Nu Online
Momenteel zijn er 361 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Vervelende kwestie ouders - huidige woonplaats

4-8-2010 14:00:44
Hallo allemaal

Mijn vriend en ik trouwen op 26/08/2011. Nu ik dit jaar in juni afgestudeerd ben, zijn wij officieel gaan samenwonen. Ik heb mijn ouderlijk huis verlaten om bij mijn vriend en mijn schoonmoeder in te trekken. Alles goed en wel, want ik sliep meer bij mijn vriend dan in mijn eigen bed.
Ondertussen heb ik dan ook aan mijn ouders verteld dat ons huwelijk volledig zal plaatsvinden in onze huidige woonplaats. Mijn ouders (vooral mijn mama) wilt dit niet en verwacht dat ik de nacht voor het huwelijk thuis kom slapen en dat ons huwelijk wordt voltrokken in mijn geboortestad.
Nu is het zo dat de feestzaal, waar mijn ouders ook hun akkoord over hebben gegeven, gelegen is in onze huidige woonplaats.
Als ik mijn ouders hun zin wil geven, wil dit zeggen dat mijn vriend en zijn familie 's morgens 45km moeten rijden, mij en mijn familie komen ophalen om verder te rijden naar het stadhuis en de kerk. Uiteindelijk rijden we dan samen terug 45km om het feest in te zetten. Ik zie het persoonlijk niet zitten om op onze dag meer in de auto te zitten dan iets anders. Wanneer ik mijn mama hierover aanspreek begint ze onmiddellijk over de mensen (hun buren, verre familie, ...) die normaal gezien in mijn geboortestad aan de kerk kwamen kijken, terwijl we op een vrijdagnamiddag trouwen.
Ik wil graag dat dit onze dag wordt van mij en mijn toekomstige!
Graag zou ik jullie mening eens horen..

Jessica
26-8-2011
Meld misbruik

Reacties: 18 | Gelezen: 1566

Jolien
6-8-2011
 Meld misbruik4-8-2010 14:13:16

Hoi Jessica,

dat zijn altijd moeilijke kwesties he, zulke discussies. Wij trouwen in de gemeente waar wij wonen, op 40 en 80 km van mijn ouders en schoonouders. Mijn schoonmoeder stelde dat ook in vraag en vroeg zich af waarom de familie zo ver moest rijden. Maar als we in één van onze gemeentes zouden trouwen, dan moest de andere zijn familie wel erg ver rijden! En bovendien vind ik ook dat je zelf mag beslissen waar je trouwt.
Oké, het gevolg kan zijn dat buren en verdere kennissen niet komen, omdat ze het te ver vinden, maar dat moet je er dan bijnemen. Als dat voor jullie geen probleem is, dan zal jouw moeder zich daarbij moeten neerleggen.

Is het eventueel een optie om het wettelijk en kerkelijk huwelijk op een andere dag te doen? Dan zou je bijvoorbeeld op vrijdag bij jouw ouders thuis voor de wet kunnen trouwen en de volgende dag voor de kerk waar jullie nu wonen? 'k Weet niet of dat mogelijk is natuurlijk, maar misschien kan het en stelt het iedereen tevreden?

Als je trouwt kan je blijkbaar echt niet goed doen voor iedereen :)

joke
2-9-2011
 Meld misbruik4-8-2010 14:15:33

Ik zou het persoonlijk ook niet zien zitten om die afstand 2 keer te overbruggen. Indien de buren en kenissen van jou ouders echt willen komen kijken, dan zullen ze het echt niet erg vinden om zelf die afstand af te leggen.
Wij hebben gekozen om zowel feest als stadhuis als kerk in onze huidige woonplaats te doen. Zowel mijn ouders als mijn schoonouders zullen dus naar ons moeten komen en wij niet naar hun.
Indien dit echt is wat je wil, dan zal jou mama zich daar uiteindelijk wel bij neerleggen.

Maria
8-7-2011
 Meld misbruik4-8-2010 14:21:01

Euh ... als jullie officieel adres van allebei in je huidige woonplaats is dan MOET je daar trouwen he. Zowel wet als kerk. Das geen kwestie van willen of kiezen hoor. Als je elk in een andere gemeente woont dan mag je 1 van beiden kiezen, volgens de traditie is t dan meestal de kerk in de gemeente van t meisje en de wet in de gemeente van de jongen.

Volledigheidshalve moet ik er aan toevoegen dat soms uitzonderingen worden toegestaan (bijvoorbeeld als al jullie familie in plaats A woont en alleen jullie 2 in plaats B 100 km verder), maar dan is dat een heel geloop met paperassen om jullie huwelijk ook wettelijk in orde te brengen in jullie woonplaats. Een beetje zoals een trouw in t buitenland dan.

ilse
7-8-2010
 Meld misbruik4-8-2010 14:34:57

Het is verplicht om voor de wet te trouwen op de woonplaats waar je gedomicilieerd bent. Dus dit zal sowieso op de woonplaats van jullie moeten en niet bij je ouders. Mij lijkt het dan ook wel "zot" om hem eerst helemaal naar je ouders te laten rijden om jou op te pikken en daarna helemaal terug te rijden voor de wet en/of de kerk.
Ik zou voor een tussenoplossing kiezen, namelijk wet en kerk waar jullie wonen en avondfeest waar je ouders wonen. Dan moet je maar 1x de verplaatsing over en weer doen.

Bij ons is het zo dat wij trouwen in Borgerhout waar wij wonen (wel enkel voor de wet).
Zijn ouders en familie komen uit Zandvliet (25 km verder). Mijn ouders en familie komen uit Rijkevorsel (43 km). De trouw is gedaan om 11h en daarna rijd iedereen terug naar huis terwijl wij foto's gaan nemen. Het etentje met de suite is savonds in Berendrecht (buurdorp van Zandvliet) en dus in de buurt van zijn familie. De trouwfuif is in Hoogstraten (buurdorp van Rijkevorsel) en dus in de buurt van mijn familie.
Ok het wordt een beetje over-en-weer rijden maar aangezien wij enkel voor de wet trouwen hebben we ook tijd genoeg om dit te doen.
Ik ga wel thuis slapen maar puur uit noodzaak omdat ik vroeg bij mijn kapster moet zijn. Daarna vertrek ik alleen terug naar mijn appartementje om mij samen met mijn ventje om te kleden (hij heeft mijn kleedje toch al gezien).

Groetjes,
ilse

Ann
11-9-2010
 Meld misbruik4-8-2010 14:38:32

Ik dacht niet dat het verplichting is om het kerkelijk huwelijk te laten voltrekken op de parochie van de huidige woonplaats. Dit kan je vrij kiezen, mits overleg met de pastoor van de huidige parochie. Heb ook weet van een huwelijk waar dit enerzijds in Antwerpen en anderzijds (kerkelijk huwelijk) in West-Vlaanderen plaatsvond (met één week tijd tussen). Goede afspraken maken goede vrienden naar t schijnt... zowiezo kan je niet voor iedereen goed doen, hou dat in jullie achterhoofd he groetjes, Ann

Laura
11-7-2009
 Meld misbruik4-8-2010 14:55:03

Hey

Ik wilde in mijn geboorteplaats trouwen met als gevolg: mijn man en schoonouders moesten eerst van Geel naar Mechelen rijden (zo'n 80km) om na de fotoreportage en mis helemaal naar onze feestzaal in Kasterlee (ongeveer zelfde afstand) terug te rijden.
Die dag viel dat kei goed mee. Ik heb daar echt geen problemen mee gehad.

Maar je moet doen wat je natuurlijk graag doet!

Groetjes,
Laura

Valerie
4-9-2010
 Meld misbruik4-8-2010 14:55:44

Het is NIET verplicht om te trouwen voor de kerk of voor de wet in de stad waar je woont! Ik heb dit zelf meegemaakt en geweest gaan vragen aan de priester, want wij trouwen ook niet in de stad waar wij wonen en dat is geen enkel probleem meer.

Ik ben het nog geweest gaan vragen en die mensen zeiden dat dat zelfs niet meer nodig was. Ik heb toch voor alle zekerheid papieren laten invullen, maar er is daar dus geen probleem voor.

Wij moeten ook wel 40km rijden naar de kerk en dan 15km terug naar de feestzaal , maar dat valt dan al bij al nog mee.

Maar twee keer die afstand van 40km overbruggen, da's wel té veel van het goede.

Aan de andere kant snap ik je mama ook wel, maar je zal toch eens alle voor- en nadelen moeten afwegen samen en zo er uit komen. En ja, dat iedereen die je uitnodigt aanwezig zal zijn, dat zou al heel spectaculair zijn :-) Het zal altijd voor iemand niet goed zijn.

Hopelijk komen jullie er samen uit!

Groetjes!

Kim
20-9-2013
 Meld misbruik4-8-2010 14:55:47

Dag Jessica,

Ann heeft voor 100 % gelijk. Voor de wet trouwen dient in de gemeente te zijn waar jullie als koppel gedomicilieerd zijn (en dus niet dat van je ouders), voor de kerk trouwen mag je kiezen mits navraag bij de pastoor.

Groetjes,
Kim

Jessica
26-8-2011
 Meld misbruik4-8-2010 14:56:38

Ik heb liever niet dat de buren van mijn ouders ons zien, kwestie van in het verleden gebeurde feiten. Mijn mama had ook al voorgesteld om dus het kerkelijk huwelijk in mijn geboortestad te doen, wat dus wil zeggen eerst allemaal naar onze huidige woonplaats, dan naar mijn geboortestad voor de kerk en dan terug naar onze huidige woonplaats voor het feest, want de feestzaal ligt al een jaar vast. Over de feestzaal was mijn mama dus wel akkoord! Maar dat we dan 2x of mss zelfs 3x die afstand moeten overbruggen en dat ik dat niet zie zitten snapt ze niet. Wilt zij zich echt vasthouden aan tradities of wil ze gewoon in de kijker lopen bij hun eigen buren?

Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik4-8-2010 16:01:31

Hey Jessica!

Bij ons zit het zo:

Wij wonen in gent, mijn verloofdes ouder wonen op 40km van gent, de mijne op 50km.
Wij slapen 's nachts samen, gaan dan elk zijn kant uit.
Hij zal mij waarschijnlijk thuis afzetten en dan naar zijn thuis rijden!
Ik maak me dus klaar bij mijn ouders, hij bij de zijne. (ongeveer 20min rijden)

Hij komt me dan ophalen en gaan samen naar de kerk (wettelijk op andere dag) in het dorpje waar ik ben opgegroeid. De traditie zegt dat je moet trouwen waar de bruid van afkomstig is. Wij doen het niet voor de traditie, maar voor mijn mama :)!

Onze zaal is in De Pinte... reken vanaf de kerk maar 45minuutjes.

Dat wil dus zeggen dat we op onze trouwdag een paar uurtjes in de wagen gaan zitten.
Ik vind dat net leuk, waarom?

Eerst en vooral omdat we bij het gaan nog niet getrouwd zijn, omdat we dan kunnen zeggen: "tot straks, dan zijn we man en vrouw)

Ten tweede: ik hoor van veel mensen dat je de dag eigenlijk doorbrengt door met iedereen te praten, iedereen te verwelkomen en iedereen te bedanken, dat je bijna geen tijd hebt met elkaar. Wel tijdens die 45min van kerk, naar feestzaal, zullen wij alleen zijn in de auto. Dan hebben we tijd voor elkaar, kunnen we elkaar vertellen hoe we het vonden, ....

Jullie moeten eigenlijk vooral doen wat jullie willen.
Langs een kant versta ik je mama! Je woont al bij je schoonouders, ze is gewoon een beetje 'jaloers' omdat je schoonouders je nu meer zien!

Probeer gewoon met haar een oplossing te zoeken. Vertel haar hoe jij erover denkt, probeer haar ook te begrijpen :)!

laat je weten hoe je het oplost?

Liselotte

Jessica
26-8-2011
 Meld misbruik4-8-2010 17:22:54

Iedereen bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad geen gemakkelijke kwestie! Ik hoop dat ik, samen met mijn ouders, hier snel uit geraak. Zo aan alle voorbereidingen beginnen is echt niet leuk!

Ik laat hier nog wel iets over horen.

Groetjes

kelly
24-6-2011
 Meld misbruik4-8-2010 20:36:43

Wij trouwen zelf in de gemeente waar wij wonen ,
mijn ouders wonen op een km van ons vandaan .
Zijn moeder woont iets verder 25 km om precies te zijn.
wij denken gewoon aan de praktische kant in de eerste instantie :
Om alles te regelen hoef ik niet ver te gaan want kerk , stadhuis en feestzaal is in een straal van 5 km van ons appartement. De verstandhouding tussen mijn ouders is ook veel beter dan die met zijn moeder. Wij gaan niet zo héél vaak naar daar , en zelf komt ze eigenlijk nooit . Terwijl we mijn moeder toch meerdere keren per week zien.

vandaar de keuze om allereerst hier samen te wonen , en ook hier te trouwen.

Tineke
10-7-2010
 Meld misbruik5-8-2010 11:48:18

Hey Jessica,

Het is hier al een paar keer gezegd geweest.

Ben net getrouwd dus :

Gemeente: verplicht waar jullie gedomicilieerd zijn
kerk: in de gemeente waar jullie nu wonen. Als je ergens anders wil trouwen moet je toelating gaan vragen aan de pastoor van je gemeente. Als hij zegt nee, dan is het document wettelijk gezien niet in orde.

Kusjes

Jessica
26-8-2011
 Meld misbruik5-8-2010 12:04:36

Thanks voor de reactie!
Ik heb dus ondertussen met mijn mama gesproken en ze zegt dat het haar gaat over emoties en gevoelens. Ik ben ten slotte hun oudste en eerste dochter dat trouwt. Nu is het wel al zo dat ik ondertussen toch al een jaar bij mijn vriend woon. Pas dit jaar officieel, maar soit. Ik heb haar wel gezegd dat ik hoop dat ze mij die dag bijstaat (met aankleden enz) en dat wil ze zeker doen. Maar volgens haar zijn het dus de emoties en gevoelens van de oudste dochter die trouwt die erbij komen kijken. Waarom voelt dit bij mij zo anders dan bij haar?

Graziella
12-6-2010
 Meld misbruik5-8-2010 15:06:28

Trouwen moet NIET in de gemeente waar je gedomicilieerd bent !!
Je mag namelijk kiezen uit OF het dorp waar je gedomicilieerd bent OF het geboortedorp/stad van het meisje...

Ik zou geen enkele rekening houden met wat wie dan ook zegt !! Jullie moeten doen wat jullie willen het is jullie dag en jullie toekomst !!!

Good luck !!!

Peter
1-7-2011
 Meld misbruik9-8-2010 15:19:06

Ik wil hier niet minimaliseren maar het gaat hier over een 45-tal kilometer. Da's nu ook het einde van de wereld niet hé. Dat is nu toch 2 keer niets voor een trouwfeest of een receptie.

Jessica
26-8-2011
 Meld misbruik9-8-2010 17:33:35

@ Peter, het gaat inderdaad MAAR over 45km, maar je moet weten dat we het burgerlijk huwelijk moeten doen in onze huidige woonplaats, het kerkelijk huwelijk mogen we dan blijkbaar wel weer kiezen en ons feest vindt ook plaats nabij onze huidige woonplaats.
Dus als ik even samenvat zou mijn vriend mij moeten komen ophalen met de hele familie in mijn geboortestad (1ste maal), dan naar onze huidige woonplaats rijden voor de burgerlijke partij (2de maal), dan eventueel naar de kerk in mijn geboortestad (omdat mijn mama dit oh zo graag wil; 3de maal) en dan nog eens terug naar de feestzaal (4de maal).. Uiteindelijk trouwen we pas om 14u voor het gemeentehuis.. en begint om 19u het avondfeest. Dus we zouden dit allemaal in tussentijd moeten doen en dan nog eens foto's??? Ik dacht dat we op een huwelijksdag de stress zo goed mogelijk moesten minimaliseren?

Sarah
1-10-2010
 Meld misbruik20-8-2010 23:46:11

Hé Jessica,

Kan je niet iets samen met je mama doen enkele dagen voor je huwelijk? Bvb een weekendje samen. Ze mist jou gewoon denk ik en zou graag jou aan alle buren willen toen hoe mooi je bent en gelukkig en zelf is ze ook fier op haar dochter.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Feestzaal nodig?
Kursaal Oostende Trouwen met zicht op zee! in Oostende
Het is opvallend & apart, romantisch & groots maar ook historisch & prestigieus. Je huwelijk krijgt een unieke en onovertroffen allure. Trouwen in Kursaal is een dag zonder zorgen in volle stijl! Meer info
Zalen 138b Beleef uw feest met zalen 138b! in Harelbeke
Zalen 138b biedt u een perfecte locatie voor allerlei evenementen. Van trouwparty's, feesten en recepties tot productpresentaties. Een feest in zalen 138b gaat over meer dan organiseren. Het gaat over samenzijn en fun! Vrij van drank en traiteur. Meer info
Hof Ten Bosse Stijlvol kader, fijne keuken, zorgvuldige bediening in Destelbergen
Wanneer u kiest voor Hof ten Bosse, dan opteert u voor een stijlvol kader, een fijne keuken en een vlotte en zorgvuldige bediening. Wij werken op de meest correcte manier, waardoor u niet voor financiele verrassingen komt te staan. Meer info
Feestzaal SCALA BVBA Feesten in een uniek decor... in Beveren
Wie op zoek is naar een verrassende locatie voor een huwelijk, familiefeest of bedrijfsevent, kan niet om Scala in Beveren heen: een unieke bioscoopzaal met heel wat troeven. Meer info
Den Orchidee Vakmanschap, motivatie, creativiteit en versheid van de producten zijn ten huize onze sterkste troeven! in Lokeren
In Den Orchidee is ieder feest een nieuw totaal evenement waar gelet wordt op de kleinste details, volgens de wensen van de klant. Wij doen maar 1 feest per keer opdat u kan genieten van een perfecte service. Meer info
Hof Van De Putte Uw feest ... onze zorg ! in Zegelsem-Brakel
Langs hobbelige kasseien, kronkelend door de ongerepte Vlaamse Ardennen, ligt de authentieke 16de eeuwse hoeve 't Hof Van De Putte. Verwen er uw gasten in het nostalgische Zegelsem waar Herman Teirlinck inspiratie vond voor zijn 'Maria Speermalie'. Meer info
Feestzaal Liefmans Catering with a heart in Oudenaarde
Ook op zoek naar eens iets "anders" ? Gelegen langs de Schelde te Oudenaarde is onze feestzaal, verbonden aan de brouwerij Liefmans, een unieke lokatie voor uw huwelijksfeest ! Elk feest is maatwerk en volledig naar uw wens. Meer info