Nu Online
Momenteel zijn er 330 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijksbeloften

  10-7-2010 11:32:56
Een paar maanden geleden (toen we besloten hadden toch wel voor de kerk te trouwen) heb ik me al bezig gehouden met het misboekje. Alle mooie teksten bij elkaar gezet en ik vond echt dat we prachtig boekje hadden. Volgende week moeten we naar de pastoor voor te laten kijken zodat hij kan zien dat alle noodzakelijke stukken erin staan... Nu ben ik vandaag weer rond aan het kijken op internet en heb in enkele boekjes gezien dat niet iedereen het deeltje 'huwelijksbeloften' doet... Men vriend ziet dat ook niet zitten omdat hij geen grote spreker is. Nu heb ik het gedacht dat ik het beter weg kan laten en rechtstreeks naar het zegenen van de ringen kan gaan? Ik wil niet dat hij zijn eigen heel de dag gaat opjagen omdat hij in de kerk vanalles moet zeggen... Is het echt een gemis als dat stuk wegvalt? Hij trouwt eigenlijk voor de kerk omdat ik dat zo graag wilde... voor hem moest dat niet. Wat ik erg lief vind trouwens ... maar langs de andere kant vind ik het een heeeeeeeeeeeel mooi deeltje in de mis... Ook is het zo dat ik op het laatste een dankwoord wil doen naar men ouders toe. En dan zou hij ookal de micro in handen moeten nemen :-) dat stuk laat ik echt iet eruit, als ik het nu lees rollen de traantjes al ... :-)

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes Evie

Evie
16-10-2010
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 2304


Dorothea
10-9-2010
 Meld misbruik10-7-2010 12:13:40

Ik denk dat de geloften wel verplicht zijn hoor (maar zeker ben ik het niet), maar niet iedereen zet die in het misboekje :) wij doen dit in ieder geval niet, omdat dit anders te geforceerd zou zijn :)

Je kan ook gewoon de standaardgeloftes nemen "in goede en slechte tijden" en dergelijke, is misschien minder stresserend voor je verloofde :)




Sylvie
11-9-2010
 Meld misbruik10-7-2010 12:21:28

ik denk ook dat de geloften erin moeten staan en dat je eigenlijk allebei hetzelfde moet zeggen omdat man en vrouw gelijk zijn voor de kerk.



Evie
16-10-2010
 Meld misbruik10-7-2010 12:34:00

oeioei dat is iets wat ik dan zeker aan de pastoor moet vragen ... Als hij het al zou doen zal het gewoon aflezen worden :-) ocharme



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik10-7-2010 15:23:56

Dat MOET in je viering zitten!!! Je moet elkaar eeuwige trouw enz. beloven! (wat is anders het nut van zo'n viering trouwens?!) Bij sommigen staat dat niet in het boekje omdat men dan zijn eigen geloften schrijft en het zo nog 'geheim' wil houden naar de partner toe.



Vicky
7-8-2010
 Meld misbruik10-7-2010 16:56:58

De geloften dienen inderdaad verplicht er in te zitten.
Wij hadden elk een persoonlijke tekst opgemaakt, maar we moeten van de pastoor zowieso ook de vaste formule gebruiken (in goede en kwade dagen, armoede en rijkdom.....)

Nu hebben we besloten om zowel onze persoonlijke tekst als de officiële bewoordingen te gebruiken.



Kaat
21-8-2010
 Meld misbruik12-7-2010 12:41:42

onze pastoor zei ook dat het verplicht is om ze erin te zetten om dat (moest er een tegenslag ofzo zijn) de Kerk jullie als NIET getrouwd beschouwt...

groetjes!



Christel
24-7-2010
 Meld misbruik12-7-2010 18:25:40

Ik denk ook wel dat het erin moet, maar je kan het wel zo formuleren dat jullie alleen "ja ik wil" moeten zeggen. Wij hadden dat eerst, maar door dan naar de pastoor te gaan, vroeg hij of wij het niet zelf wouden zeggen enzo en hebben we het verandert, maar hij wou dat alleen omdat hij dat toch mooier vind enzo, dus ik denk als wij hadden gezegd dat wij het totaal niet zelf wouden zeggen, hij het evengoed ook zo wou laten. (zei hij toen ook wel van, is mooier, maar als jullie niet willen enzo)
Op die manier doet ge wel uw belofte maar moet uw vriend toch maar beperkt zijne mond open doen :-)



Evie
16-10-2010
 Meld misbruik12-7-2010 21:53:00

Ja tis ne zenuwpees :-) dus ik hoop dat de pastoor wat goed nieuws heeft :-) bedankt voor de reacties allemaal!!!



Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik13-7-2010 16:47:06

Laat dat er maar instaan. Een heel mooi moment!!! Dat 'aflezen' valt nog wel mee hoor, je staat met je rug naar het volk hé, je praat tegen elkaar.
Je kan misschien de speech van hem overnemen? Hier had mijn ventje het veel moeilijker mee. ( Dit had ik beter gedaan?!?)

groetjes, Carolina


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info