Terug naar overzicht
Misschien een domme vraag - Maar wat betekend "ondertrouw" ???? Nog nooit van gehoord, "In ondertrouw gaan" ????? Grtjs Graziella 13 dagen getrouwd zonder in "ondertrouw" te zijn geweest.... hahahaha
Hallo Graziella, dat moet je toch doen zeker 14 dagen voor het huwelijk zelf. Je moet dat doen in het gemeentehuis. Groetjes
Ondertrouw is het vastleggen van jullie datum bij de gemeente, toch ? Dat moet iedereen toch wel doen, lijkt me ;-)
Om te kunnen trouwen moet je eerst in ondertrouw gaan. Minimaal 2 weken voor de trouwdatum moet de huwelijksaangifte zijn gedaan. De huwelijksaangifte is dan precies een jaar geldig. Als er binnen dat jaar niet wordt getrouwd moet deze weer opnieuw worden aangevraagd. De huwelijksaangifte wordt gedaan in de woonplaats van de bruid of bruidegom. Bel van te voren de burgerlijke stand in de plaats waar jullie in ondertrouw gaan wat je moet meenemen. Over het algemeen wordt er het volgende gevraagd: Kopie legitimatie van de getuigen;Legitimatie van jullie beiden;Afschrift van de gemeentelijke basisadministratie waarin de burgerlijke staat en de nationaliteiten staan vermeld;Verschuldigde leges;Eventueel bewijs van echtscheiding;Eventueel bewijs van overlijden vorige partner. Is dat niet iets anders :-)? Ik weet het niet meer nu ;-). groetjes
Bel van te voren de burgerlijke stand in de plaats waar jullie in ondertrouw gaan wat je moet meenemen. Over het algemeen wordt er het volgende gevraagd:
heyhey, Denk dat beide hetzelfde zijn hoor! Je moet idd in het gemeentehuis de datum gaan vastleggen en dan moet je identiteitskaart van koppel en copy van getuigen meehebben. Ze zoeken dan ook geboortebewijs op. Je moet dan mooi betalen en dan krijg je papieren mee waarop de datum van jullie trouw en het uur vermeld staan. Duurt op zich niet zo heel lang hoor! Je kan dit 6 maanden van te voren al doen en ten laatste 2 weken voor het huwelijk (bij ons in antwerpen centrum toch). Voor ons was het belangrijk om echt 6 maanden van te voren te gaan, want hebben strak tijdschema de dag zelf. We wilden dus absoluut 10u30 hebben. In sommige gemeenten is er ook een maximaal aantal koppels dat op een bepaalde dag kan trouwen. Dus daar moet je ook wel rekening mee houden... groetjes
:-))))))))) Oké ahhhhhh Dus eigenlijk gewoon de huwelijksaangifte = ondertrouw???? Dat had ik/wij inderdaad in Februari ergens al gedaan - Toen ook gelijk datum en uur vastgelegd, maar verder hebben we niets moeten doen (ook niet een paar weken voor de trouw...) We hebben toen de administratieve kosten voor het huwelijksboekje ed moeten betalen en hebben toen ook al de parkeerkaarten (voor aan het stadhuis) meegekregen... Als het dat maar was !!!!! Ik kreeg al schrik !!! Stel je voor... :-)))) Bedankt dames, Fijn, weer iets bijgeleerd !!!! Grtjs en nog véél succes met de voorbereidingen, voor ons is het jammer genoeg al achter de rug....
Ahn zo wel onze datum ligt dus vast maar ik heb nog niks moeten betalen of zo en ook nog geen papier mee gekregen :-) maar zal wel goed zijn :-). Sorry wou u niet doen schrikken. Ja nu kan je genieten als getrouwd koppeltje he ;-). Dankuwel allebei. Groetjes
bij ons vroegen ze om 2 tot 3 maanden voor onze trouw naar t gemeentehuis te komen. we moeten enkel onze identiteitskaarten meebrengen. groetjes Angela
Wij hebben ook niks moeten betalen bij onze aangifte, blijkbaar is trouwen in onze gemeente gratis! En dat papiertje hebben we eerst ook niet gekregen, maar ik ben achteraf terug gegaan want ik had het nodig voor extra dagen verlof op het werk (voor ons en onze ouders) en het voorhuwelijkssparen.
Moet je dat tonen voor je voorhuwelijkssparen ook? Groetjes
Wij waren 15 euro kwijt ... Valt nog mee he ... Voor het trouwboekje lieten ze weten - maar we hebben bij onze trouw ook een heel mooi kunstwerkje van een lokale kunstenaar... :-))))) Grtjs en nog veel succes Allemaal !!
Ja amai wij 91 euro :-o. groetjes
In ondertrouw gaan is een term die in Nederland gebruikt wordt. Hier zegt men dat niet echt. Wij hebben enkel het huwelijksboekje al moeten betalen en na de trouw ging de rekening worden opgestuurd. We hebben ook geen document gekregen.
Hey, Wij zijn gisteren in ondertrouw 'gegaan'. We hebben 10 Euro betaald voor het boekje en 200 !!! Euro voor het huwelijk zelf op zaterdag 31.07. Blijkbaar is het op zaterdag veel duurder dan op vrijdag (75 Euro). @ Eline: Wij zijn nog aan het wachten op het telefoontje van FDO voor onze ringen... Hopelijk zijn ze ons niet vergeten. Grtjs
Jep, bij kleine gemeentes bellen ze je wel als je "vergeet" in ondertrouw te gaan. Maar in België gebruiken ze die term ook hoor. Deze stond zo op onze officiële papieren... Wij moeten hiertoe 6 weken op voorhand terug naar het gemeentehuis gaan, met de cashbetaling en de adresgegevens van ouders en getuigen, tesamen met hun rijksregisternummers. Enventueel met een copie ook van het huwelijkscontract, als je dit hebt. Lijkt toch overal anders te zijn... Vreemd...
Ja idd zit toch raar in elkaar :-). En @Tineke: al meer nieuws nu over de ringen? Groetjes