooral dat mensen zich die dag goed voelen en hoeveel knopen er dan open of dicht zijn kan mij niets schelen. Bovendien staat iedereen dan op de foto zoals hij/zij is. Dat is mijn mening natuurlijk...

Kim
21-5-2011
 Meld misbruik21-6-2010 17:37:46

Maar dan vraag ik mij af ... Kan je zo'n dingen niet bespreken met een ceremoniemeester? Dat het niet té stijf moet zijn? Ik heb inderdaad ook al dingen gezien van hoed allemaal in dezelfde hand en in dezelfde richting enz. en dat wil ik ook totaal niet. Ik wil dat iedereen draagt wat hij wil (en waar hij/zij zich goed in voelt) en dat het er vrij losjes aan toe gaat. Anderzijds wil ik wél iemand die alles wat stuurt en begeleidt, zorgt voor de timing, volgorde om kerk binnen te gaan, .. Ik zie eigenlijk niet echt vrienden van ons zo'n dingen doen.

Odile
7-5-2011
 Meld misbruik1-7-2010 7:28:02

Hé Kim,
Wij hebben wel voor een ceremoniemeester gekozen. Lief wilde het eerst niet, maar onze fotograaf raadde het toch ook echt wel aan. Die van ons neemt toch wel een flink aantal taken van ons over (alle afspraken met "leveranciers" zoals fotograaf, videograaf etc) nog eens herbevestigen in de laatste week voor het huwelijk, draaiboek maken, genodigden hun plaats aanwijzen in de kerk, hij geeft aan wanneer de muziek moet starten, etc.
Hij blijft bij ons tot de receptie begint, en daarna neemt de maître van de zaal het van hem over.
Ik ben een stuk geruster nu we hem hebben ingehuurd, ook al omdat ik een controlefreak ben en anders zelf alles in de gaten ga houden, wat niet erg ontspannend is op zo'n dag.
Dat Jef in de laatste weken de controle overneemt vind ik echt heel fijn, Lief en ik kunnen ons dan onbezorgd voorbereiden op onze grote dag zonder ons druk te moeten maken over details. Bijkomend voordeel is dat de ceremoniemeester een vreemde is en iedereen dus automatisch eerder zal doen wat hij vraagt, dan als jullie vrienden die taak op zich zouden nemen.
Jullie bespreken trouwens met de ceremoniemeester hoe jullie trouw er uit gaat zien, en als het een goede is past hij zich aan jullie wensen aan. .

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...